Pagina 1 van 1

Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut er

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 11:40
door Puffino
Voor de latere modellen, vanaf de Tdi's, bestaan er silencer replacement pipes. Zo vervang je de eerste demper van de uitlaat door een "rechte" pijp. Dit zou er voor zorgen dat je minder uitlaatweerstand hebt, en daardoor krijg je meer turbo spin, en dat zou dan de basis zijn voor meer vermogen (moet je hooguti nog effe zorgen voor meer inspuiting, maar dat is een detail)

Bestaat er eigenlijk ook een replacement pipe voor de niet geblazen diesels? Nog even los van de zin er van...

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 12:21
door Roy Bruurs
Ik zou het niet weten maar kun je is een link geven naar zo'n silincer voor een 200Tdi. Gaat het dan om het laatste deel of de volledige uitlaat?

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53ef55ab8d611def846d2b605c276054', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13259808, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 12:49
door Puffino
Zoals ik schreef gaat het om het vervangen van de EERSTE demper, deze zit in het middenstuk.

Als je die vervangt, zoals bij Tdi modellen wordt aangeboden middels een replacement pipe, heb je dus alleen de einddemper over.

Zo zit ie in orignele setup (link naar pagina met plaatje er in):
[www.paddockspares.com]

De Tdi uitlaten hebben een andere ophangbeugel en een grotere diameter.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 13:02
door Marc-my-Words
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor de latere modellen, vanaf de Tdi's, bestaan
> er silencer replacement pipes. Zo vervang je de
> eerste demper van de uitlaat door een "rechte"
> pijp. Dit zou er voor zorgen dat je minder
> uitlaatweerstand hebt, en daardoor krijg je meer
> turbo spin, en dat zou dan de basis zijn voor meer
> vermogen (moet je hooguti nog effe zorgen voor
> meer inspuiting, maar dat is een detail)
>
> Bestaat er eigenlijk ook een replacement pipe voor
> de niet geblazen diesels? Nog even los van de zin
> er van...


Bij meer Turbo-spin, dus meer Turbo-druk wordt er (binnen de grenzen van het redelijke) vanzelf al meer ingespoten.

Je zou dus bij het verwijderen van de midden-demper een net iets eerder oppakken van de Turbo kunnen krijgen.
Of je het in het dagelijks gebruik ook merkt ? Bij het oppakken van de Turbo is er in het algemeen nl sprake van weinig gas, en dus ook weinig tegendruk, tegen de tijd dat de tegendruk een rol gaat spelen zit de Turbo inmiddels toch al aan zijn max. Dus alleen als je de max Turbo-druk hebt opgeschroefd etc. dus als je met een race-auto rijdt heeft het allemaal echt nut.

Volgens mij is het grootste pluspunt van de verwijderde midden-demper dat die demper niet meer stuk kan. Omdat tegenwoordig de uitlaat niet meer - zoals vroeger* - om de paar jaar doorgeroest is is dit dus ook al een zwak argument.

* Ik herinner me nog een 5 jarig Diesel-Golfje -- daarmee kon je moeiteloos een heel dorp wekken.

Marc

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 13:10
door Exfietser
Wat is het probleem. Met een slijptol en een lasapparaat kun je toch elke maat pijp ertussen knopen die je wilt?

lrg_20080125-0003.jpg --> mod_embed_images_loadimage('df7dc698edddb636b3c539d1c093def4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.skypictures.nl%2Fimages%2Falbums%2Flrg_20080125-0003.jpg', 'http://www.skypictures.nl/images/albums/lrg_20080125-0003.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.skypictures.nl%2Fimages%2Falbums%2Flrg_20080125-0003.jpg', '', 13260054, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Arnold.

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 13:15
door Puffino
Marc, nu ben ik het eens niet met je eens, hehe, dat kan dus toch.

Uitlaten roesten tegenwoordig ook. Die van mij is nu ruim vijf jaar oud en doorgeknapt op de plek waar ie de eerste demper in zou moeten. De overige aansluitpunten zien er ook uit als "eerdaags aan de beurt". Op zich niet vreemd, we rijden te weinig (niet vaak genoeg) waardoor deze steeds vol condens raakt. En dus snel gaat roesten.

Mijn vraag stel ik vooral om de verkrijgbaarheid te checken en niet om het nut dus.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 13:20
door Puffino
Arnold, ik HEB geen lasapparaat. That's why.En je moet ook felsrandjes maken, volgens mij, om op die olives te passen.

Als ik die WEL had gehad had ik gelijk een 200tdi pijp gekocht en deze onder mijn auto geschroefd. Aangezien ik een 200tdi blok heb maar de 2.5d n/a uitlaat heb behouden, is het interessant om de middendemper van de n/a uitlaat te vervangen om IETS te compenseren in het verschil in uitlaatdiameter.

Liever zou ik aan een 200tdi uitlaat gaan, maarrrrrrr, da moet ik ophangbeugels fabrieken, en dat is effe een klus die niet lukt zonder lasapparaat.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 13:32
door CamperChris
Hoi Sander, een 2,5na heeft geen turbo en heeft dus ook geen baat bij meer free-flow in de uitlaat. De markt om replacement-pipes te gaan produceren is dus heel erg klein (alleen jij, ben ik bang..). Volgens mij verschillen de diameters van de 2,5-na en tdi uitlaten maar iets van 5mm, mogelijk past dat tdi-tussenstuk dus op zich ook wel in jou 2,5-na configruatie. en als het niet past, dan kun je altijd nog het achterste deel ook voor een tdi-versie gaan vervangen (die is toch al aan vervanging toe, gaf je aan). aanpassen van ophangbeugels kan ook wel zonder las-apparaat: lekker froebelen met draadeind en flinke carrosorie-ringen oid., of strippies ijzer. moet wel lukken.

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53b1a939f1e61d68a72b709d4ed2f28b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 13260157, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fbc40ae395e05273eab6c2b09b492362', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 13260157, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 14:03
door Bob met Piet
Ik heb bij steve parker de complete uitlaat besteld van een tdi. Hier zaten ook de beugels bij die ongeveer wel op de originele ophangpunten pasten. Moest wel een tijdje puzzelen, maar het hangt er goed onder.
Misschien een optie om daar te informeren of ze die ook los leveren.

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('5acabd3e14bc4b01ffc6e329f35acb20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 13260354, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 14:55
door Marc-my-Words
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc, nu ben ik het eens niet met je eens, hehe,
> dat kan dus toch.
>
> Uitlaten roesten tegenwoordig ook. Die van mij is
> nu ruim vijf jaar oud en doorgeknapt op de plek
> waar ie de eerste demper in zou moeten. De overige
> aansluitpunten zien er ook uit als "eerdaags aan
> de beurt". Op zich niet vreemd, we rijden te
> weinig (niet vaak genoeg) waardoor deze steeds vol
> condens raakt. En dus snel gaat roesten.
>
> Mijn vraag stel ik vooral om de verkrijgbaarheid
> te checken en niet om het nut dus.


Ach, een verschil in ervaring. Mijn 10 jaar oude uitlaat was nog prachtig, bijna als nieuw, toen mijn auto op zijn kop lag (kon je goed zien zo).
Als ie dan toch aan vervanging toe is dan zou ik de ophangpunten er gewoon bij-fröbelen (of een lassert erbij zoeken).
Overigens bleef bij mijn oude Renault de uitlaat ook heel lang in een opvallend goede conditie, en als zelfs een Renault niet roest ..... dat was dus mijn wereldbeeld dat me deed vermoeden dat uitlaten tegenwoordig slechts langzaam aan het roesten gaan.
Vroegeh ... toen waren losse knalpotten etc. meer een alledaags verschijnsel.

Marc

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 15:23
door Puffino
Haha, die uitlaat van je renault was zeker niet door Renault gemaakt ;-)

Net als het rubber van de bandjes er onder. Sorry, niet melig worden nu.

Oh wacht eens, ik weet nu weer waar ik toen die uitlaat had gekocht, dat was bij een peperdure handelaar die alleen aan kwaliteitsonderdelen doet en waar je niet moet wezen als je de goedkoopste onderdelen zoekt.... Daarom dus.

Agh ja, een uitlaat vervangen is nou ook weer niet het ergste. Dus als ik niet het duurste stukkie staal aanschaf zal het allemaal qua kosten wel meevallen.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 15:30
door Puffino
het voorste deel (downgedeelte) van die SteveParkerpijp heb ik ook, de rest liet ik zitten. Gebruikte ik mijn oude uitlaat, ik ging later de boel wel ombouwen naar Tdi systeem. Aleen ging mijn huidige uitlaat vroegtijdig doormidden, dus, helaas, en ik heb nog niet genoeg geregeld om snel die conversie te kunnen doen. Een lasapparaat onder de kerstboom zou beter zijn ;-)

Chris: Ik zie dat de Tdi een twee-moerige aansluiting heeft op elkaar, dat gaat dus zelfs met stevig freubelen nog een stevige uitdaging vormen om daarvan een tussenstuk er tussen te lepelen. De N/A uitlaat het er namelijk drie....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 16:13
door Marc-my-Words
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Haha, die uitlaat van je renault was zeker niet
> door Renault gemaakt ;-)
>
> Net als het rubber van de bandjes er onder. Sorry,
> niet melig worden nu.
>
> Oh wacht eens, ik weet nu weer waar ik toen die
> uitlaat had gekocht, dat was bij een peperdure
> handelaar die alleen aan kwaliteitsonderdelen doet
> en waar je niet moet wezen als je de goedkoopste
> onderdelen zoekt.... Daarom dus.
>
> Agh ja, een uitlaat vervangen is nou ook weer niet
> het ergste. Dus als ik niet het duurste stukkie
> staal aanschaf zal het allemaal qua kosten wel
> meevallen.


Nu ja, als je een melige voorzet doet dan kan je een melige inkopper verwachten.

Mijn (voor)laatste Renault was opvallend betrouwbaar en roestarm. Slechts twee a drie onverwachte gebreken: Hij kon niet tegen waterslag - inlaat rechtsvoor in de bumper - (en ook niet tegen een Poolse reparatie van een en ander) en hij had na een jaar of 6 een doorgeroeste schakelstang.
Verder een prima en zuinige auto.
Ik schrijf mijn (voor)laatste omdat ik nu vlgs de RDW de eigenaar ben van een 25 jarige R25GTD, de oude auto van mijn vader, nu in beheer bij mijn broertje, en overigens ook nog eens te koop - overigens ook een opvallend betrouwbare auto (hij reed me deze zomer nog naar 2400 m hoogte. Die R25 kregen dus al 25 jaar geleden een gegalvaniseerd/verduurzaamd chassis - daar kunnen ze in Solihull nog van leren.

Blijft een opvallend puntje die kwaliteitsonderdelenleverancierdiezekernietvoordelaagsteprijsmaareerderpeperdurekwaliteit-uitlaat die nu al doorgeroest is.

Marc

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 17:14
door Lucas van Lierop
Sander, volgens mij moet je gewoon beginnen met een las apparaat te kopen, dat is me leuk (en moeilijk ;-))

Ik moet over een tijdje trouwens ook aan mijn uitlaat hobbyen, eens zien wat er dan aan onderdelen tussen weg kan/mag.

Groet en succes!
Lucas

Re: Silencer replacement 2.5d n/a? Bestaat dat? (los van het nut

Geplaatst: ma 13 dec 2010, 17:20
door Paul Stroink, One-Ten.nl
De goedkope Paddock dempertjes (zal wel britpart zijn) gaan vele jaren mee. Zowel onder mijn 200tdi als onder mijn 300 tdi een volledige allergoedkoopste rommel uitlaat, en ze zitten er allebei al jaaaaaren onder en zijn nog volledig als nieuw.