Pagina 1 van 1

Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:11
door dennisz1971
Afgelopen week op weg naar werk koppeling weg gevallen, eerst de derde versnelling, hierna ook de 2e en 1e op de parkeer plaats bij het werk net nog gekomen.

Ondertussen er reeds ondergelegen en de koppeling proberen te ontluchten, krijg echter geen druk op het pedaal zodat ik kan schakelen.
0,5 liter of meer er door gepomt maar geen gevoel op het pedaal. wat o wat kan dit zijn..........
Hoofdcilinder doet volgens mij z'n werk en lekt niet, is het mogelijk dat de slave cilinder defekt is? Wel druppels onder aan belhouse.

Kan als de motor uit staat alle versnllingen schakelen, maar zodra ik start is er geen beweging meer in te krijgen.

Zal ik nogmaals moeten proberen te ontluchten of de slave demonteren en vervangen?

Of...........ik hoop het niet, kan het wat ergers zijn?

dennis

17007.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a355a913d2051eb0b9c9d845f2732b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17007.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/17007.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17007.jpg', '', 13226316, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Hij wordt steeds leuker

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:20
door Rene110V8
Ik vond het al vreemd dat ik je auto op de parkeerplaats zag staan in het weekend.

Het lijkt er op dat je mastercilinder geen druk opbouwt (vloeistof gaat langs de rubbers). Het beste kun je de master en slave tegelijk vervangen.

Groeten Rene110V8

Landy: 26-02-1983 110 3.5L V8 LHD
Dougie: 19-09-1984 110 3.5L V8 RHD

[www.twentelandrovers.nl]

[landrover110v8.fotopic.net]

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:31
door Exfietser
Natuurlijk kan de slave lek zijn. En als er druppels aanhangen even aan die vloeistof ruiken en je weet of hydo of een andere vloeistof is.

En zonder koppeling rijdt een landrover ook hoor. Ik heb het een keer een paar honderd kilometer vol gehouden. Alleen in de stad is het vervelend. Je moet bij elk stoplicht de motor af laten slaan. En zijn er dan opeens heel veel.

Gewoon dat ding midden in de nacht als er geen verkeer is naar huis rijden en thuis even een nieuwe slave er in prutsen. Kijk ook even of het rubbere slangetje in orde is. Als het stuk is blaast het zich als een ballonnetje op. Voor de kosten zou ik er gewoon gelijk een nieuwe slang inzetten.

Arnold.

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:43
door dimitri
dennis waar sta jij dan,als het in de buurt is(twente)wil ik jou wel even naar huis heen slepen!!

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:50
door Gerben tB
Rene en ik hebben m op zicht afstand

En als Rene een beetje met stenen kan gooien kan hij vanaf huis hem een deuk in de auto gooien

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:53
door dimitri
dan is het niet ver nee

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 22:32
door dennisz1971
Vandaag nog samen met henk koeze (collega) geprobeert hoofd cilinder cap gedemonteerd en gekeken of daar veel vloeistof langs lekt, maar dat is niet zo.
Samen alsnog weer vloeistof erdoor gepompt en netjes bij terug gaan pedaal slave dicht. lucht door de slang zien gaan maar ook na tig maal pompen geen druk.

Denk dat de enige oplossing toch zal zijn naar huis slepen en daar slave vervangen en dan ook direct hoofd.

Kan er nog wat anders defekt zijn?

Zal je zeker een goed geveol gegeven hebben om in het weekend als je kangs eaton rijd een eenzame landrover zieloos en verdwaald op de parkeertplaats achter een gesloten hek te zien staan.
Hij smacht naar vrijheid........................................

dennis

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 23:07
door Leendert
Als de slave zo hard lekt dat je geen druk hebt is het potje van de hoofd cilinder na 2x trappen leeg.
Ik denk dat het afsluitklepje in de hoofd cilinder kapot is. Dit is het klepje dat er voor zorgt dat het potje afgesloten word van de cilinder.
Als dit klepje niet meer werkt kan je ook geen druk opbouwen.
De slave cilinder kan eigenlijk niet kapot, wel lekken natuurlijk.

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 23:24
door dennisz1971
Wat voor rubbereb slangetje bedoel je?

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 23:26
door dennisz1971
Maakt het nog uit wat vvor type hoofd cilinder of slave cilinder je neemt hebt bij landr 2 ssorten gezien brit part en lucas.

of kun je voldoen met een revisie setje?

dennis

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 23:49
door Exfietser
Tegen het schutbord in de rijrichting van de wagen aan de rechterzijde van de motor zit een stukje rubber slang van 25 cm in de hydraulische leiding van de koppeling. Deze slang vangt het bewegen van de motor t.o.v. het chassis/schutboard op. Een metale leiding zou op den duur door metaalmoeheid lekraken. Gewoon de leiding van de hoofdcilinder die bovenlangs de motor tegen het schutbord gaat volgen. Aan de rechterzijde gaat die omlaag en gaat hij over in de rubberslang.

Arnold.

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 23:58
door dennisz1971
Heb ik al naar gekeken, is bij mij aan de linker kant van de motor (RHD). is echter maar 10 cm ongeveer en niks mee aan de hand geen lekkages of uitzetten. is zelfs hoge druk slang met veer versterkt.

Kan deze echter nog een keer goed bekijken of deze uitzet of aan vervanging toe is.

dennis

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: di 07 dec 2010, 00:06
door Rene110V8
Vond het wel vreemd. Op de grote parkeerplaats staat bijna nooit een auto in het weekend. Nu viel het extra op ook omdat het een Landrover is. Doe Henk de groeten van me.

Iets anders kan bijna niet defect zijn omdat er verder geen onderdelen in het systeem zitten: master-slave-flexibele slang-metalen leiding. Ga voor originele onderdelen.

Groeten Rene110V8

Landy: 26-02-1983 110 3.5L V8 LHD
Dougie: 19-09-1984 110 3.5L V8 RHD

[www.twentelandrovers.nl]

[landrover110v8.fotopic.net]

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: di 07 dec 2010, 00:33
door Exfietser
Het slangetje is een bekende probleem veroorzaker die vaak over het hoofd gezien wordt. Het ook klein en in een hoekje weggestopt. En uiteraard is een hydraulisch slangetje een hogedrukslang. Als het rubber dus wat vervelend wordt (binnelaag kapot/lek) kan de buitenwand zich opblazen als een ballon als je koppeling intrapt. Laat je de koppeling los dan is het ballonnetje weer weg. Ga je dus onder de motorkap kijken is er niets bijzonders te zien tenzij iemand op dat moment de koppeling intrapt. Er is ook geen lek dus blijft de vloeistof op pijl. Alleen druk op de koppeling heb je niet.

Maar als je vloeistof kwijt raakt er druppels onder je slave hangen en het is geen motor of vbak olie is het echt wel zeer waarschijnlijk dat je een lekke slave hebt.
Bij een lekke hoofdcilinder heb je een nat voetpedaal. Er kan ook iets mis zijn in de hoofdcilinder (klepje). Je hebt dan geen lekkage en geen vloeistof verlies.

Arnold.

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: di 07 dec 2010, 01:12
door LaRobbie
Hoi dennis,

ik heb 5 jaar geleden mijn hoofdcilinder met een revisie setje gedaan en zit nog steeds en nu is mijn slave aan de beurt en heb hier een nieuwe Lucas voor gekocht. voor die prijs moet je niet knoeien denk ik

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: di 07 dec 2010, 01:18
door Dennis101
Als er geen vloeistof lekkage is dan lijkt het kopklepje in de hoofdcilinder inderdaad de meest voor de hand liggende oorzaak.

Dennis B

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: di 07 dec 2010, 01:20
door Dennis101
Als je een betrouwbare auto wil hebben dan koop je uitsluitend TRW of Delphi cilinders.
Revisiesetjes bieden zeer zelden een langdurige oplossing.

Dennis B

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:11
door dennisz1971
Als de koppeling opkomt hoor ik af en toe wel een borrelend geluid in de hoofd cilinder.

Houd dat in dat deze dan lek is en de druk niet kan opbouwen.

Om hem te vervangen, welk merk raden jullie aan.
Lucas, trw, brit part of anders

dennis

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: wo 08 dec 2010, 02:38
door Dennis101
Een borrelend geluid uit de hoofdcilinder zou erop kunnen duiden dat de kopklep niet meer goed werkt, waardoor de vloeistof in de cilinder bij het intrappen van het pedaal uit de cilinder naar het reservoir wordt verplaatst en bij het op laten komen van het pedaal juist weer de cilinder in loopt.
Op de tweede vraag heb ik eerder al antwoord gegeven, dus herhalen van hetzelfde antwoord lijkt mij niet nodig.

Dennis B

Re: Koppeling weg.......wat nu?

Geplaatst: za 18 dec 2010, 00:02
door dennisz1971
Probleem is denk ik opgelost ^^ na een nieuwe hoofdcilinder bij landro besteld te hebben en de afgelopen 2 dagen in dit heerlijke weer op de parkeerplaats onder barre omstandigheden mijn hoofdcilinder vervangen.
Moet zeggen was best te doen alleen lastig om los te krijgen daar je bijna geen ruimte hebt om bij de #$%@ onderste bout van de cilinder te komen. maar naar een paar uurtjes prutsen er eindelijk af.

Nieuwe erop, (TRW) vastzetten aankoppelen en olie erin. pompen en pompen, onder de auto slang eraan slave open pompen maar weer totdat mijn bakje vol begon te lopen en geen lucht er meer uit kwam slave dicht en rusten. Toen maar opgegeven en weer naar m'n werk gegaan......... na werktijd sleutel erin starten en ja schakelen paar keer naar voren en naar achter gereden en weer geparkeerd. Naar huis met de gewone auto......

Maar ik heb weer een geslaagde montage handelling voldaan aan mijn stage one hij blijft nog een weekendje eenzaam achter het hek maandag maar op de fiets en lekker naar huis rijden im m'n winterjas met muts op genietend. we rijden weer.

Allemaal bedankt.

Dennis