Pagina 1 van 1

import

Geplaatst: za 18 dec 2010, 00:24
door import
Hoi,

Ik zat beetje te neuzen voor informatie over import.

Best moeilijk om info hierover te vinden, wellicht dat ik hier een beetje op info kan vinden :-)

Ik wil een auto importeren uit UK LH of RH maakt niet uit....ik zag een leuke z3 uit '93 maar bpm valt vies tegen.

Maar heb een leuke oldtimers gezien op pistonheads.

Dit heb ik uitgevogeld tot nu.

-Eigenaar moet V5 document hebben, exp. gedeelte moeten invullen ik iets meenemen hij iets opsturen.
-Op chassis laten verzekeren (waar kan dit?)

Mijn grote dilemma is vervoer.....De auto moet wel in bepaalde gebieden liggen..anders wordt het
een te lange rit..

Ik wil de auto naar huis rijden.

Wat is wijsheid??

Vliegtuig naar Engeland en met ferrie terug
Of met ferrie heen en weer...

Via Eindhoven vliegen en terug via Dover of Harwich

Re: import

Geplaatst: za 18 dec 2010, 00:45
door Geert Oude Luttighuis
Zwemmend heen en met het vliegtuig terug?

Heb je de zoekfunctie al gebruikt?
Volgens mij gaat het je niet (zeker niet specifiek) om een Range Rover, waarom plaats je het hier? Via google zou je genoeg verhalen van ervaringsdeskundigen moeten kunnen vinden.

Ik zelf kan je alleen een ervaring uit Frankrijk vertellen, dus daar heb je niet zoveel aan...

Re: import

Geplaatst: za 18 dec 2010, 09:58
door klaaskoets
Dit is een artikel wat ik ooit een keer heb gevonden op de site van de LRCH.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Gr. Klaas

Omdat ik zelf erg veel gezocht heb naar informatie omtrent het importeren van een Landy uit de UK zet ik mijn ervaringen van afgelopen weekend eens op een rij.

Een Landrover importeren kost ongeveer de helft van wat het hier in Nederland zou kosten. en dan reken ik alle kosten mee (zoals boot, slapen en daar rond rijden). Hoe heb ik het gedaan?

stap 1
zoek op pistonheads.co.uk of autotrader.co.uk naar de auto die je zou willen of zou willen zien. Ik heb er uiteindelijk een stuk of 6 uitgezocht die ik zou willen zien.

stap 2
plan je reis, het heeft pas zin een week of twee voorafgaand aan je reis de autoverkoopsites te gaan uitpluizen

stap 3
check bij de verkopende partij of het chassisnummer en motor nummer ook het nummer is op de DVLA (Engelse RDW) documenten. Is dat niet zo dan is het geen interessante auto (om direct in nederland mee te gaan rijden dan he) want hij wordt zo niet op Nederlands kenteken gezet

stap 4
Vraag de verkopende partij(en) om het chassisnummer door te geven. dat heb je nodig voor stap 5

Stap 5
vraag voor iedere landrover die je wilt gaan zien een eendagskenteken aan bij de RDW voor de dag dat je aankomt met de boot, dan mag je in Nederland rijden van de boot naar een keuringsstation (Schiedam is het dichts bij Hoek van Holland, waar je aankomt vanuit Harwich).

Stap 5
regel de overtocht. Ik ben lopend heen gegaan en terug met de auto. Dat koste me voor twee personen rond de € 350,00. Dat was bij stenaline. weet niet of bij de andere veerdiensten je dit ook zo kan regelen.

Stap 6
Dit is de lastigste. de verzekering. Er zijn verzekeraars die dat wel doen op chassisnummer maar dan pas vanaf de Nederlandse grens. dan is hij dus niet in Engeland verzekerd als je naar de boot rijd. twee oplossingen:

De eerste is de goodwill van de verzekeraar. Ik kreeg bij de ASR een verzekering (ook voor Engeland) omdat ik een goede en langdurige klant was en ze wilde me wel matsen. dat vergde enige tijd voor ik dat voor elkaar kreeg, met behulp van mijn verzekeringsagent die wist bij wie hij moest zijn.

De tweede is dat je in Engeland op de verzekering van de verkopende partij rijden als je in Nederland een auto hebt verzekerd. je hebt hierbij wel de medewerking van de verkopende partij nodig. Ik ben hier niet verder op ingegaan omdat het niet nodig was maar het is op deze wijze dus ook mogelijk.

stap 7
koop de auto, waar je op moet letten bij de aanschaf zal ik je besparen, denk dat iedereen dat wel weet en die info is ook overal wel te vinden.

zorg dat de verkoper deel 13 opstuurt naar de DVLA (Pemanent export) de rest van alle formulieren/Engels kenteken moet je meenemen. Maak een contractje waarin de koop wordt bezegeld. je kunt maar iets te bewijzen hebben als men vragen gaat stellen.

stap 8
Bij aankomst in Nederland ondervind je geen enkele belemmeringen bij de douane. Er werd in het geheel niet gesproken over mijn auto (bij het uitrijden uit Engeland ook al niet) ik ben direct naar de RDW gegaan (kan zonder afspraak tot 12:00 uur). Ik heb een half uurtje moeten wachten voor ik aan de beurt was. Wil je de auto goedgekeurd hebben voor een Nederlands kenteken zorg dan dat:
- er vaste land koplampen in zitten (dat is redelijk eenvoudig zelf te doen en ze kosten € 20,00. p/st. In Engeland zijn ze lang niet altijd op voorraad dus bestel ze online in Nederland en neem ze zelf mee.
- de mistlamp en achteruitrijlamp moeten worden omgedraaid. Dit is ook geen echt huzarenstukje maar vergt met bedrading e.d. wel even wat tijd. (Ik begreep dat beiden niet verplicht zijn en je zou ze er dus ook gewoon af kunnen halen)
- aan de zijkant mogen enkel rode en oranje relectors zitten, witte verwijderen
- ik wilde mijn 110 op grijs kenteken zetten, dan moeten er dus geen ramen aan de zijkant in zitten en moeten eventuele bankjes worden weggehaald
- breedstralers kun je er beter afhalen, extra verstralers mogen blijven zitten.

Stap 9
de APK, die kun je direct laten doen door de RDW maar dat is af te raden, ze doen hun werk goed en grondig maar dat betekend dat op iedere slak zout gaat en dat iedere goed werkende oplossing die doorgaans gewoon door de keuring komt maar anders dan origineel is niet door de APK van de RDW komt.

stap 10
na enkele dagen komt het kenteken binnen, kun je de APK laten doen (en direct bij de APK garage kenteken platen laten bestellen)

overige bevindingen:
De keurmeesters van Schiedam waren super, meedenkend en erg aardig. ik kwam voor de eerste keuring en ik had mijn koplampen niet vervangen (iemand had gezegd dat ze daar niet op letten, maar dat bleek dus anders). vervolgens hebben ze de auto niet gekeurd, maar wel even langsgelopen en aangegeven wat ik allemaal anders moest doen (zie lijstje even hier boven) dit koste me helemaal niets.

Stuur aan de rechter kant is geen enkel probleem. na een uur weet je niet beter, op de weg maakt het eigenlijk niets uit. het enige lastige is dat richting aangever en schakelpook aan de zelfde hand zitten waardoor de richting aangeven en terugschakel routine even op de schop gaat.

Mijn verhaal is nog niet helemaal af maar dit was het zo ongeveer. Ik heb mijn witte Defender 110 voor de deur staan (houd wel een beetje het licht uit mijn huiskamer) en ben er blij mee. Nog de laatste zaken regelen (mist en achteruitrijlampen verwisselen, RDW keuring, roetfilter omdat ik het wil, Hyclone omdat het me slim lijkt, en de APK)

voor wie er zijn voordeel mee doet, succes!


Hou er wel rekening mee dat als je bij de RDW staat voor de kentekenkeuring de wagen in Engeland al voor export aangemeld moet zijn. Anders krijg je geen kenteken.

Je kunt het overigens checken op de website van de DVLA. Dan staat er export. Ook handig voor aankoop daar te checken hoe hij geregistreerd staat.
Je kunt overigens ook nog wat laten wijzigen (bv 200Tdi op kenteken) voordat hij afgemeld wordt voor export. Is simpel door de verkoper te doen (als hij dat tenminste wil doen). Is alleen en papieren handeling. De motor hoeft niet ingebouwd te worden want het nummer dat je op het UK kenteken laat zetten is natuurlijk van het 200Tdi blok dat je hier hebt liggen voor ombouw .

Re: import

Geplaatst: za 18 dec 2010, 14:42
door bertil
hoi,

bpm op een auto uit '93 ....... kan nooit veel zijn!

gr bertil