200tdi toestanden
Geplaatst: vr 31 dec 2010, 12:06
Ik lees hier heel veel over problemen met de 200tdi en het vermogen ervan.
Link-1
en
Link-2
Ik weet niet veel van 200tdi's maar mijn inziens moet de standaard configuratie zoals landrover het ooit bedoelt heeft het gewoon doen. Ook als het koud is. Met die koude zou hij het zelfs beter moeten doen. Er zit in koude lucht namelijk meer zuurstof in elke liter lucht. Dat is de reden dat 's zomers de interkoeler belangrijk is. Mijn 2,25D doet het in koude mist heel goed. Rookt minder en meer vermogen. Zomers boven op een alp in de hitte is dat echt anders.
Met een 200tdi die niet boven de 80 km/u komt is mijn inziens echt iets mis. Ook als je een andere tussenbak hebt. Dan zou die toch gewoon in de vierde versnelling zijn top moeten halen. Ook lees ik verhalen over constant gierende turbo's en geen vermogen. Lijkt me toch ook aanwijzing dat er iets niet klopt. Een stofzuiger gaat ook gieren als je de zuigslang dichtstopt. De propeller draait dan namelijk onbelast. Als dit bij je turbo gebeurt lijkt mij een verstopping dus zeer waarschijnlijk.
Ik herhaal dat ik een leek ben betreft 200tdi's maar kan er niet systematisch gezocht worden. Ik denk dat ik zou beginnen met het luchtsysteem. Filter ok? (Doe gewoon een test met alleen een netje ervoor desnoods.) alle lucht pijpererij in orde geen inklappende slangen verstoppingen. Interkoeler schoon enz? Geen ijs op rare plaatsen. Wordt het blok wel goed warm. Een koude 2,25 van -10 doet het echt voor geen ene meter. Maar na twee km begint hij het echt te doen hoor. Die nieuwe motoren worden veel moeilijker warm dan de oude 2,25 en 2,5D's. Er zijn zelfs versies waar er een standkachel inzit omdat de motor anders niet goed op temperatuur komt.
Verder het brandstof systeem nalopen. Zit er nergens vuil of ijs in. Let ook op de sedimentafscheider. In een defender zit er meestal een in dacht ik. Bij mijn series zit die onder het rechter vloertje tegen de chassisbalk. Als hij daar bij een defender ook zit wordt hij misschien vergeten.
Als dat allemaal o.k. is, is misschien een compressietest een idee. En de turbodruk kun je toch gewoon meten. Ik denk dat het misschien wel de moeite waard is om daar een permanente manometer op te plaatsen. Dan zie je gelijk of de turbo het doet.
Het gewoon vervangen van onderdelen totdat hij het weer doet is niet echt een juiste maar wel een dure methode. Achteraf weet je dan niet wat het probleem geweest is en of het echt wel is opgelost. Dus sta je straks ergens weer stil op een ongetwijfeld zeer ongelegen moment.
Gevalletje bevroren sedimentafscheider:
GroteFoto-6HYEOKAK.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9cffa69628b6a314b7a712b35b74505', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6HYEOKAK.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6HYEOKAK.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6HYEOKAK.jpg', '', 13339383, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
Link-1
en
Link-2
Ik weet niet veel van 200tdi's maar mijn inziens moet de standaard configuratie zoals landrover het ooit bedoelt heeft het gewoon doen. Ook als het koud is. Met die koude zou hij het zelfs beter moeten doen. Er zit in koude lucht namelijk meer zuurstof in elke liter lucht. Dat is de reden dat 's zomers de interkoeler belangrijk is. Mijn 2,25D doet het in koude mist heel goed. Rookt minder en meer vermogen. Zomers boven op een alp in de hitte is dat echt anders.
Met een 200tdi die niet boven de 80 km/u komt is mijn inziens echt iets mis. Ook als je een andere tussenbak hebt. Dan zou die toch gewoon in de vierde versnelling zijn top moeten halen. Ook lees ik verhalen over constant gierende turbo's en geen vermogen. Lijkt me toch ook aanwijzing dat er iets niet klopt. Een stofzuiger gaat ook gieren als je de zuigslang dichtstopt. De propeller draait dan namelijk onbelast. Als dit bij je turbo gebeurt lijkt mij een verstopping dus zeer waarschijnlijk.
Ik herhaal dat ik een leek ben betreft 200tdi's maar kan er niet systematisch gezocht worden. Ik denk dat ik zou beginnen met het luchtsysteem. Filter ok? (Doe gewoon een test met alleen een netje ervoor desnoods.) alle lucht pijpererij in orde geen inklappende slangen verstoppingen. Interkoeler schoon enz? Geen ijs op rare plaatsen. Wordt het blok wel goed warm. Een koude 2,25 van -10 doet het echt voor geen ene meter. Maar na twee km begint hij het echt te doen hoor. Die nieuwe motoren worden veel moeilijker warm dan de oude 2,25 en 2,5D's. Er zijn zelfs versies waar er een standkachel inzit omdat de motor anders niet goed op temperatuur komt.
Verder het brandstof systeem nalopen. Zit er nergens vuil of ijs in. Let ook op de sedimentafscheider. In een defender zit er meestal een in dacht ik. Bij mijn series zit die onder het rechter vloertje tegen de chassisbalk. Als hij daar bij een defender ook zit wordt hij misschien vergeten.
Als dat allemaal o.k. is, is misschien een compressietest een idee. En de turbodruk kun je toch gewoon meten. Ik denk dat het misschien wel de moeite waard is om daar een permanente manometer op te plaatsen. Dan zie je gelijk of de turbo het doet.
Het gewoon vervangen van onderdelen totdat hij het weer doet is niet echt een juiste maar wel een dure methode. Achteraf weet je dan niet wat het probleem geweest is en of het echt wel is opgelost. Dus sta je straks ergens weer stil op een ongetwijfeld zeer ongelegen moment.
Gevalletje bevroren sedimentafscheider:
GroteFoto-6HYEOKAK.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9cffa69628b6a314b7a712b35b74505', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6HYEOKAK.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6HYEOKAK.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6HYEOKAK.jpg', '', 13339383, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.