Pagina 1 van 1

200tdi toestanden

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 12:06
door Exfietser
Ik lees hier heel veel over problemen met de 200tdi en het vermogen ervan.

Link-1

en

Link-2

Ik weet niet veel van 200tdi's maar mijn inziens moet de standaard configuratie zoals landrover het ooit bedoelt heeft het gewoon doen. Ook als het koud is. Met die koude zou hij het zelfs beter moeten doen. Er zit in koude lucht namelijk meer zuurstof in elke liter lucht. Dat is de reden dat 's zomers de interkoeler belangrijk is. Mijn 2,25D doet het in koude mist heel goed. Rookt minder en meer vermogen. Zomers boven op een alp in de hitte is dat echt anders.

Met een 200tdi die niet boven de 80 km/u komt is mijn inziens echt iets mis. Ook als je een andere tussenbak hebt. Dan zou die toch gewoon in de vierde versnelling zijn top moeten halen. Ook lees ik verhalen over constant gierende turbo's en geen vermogen. Lijkt me toch ook aanwijzing dat er iets niet klopt. Een stofzuiger gaat ook gieren als je de zuigslang dichtstopt. De propeller draait dan namelijk onbelast. Als dit bij je turbo gebeurt lijkt mij een verstopping dus zeer waarschijnlijk.

Ik herhaal dat ik een leek ben betreft 200tdi's maar kan er niet systematisch gezocht worden. Ik denk dat ik zou beginnen met het luchtsysteem. Filter ok? (Doe gewoon een test met alleen een netje ervoor desnoods.) alle lucht pijpererij in orde geen inklappende slangen verstoppingen. Interkoeler schoon enz? Geen ijs op rare plaatsen. Wordt het blok wel goed warm. Een koude 2,25 van -10 doet het echt voor geen ene meter. Maar na twee km begint hij het echt te doen hoor. Die nieuwe motoren worden veel moeilijker warm dan de oude 2,25 en 2,5D's. Er zijn zelfs versies waar er een standkachel inzit omdat de motor anders niet goed op temperatuur komt.

Verder het brandstof systeem nalopen. Zit er nergens vuil of ijs in. Let ook op de sedimentafscheider. In een defender zit er meestal een in dacht ik. Bij mijn series zit die onder het rechter vloertje tegen de chassisbalk. Als hij daar bij een defender ook zit wordt hij misschien vergeten.

Als dat allemaal o.k. is, is misschien een compressietest een idee. En de turbodruk kun je toch gewoon meten. Ik denk dat het misschien wel de moeite waard is om daar een permanente manometer op te plaatsen. Dan zie je gelijk of de turbo het doet.

Het gewoon vervangen van onderdelen totdat hij het weer doet is niet echt een juiste maar wel een dure methode. Achteraf weet je dan niet wat het probleem geweest is en of het echt wel is opgelost. Dus sta je straks ergens weer stil op een ongetwijfeld zeer ongelegen moment.

Gevalletje bevroren sedimentafscheider:
GroteFoto-6HYEOKAK.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9cffa69628b6a314b7a712b35b74505', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6HYEOKAK.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6HYEOKAK.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6HYEOKAK.jpg', '', 13339383, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Arnold.

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 12:37
door Michiel
Ik ben helemaal met je eens dat onder normale omstandigheden een 200Tdi zeker geen probleem moet hebben met dit winterweer, zoals omschreven in het draadje van "Link 1". Mijn 200Tdi is ook met dit weer, in eertse slag starten en lopen, zonder voorgloeien, en nooit het gevoel gehad dat hij inhoudt of niet lekker op gang komt.

Echter blijf ik van mening dat de wagen uit "Link 2" betreffende een 130 met 200 Tdi en een 1:1.2 Tussenbak, die een kar van 2000 kg trekt en naar eigen zeggen "best 100km/h kan rijden maar voordat ik er ben", een ander probleem heeft dan de personen uit discussie "Link 1". Vooral ook omdat het probleem alleen maar optreed "zodra er een trailer achter zit".

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 13:55
door Scratch
Vergeet niet dat ook de gemiddelde 200TDi rond de 20 jaar oud is !!

Toen 10 jaar geleden iedereen 200TDi's uit Discovery's in de Defenders gingen bouwen waren dat nog jonge motoren.
Als je nu een TDi conversie doet heb je al een blok op leeftijd (en is je blok misschien aan een revisie toe)


gr Eric

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 17:37
door Marc-my-Words
Michiel Schreef:
-------------------------------------------------------
> ....
>
> Echter blijf ik van mening dat de wagen uit "Link
> 2" betreffende een 130 met 200 Tdi en een 1:1.2
> Tussenbak, die een kar van 2000 kg trekt en naar
> eigen zeggen "best 100km/h kan rijden maar voordat
> ik er ben", een ander probleem heeft dan de
> personen uit discussie "Link 1". Vooral ook omdat
> het probleem alleen maar optreed "zodra er een
> trailer achter zit".


Die 130 met kar erachter moet gewoon iets langer doortrekken in de versnellingen (en 100 km/u mag hier helemaal niet met een kar erachter).

Verder moet ie eens nadenken of een 1,2 wel bij een 130 past, de Ashcroft calculator kan daarbij helpen.
Hij "bewijst" wel mijn stelling dat je met een Tdi ook met een 1,2 tussenbak kan rijden, waarbij ik dan vooral een licht geladen 110 of 90 op standaardbanden in gedachten heb.

Marc

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: za 01 jan 2011, 04:26
door Scratch
Hoi Marc,

Een 1.2 achter een TDi gaat prima, ook met grotere banden of een aanhanger !!
Maar... een 1.4 verdiend de voorkeur. Weg rijden gaat beter en de top is eerder bereikt.

Maar het kan wel, maar dan als beter alternatief voor een 1.6 bak :-)


gr Eric

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: za 01 jan 2011, 20:00
door Ron
Dag Michiel,

Naar mijn idee moet de motor er te hard aan trekken om uiteindelijk bij de 90km/h aan te komen en bij een lichte stijging in het wegdek loopt het toerental snel terug. Zonder kar, lijkt het alsof ik met een toerenbegrenzer rij, zodat ik doormoet schakelen om te kunnen accelereren. Wat het eigenlijke probleem is, moet ik dus uit gaan dokteren.

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: za 01 jan 2011, 20:17
door Eric&Betty Boop
Ron,kijk eerst eens of de afstelling van de gaskabel wel goed is.
Als je pedaal helemaal ingetrapt is moet de pomp ook helemaal open staan.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('224c08f532b807e00d8da09dcf4b5f3f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13344485, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ccbbef3e31f336a9447ef200d36c684c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13344485, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 17:09
door a.wilbie
vanuit een koud engeland : de 1.2 achter een 300tdi maar in automaat form met 7.50x16 banden kan best,alleen gisteren in het peak district omgeving Huddersfield was een test,
4 personen in de 90 met een 60kg zware mastiff er bij, stijle hellingen klimmen ging langzaam maar we zijn er gekomen.
leuk avontuur ivm aanschaf Mastidane, een viervoetige landrover bewaker.
mvg,
Arjan
ps de beste wensen iedereen

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 19:05
door Marc-my-Words
a.wilbie Schreef:
-------------------------------------------------------
> vanuit een koud engeland : de 1.2 achter een
> 300tdi maar in automaat form met 7.50x16 banden
> kan best,alleen gisteren in het peak district
> omgeving Huddersfield was een test,
> 4 personen in de 90 met een 60kg zware mastiff er
> bij, stijle hellingen klimmen ging langzaam maar
> we zijn er gekomen.
> leuk avontuur ivm aanschaf Mastidane, een
> viervoetige landrover bewaker.
> mvg,
> Arjan
> ps de beste wensen iedereen


Op het steile maakt het niet uit wat voor tussenbak je hebt, hoogstens is er iets eerder de noodzaak om Low te kiezen (en de Low is bij de verschillende tussenbakken gelijk). Waar je bijv in de 2e versnelling nog net omhoog komt met een 1,2 tussenbak kan je nog net in de 3e met een 1,6 tussenbak, de motor moet in beide gevallen even hard eraan trekken.
Kijk het maar eens na met de Ashcroft "calculator", kan je ook zien dat je in zulke gevallen de 4e of 5e Low ook kan gebruiken.

Marc

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 20:47
door a.wilbie
de automaat gaat niet tot 5, en het lijkt mij met een automaat dat het motortje alsnog veel toeren moet maken.
donderdag zelfde trip, zelfde auto en minder bemanning. kijken of we de hellingen op mogen (bij sneeuw en ijs zijn de wegen afgesloten.)
cheers arjan
ps als ik mijn nieuwe wagentje rijdend heb, kan ik kijken met een 5bak lt77 en 1.2 achter een 3.9 efi in een disco1

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 21:49
door Rick90
Een 1.2 achter een Tdi in een 90 van 1600 Kg is natuurlijk wel andere koek dan een 130 van 2200 Kg met een aanhanger van 2000Kg.
Nu kun je wel zeggen dat je langer door moet rijden in je versnellingen maar als je dat vaak moet doen heb je gewoon de verkeerde tussenbak gekozen voor de betreffende auto en hetgeen waarvoor je hem gebruikt. Het hele idee van minder toeren maken achter een 1.2 komt ook te vervallen als je vaak een versnelling lager moet rijden.

Groeten Rick,

p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3b905c75de1c3cd4ab927fe6bee0d3b4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13349507, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Foto's werkzaamheden

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 22:33
door Eric&Betty Boop
Helemaal mee eens Rick.
En die 130 mag dan op papier wel 2200Kg wegen maar het werkelijke gewicht met allerhande attributen in cabine en laadbak is nog wat hoger.
Pepé,mijn 110,weegt met al het spul wat er in ligt en op is gebouwd al bijna 2400Kg(op papier 1800 en nog wat).
Op het moment is hij wat lichter(kaal chassis)
Betty(IIa 88" pick-up) weegt zoals ze er nu staat al 1700Kg en op papier 1400.
Beide heb ik bij mijn werkgever op de weegbrug gewogen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b0c54a71d7cb7be2a6badbd8fcc15e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13349939, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('59794182647eb18006093f42c8b9a1de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13349939, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: 200tdi toestanden

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 03:25
door a.wilbie
het is ook welk gebied je woont, af en toe de wolds of peak district is een groot verschil.
ook gebruik van het voertuig telt mee, wij gebruiken het voornamelijk voor de honden en rolstoel transport.
stenen en zware dingen zoals cb 750 motor gaan via 101fc ambu en 109s2a.voor misbruik zal de disco1 een grote rol spelen.
eerst opknappen en lpg stations zoeken.
mvg,
Arjan