Pagina 1 van 1
orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 14:15
door lumberjack
Beste allemaal,
Er zal vast al wel een hoop over geschreven zijn, maar ben wel benieuwt naar de huidige ervaringen, en de voor en nadelen tussen de originele rubbers en polybush.
Voor mij komt de tijd er aan dat ik een keus moet gaan maken wat er ter vervanging onder mijn disco 300tdi gaat komen. Daar bij is de prijs niet het eerste wat doorslaggevend is maar wel de duurzaamhied en kwaliteit
allemaal al vast bedankt
en fijne dagen
Groeten Roel
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 14:40
door Roy Bruurs
Ik zweer bij poly. Zou dan gaan voor de blauwe. Houdt er wel rekening mee dat waarschijnlijk de bouten van de hockeysticks voor vastgerot zitten aan de bussen en dus losgeslepen moeten worden (is mijn ervaring bij mijn auto's) Achter komen ze wel los bij mij.
Ook de originele bussen laten zich nog wel is moeilijk uitpersen. Bij mijn laatste hockeysticks moesten we 30T op de bussen van de hockeystick zetten om ze erui te krijgen. Dus een goede pers is gewenst. Die van de panhard stang moesten eruit met 8T.
Dan heb je nog setjes poly die alleen de radiusarmen, panhard en A-frame voorzien van bussen. Daarnaast zijn er ook setjes die de schokdempers voorzien van andere bussen.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb41c1267aabbfec826594c51acb4bf4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13307901, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 15:14
door Bart van Dessel
Interessante discussie, ik start binnenkort met een project en wil ook alleen het beste gebruiken, prijs vind ik niet belangrijk. Heeft iemand ervaringen met de Deflex en Britpart setjes die Paddock verkoopt? Deze kosten geen r**t en heb er zelf een aantal geplaatst in opdracht van klanten wat prima ging en geen klachten.
Is de blauwe van Polybush ook echt duurzaam? Comfort of juist harder?
Groetjes, Bart
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 15:37
door Puffino
Ik heb er Deflex onder en die gaan er onderuit.
Die zijn erg relaxed de eerste duizend kilometer daarna niet meer, te slap, alsof ze zijn uitgelubberd.
Als ik zie dat Roel wil gaan voor duurzaamheid snap ik de vraagstelling niet , er zal niemand zijn die durft te beweren dat Polybushes, welk merk of vorm dan ook, langer meegaan dan originele bussen-rubbers.
Enige voordeel, maar goed, dat wordt elke keer weer geschreven, is dat de polybushes makkelijker wisselbaar zijn, OOK omdat je het vaker moet doen, blijft alles wat gangbaarder. Met het wisselen van bussen ben je toch even bezig, pers nodig etc.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 16:49
door Roy Bruurs
Die britpart heb ik onder deze auto zitten die ik nu heb. Leuke bussen voor dat geld. Helaas ook negatieve ervaringen over gehoord dat ze uitlubberen.
Onder die grijze van mij had ik bearmach zitten (blauw) en was daar zeer te vrede over.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae0a1cb7a9dc6d77951efe3d0de832cf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13308488, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 17:52
door Bart van Dessel
Sander, ik twijfel daar toch een beetje aan, de Deflex van Paddock kost ongever 50 GBP, dit is dus geen polybush, want dat is een merknaam en geen benoeming van een onderdeel. De echte Polybush is zoals ik het kan beoordelen op het www kwalitatief niet te vergelijken met de Deflex. Als ik hun site bekijk en dat ze voor bijna 50 verschillende automerken setjes produceren, o.a. ook vrachtwagens zoals Scania, dan denk ik dat dit kwalitatief toch wel erg goed is.
Maar goed, dit is een forum en lees graag ervaringen, ik heb nog nooit een Polybush setje gemonteerd, maar ik wil nu wel iets hoogwaardigs aanschaffen. Ik heb zelf een zware pers dus kan ook originele bussen monteren.
Ik zie trouwens dat Paddock een nieuw merk in huis heeft, qua prijs vergelijkbaar met de echte Polybush maar ik ken het merk niet: [www.paddockspares.com]
Polybush: [www.polybush.co.uk])
Deflex: [www.paddockspares.com]
Groetjes, Bart
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 18:08
door Roy Bruurs
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sander, ik twijfel daar toch een beetje aan, de
> Deflex van Paddock kost ongever 50 GBP, dit is dus
> geen polybush, want dat is een merknaam en geen
> benoeming van een onderdeel. De echte Polybush is
> zoals ik het kan beoordelen op het www kwalitatief
> niet te vergelijken met de Deflex. Als ik hun site
> bekijk en dat ze voor bijna 50 verschillende
> automerken setjes produceren, o.a. ook
> vrachtwagens zoals Scania, dan denk ik dat dit
> kwalitatief toch wel erg goed is.
> Maar goed, dit is een forum en lees graag
> ervaringen, ik heb nog nooit een Polybush setje
> gemonteerd, maar ik wil nu wel iets hoogwaardigs
> aanschaffen. Ik heb zelf een zware pers dus kan
> ook originele bussen monteren.
> Ik zie trouwens dat Paddock een nieuw merk in huis
> heeft, qua prijs vergelijkbaar met de echte
> Polybush maar ik ken het merk niet:
> [www.paddockspares.com]
> 994/Suspension/SuperPro_Polyurethane_Bush_Kit_-_Ra
> nge_Rover_Classic_1986_to_1994.html
>
> Polybush:
> [www.polybush.co.uk]
> 4/1_Kit_2_-_Land_Rover_Defender_(90110_-_1994_to_2
> 001)
>
> Deflex:
> [www.paddockspares.com]
> sion/Deflex_Polyurethane_Bush_Kit.html
>
> Groetjes, Bart
Bearmach levert dezelfde set. Als je veel offroad en weinig onroad gaat met je project een echte aanrader. Enige nadeel is het erin persen. Die bussen zijn zo flexibel dat ze alle kanten opschieten. Wat ik heb gedaan is een dom gemaakt die precies in het gat van de hockeystick pas en een stuk eraan dat precies in het het gat van de bush past (meen m16 of m20 bout) dan pers je ze ermakkelijk in met de bankschroef. Heb ze trouwens ook ingevet.
Al met al dus wel te doen met wat materiaal en zelf gemaakt gereedschap.
Ga je meer onroad rijden raad ik je toch een harder setje aan die minder "meeveert". Dit laatste is natuurlijk persoonlijk. Ik heb met de blauwe bussen gereden en rij nu met geel. Als ik moest kiezen ging ik weer terug naar blauw. Maarja ik meende dat geel beter was voor mij
Voordeel van de gele en oranje bussen is dat ze uit 2 delen bestaan en dus zonder pers of bankschroef in elkaar te zetten zijn. Kwestie van de 2 helften in het gat zetten stalen bus erdoor (die dan ook meteen de 2 delen verbindt) en klaar ben je. Wat ik wel gemerkt heb is dat de blauwe bussen een betere pasvorm hebben mbt het passen tussen de ophangen van de voor en achteras. ( bij de gele moest ik ze er met een krik tussenpersen).
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('11f74057d1e046363f2f33e5e68002eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13308962, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2010 17:11 door Roy B.
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 18:41
door Boelo
Ha Roel,
Je zegt het zelf al duurzaamheid en kwaliteit is belangrijker dan prijs, maar als je voor origineel gaat dan sla je drie vliegen in een klap. De originele bussen kosten echt niet veel.
Ik snap wel waarom er veel deelbare (poly)bush sets verkocht en geplaatst worden, het eruit en erin persen van originele bussen is geen makkelijk en snel klusje. Ik heb het een paar weken geleden ook gedaan, het kostte me meer dan 4 uur en heel wat druk (soms meer dan 200 bar) om de bussen uit en in de panhardstang, reactiestangen, hockeysticks en Aframe te krijgen. De originele bussen hebben een hoger gelegen binnenbusje waardoor je niet de nieuwe bussen met de oude erin kan persen, dus het kost veel tijd de juiste maat buis/dop of iets snees te zoeken om de bussen uit en in te persen.
Ik kan je nog niet vertellen hoe het rijdt, maar ik ga ervan uit dat het in combinatie met nieuwe veren en shocks als nieuw moet rijden, dat is dan ook de reden dat ik voor alles nieuw en origineel heb gekozen, het moet straks perfect rijden. Bovendien hebben de eerste bussen het 26 jaar uitgehouden, dat lijkt me duurzaam genoeg!
Succes met je keuze!
Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2010 17:43 door Boelo.
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 18:49
door Roy Bruurs
Wil ik even aanvullen dat de poly bussen ook zeer geod zijn en strak rijden. Met nieuwe veren en dempers ga je het verschil van nieuwe bussen niet ervaren. Dan moet je de oude veren en dempers laten zitten en met de bussen rijden. Het is inderdaad een stuk makkelijker monteren met poly bussen maar ik ben van mening dat dit niks uitmaakt voor de rijeigenschappen. Je zou eigenlijk compleet nieuwe defender moeten hebben met originele bussen en een compleet nieuwe met poly bussen, en dan is gaan kijken of je verschil merkt. Ik denk dat je weinig merkt op de weg maar dit vooral tot uiting komt in het terrein bij in en uitveren. Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening en kunnen andere een andere mening hebben. Kies er gewoon voor een setje waar jij je eigen prettig bij denkt te voelen. zoek eerst is de verschillen in stugheid uit van de bussen, en wat dit voor effect heeft.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04667946da9d90436ce62ae985282f7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13309139, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 18:51
door ToyRoverlander
Ik zou gaan voor de originele LR rubbers! Die zijn perfect voor wat ze moeten doen en houden het heel erg lang uit. Polybussen gaat toch vuil ed tussen zitten en dat sloopt ze over verloop van tijd.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 19:15
door Roy Bruurs
Ik heb laatste de polybussen uit de raduisarmen achtergehaald om ze te vervangen voor de gele variant en er zat totaal geen troep tussen. Wel was aan 1 kant de bout vastgerot aan de bus dus zet daar wat kopervet tussen
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58a64bccd09c5e6451d5eafaa2cbb644', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13309235, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 19:40
door Bart van Dessel
Roy B, heb jij de echte Polybussen? Ik ga een RRC 300 tdi bouwen die een kar van 3 ton moet trekken, dus moet heel stabiel en strak zijn, comfort komt op de 2e plaats, off-road af en toe een beetje, ik heb een aparte RR voor puur offroad werk. Ik zit te denken om deze set: [www.paddockspares.com] ook te monteren. Wilde eigenlijk veren van Terrafirma monteren maar die worden alleen in 2" verhoging geleverd en dat wil ik niet, alleen standaard hoogte.
Gr, Bart
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 19:42
door Rick90
Ik zou ook gewoon standaard bussen plaatsen.
Kan iemand een merkbaar voordeel van polybussen noemen buiten dat ze makkelijk te plaatsen zijn en een leuk kleurtje hebben?
Polybussen rijden misschien in het begin wel strak maar dat doen originele rubbers ook en die doen dat over 10 jaar nog steeds.
Het is dan wel wat meer werk om ze te plaatsen maar ze hoeven er voorlopig ook niet meer uit, qua duurzaamheid gaat er niks boven de originele bussen.
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15331c9caa6f2a69656e062c7f9aa5c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13309320, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 19:50
door noudje
Hoi,
Ik heb volgens mij deze discussie paar jaar geleden gestart werd toen tegen mij gezegd orgineel. Vond het geen probleem om de oude bussen (orgineel) te verwijderen alleen de 1ste dan..... Heb de brander erop gezegd (sorry greenpeace) vallen de rubbers en de bussen er zo uit vervolgens de ijzer zaag erop en de buitenste bus peuter je er zo uit ben na alles schoon te hebben gemaakt naar een beedrijf gegaan die een pers hebben 10 tje er tegen aan gegooid en klara. Heb onlangs proef gereden en moet zeggen dacht dat ik aan het karten was.
Hoe lang ze mee gaan geen idee mn auto is bijna 25 jaar en of dit de 1ste rubbers af fabriek waren geen idee.
Suc 6 ermee.
Grr Noudje
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 20:25
door Joep
voor mij dus alleen nog maar polybushes. Mijn ervaring is dat die langer goed blijven dan de originele meuk.
Zoveel berijders, zoveel meningen, fijn he Succes met kiezen
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('11cb2bb562f49135f414419593c30427', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 13309493, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 20:40
door noudje
yep suc6
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 20:49
door Rick90
Joep,
Had je genuine Land Rover of toch Shitpart o.i.d. ?
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 20:52
door Joep
weet ik niet meer. Destijds ook niet goed op gelet waarschijnlijk,
grt
joep
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 21:07
door Edward
Bij mijn Disco 1 waren de (Polybush) polybussen na 60.000 kilometer compleet versleten. Daarna weer fijn de originele erin gezet en daar rijt de nieuwe eigenaar nu nog steeds mee rond.
Wel de OEM gebruiken en geen imitatie.
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 21:17
door Rick90
Joep Schreef:
-------------------------------------------------------
> weet ik niet meer. Destijds ook niet goed op gelet
> waarschijnlijk,
>
> grt
> joep
Dan denk ik toch dat het geen originele waren
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 21:28
door herman-lux
bij al mijn series komen er alleen maar originele bussen in.
demontage d.m.v. het rubber met een 6 mm boor uitboren dan de binnenste bus eruittrekken
met een tang en de buitenste eruitdrukken of inzagen met een ijzerzaag en dan gaat dat zonder problemen.
als ik zie hoelang die originele het utgehouden hebben dan is er voor mij geen alternatief.
de kleur is voor mij niet belangrijk.
herman
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 22:27
door neef Henk
Same hier, poly's gemonteerd en na ongeveer 20.000 "overland" kilometers waren ze op. De originele waren nog goed maar die had ik verwijderd omdat het chassis werd gegalvaniseerd voor ik op reis ging. Vanaf nu alleen nog maar originelen voor mij.
Groeten neef Henk
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: do 23 dec 2010, 23:04
door Mud Machine
Mijn ervaringen:
Originele Polybush blauw op mijn 90 sinds 2,5 jaar. Wordt hoofdzakelijk off road gebruikt (met forse wieluitslag) en tot nu toe zijn alle bushes nog in prima conditie. Hiervoor zaten er originele op (geen Britparts ofzo) en die waren na een jaartje off roaden op. Met name die van de trailing- en radius arms. Bussen los van het rubber (APK afkeur).
Originele Polybush rood op mijn 110. Wordt voornamelijk voor reizen (ook pistes) gebruikt maar ook regelmatig met een zware trailer. Nu 2 jaar verder en zo'n 45.000km nog in topconditie. Voor rood gekozen om wat strakker op de weg te liggen.
Voordeel van de Polybushes is dat je er ook de handeling van je LR mee kunt beinvloeden door de verschillende hardheden (blauw, oranje, rood).
Powerflex, Deflex, Flo-flex en noem ze maar op zijn goedkope immitatie die het niet waard zijn om te monteren. Allmakes is wel ok en ook Super Pro en zijn dus ook ongeveer even duur als Polybush.
Paddock Spares is niet voor niets overgestapt op Super Pro.
Superpro wel redelijk?
Geplaatst: ma 03 jan 2011, 18:46
door TVR
Mag ik hieruit opmaken dat de Superpro kit van Paddocks een stuk beter is dan de Deflex variant? En misschien wel 2x zo lang mee gaat?/langer strak blijft sturen?
(en redelijk vergelijkbaar met OEM rubber bussen en originele Polybush?)
Verder ga ik mijn Land Rover (RRC) voornamelijk voor op de weg gebruiken, welke kleur/hardheid moet je dan hebbben?
Kan kiezen uit comfort en performance, wat houdt performance dan in?
Groet, Tom
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: ma 03 jan 2011, 21:01
door Benno
doe het nou gewoon niet en kies voor originele bussen. UIteindelijk veel goedkoper en veel duurzamer.
Ok, geen fancy rode, blauwe of gele bushes te zien maar ja
groet,
Benno
Dealer maar eens bellen
Geplaatst: di 04 jan 2011, 00:21
door TVR
Oke, dan ga ik de dealer maar eens bellen of ze voor een 85er een mooi setje bussen kunnen leveren, ben benieuwd.
Groet, Tom
Re: orgineel versus polybush
Geplaatst: di 04 jan 2011, 21:59
door neef Henk
Bij een dealer????????????
Ik denk dat je een stuk goedkoper uit bent als je VIS, Landro, Budget Parts etc. even belt.
Groeten neef Henk