Pagina 1 van 1

Uitlaat Defender 110, Toch meer aan de hand.

Geplaatst: do 09 dec 2010, 15:24
door Bauke 110
Ik zat mij net iets af te vragen.

Vroeger lag er in mijn auto een 2.25B blok, nu ligt er een 2.5D. Ik kom steeds dingen tegen dat ik denk van, waarom niet gelijk even aangepakt
Nu begin ik te twijfele dat een groot deel van de uitlaat nog van die 2.25B is. Mijn vraag is eigenlijk, heeft dit gevolgen voor de prestaties/vermogen?

Ondervond vandaag dat ik de auto niet boven de 80Kmph uit kreeg terwijl ik normaal makelijk de 90/100 haal hier heb ik wel eens vaker last van.
kan bijvoorbeeld een scheur in de uitlaat ook een vermogen verlies veroorzaken?

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2010 13:56 door Bauke 110.

Re: Uitlaat Defender 110

Geplaatst: do 09 dec 2010, 16:53
door Eric&Betty Boop
Een benzineblok stelt heel andere eisen aan het uitlaatsysteem dan een diesel.
Bij een carb. benzineblok zorgt de uitlaat ook voor een goede vulling van de cilinders met mengsel en een snelle afvoer van de verbranding gassen.
Een diesel heeft het liefst een kompleet open uitlaat met zo min mogelijk tegendruk.

Maar lees dit draadje ook eens.
Heb je sinds dit koude weer last van inhouden?
Heeft diegene die er een diesel in heeft gehangen ook een waterafscheider/sedimenter gemonteerd?
Zo ja dan zou ik deze eens schoon maken en ook je gewone brandstoffilter eens vervangen.
Zo niet dan iig het gewone brandstoffilter vervangen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('31bfa4e0e116850c1cc7bf99189704d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13241873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('5ffec4b4032436e7155f8c6a01b5f9b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13241873, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Uitlaat Defender 110

Geplaatst: do 09 dec 2010, 17:08
door Bauke 110
Dankje voor de reactie Eric

ik heb even het draadje door gelezen. zal zeker eens brandstof filter vervangen wie weet dat dat het is.
betreft een waterafscheider/sedimenter, die ben ik nog niet tegen gekomen in mijn auto maar dat is even een zoektocht waard

Het is in iedergeval duidelijk dat een uitlaat van een benzine niet zo heel veel invloed heeft op het systeem van een diesel(?)

Gr Bauke

Re: Uitlaat Defender 110

Geplaatst: do 09 dec 2010, 17:37
door Eric&Betty Boop
QuoteHet is in iedergeval duidelijk dat een uitlaat van een benzine niet zo heel veel invloed heeft op het systeem van een diesel(?)
Het kan best zijn dat jou benzine uitlaat te veel tegendruk geeft voor je 2,5NA.
Hierdoor kunnen de uitlaatgassen niet snel genoeg weg en loopt de temperatuur boven de zuigers te hoog op wat weer kan resulteren in gescheurde zuigers.
De uitlaat van een 2,5NA heeft wel een dikkere buisdiameter als van een 2,25 benzine dacht ik en die van de 2,5TD is nog weer dikker als van de 2,5NA.
De midden-en einddemper zijn ook anders.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cfe98e33ff7867eeac45e11870297882', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13242125, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('70fef606f13a090bb8b0928257da0421', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13242125, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Uitlaat Defender 110

Geplaatst: do 09 dec 2010, 17:53
door Dennis101
Op de eerste bocht na is het uitlaatsysteem van de 110 2.25B en 2.5 D gelijk aan elkaar.

Dennis B

Re: Uitlaat Defender 110

Geplaatst: do 09 dec 2010, 19:06
door Eric&Betty Boop
Oeps,ik had bij de "90" gekeken. daar zijn vanaf vin AA267064 het andere onderdeelnummers tussen benzine en diesel.
De "110" heeft inderdaad dezelfde uitlaat voor 4 cil&V8 benzine en 2,5NA diesel.

Feit blijft wel dat de uitlaat van Betty(voorheen 2,25B,nu 2,5B ) een buitendiameter heeft van 45mm,de oude 2,5NA uitlaat van Pepé heeft een diameter van 50mm en de uitlaat van de 2,5TD een diameter van 55mm.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f527c07d05feb735909f37e7a84c8905', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13242484, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('66035a2dc77de67f7132687d01ccd2d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13242484, 600, 600, 'Loading image ...', false);



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2010 18:08 door Pepé le Pew&Betty Boop.

Toch meer aan de hand!

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 14:51
door Bauke 110
ik ben vandaag eens een rondje gaan rijden met de 110, bij thuis komst even een matje gepakt en er eens onder gaan liggen

- Uitlaat hing een beetje los (vast gedraait, rammel weg)
- Uitlaatgassen bij de eerste verbinding met het rechte stuk, (nog op te lossen)
- Uit nieuwschierigheid eens de vuldop open gehaald tot mijn verbazig. rook uit het kleppendeksel
- Peilstok er uit gehaald, ook hier rook plus opspattende olie.

Ik begin te vermoeden dat de koppakking ergens lek is. zijn mijn ondervingen een beetje goed?

Stel dat het de koppakking is, is hier nog mee rond te rijden? natuurlijk is de bedoeling om het dan zo snel mogelijk te verhelpen.
Helaas is mijn kennis van motoren niet zo goed dus zal het een klusje worden van "gewoon aan beginnen" net als mijn koppeling
wat ik moet zeggen dat toch goed gekomen is

Bedankt voor de voorgaande reacties en de reacties die komen. Ga ik ondertussen ever verder zoeken naar informatie.

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D

Re: Uitlaat Defender 110, Toch meer aan de hand.

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 19:43
door Roy Bruurs
Kop eraf en pakking vervangen is niet zo moeilijk. Zelfs ik kan het. Wel heb je een momentsleutel nodig. Mocht iemand kunnen bevestigen dat je koppakking kappot is wil ik je wel helpen met de kop te verwijderen. Als je dit even na komende dinsdag en voor kerst inplant, dan heb ik anderhalve week vrij.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f585dbc6513f7cb9238a9727810c0be0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13247792, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Toch meer aan de hand!

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 19:55
door Eric&Betty Boop
De 2,5NA blokken hebben altijd wel veel carterdruk en dampen en oliespetters uit de vuldop.Ook als ze nog goed zijn.
De eerste test die je kan doen is de slang van de rembekrachtiger ff loshalen van de vaccuumpomp en dan het tuutje dichthouden met je vinger.
Als het blazen uit de vuldop dan een stuk minder wordt is waarschijnlijk het membraam in de rembooster lek.
De vaccuumpomp loost de verpompte lucht in het carter.Als het membraam in de booster heel is is dat maar een heel klein beetje lucht want zodra hij er een vaccuum is verpompt hij geen lucht meer.

Maakt dit geen verschil dan zou ik eerst de compressie meten voordat je de kop gaat lichten.
Ik denk dan eerder aan zuigerveren of gescheurde zuigers dan aan een koppakking.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74b5799ffecdd54dbaf606e683bbbf75', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13247851, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('48db1f761bf9ad054177c2c39f39ddb4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13247851, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Toch meer aan de hand!

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 20:01
door Bauke 110
Dankje voor de tips, morgen eens mee aan de slag dan.

Het blok is eind 2007 gereviseerd dus toen zijn er ook nieuwe zuigerveren in gekomen. ik mag toch hopen dat ze langer mee gaan als 3 jaar.
maarja stuk kan natuurlijk alle. morgen er weer onder kruipen. Toch jammer dat ik geen garage heb, had ik nu nog even verder gekunt

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D

Re: Uitlaat Defender 110, Toch meer aan de hand.

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 20:08
door dirk ambu
beste bauke

ik zou niet gelijk de kop gaan lichte maar eerst even goed kijken of er olie en koelvloerstof bij elkaar komt of dat er luvht in het koelwater systeem komt
of de olie gaat schuimen

een 2,5 diesel heeft namelijk altijd carter druk door dat het gebruik wordt gemaakt van een vacuümpomp die lucht in het carter pompt

groet dirk ambu