Pagina 1 van 1
distributie
Geplaatst: za 25 dec 2010, 14:26
door rozerik
Hallo allemaal. Ik wil binnenkort mijn distributieriem gaan vervangen (disco 300TDI). Is zo'n timing kit koffertje van bv.paddocks handig om aan te schaffen (boutjes omalles vast te zetten ed.) en weet iemand wat eventuele moeilijkheden zijn in de praktijk?
Re: distributie
Geplaatst: za 25 dec 2010, 21:33
door Roy Bruurs
Kwaliteit kun ik niet van paddocks spullen maar ik durf het niet te bestellen. Bouten om alles weer vat te zetten? De distrubitiedekselboutne kun je gewoon weer gebruiken. Hoeven niet op kracht vast te houden
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fd4564a2cc424cc951209c409c142ad7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13317039, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: distributie
Geplaatst: za 25 dec 2010, 21:42
door Rick90
Hij bedoeld denk ik de centreer boutjes voor de timing
Zoveel kan er niet mis zijn met een timingkit dus die zou ik wel een durven te bestellen maar je hebt die special tools niet per se nodig hoor.
De onderdelen voor distributie zelf zou ik gewoon origineel Land Rover bestellen als je die keuze hebt bij Paddock.
Het is niet moeilijk om te doen alleen alles precies op tijd zetten is precies en geduldig werk.
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d8049bbc1a24c6e09cb089b743067216', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13317051, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/12/2010 20:44 door Rick90.
Re: distributie
Geplaatst: za 25 dec 2010, 21:45
door Roy Bruurs
Dat had ik dus ook rick. Leg er liever een land rover timing belt op als 1 van paddocks. Zelfde geld voor de spanrol. De vraag is hoe het lager kwalitatief is en je kunt het niet zomaar 1 2 3 controleren.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('244af8ac4235a5faa69a672f9e65b853', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13317059, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: distributie
Geplaatst: za 25 dec 2010, 21:50
door Rick90
Hoi Roy,
Ik bedoelde met een timingkit de special tool die je nodig hebt om hem weer op tijd te zetten, die kun je wel bij paddock bestellen, kan niet veel mis mee zijn.
Voor de onderdelen van de distributie zelf zou ik het risico inderdaad niet nemen.
Re: distributie
Geplaatst: za 25 dec 2010, 21:58
door Benno
Jongens, doe eens niet zo paniekerig. Jaren lang gebruik ik allerlei spullen door elkaar van allerlei merken. zowel grote merken als goedkope zitten er allemaal wel eens naast. De enorme prijsverschillen laten mij toch geregeld naar de goedkope kant uitwijken. Ook mijn oud-Disco waar ikzelf meer dan 60K per jaar op zette heb ik gewoon een paar keer met goedkope distributiesets voorzien, geen enkel probleem. Zorg er alleen voor als je de keuze hebt om G (Genuine) onderdelen te bestellen als die er bij staan. Zijn toch ietsje beter dan de goedkope spullen.
Om eens een voorbeeld te noemen. Jaren geleden ging mijn vacuumpomp van mijn 300TDI voor de rembekrachtiging kapot. Bij Landrover kleine 400 euro voor kwijt. Bij BP te Gouda rond de 300, voor een goedkope net onder de 200. Uiteindelijk bleek het om exact hetzelfde onderdeel te gaan van Wabco. alleen in LR-trim en doosje 200 euro duurder. Verduiveld duur doosje als je het mij vraagt.
Laat je dus niet te bang maken door de diverse paniekzaaiers die ik links en rechts lees. Gewoon bestellen en gebruiken dus.
De kit die je bedoelt is een timingkit denk ik. In de praktijk heb je voor een 300 TDI maar twee dingen nodig. een boor van 9,5 mm om de brandstofpomp te kunnen blokkeren en een timingpin die je onderaan gebruikt om de krukas op zijn plaats te houden. Als je voorzichtig kunt werken volstaat de timingpin van de brandstofpomp. De rest verdraaid echt niet vanzelf.
Er zijn genoeg goede uitleggen te vinden over het vervangen van de distributie (bv. op difflock forum) en het stelt niet zoveel voor. De grootste uitdaging vind ikzelf het verwijderen van de krukaspoelie. het kreng kan gruwelijk vastzitten nl.
Verder is het gewoon een kwestie van rustig werken. Het exacte timen van de pomp doe je pas na de montage van het geheel. De drie boutjes die je een stukje lost op het pomptandwiel om de riem goed op zijn plek te krijgen moet je daarna weer gebruiken om de exacte timing te bepalen. Is allemaal niet echt moeilijk.
Succes,
Benno
Re: distributie
Geplaatst: za 25 dec 2010, 22:06
door Rick90
We zeggen toch ook helemaal niet dat je naar de dealer moet gaan!?
Ik zeg alleen dat je originele, genuine moet nemen.
Re: distributie
Geplaatst: za 25 dec 2010, 22:26
door Roy Bruurs
Oke rick dan had ik je verkeerd begrepen met die tool. Dacht dat het over de riem zelf ging en de spanrol. Maar zoals jij zelf al zegt gewoon voor de genuine gaan. Vooral voor die dingen wat je niet dagelijk kunt contoleren.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0022c7858e8ed31dfebe84c3e828bf7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13317148, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: distributie
Geplaatst: za 25 dec 2010, 22:30
door BEN110
timing beld is niet moeilijk te wisselen en bij en digitale pomp al helemaal niet let wel op met de bout van de spanrol die wil wel eens vervelend doen
Re: distributie
Geplaatst: zo 26 dec 2010, 11:01
door Paul Stroink, One-Ten.nl
en het pompje kost bij paddocks zelfs maar 100 euro ex, soms in britpart doosje, soms in wabco doosje, maar pompje is altijd origineel wabco. en voor 6 euro thuis bezorgd, daar doet budget parts het binnen nederland niet eens voor...
Re: distributie
Geplaatst: zo 26 dec 2010, 11:05
door Paul Stroink, One-Ten.nl
timing setje is zeker niet noodzakelijk, maar wel handig. We gebruiken zelf ook zo'n setje.
Goedkoopste distributiesetje van Paddocks is ook uitstekend, komt ook altijd gewoon op de eigen auto's en zien er op het moment dat ze volgens de opgave weer vervangen moeten worden altijd nog als nieuw uit, ook de span- en looprollen zijn dan altijd nog spelingsvrij en stil. Genuine is dan ook niet nodig (is waarschijnlijk trouwens gewoon hetzelfde riempje)
Re: distributie
Geplaatst: zo 26 dec 2010, 12:13
door Benno
De keren dat ik er kocht waren het gewone merk-belts die ik kreeg, daikin, gates etc. Ook nooit problemen gehad met de rest van de set. Loopwielen etc. zijn altijd in orde gebleven. Ik maak me er ook niet zo druk over.
Het is ook niet mijn bedoeling om op DIT topic zo te reageren maar in het algemeen lees op het prikbord ik vrij veel reacties die in het kort luiden als het niet origineel is is het niet goed. Daar ben ik het dus niet mee eens. Ook andere merken kunnen goede alternatieven leveren voor lagere prijzen en met die lagere prijzen kun je dus voor het hetzelfde budget MEER doen. Dat vind ik belangrijk in deze.
Leveranciers als BritPart, Bearmach, BP en LandRover zelf kopen de spullen gewoon bij de goedkoopste bronnen in, repackagen waar nodig en versturen het dan. Dat daar dan af en toe slechte dingen tussen zitten is evident, de toevoeging G aan het nummer betekend in ieder geval dat het voldoet aan de standaard van LandRover zelf. Nogmaals, koop gewoon wat je lekker vindt al dan niet bij de dealer, echt slechte producten lees je hier vaak op het prikbord wel over wat je niet moet doen.
Iedereen verder prettige kerstdagen gewenst en speel ze (in de sneeuw)
Groet,
Benno
Re: distributie
Geplaatst: zo 26 dec 2010, 12:58
door Bart van Dessel
Heb ook alleen maar goede ervaringen met de betaalbare setjes van Paddock, ik heb zelf wel een timingtoolsetje maar is niet echt noodzakelijk. Enigste struikelblok kan de bout van de krukaspoelie zijn maar daar heb ik een beer van een slagmoersleutel voor (Hazet, 2000 Nm), krijgt alles los. Als je die niet hebt dan zijn er nog genoeg snelle manieren.
Gr, Bart
Re: distributie
Geplaatst: zo 26 dec 2010, 15:12
door rozerik
Bedankt voor alle tips ed.