Pagina 1 van 1
Instructie Verklaring van een ex mil 110TD
Geplaatst: wo 29 dec 2010, 16:49
door Arie Oudhof
Wie kan mij vertellen wat de reden is van het rode bordje op mijn dashbord met de navolgende tekst:
ATTENTIE
Voordat de motor wordt afgezet moet men deze ca. 10 seconde sationair laten draaien.
Voor verklaring verwijzen ze naar het instructieboekje maar die heb ik helaas niet.
Ik hoop dat er iemand is die mij de juiste verklaring hiervoor kan geven.
Alvast mijn hartelijke dank voor de moeite.
Verblijvend met een warme wintergroet,
Arie Oudhof
A.Oudhif@gmx.net
0622391805
Re: Instructie Verklaring van een ex mil 110TD
Geplaatst: wo 29 dec 2010, 16:52
door Frans Bonnes
Heeft te maken met de turbo.
Zo wordt voorkomen dat de turbo op hoge snelheid zonder oliedruk, en dus zonder smering, door blijft draaien.
En daar kunnen ze meestal niet zo best tegen.
fb
Re: Instructie Verklaring van een ex mil 110TD
Geplaatst: wo 29 dec 2010, 17:24
door Puffino
aanvulling: een turbo, na goed gebruikt te zijn geweest(hoog toerental) is loeiheet, echt enorm warm.
Als je deze motor zou uitzetten, zonder eerst af te laten koelen, zal ie zichzelf vastlassen aan zijn lager.
That's why.
Er wordt standaard en tot twee minuten voor aangehouden. Doe dat alsjeblieft. Anders keert het blok zich eht tegen je. En dan bedoel ik dus als die turbo HEET is, dus bij langdurige flinke belasting. Niet na een pruts-ritje.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Instructie Verklaring van een ex mil 110TD
Geplaatst: wo 29 dec 2010, 18:20
door Art
Kan je die bordjes nog ergens krijgen?
Ja zelf stickeren kan ook, maar een mooi bordje..is tuurlijk mooier!
Re: Instructie Verklaring van een ex mil 110TD
Geplaatst: za 01 jan 2011, 09:36
door Arie Oudhof
Super bedankt voor jullie reacries zo leer je nog eens wat.
Ik zou het niet weten of die bordjes nog verkrijgbaar zijn, de aangewezen persoon die ze eventueel zou kunnen hebben is legerdump van Dam in Bennekom.
Hgr. Arie.