Pagina 1 van 1
OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: do 09 dec 2010, 19:43
door D&G
Ik heb om goed te kunnen stralen 250 lpm nodig aan 6 bar. Nu wordt bij heel veel compressoren het bruto luchtverbruik vermeld en niet de netto opbrengst bij een bepaalde druk maar dat een beetje terzijde.
Ik heb reeds een compressor van 160 lpm @ 8 bar en nu vroeg ik me af of ik er gewoon nog eentje bij kan kopen en dan 320 lpm @ 8 bar heb? Scheelt een heleboel euries...
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: do 09 dec 2010, 19:47
door Roy Bruurs
Kunt er een appart vat langs zetten. Zijn gewoon te koop. Zo kun je de luchtopbrengst verhogen. Of 2 compressors het leuk gaan vinden als ze samen moeten werk betwijfel ik. Kan me voorstellen dat de ene compressor de andere gaat voeden (mits je natuurlijk de ene sneller leeg trekt).
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5d152cd8ca162ee4360a8daf86e93fff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13242612, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: do 09 dec 2010, 19:47
door Marc-my-Words
D&G Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb om goed te kunnen stralen 250 lpm nodig aan
> 6 bar. Nu wordt bij heel veel compressoren het
> bruto luchtverbruik vermeld en niet de netto
> opbrengst bij een bepaalde druk maar dat een
> beetje terzijde.
>
> Ik heb reeds een compressor van 160 lpm @ 8 bar en
> nu vroeg ik me af of ik er gewoon nog eentje bij
> kan kopen en dan 320 lpm @ 8 bar heb? Scheelt een
> heleboel euries...
250 lpm van 6 bar wil zeggen 1500 lpm van 1 bar.
Als de capaciteit aan de "koude kant" wordt gemeten/opgeven dan geeft dat dus te denken.
Marc
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: do 09 dec 2010, 19:50
door Marc-my-Words
Roy B Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kunt er een appart vat langs zetten. Zijn gewoon
> te koop. Zo kun je de luchtopbrengst verhogen. Of
> 2 compressors het leuk gaan vinden als ze samen
> moeten werk betwijfel ik. Kan me voorstellen dat
> de ene compressor de andere gaat voeden (mits je
> natuurlijk de ene sneller leeg trekt).
2 compressoren horen geen ruzie met elkaar te gaan maken, zit immers ieder een set ventielen in.
Marc
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: do 09 dec 2010, 19:53
door Roy Bruurs
Daar heb je gelijk in had ik even niet aan gedacht.
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: do 09 dec 2010, 21:43
door D&G
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> 250 lpm van 6 bar wil zeggen 1500 lpm van 1 bar.
> Als de capaciteit aan de "koude kant" wordt
> gemeten/opgeven dan geeft dat dus te denken.
>
Lijkt me sterk. Bij de gerenomeerde merken staat er bijvoorbeeld: Bruto luchtopbrengst = 360 lpm, netto 250 lpm
Jij gebruikt de wet van Boyle. Die klopt wel bij statische toestanden, maar niet voor dynamische.
Gerard, die alleen maar elektro gestudeerd heeft..
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 00:06
door Gert
Je zult in ieder geval niet 2 compressoren op 1 groep kunnen zetten (220v 16a).
Het probleem van die kleine compressoren is vaak dat ze geen geforceerde koeling hebben. Wanneer je twee van die hobbydingen redelijk fulltime laat stampen, dan denk ik niet dat ze erg lang mee gaan. De cilinders worden namelijk erg heet. Ik heb al aangegeven dat stralen echt een hels karwei is, dus weet waar je aan begint.
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 00:17
door Marc-my-Words
Gerard,
Waar die compressoren het verschil tussen bruto en netto dan laten weet ik niet.
Mijn sommetje klopt in ieder geval wel, ook dynamisch: als je 250 lpm 6 bar aan de druk kant levert dan gaat er aan de normaal atmosferische kant echt 1500 lpm in.
Marc
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 01:54
door Gert
Een compressor verliest onderweg lucht door o.a. het respiratoire volume. Bovendien is een compressie niet omkeerbaar, en is lucht geen ideaal gas. Je kunt dus in ieder geval niet zomaar het motorvermogen omzetten in compressorvermogen. (mocht je dat van plan zijn)
De formules staan in diverse thermodynamicaboeken, en je kunt ze denk ik wel op internet vinden.
Stel dat je cilinder 100cc is, en in de bovenste stand staat er tussen de klep en de cilinder nog 10cc, dan is die 10 keer de druk (tegendruk uit het vat) al heel wat procenten verlies. Dit is het respiratoir volume, dus de lucht die stilstaat bij een compressieslag. Overigens komt het respiratoire volume uit de biologie, dus ik weet niet of je het bij een compressor ook zo noemt. Bedenk maar dat als je je fietsband oppompt, en je perst, en je laat los, dat de zuiger een stuk omhoog komt. Die lucht benut je dus niet, terwijl je er wel kracht voor nodig hebt. Je compressor wordt dus bij hogere drukken nog inefficienter.
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 12:24
door Marc-my-Words
Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een compressor verliest onderweg lucht door o.a.
> het respiratoire volume. Bovendien is een
> compressie niet omkeerbaar, en is lucht geen
> ideaal gas. Je kunt dus in ieder geval niet zomaar
> het motorvermogen omzetten in compressorvermogen.
> (mocht je dat van plan zijn)
> De formules staan in diverse thermodynamicaboeken,
> en je kunt ze denk ik wel op internet vinden.
>
> Stel dat je cilinder 100cc is, en in de bovenste
> stand staat er tussen de klep en de cilinder nog
> 10cc, dan is die 10 keer de druk (tegendruk uit
> het vat) al heel wat procenten verlies. Dit is het
> respiratoir volume, dus de lucht die stilstaat bij
> een compressieslag. Overigens komt het
> respiratoire volume uit de biologie, dus ik weet
> niet of je het bij een compressor ook zo noemt.
> Bedenk maar dat als je je fietsband oppompt, en je
> perst, en je laat los, dat de zuiger een stuk
> omhoog komt. Die lucht benut je dus niet, terwijl
> je er wel kracht voor nodig hebt. Je compressor
> wordt dus bij hogere drukken nog inefficienter.
Dag Gert,
Eigenlijk snap ik het best, maar wat ik niet snap is dat compressor-fabrikanten met deze bruto-netto truuk wegkomen.
Aangezien ik een biologische achtergrond* heb begrijp ik de respiratoire benadering moeiteloos, alleen hoop ik niet dat een compressorfabrikant het ongebruikte volume toch in zijn berekeningen meeneemt want dat is gewoon bedriegerij. En ook als je de werking berekent aan een theoretisch te verpompen volume bij atmosferische druk terwijl je je apparaat als compressor verkoopt dan geeft dat mij een opgeblazen gevoel.
* Van fietspompen weet ik ook meer dan genoeg.
Maar goed, we worden dagelijks belazerd: koop je een auto van 100 pk dan mag je blij zijn als er 30 pk aan de wielen te meten is.
Groeten Marc
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 13:06
door Edward
Wij stralen al 10 jaar lang met 3 compressoren aan elkaar. De ene begint gewoon te lopen als de andere het niet bijhoudt en de druk te ver daalt. Hoewel het grote 400 volt jongens zijn zijn ze gewoon luchtgekoeld. Niet te moeilijk denken.
En stralen is geen hels karwei als je het juiste medium gebruikt voor de juiste toepassing. Een 88 serie chassis duurt een half uur.
Re: OT: Compressorvraagjes
Geplaatst: ma 13 dec 2010, 20:10
door neef Henk
Ik heb nog wel een leuke Atlas Copco staan Gerard voor weinig
Groeten neef henk