Pagina 1 van 1
Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 13:33
door Hulk
Druppie is in de opbouwfase.
Van " We halen het noodzakelijkste eraf en maken dat weer redelijk" tot " nou dat kan er ook nog wel af" tot "we gaan alles doen" alle fases heb ik gehad.
Nu wil ik het aluminium laten spuiten, hiervoor wil ik alles laten zand/ glas/ grit- stralen.
Welke methode is het best geschikt om het aluminium gereed te maken voor een nieuwe verflaag.
en mocht iemand weten waar dat in de buurt van Kampen / Zwolle een beetje voordelig kan hou ik me ten zeerste aanbevolen.
Vico van Hulk en Druppie
Prikpagina "In Tenebris Lucens"
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 16:16
door richard78
Ik zou aluminium niet zomaar stralen. het metaal is daar te zwacht voor. Je zou wel kunnen stralen met soda omdat dit zachter gaat, als je persee wilt stralen. Je zou ook kunnen denken aan verfafbijt. Dit werkt best goed. Anders word het schuren, schuren en nog eens schuren.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a0b49d825d3153cfab8975400062cd85', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13224718, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 16:30
door marcel 2
Hallo,
Misschien is parelstralen een optie? Deze techniek word ook gebruikt voor het opruwen van gegalvaniseerd ijzer?
Ik weet niet of dat ook bij aluminium gaat.
Marcel 2
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 17:05
door Leendert
Bij stralen van alluminium is warm worden en uitzetten van het alluminium het probleem.
Ik zou het allu. plaatwerk van een Land Rover niet laten stralen. Bij mij is dit al eens mis gegaan (deurplaten net golfplaat).
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 18:24
door Cor
Alu primer is duur genoeg! Dus waarom de primer eraf stralen om vervolgens nieuwe er op te zetten.
Ik zou schuren tot een goede hechtlaag bereikt is en dan spuiten of verven.
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 18:32
door Marc-my-Words
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou aluminium niet zomaar stralen. het metaal
> is daar te zwacht voor. Je zou wel kunnen stralen
> met soda omdat dit zachter gaat, als je persee
> wilt stralen. Je zou ook kunnen denken aan
> verfafbijt. Dit werkt best goed. Anders word het
> schuren, schuren en nog eens schuren.
Ik weet niet of soda zo'n goed idee is. Je hebt een kansje dat soda aluminium aantast, als er resten achterblijven zou je verrassende effecten kunnen krijgen.
Marc
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 18:32
door Joost Nouwen
Hallo,
Moet komend jaar ook een projectje gestraald hebben en al dat schuren ben ik ook beu.
Je moet idd goed oppassen met plaatselijke verhitting door wrijving.
Grit is veel te ruw , glas (parel)denk ik ook nog te heftig.
Zou zelf gaan voor zand (erg fijn ) of de soda.
Ben benieuwd.
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 18:44
door D&G
Ik zit eraan te denken zo'n middelgrote cabine te kopen en met glasparelstraalspul aan de gang te gaan. Corund bevelen ze ook aan, maar voor de alu legering die voor de LR wordt gebruikt kan het teveel zijn. Ik straal denk ik overigens alleen de plaatstalen delen en ander klein spul. De plaatdelen van aluminium kan je beter met zachtere middelen aanpakken. Zie de Wheeler Dealers aflevering van vorige week zoals hier genoemd.
G
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 19:37
door Joost Nouwen
Goed punt Marc,
Soda is meen ik ook een zout.
Nu is mijn natuurkunde erg vervaagd , weet niet welk effect soda heeft op aluminium.(waarschijnlijk corrosief)
Met alle straalmiddelen die je gebruikt dien je die goed weg te halen , alleen glas en zand is inert (mits niet vervuilt met ferro metalen)en zal geen problemen opleveren als er residu onder de lak gespoten wordt , tenzij het zoveel is dat er lucht bij zit.
Alu is nooit blank ,corrodeert altijd (tenzij in een inerte omgeving bewerkt en behouden), daarom ook wisselstroomlassen hf (weg bombarderen van de moleculen alu die zich hebben gebonden aan zuurstof).
Die oxidelaag is erg goed om lak op te zetten.
Heb geprobeerd om een lokale adnodiseerder wat prijzen te vragen maar helaas nooit iets gehoord.
Doen niets met particulieren , jammer.
Adnodiseren is echt interressant , ook een oxide (zout) laag maar dan 1 van betere kwaliteit dan de normale.
Spuiten , forget it , adnodiseren in kleur is meest krasvast (maglite) , kleuren zijn wel beperkt , doch veel is mogelijk.
.
Als je alu gestraald hebt met soda.
Soda lost heel makkelijk op met water.
Goed spoelen en meteen droogmaken denk ik dat het beste is.
Wordt veel gedaan met carburators en alu motoronderdelen.
Waarschijnlijk veel info van te vinden op het internet.
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 19:52
door Marc-my-Words
Joost Nouwen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goed punt Marc,
> Soda is meen ik ook een zout.
> Nu is mijn natuurkunde erg vervaagd , weet niet
> welk effect soda heeft op
> aluminium.(waarschijnlijk corrosief)
>
> Met alle straalmiddelen die je gebruikt dien je
> die goed weg te halen , alleen glas en zand is
> inert (mits niet vervuilt met ferro metalen)en zal
> geen problemen opleveren als er residu onder de
> lak gespoten wordt , tenzij het zoveel is dat er
> lucht bij zit.
>
> Alu is nooit blank ,corrodeert altijd (tenzij in
> een inerte omgeving bewerkt en behouden), daarom
> ook wisselstroomlassen hf (weg bombarderen van de
> moleculen alu die zich hebben gebonden aan
> zuurstof).
> Die oxidelaag is erg goed om lak op te zetten.
> Heb geprobeerd om een lokale adnodiseerder wat
> prijzen te vragen maar helaas nooit iets gehoord.
> Doen niets met particulieren , jammer.
> Adnodiseren is echt interressant , ook een oxide
> (zout) laag maar dan 1 van betere kwaliteit dan de
> normale.
> Spuiten , forget it , adnodiseren in kleur is
> meest krasvast (maglite) , kleuren zijn wel
> beperkt , doch veel is mogelijk.
>
> .
> Als je alu gestraald hebt met soda.
> Soda lost heel makkelijk op met water.
> Goed spoelen en meteen droogmaken denk ik dat het
> beste is.
> Wordt veel gedaan met carburators en alu
> motoronderdelen.
> Waarschijnlijk veel info van te vinden op het
> internet.
Wat ik altijd "geleerd" heb was dat je diverse zouten ver van onbehandeld aluminium (en omgekeerd) moet houden, welke precies ben ik vergeten maar ik dacht dat soda ook tot de verdachte stoffen hoorde.
Nu scheelt het ene aluminium wel van het andere maar toch ... als je gaat stralen maak je wellicht de oxidelaag "stuk" en dan kunnen allerllei zouten allerlei ongewenste effecten geven. Zo zie je op verschillende aluminium-delen op de fiets (van een laagwaardige kwaliteit wellicht) van die grijze putjes, en/of kleine witte bloemkooltjes. En het was zo lijkt mij dus juist te doen om een mooi eindresultaat. Daarom dus mijn waarschuwing.
Het probleem met het aluminium-oxidelaagje is dat verschillende zouten het oxide-laagje kunnen verstoren zodat het niet meer een dichte aaneengesloten laag vormt -- eenmaal "lek" dan is er geen stoppen meer aan (dat kennen we wel), het omgekeerde dus van het anodiseren/eloxeren - dan breng je dus juist gewenste zouten in het oxidelaagje opdat het harder, beter aaneengesloten, wordt.
Marc
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 20:33
door Joost Nouwen
Marc schreef,
" als je gaat stralen maak je wellicht de oxidelaag "stuk" en dan kunnen allerllei zouten allerlei ongewenste effecten geven".
Jazeker maak je het stuk , je verwijdert het door er een medium langs te laten gaan die wrijving veroorzaakt en het meeneemt , maar goed dat wisten wij al.
Op hetzelfde moment komt er weer een nieuw oxidelaagje , vers en dun.
Doordat er dan sodium bij komt kijken kan/zal het zo zijn dat dit een heftigere reactie is, maar zoals ik al zei is mijn natuurkunde niet meer wat het geweest is.
Het oxidelaagje is niet van die proportieen zoals andere dingen die je omschreven hebt (fiets)en die ik ook op mijn laro heb vooral bij de popnagels.(dat is dus wel lek , denk door frictie , vervorming van de body en het breken van de lak.)
Er komen niet meteen bloemkolen , wit of pitting , zwart op
Voordat je dat hebt is er heel wat tijd verstreken.
Ga er vanuit dat je hetzelfde weekend/week dat je straalt ook spuit.
"Het probleem met het aluminium-oxidelaagje is dat verschillende zouten het oxide-laagje kunnen verstoren".
Ze doen er aan mee.
Wegenzout bv is fataal maar adnodiseren gebeurt volgens mij ook door inbreng van zouten , in combinatie met electriciteit.
Een korte tijdelijk blootstelling aan soda zou moeten kunnen , denk ik toch.
Wat nog erg belangrijk is bij een laro is , hoe moet ik het zeggen , zie periodiek stelsel.
Het een is edeler dan het ander.
Rvs is fataal voor een laro , het hoort er niet bij.
Zink , staal en alu is te doen , maar je moet ook niet alu op blank staal zetten.
Er lopen stroompjes door je koets en die bevorderen de oxidatie (plaatselijk).
Pop maar eens een stalen popnagel met rvs revet in je aluminium hardtop of enig ander alu body-deel.
Vind het ook altijd vreemd als mensen rvs bouten in hun koets gaan zetten , roest niet , nee , maar de rest des te harder.
Heb zelf ook de fout gemaakt , rvs voetenbakken.
Vond mijn schutbord niet zo fijn.
Zo , en nu ga ik ff lekker een frietje stoofvlees halen
Re: Stralen
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 22:20
door Corjan
Waarom stralen als je het niet vertrouwd. Je kunt ook laten ontlakken.
De volgende tekst komt weg bij Dijkhof autorestauraties. (geen aandelen)
Bij het ontlakkingsbad gaat het onderdeel, bijvoorbeeld de motorkap of deur letterlijk in een groot warm bad. De oude verflagen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Voordeel hiervan is dat deze behandeling geen krassen achterlaat, die je normaal zou hebben met het arbeidsintensieve afkrabben. De kosten zijn dan ook laag: een deur blank maken kost 50 รก 60 euro.
Een complete auto laten ontlakken wordt dan toch nog een aardig prijskaartje. Misschien met wat speurwerk zijn er bedrijven te vinden die het voor minder kunnen doen.
Zelf aan de slag gaan lijkt leuk maar je moet een erg knappe compressor hebben staan om de hoeveelheid lucht op te kunnen brengen. Steeds weer wachten op voldoende druk erger je je groen en geel.
Corjan
109 2,5 N/A Stawag
109 2,25 benzine Pick-Up
MyFile%2031.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab313304e67789a7a9b37526ae1b02b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F_tHYG1lxxuWs%2FTbcCzxT7U1I%2FAAAAAAAAB8A%2Fn0vCw-Z5I1U%2Fs720%2FMyFile%252031.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/_tHYG1lxxuWs/TbcCzxT7U1I/AAAAAAAAB8A/n0vCw-Z5I1U/s720/MyFile%2031.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F_tHYG1lxxuWs%2FTbcCzxT7U1I%2FAAAAAAAAB8A%2Fn0vCw-Z5I1U%2Fs720%2FMyFile%252031.jpg', '', 13226854, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Stralen
Geplaatst: di 07 dec 2010, 01:52
door Gert
Ik ben helemaal klaar met stralen. Ik heb thuis een kastje staan, en een compressor die het allemaal wel aan kan, maar stralen is gewoon een redelijk ellendig werk.
Tegenwoordig jaag ik de potten afbijt er doorheen, waarbij ik heb opgemerkt dat zelfs die moderne van 4,50 bij de HEMA het goed doet, ware het niet dat je het een nachtje rust moet geven. De afbijt van Emba werkt net zo goed, maar die is twee keer zo duur, maar wel biologisch afbreekbaar. (en de verf dan??). DOT4 remvloeistof deed na 48 nog steeds niks, dus die gebruik ik niet meer.
Als je nog ergens afbijt kunt vinden op basis van Methyleenchloride dan moet je die hamsteren, dan duurt het 20 minuten.
Stralen kost gewoon een bult aan investering, compressorvermogen, uithoudingsvermogen, en een ruimte waarbij een gigantische hoeveelheid stof geen probleem is. Ook straalkastjes zijn een drama voor wat betreft stof. Bij de Lidl staat deze week een aszuiger te koop, deze wil ik aansluiten op mijn kastje.
Ik heb bijna al het aluminium van de 107" met afbijt kaal gemaakt, en de epoxy primer geeft geen probleem. De bak heb ik gedaan met "verboden" afbijtmiddel, en die epoxy houd perfect. De deuren doe ik nu met de "moderne" afbijt van de Hema, en ook daar merk ik niks. Zolang je de ondergrond goed schoonmaakt zal er weinig gebeuren.
Kijk eens of je aan bijvoorbeeld 5 liter vaten professionele afbijt kunt komen. Er zijn diverse non paint stores op internet die het leveren, en ik denk dat dat perfecte kwaliteit is.
Het laatste beetje kun je altijd schuren.
Ohja, plamuur verdwijnt als sneeuw voor de zon met een staalborstel op de haakse slijper, maar dan zit je wel onder de rommel.
Groeten,
Gert