Pagina 1 van 1
chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 08:02
door p.nieuwenhuis
heeft iemand ervaring met chiptuning [voor disco gant 2002]?waardoor ook een grotere intercooler voor hoge buitentemperaturen in combinatie met zware caravan1600kg,
men zegt ook dat voor bepaalde landen in europa de diesel vervuilt is en daardoor de wagen een water/fuelscheider zou moeten hebben,is deze scheider standaard bij bepaalde jaartallen of moet die ingebouwd worden zoja op welke hoogte in t systeem en kan je er makkelijk bij zodat je dat zelf kan doen?alvast bedankt voor de reacties,gr patrick
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 12:15
door Ruud Lemmens
Hoi,
Er zijn verschillende firma's die het leveren. Alive Tuning is redelijk bekend. Daarnaast is er nog Twisted Performance, Daur Performance etc.
Er zit alleen een max aan het chippen indien je een automaat hebt. Handbakken kunnen blijkbaar meer aan.
Je kan een aantal dingen sowieso al aanpassen voor iets betere trekkracht:
Katalysator eruit
EGR klep afdoppen
Eventueel middendemper vervangen door pijp.
Dan eventueel andere programmatuur op je chip.
Mocht dat nog niet genoeg zijn, kun je nog naar zwaardere intercooler, andere turbolader etc.
Groeten, Ruud
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 13:21
door Marc-my-Words
Ruud Lemmens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,
>
> Er zijn verschillende firma's die het leveren.
> Alive Tuning is redelijk bekend. Daarnaast is er
> nog Twisted Performance, Daur Performance etc.
> Er zit alleen een max aan het chippen indien je
> een automaat hebt. Handbakken kunnen blijkbaar
> meer aan.
>
> Je kan een aantal dingen sowieso al aanpassen voor
> iets betere trekkracht:
> Katalysator eruit
> EGR klep afdoppen
> Eventueel middendemper vervangen door pijp.
>
> Dan eventueel andere programmatuur op je chip.
> Mocht dat nog niet genoeg zijn, kun je nog naar
> zwaardere intercooler, andere turbolader etc.
>
> Groeten, Ruud
Vlgs mij heeft alleen een gereprogrameerde ECU serieus betere resultaten (of je een 2002-er ECU al kan herprogrammeren weet ik niet eventueel heb je een andere ECU nodig - er zijn specialisten in deze materie). Daarbij kan dan een iets hogere turbodruk en grotere intercooler weer extra helpen.
Bedenk wel dat als je meer vermogen uit een Td5 haalt het blok ook meer te verduren krijgt -- en als het gaat om het voortsleuren van een caravan dan betekent dit meestal ook juist langdurig deze hogere belastingen. Kop en spruitstuk zijn zelfs standaard al gevoelige zaken (bij een wat zwaarder gebruik)!
EGR afdoppen doet niet meer als de EGR eens schoonmaken (als daar reden voor is). Zodra je hogere vermogens van de motor vraagt gaat de EGR sowieso dicht, dus daar is geen wezenlijke winst te halen. Op de momenten dat de motor geen grote vermogens hoeft te leveren zorgt een afgedopte EGR alleen maar voor een grotere thermische belasting van het blok en voor beroerdere uitlaatgassen.
Een keertje de intercooler etc schoonmaken is wellicht een verstandige eerste zet, als alles wat dichtgekoekt is dan nemen geleidelijk de prestaties af. Het blok harder laten werken met chips die het motormanagement foppen is dan de slechtste, end-of-pipeline, oplossing.
Groeten MarcS
PS Als je met de caravan erachter rijdt is het vakantie, gewoon is rustiger aan is ook een oplossing. In een dag naar de Middellandse Zee kan natuurlijk maar waarom zou je het willen?
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 13:51
door Bart van Dessel
140 standaard pk (TD5 aut.) en 1600 kg, lijkt mij meer dan voldoende. Ik trek 3000 kg (aanhanger met Land Rover) met 113 standaard pk's uit een 300 tdi, ik kom overal met een vaartje van 100 km/uur, half-gas.
Groetjes, Bart
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 14:23
door Lucas van Lierop
Mag je je katalysator eigenlijk wel verwijderen?
Groet
Lucas
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 16:16
door patrick nieuwenhuis
en wat met die waterafscheider?
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 17:05
door Rick90
De enige beperkende factor aan een standaard automaat is de koppelomvormer en voor de rest kan een ZF die achter een Td5 hangt net zoveel, zo niet meer, krachten verdragen als een R380 handbak. Meer vermogen is gewoon leuk: Filmpje Discovery met over de 200Pk.
Als je met turbodruk en stevige tuning gaat werken is het aan te raden een Exhaust Gas Temperature meter te instaleren. Watertemperatuur stijgt vaak niet na tuning maar de EGT wel en dat is juist schadelijk voor je blok.
Meer vermogen is niet eens zo slecht voor je blok maar iemand die het continu benut wel.
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 17:16
door Mark HJ
Ik rijd inmiddels ook al een tijd met getunede TD5 defender,alle ecotroep eraf om hem beter te laten ademhalen en grote interkoeler,
en software van de ECU aangepast.
Je moet natuurlijk alles met beleid doen en ik gebruik het vermogen niet zozeer als wel de soeplesse!Je krijgt er een heel fijn rijdende
auto voor terug die ook nog eens zuiniger is!ik rijd bij normaal gebruik 1 op 10 en dat was 1op 9.
In de bergen ging het verbruik ipv omhoog zoals ik verwachtte juist erg omlaag 1op12!
Bij snelle ritten op de grote weg kun je een getunede auto met bv zware aanhanger wel overbelasten,ook daar ben je zelf bij....
Mark
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 18:04
door Marc-my-Words
Mark Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik rijd inmiddels ook al een tijd met getunede TD5
> defender,alle ecotroep eraf om hem beter te laten
> ademhalen en grote interkoeler,
> en software van de ECU aangepast.
> Je moet natuurlijk alles met beleid doen en ik
> gebruik het vermogen niet zozeer als wel de
> soeplesse!Je krijgt er een heel fijn rijdende
> auto voor terug die ook nog eens zuiniger is!ik
> rijd bij normaal gebruik 1 op 10 en dat was 1op
> 9.
> In de bergen ging het verbruik ipv omhoog zoals ik
> verwachtte juist erg omlaag 1op12!
> Bij snelle ritten op de grote weg kun je een
> getunede auto met bv zware aanhanger wel
> overbelasten,ook daar ben je zelf bij....
Om een EGR als eco-troep te betitelen is nogal kort door de bocht.
Dus als je bedoelt dat je je EGR hebt verwijderd dan ben je een (weliswaar kleine) milieucrimineel.
Met een standaard Defender 110Td5 reed ik gemiddeld tussen de 1:10 tot 1:11 met 's zomers uitschieters tot 1:12,5 zonder overigens aanhagers of roofrack, maar dus wel met een stroomlijn van een woonblok. Dus daarvoor hoef je geen tuning, althans niet van je blok -- je rechtervoet en tussen je oren tunen is genoeg.
Verder heb je helemaal gelijk: je kan heel wat meer power uit een Td5 halen, maar zeker als je dat gaat gebruiken om een caravan met meer vaart voort te zeulen heb je dus juist een langdurig verhoogde belasting en dat is juist wat het blok eerder vroeger dan later laat merken.
Marc
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 18:48
door Rick90
EGR is toch ook gewoon eco-troep?!
Hij is maar voor 1 reden in het leven geroepen en dat is voor de milieu eisen. Het voegt niks positiefs toe aan de werking van de motor.
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 18:52
door patrick nieuwenhuis
het gaat mij niet zo zeer om het blok meer te belasten maar om er zuiniger en efficienter mee te rijden en wat zijn de pryzen met die aanpassingen ,ooh ja beantwoord nog even over die fuel/waterafscheider
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 19:05
door Rick90
Nee een D2 heeft geen waterafscheider alleen een signaleringssensor voor water in het systeem.
Vis heeft een complete inbouw oplossing te koop.
Voor tuning prijzen zie [www.td5alive.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2010 18:09 door Rick90.
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 19:36
door Marc-my-Words
Rick90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> EGR is toch ook gewoon eco-troep?!
> Hij is maar voor 1 reden in het leven geroepen en
> dat is voor de milieu eisen. Het voegt niks
> positiefs toe aan de werking van de motor.
Allereerst heb ik geen schijt aan het leefmilieu. Extra NOx de lucht inblazen is naar mijn mening niks stoers aan, je helpt gewoon een boel medemensen aan astmatische klachten, prikkende ogen en/of allergische problemen (en daarnaast verpest je ook het natuurlijk leefmilieu) - en je geeft de anti-4x4-typen weer een goede reden om tegen te zijn (ik ben liever - binnen de grenzen van het redelijke - een groene 4x4 rijder - mijn auto is grijs-groen ).
En dan de oorsprong van de EGR: Het uitlaatgas recyclen is niet een milieu-uitvinding maar bestaat al veel langer als het "milieu". Nog voor het milieudenken werd EGR toegepast om een motor zuiniger te laten lopen. Nu blijkt het ook goed voor het milieu en goed voor de motor: bij lage motorbelasting is er zo'n overmaat aan lucht dat de verbranding te heet verloopt, dat is de bron van de NOx, en die extra hete verbranding is dus ook die extra thermische belasting.
Vraag je vol vermogen dan gaat de EGR dicht dus rijd je alsof er geen EGR inzit, dus je max vermogen is gelijk. Enige serieuze nadeel aan EGR is dat je om de (nogal veel) tijd moet je het inlaatcircuit eens schoonmaken, maar dat is dus iets van eens in de 200.000 kilometer als je een wilde rijder bent. Zonder EGR is de response op je gaspedaal iets anders, maar de motorvermogens blijven gelijk, en heel misschien pakt de motor een fractie trager op, maar ik zou dat graag eens in de praktijk vergeleken zien.
Dat met geen EGR gebruikt in de racewereld heeft de volgende redenen: 1 de motoren hoeven maar een race mee te gaan, 2 er wordt toch meest vol vermogen gevraagd, 3 het spaart weer een klein beetje gewicht, en 4 milieu is geen punt (want voor het milieu ga je niet racen).
Marc
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 20:37
door Rick90
Ja leuk dat het Nox omlaag gaat maar de roetuitstoot stijgt... en dat is ook weer slecht voor je medemens.
Een EGR is er om de verbrandingstemp lager te houden zodat er minder NoX ontstaat. Dit betekend dus dat er minder diesel verbrand dus minder efficient dus zal ook het verbruik niet verbeteren en er meer roet naar buiten komen.
Of zie ik iets over het hoofd?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2010 19:46 door Rick90.
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 21:48
door Mark HJ
Het kan wel kort door de bocht zijn over de eco troep maar ik ben van mening dat het de verbranding belemmerd,er moet gewoon veel lucht bij.
Kijk maar naar de grote scheepsdiesels...die zijn schoon gang lang mee.
Ik was ook nogal geschrokken van de vervuiling in het inlaatkanaal,dat komt de levensduur van de motor echt niet ten goede.Lijkt me ook niet goed voor het milieu.
Verder kan ik niet zoveel met het milieuschuld gevoel dat iedereen aangepraat wordt.In de Eemshaven wordt een kolencentrale gebouwd,goed voor 2500000 autos.
Natuurlijk leef ik ook milieubewust,op heel veel vlakken.Maar ik rijd wel een Defender,en die is optimaal gemaakt.Maar als ik echt milieubewust wil rijden koop dan
een Fiat twin air of zoiets.
Een defender gaat lang mee wat een pluspunt is,ik gebruik hem voor mijn werk(met roofrack dus),erg veelzijdig en ook leuk!
Dus en hybrideturbo staat ook op mijn verlanglijst,niet voor meer vermogen,nee voor souplesse!Iemand al ervaring?
Mark
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: do 09 dec 2010, 22:36
door BEN110
en zf 4 hp 22 is geschikt voor 400 nm wil je zwarder belasten zet er dan en paar zf hp 24 onderdelen in met name het planeteere tandwiel stelsel is van en 24 sterker en past zonder problemen in en 22
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 00:42
door Marc-my-Words
Rick90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja leuk dat het Nox omlaag gaat maar de
> roetuitstoot stijgt... en dat is ook weer slecht
> voor je medemens.
> Een EGR is er om de verbrandingstemp lager te
> houden zodat er minder NoX ontstaat. Dit betekend
> dus dat er minder diesel verbrand dus minder
> efficient dus zal ook het verbruik niet verbeteren
> en er meer roet naar buiten komen.
> Of zie ik iets over het hoofd?
Ja je ziet iets over het hoofd: De verbranding wordt zonder EGR bij lage belastingen TE hevig, door bijmenging van uitlaatgassen verloopt de verbranding rustiger en daardoor ook vollediger. Probleem is natuurlijk wel de vervuiling van het inlaatkanaal. Wie rustig rijdt heeft daar wellicht minder last van, immers het ernstigste roeten heb je bij gas op de plank en nog niet veel toeren. Eens in de x jaar het inlaatkanaal schoonmaken is daarvoor dan de remedie -- je moet toch ook je schoorsteen vegen, en niemand vindt het gek dat ie z'n CV-ketel na 10 jaar eens moet laten schoonmaken.
En de vergelijking met een scheepsdiesel die hierna genoemd werd gaat mank, een scheepsdiesel draait normaal niet onder de sterk wisselende omstandigheden zoals die bij een auto normaal zijn, bij een automotor is het dus altijd schipperen met de dimensionering, dat is dus juist de reden om via de EGR de verbarnding te temperen.
Marc
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 01:17
door Raymond
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ruud Lemmens Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoi,
> >
> > Er zijn verschillende firma's die het leveren.
> > Alive Tuning is redelijk bekend. Daarnaast is
> er
> > nog Twisted Performance, Daur Performance etc.
> > Er zit alleen een max aan het chippen indien je
> > een automaat hebt. Handbakken kunnen blijkbaar
> > meer aan.
> >
> > Je kan een aantal dingen sowieso al aanpassen
> voor
> > iets betere trekkracht:
> > Katalysator eruit
> > EGR klep afdoppen
> > Eventueel middendemper vervangen door pijp.
> >
> > Dan eventueel andere programmatuur op je chip.
> > Mocht dat nog niet genoeg zijn, kun je nog naar
> > zwaardere intercooler, andere turbolader etc.
> >
> > Groeten, Ruud
>
> Vlgs mij heeft alleen een gereprogrameerde ECU
> serieus betere resultaten (of je een 2002-er ECU
> al kan herprogrammeren weet ik niet eventueel heb
> je een andere ECU nodig - er zijn specialisten in
> deze materie). Daarbij kan dan een iets hogere
> turbodruk en grotere intercooler weer extra
> helpen.
> Bedenk wel dat als je meer vermogen uit een Td5
> haalt het blok ook meer te verduren krijgt -- en
> als het gaat om het voortsleuren van een caravan
> dan betekent dit meestal ook juist langdurig deze
> hogere belastingen. Kop en spruitstuk zijn zelfs
> standaard al gevoelige zaken (bij een wat zwaarder
> gebruik)!
>
> EGR afdoppen doet niet meer als de EGR eens
> schoonmaken (als daar reden voor is). Zodra je
> hogere vermogens van de motor vraagt gaat de EGR
> sowieso dicht, dus daar is geen wezenlijke winst
> te halen. Op de momenten dat de motor geen grote
> vermogens hoeft te leveren zorgt een afgedopte EGR
> alleen maar voor een grotere thermische belasting
> van het blok en voor beroerdere uitlaatgassen.
>
> Een keertje de intercooler etc schoonmaken is
> wellicht een verstandige eerste zet, als alles wat
> dichtgekoekt is dan nemen geleidelijk de
> prestaties af. Het blok harder laten werken met
> chips die het motormanagement foppen is dan de
> slechtste, end-of-pipeline, oplossing.
>
> Groeten MarcS
>
> PS Als je met de caravan erachter rijdt is het
> vakantie, gewoon is rustiger aan is ook een
> oplossing. In een dag naar de Middellandse Zee
> kan natuurlijk maar waarom zou je het willen?
Wat een onzin van je EGR verhaal het enige wat klopt is de uitstoot van nox.
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 01:28
door Raymond
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rick90 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > EGR is toch ook gewoon eco-troep?!
> > Hij is maar voor 1 reden in het leven geroepen
> en
> > dat is voor de milieu eisen. Het voegt niks
> > positiefs toe aan de werking van de motor.
>
>
> Allereerst heb ik geen schijt aan het leefmilieu.
> Extra NOx de lucht inblazen is naar mijn mening
> niks stoers aan, je helpt gewoon een boel
> medemensen aan astmatische klachten, prikkende
> ogen en/of allergische problemen (en daarnaast
> verpest je ook het natuurlijk leefmilieu) - en je
> geeft de anti-4x4-typen weer een goede reden om
> tegen te zijn (ik ben liever - binnen de grenzen
> van het redelijke - een groene 4x4 rijder - mijn
> auto is grijs-groen ).
>
> En dan de oorsprong van de EGR: Het uitlaatgas
> recyclen is niet een milieu-uitvinding maar
> bestaat al veel langer als het "milieu". Nog voor
> het milieudenken werd EGR toegepast om een motor
> zuiniger te laten lopen. Nu blijkt het ook goed
> voor het milieu en goed voor de motor: bij lage
> motorbelasting is er zo'n overmaat aan lucht dat
> de verbranding te heet verloopt, dat is de bron
> van de NOx, en die extra hete verbranding is dus
> ook die extra thermische belasting.
> Vraag je vol vermogen dan gaat de EGR dicht dus
> rijd je alsof er geen EGR inzit, dus je max
> vermogen is gelijk. Enige serieuze nadeel aan EGR
> is dat je om de (nogal veel) tijd moet je het
> inlaatcircuit eens schoonmaken, maar dat is dus
> iets van eens in de 200.000 kilometer als je een
> wilde rijder bent. Zonder EGR is de response op
> je gaspedaal iets anders, maar de motorvermogens
> blijven gelijk, en heel misschien pakt de motor
> een fractie trager op, maar ik zou dat graag eens
> in de praktijk vergeleken zien.
>
> Dat met geen EGR gebruikt in de racewereld heeft
> de volgende redenen: 1 de motoren hoeven maar een
> race mee te gaan, 2 er wordt toch meest vol
> vermogen gevraagd, 3 het spaart weer een klein
> beetje gewicht, en 4 milieu is geen punt (want
> voor het milieu ga je niet racen).
>
> Marc
Al weer onzin dat een motor een race mee gaat,,,,
Nee zo'n motor gaat meerder races mee.
Vermogen levert een uitgebouwde EGR niet allen veel schonere lucht voor het motortje.
En voor het Milieu ga je ook geen auto rijden.....
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 03:19
door LaRobbie
Hoi Patrick, Ik heb een 300tdi en die heeft standaard een fuel filter waterafscheider in de leiding zitten, neem aan dat alles wat daarna uitgekomen is deze ook heeft. zit als je de kap open doet en je staa ervoor linksvooraan (wit filter)
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 03:21
door LaRobbie
toch is dat groen denken raar. waar komt dan de kleur gif-groen vandaan
Re: chiptuning,intercooler,waterscheider
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 12:11
door Marc-my-Words
Raymond Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Al weer onzin dat een motor een race mee gaat,,,,
> Nee zo'n motor gaat meerder races mee.
> Vermogen levert een uitgebouwde EGR niet allen
> veel schonere lucht voor het motortje.
> En voor het Milieu ga je ook geen auto
> rijden.....
Je hebt gelijk: een race-motor gaat soms minder als een race mee (en vaker toch duidelijk langer). Ik doelde er met mijn boodschap op dat voor het race-gebeuren de duurzaamheid van de motor niet echt telt: Want welke racer wil er jaren doen met zijn motorblok maar steeds als laatste binnenkomen?
Het klopt ook dat je motor niet de schoonste lucht krijgt door de werking van de EGR, maar dat was juist de bedoeling. De vraag is of de gerecycleerde gassen schadelijker zijn als de winst die ze leveren. Uitgezonderd de langzame vervuiling van het inlaatkanaal is er geen enkel bezwaar, bedenk hierbij dat eventuele roet-resten in het hergebruik alsnog energie leveren - er zijn zelfs motoren gebouwd die op poederkool werkten (ik zou er niet graag eentje in de auto hebben overigens). De rustiger verbranding bij een lage vermogensvraag is dus alleen maar winst.
En het klopt ook dat je voor het milieu geen auto gaat rijden. Als we evenwel allemaal denken het milieu aan onze laars te kunnen lappen dan kom je van een koude kermis thuis: nog meer regels controles etc juist omdat de milieucijfers niet gehaald worden. Het is dus een soort Prisoners Dilemma : als we met z'n allen elkaar ontzien zijn we gezamelijk verreweg het beste uit. Verder vind ik het eigenlijk nogal ongepast (om het netjes te zeggen) om gewoon voor de lol NOx uit te stoten als je weet dat deze NOx voor nogal wat medemensen vervelende gezondheidsconsequenties hebben.
Dus, voor echt schone lucht rijd je alleen ergens ver weg, en voor de schoonste lucht rijd je helemaal geen auto.
Marc