Pagina 1 van 1
Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 18:34
door Fraggledefender
Ik vraag me af....
Stel nu dat je een belastingvrije defendeer koopt, hoe weet je dan dat hij bel.vrij is voor belastingdienst? Alleen bouwjaar is toch niet voldoende? Want wellicht voldoet auto niet meer aan 2/3 regeling, ook al is hij van voor '87?
Hoe weet je zeker dat het goed zit?
Jan
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 18:48
door Roy Bruurs
Of een er 1 kopen die al op nederlands kenteken staat. Of er 1 zoeken waar alles bij klopt (chassisnr, uiterlijk (deuren, dak enz) en nog de originele motor inligt of de nieuwe motor goed op papier staat)
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b55779fafa30a126658b5e20c768a929', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13230769, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 19:47
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Het chassis heeft wel een aantal herkenningspunten. Maar als de auto echt op een oud chassis is gebouwd wordt het moeilijk.
In elk geval moet de motor goed op het kenteken staan.
De body kan je bij een Defender eigenlijk nooit dateren. Natuurlijk zijn er verschillen tussen oude en nieuwe body's, maar die wijzigingen kunnen ook zijn aangebracht op een oude body vanwege schade of de looks. Daarmee wordt een oude body geen nieuwe body want je mag altijd met originele vervangdelen repareren of verbeteren zonder daarmee de identiteit te veranderen. Zelfs het aantal deuren is niet van belang volgens de RDW.
Als je een keer een boompje heb geraakt in het terrein vervang je je dak door een glad exemplaar, de deuren vervang je later ook nog een keer omdat de oude zijn doorgerot, dat maakt de body nog niet nieuw.
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:17
door Marc-my-Words
Het leuke van de 1/3 - 2/3 regeling in samenhang met de Defender-achtigen is dus dat er eigenlijk helemaal geen body is.
Schutbord of het "staartstuk" (de laadbak van een CSW of HT) had de RDW/Belastingdienst als body kunnen interpreteren maar kennelijk doen ze dat niet.
Chassis moet dus echt kloppen, en motor moet in de papieren staan, dan zit je i.h.a. goed.
Marc
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 21:03
door Scratch
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Chassis moet dus echt kloppen, en motor moet in de papieren staan, dan zit je i.h.a. goed.
Het is zelfs zo dat bij invoer je auto altijd begint met 3/3. ook als er al een TDI inzit, push buttons of glad dak.
gr Eric
laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('8d4c59897e19ab00fe8abeaf94b336e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 13231610, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:09
door Roy Bruurs
Maar dan moet dit ook door het rdw op papier worden gezet of vast gelegd op foto om discussie achteraf te voorkomen
Wordt dit ook gedaan of is hier een andere methode voor.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b4d5142a8c259ced163a44b4c831c88', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13231976, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:16
door BEN110
is dit achteraf weleens gecontroleerd bij iemand en welke instantie doet dit dan
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:39
door Scratch
Alle nummers moeten kloppen (of aantoonbaar) Motor nummer nemen ze over (als ze het kunnen vinden)
Gewoon zorgen dat je alles goed voorbereid heb.
Kom je met een wrak waar je een kenteken op wilt, dan heb je kans dat ze er een foto verslag bij maken (dan zijn zij weer benieuwd naar het verslag van jou over een jaar )
Ik heb nog nooit gehoord dat er later nog eens een controle is geweest, maar het zou kunnen dat je een boze buurman heb (of ruzie gemaakt op een forum )
Natuurlijk zou je wel in een "fuik" kunnen rijden waar alles gecontroleerd wordt, maar of ze dan een oude Land Rover op de korrel nemen, betwijfel ik...
gr Eric
laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('e9e6cb9194bad524279077d3a0ea9388', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 13232323, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:47
door sjorsboomschors/aka/PP
ik had ooit een ' 87 er cx, met een '77 kenteken, jaren in gereden,, twee x totale verkeerscontrole, nooit een probleem gehad.
"oud' is niet interessant voor politie, douane. rdw, en belastingdienst snapte het toch al niet
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:57
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Motornummers worden tegenwoordig alleen nog maar genoteerd als je er op aandringt, anders vullen ze niets meer in.
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 23:01
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Als je nooit meer bij de RDW komt is de kans dat dit nog eens wordt gecontroleerd zéér klein.
Alleen bij de hele grote politiecontroles waarbij douane en RDW aanwezig is zouden ze dit kunnen controleren, maar als er niet geknoeid is met zelfingeslagen nummers of met een ingelast chassisnummer (mogelijk te controleren met endoscoop), denk ik niet dat er een probleem zal zijn met een glimmend nieuwe body.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2010 22:01 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: di 07 dec 2010, 23:06
door Marc-my-Words
Scratch Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Natuurlijk zou je wel in een "fuik" kunnen rijden
> waar alles gecontroleerd wordt, maar of ze dan een
> oude Land Rover op de korrel nemen, betwijfel
> ik...
Ik reed een paar jaar terug in een "Fuik" dwz een politiemannen-in-opleiding-oefening. Die controleerden vlgs het boekje, lichten en noem maar op, de agent in wording ging even op zoek naar het chassis-nummer mar zag daar snel van af toen ie zag dat zijn net gestoomde pak misschien wel vuil zou worden. Zijn zoektocht naar de accu heb ik toen ook maar bekort met de suggestie eens onder de stoel te kijken. Hij vroeg of ik de motorkap kon openen, dat deed ik gewillig .... maar hij kon daar geen accu vinden, wilde toen achter gaan zoeken .... Is natuurlijk ook leuk: gewoon laten zoeken in die grenzeloze bende bij mij achter, alleen had ik een afspraak niet veel later.
Overigens best lief dat hij het echte chassisnummer niet hoefde te zien want mijn stuurstangbeschermplaat had een steun die met een strookje over het chassis-nummer viel - alles ter plekke losschroeven neemt weer veel tijd.
Marc
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 02:50
door Dennis101
Jazeker, in het verleden (zo'n 10 a 15 jaar terug) zijn er diverse controles uitgevoerd, met name op Range Rovers. Bij deze controles zijn er toen ook diverse gepakt en is de datum eerste toelating naar waarheid aangepast en heeft de belastingdienst naheffingen met bijbehorende boetes uitgedeeld.
Een bekende handelaar in auto's van dit type is daarop ook direct gestopt met het tegelijk verkopen van oude en nieuwere RR's aan dezelfde klant.
Navraag bij de belastingdienst heeft mij geleerd dat de toename van het aantal onterechte klassiekers de belastingdienst niet is ontgaan, maar dat andere prioriteiten er helaas voor zorgen dat hier niet zo actief als voorheen tegen wordt opgetreden.
Hopelijk komt hier op termijn verandering in.
Dennis B
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 08:50
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Het probleem bij de Range Rovers is natuurlijk dat veel auto's werden omgekat. Bij een RR werden ook vaak 5 deurs body's geplaatst terwijl er 3 deurs op kenteken staat, omdat de Range Rover wél een body heeft zijn dit natuurlijk allemaal makkelijk controleerbare punten, en kan daar tegen opgetreden worden.
Bij een Defender kan je eigenlijk alleen controleren of het chassisnummer origineel is.
Zelfs als een motorwijziging niet is doorgegeven, blijft de auto na aanpassing nog binnen de 2/3 regeling.
De RDW en douane weten daarom ook dat ze hun tijd wel beter te besteden hebben, mochten ze een auto aanhouden waarvan ze het vermoeden hebben dat er meer dan 1/3 is aangepast gaat het een rechtzaak worden met veel getouwtrek, en valt er qua body niets aan te tonen. Onbegonnen zaak voor hen.
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 09:38
door Martijn Hagenaars
Wat ik niet begrijp is hoe bij een chassiswissel van een series te controleren is of het nummer zelf is ingeslagen of door de RDW?
Hoe kunnen ze dit zien als het op dezelfe plek met dezelfde lettertype en lettergrootte als bij het oude chassis wordt gedaan?
Groet,
Martijn
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 09:48
door Apen-nootjes
Martijn, het is dat m'n chassis nu staat te drogen van de RX, maar anders had ik er mooi een foto van kunnen maken De vorige eigenaar heeft op een gegeven moment een nieuw nummer in moeten laten slaan omdat het oude nummer slecht leesbaar was, nu ik het chassis (voor een deel) kaal heb gehad is mooi te zien dat dit onterecht was maargoed Ik heb nu wel 1 chassis met 2x het nummer, 1x orgineel (zelf ingeslagen lijkt het wel) en 1x RDW
Het nummer wat de RDW in slaat ziet er niet meer uit als een zelf ingeslagen chassis nummer, maar bestaat uit allemaal kleine puntjes en heeft ook een speciaal merkteken voor en achter de getallen staan. Je kenteken papieren worden dan ook vernieuwd, dus daar is duidelijk aan te zien dat er een nieuw nummer in moet staan
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 20:43
door Martijn Hagenaars
Het is duidelijk dat de RDW een nieuw nummer inslaat met speciale bitjes maar hoe kunnen ze nu controleren, als ik in het nieuwe chassis op dezelfde manier als in het oude chassis, een identiek nummer laat slaan dat het illegaal is ingeslagen? Dan is het toch net of er niets vervangen is.
Ik hoef geen nieuw kenteken. Is momenteel enkel geschorst i.v.m. verlopen APK.
Wie kan dit toelichten?
Groet,
Martijn
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 21:25
door Scratch
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Navraag bij de belastingdienst heeft mij geleerd dat de toename van het aantal onterechte klassiekers de belastingdienst niet is ontgaan,
DENNIS !! Neeeee, niet doen.... Geen slapen de honden wakker maken !!!!!!
Ik ben overigens tegen katten, maar snap wel dat iemand gebruik maakt van de mazen in de wet. Waar ik wel benieuwd naar ben is waar het "verzet" nu toch vandaan komt. Is dat omdat het belangrijk is dat een Land Rover origineel blijft. Of is dat omdat iemand "belastingvrij" rijd in een "nieuwere" auto.
gr Eric
gr Eric
laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('d6ed85876fc3abd1dc69a5cfe7cff879', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 13237719, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 22:19
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Het lettertype wat Land Rover gebruikt is niet precies hetzelfde als wat er in de standaard slagletter setjes te koop is.
Ik herken dat inmiddels direct en veel RDW-ers ook (maar vast niet iedereen bij de RDW)
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 22:32
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ja, door over dit soort dingen bij de belastingdienst te gaan informeren zou je voor veel mensen hun hobby kunnen verpesten. Stel je voor dat je hier praktijken krijgt als in Zwitserland, waar een auto 100% origineel moet zijn om als klassieker te worden aangemerkt.
Ik heb in Zwitserland een keer een in nieuwstaat verkerende Lada Niva gekocht uit 1979 met 19000km, 100% origineel, maar werd in Zwitserland niet aangemerkt als klassieker omdat de middengordel van de achterbank een keer vervangen was door een nieuw (origineel) exemplaar.
In dat geval blijft er in Nederland geen één Land Rover aangemerkt als belastingvrij denk ik.
Maar zolang de regels zijn zoals ze nu zijn, mag je gelukkig heel veel doen, en hoef je niet bang te zijn voor de belastingdienst.
Zo ben ik vanmorgen nog de RDW hal binnengereden met mijn eigen 110 uit 1983, met 300TDI motor, draairamen en glad dak en schrijfremmen rondom enz., geen enkel probleem zolang alles maar netjes volgens de regels wordt gedaan.
Ze vonden hem een stuk mooier dan het volledig originele wrak wat ik binnen van de trailer heb afgetrokken met een kapotte versnellingsbak en die tien jaar onder struiken had gestaan en groener was uitgeslagen dan het gemiddelde bospaadje. Al was op die auto het kenteken ook geen enkel probleem. Deze auto had ondanks de totaal op instorten staande body een 100% perfect chassis, en de koper van de auto gaat er een splinternieuwe TD4 body op plaatsen. Bij de RDW vonden ze dat vanmorgen een erg goed idee overigens. Hij laat de motor overigens gewoon origineel.
Re: Hoe controleren of belastingvrij ook echt bel vrij is?
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 22:47
door BEN110
het geknoei met belastingvrije auto's gaat er op en gegeven moment toe lijden dat de regeling afgeschaft gaat worden dus wil je in en nieuwe of jonge auto rijden betaal dan belasting en stem op de partij die die belasting verlaagt en laat de oltimer met rust verder is er niets mis met het restaureren van auto's maar ga niet met bv en nieuwe bult neus defender belastingvrij proberen te rijden die paar verpesten het voor de rest die dan hun hobby moeten stoppen
dus kun je de auto wel betalen maar de belasting niet opbrengen kun je de auto dus niet betalen
ik heb het niet over de dingen die toegestaan zijn maar de omkaters
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2010 21:53 door BEN110.