Pagina 1 van 1
moeilijk starten V8
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 10:53
door Hans 109V8
Jaja, ik weet het, er zijn meer draadjes hierover
Ook die van mij start slecht (109V8 uit 1983 met dubb. carb en elektrische ontst)
maak niet uit of de motor nu warm is of koud, hij start slecht, MAAR start wel.
En als het echt koud is moet ik op benzine starten (geen probleem natuurlijk)
- bougies bekeken, die waren grijs/wit (arm mengsel, toch?), de twee ventielen in de gastoevoer kwart slag verder geopend
- verdeelkap, de rotor viel wel mee maar de pennen in de kap waren behoorlijk geoxideerd, deze schoongemaakt (deze kap is 4 jaar oud).
- ontsteking op tijd gezet (6 graden), heb wel het idee dat de vacuum vervroeger niet werkt (motor reageerde niet op het los trekken van het slangetje) hoe kan ik de werking ervan testen?
- door de gas invoer "ringen" bij de carbb. passen de bochten niet echt lekker meer in het luchtfilterhuis, dacht dat hij daar valse lucht trok, dit beter gedaan/gemaakt, beetje knoeien is dat, tape-pie enzo maar is nu dicht. Zijn er betere oplossingen voor?
-compressie is goed (10 bar voor alle 8)
Dus daarna starten, en........ inderdaad geen verandering, helaas!!!
Denk aan de onsteking (voorontsteking), zou als die stuk zijn en als dat zo is, start hij dan slecht?
109V8
Hans
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 12:05
door Wim Janssen
Hoi Hans,
- bougies bekeken, die waren grijs/wit (arm mengsel, toch?), de twee ventielen in de gastoevoer kwart slag verder geopend
Vind ik persoonlijk erg moeilijk te beoordelen als je op gas rijdt. LPG goed afstellen helpt ook veel en dat kun je niet zonder goede meetapparatuur zoals bijv. een viergasmeter. Dus bij twijfel naar de gasboer.
- verdeelkap, de rotor viel wel mee maar de pennen in de kap waren behoorlijk geoxideerd, deze schoongemaakt (deze kap is 4 jaar oud).
Zou ik persoonlijk vervangen, evenals andere ontstekingsdelen die verdacht of twijfelachtig zijn.
- ontsteking op tijd gezet (6 graden), heb wel het idee dat de vacuum vervroeger niet werkt (motor reageerde niet op het los trekken van het slangetje) hoe kan ik de werking ervan testen?
Ontsteking mag op gas wel naar zo'n 10 graden vaste voorontsteking. Vacuumvervroeging werkt waarschijnlijk niet in stationairloop omdat de vacuumaansluiting op de carburateur precies boven de gesloten gasklep zit. Gaat pas werken als je gas geeft. Verder kun je dat testen door het slangetje op de carburateur los te trekken en er aan te zuigen. Als je dan onder de verdelerkap kijkt moet je de basisplaat zien verdraaien. Je ziet trouwens ook het stangetje van de vacuumvervroeger zitten die hier aan trekt.
- door de gas invoer "ringen" bij de carbb. passen de bochten niet echt lekker meer in het luchtfilterhuis, dacht dat hij daar valse lucht trok, dit beter gedaan/gemaakt, beetje knoeien is dat, tape-pie enzo maar is nu dicht. Zijn er betere oplossingen voor?
Vlak voor het filter kan hij geen "valse" lucht meer trekken. alleen ongefilterde lucht. Goed is dat niet, maar maakt niets uit aan het starten.
-compressie is goed (10 bar voor alle 8)
Lijkt me prima.
groeten
Wim Janssen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2010 11:09 door Wim Janssen.
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 12:20
door Hans 109V8
Hoi Wim,
bedankt,
verdeel kap zal ik vervangen, heeft er nog een bepaalt merk/model de voorkeur?
Je hebt helemaal gelijk, vacuum vervroeger werkt gewoon, bedankt.
Heb nog eens heel goed geluisterd (bestwel moeilijk als er 8 kabouters staan te springen) maar het lijkt er op dat het spruitstuk lekt, hoor een zacht gesis. Kan je dit testen? Ik meende teweten dat als je er bv remmen reiniger spuit bij het spruitstuk en de motor reageert erop je het zeker weet, of zijn er andere manieren?
Groet
Hans
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 12:37
door bram-rrc
Orginele verdeelkap/ rotor plaatsen!
(let op, veel leveren wel de orginele verdeelkap, maar niet de orginele rotor. Deze hebben ze bij de landrover dealer, maar is eeerrgg duur)
Zelfde probleem gehad, bij mij bleek een andere startmotor de oplossing.
Wat voor een startmotor heb je. Een dikke of een dunne zeg maar. Als ie hem vrij rustig rondgooit zal het wel een oud type zijn.
Dan is het vervangen voor een snelstarter echt de moeite. Scheelt enorm! zeker op gas.
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 13:20
door Raymond
Voorschakelweerstand checken!!!
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 13:24
door Hans 109V8
?
waar zit dat ding?
hoe ziet hij eruit?
hoe kan ik hem checken?
Hans
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 13:57
door Art van Blondie
Goeie suggestie van Raymond.
Op de plus van je bobine moeten 2 draadjes zitten. De eerste komt vanaf de voorschakelweerstand (die meestal in de buurt van de bobine zit) en levert met contact aan 9 volt of zoiets. De andere komt van het contactslot en levert alleen tijdens starten 12 volt. Je bobine krijgt dan dus extra spanning tijden het starten zodat je tijdens starten een voldoende sterke vonk overhoud. De normale spanning zakt namelijk wat in tijdens starten. Je moet dus controleren of die tweede draad aangesloten is en of die 12 volt levert tijdens starten.
Met remmenreiniger kun je inderdaad een valse lucht lek opsporen. Wanneer je in de buurt van het lek spuit, dan zal het toerental daarop reageren.
Groet, Art
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 09:11
door Hans 109V8
Dik ....dun, volgensmij is hij origineel Bram,
heb gekeken en....tsja, weet eigenlijk het verschil niet.
Hij gaat bij het starten pittig rond........
Dus geen snel starter denk ik dan.......heb je wat meer gegevens van een snelstarter, merk, type?
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 09:14
door Hans 109V8
Hoi Art,
aantal draadjes klopt,
dus als ik het goed heb moet ik ~9 volt meten als ik het contactslot aanzet,
en als ik de sleutel doordraai om te starten moet hij 12 volt gaan geven.........klopt dat?
thankx
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 11:12
door Art van Blondie
Ja, klopt. Alleen denk ik dat met aangesloten draden de bobine je meetresultaat kan beïnvloeden, maar dat weet ik niet zeker.
Voor zekerheid van je meetresultaat kun je het best de kabeltjes even loshalen van de + van de bobine en dan aan de kabeltjes zelf meten.
Groet, Art
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 11:39
door Boelo
Waarschijnlijk heeft je accu net niet genoeg power om de startmotor voldoende snelheid te geven. Ik heb exact hetzelfde gehad vorige winter met mijn V8, alles gecontroleerd en niets gevonden totdat ik er een verse accu inzette, startte in 1x
Probeer dat maar eens als je er natuurlijk zeker van bent dat de rest (ontsteking, bougies, brandstof toeveoer, etc) in orde is!
Groet Boelo
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2573a72f7ebb317eb7497e3035ad5b51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 13234469, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2010 10:41 door Boelo.
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 14:15
door Hans 109V8
Zit op mijn werk en heb even snel een testje gedaan.
Op de bobine zit 1 aansluiting met 1 draadje en die gaf 5.9 volt, bij het starten 6.2
De andere, die jij bedoelt (denk ik), die gaf 12 volt en bij het starten gaf de meter "OL"
Kan je hier al wat mee of moet ik het over doen zoals jij het beschreef?
Bedankt zover
Hans
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 14:20
door Hans 109V8
Hoi Wim,
nog een vraagje over die vacuumvervroeger,
ik heb namelijk ff gezogen aan dat slangetje, maar hij is echt wel dicht
MAAR ik had de verdeelkap eraf en zag eigenlijk geen verschuiving van de grondplaat, ja misschien een klein stukje maar echt heeeel weinig (moest met dat zuigen echt me best doen)
vraag is dus....is dat normaal?
Groet
hans
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 14:35
door Wim Janssen
Hans,
Hij zou ergens tussen de 10 en 15 graden moeten verdraaien. Op 360 graden helemaal rond is dat niet veel.
groeten
Wim
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 16:44
door Art van Blondie
Hans,
Dit zijn in ieder geval niet de waardes die we zoeken, dus ik zou toch nog effe meten met de draadjes los.
Maar ik begrijp je eigenlijk niet helemaal, 2 posten terug schreef je dat het aantal draadjes klopt, maar nu zeg je "op de bobine zit 1 aansluiting met 1 draadje". Dat kan ik niet volgen.
Dus nogmaals: op de plus van de bobine (op de bobine staat een + teken) moeten 2 draadjes zitten, haal deze los en met de spanning op deze draadjes bij contact aan en bij starten. Meten doe je ten opzichte van de massa. Draadje A moet ongeveer 9 volt geven met contact aan, draadje B geeft op dat moment 0 Volt. Tijdens starten moet draadje B 12 Volt geven en draadje A nog steeds 9 Volt.
Groet, Art
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: wo 08 dec 2010, 17:25
door Hans 109V8
Oke,
ik heb het over.....1 graad, hij beweegt nauwelijks!
(of ik zuig niet hard genoeg?)
Waar zou het anders aan kunnen liggen?
Hans
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 20:10
door 110_county
Mijn 110 V8 start altijd in een keer op benzine. Op gas echter niet, en moet ik minimaal 3 keer starten. Ik heb een proef gedaan middels een variabele klep op het luchtfilter: Door deze te sluiten bij het starten lijkt de auto eerder te starten. Waarschijnlijk wordt hierdoor het nauwelijks verdampte gas bij dit koude weer beter aangezogen....? Iemand soortgelijke ervaringen?
Re: moeilijk starten V8
Geplaatst: za 11 dec 2010, 16:09
door Hans 109V8
Art,
ik zie het,
ze hebben van die 2 draadjes 1 gemaakt,
de 1-ne meet ik nog geen 6 volt en die ander 12.....dus weerstand vervangen?
Hans