Pagina 1 van 1
goed starten
Geplaatst: zo 05 dec 2010, 09:48
door neef Henk
Vorige winter kwam ik er achter dat mijn 101 met tgv diesel steeds slechter ging starten zodra het kouder werd. Het leek erop dat de accu slecht was en die heb ik toen ook vervangen.
De symptomen waren steeds langzamer ronddraaien van de startmotor waardoor het langer duurde voordat de motor aansloeg. Met de nieuwe accu ging het al beter (maar nog niet van harte) en het koude weer maakte plaats voor warmere temperaturen.
De rest van het jaar geen problemen, een tikkie en lopen. Nu begon het twee weken geleden weer opnieuw. Steeds minder power bij het starten. Door een topic hier op het prikbord verdacht ik mijn startmotor dus een andere geregeld. Gisteren in de sneeuwstorm maar begonnen met het vervangen, wat is dat een k#t plek om bij te komen! Na 1 bout te hebben verwijderd zag ik dat er helemaal geen massa kabel zat aan de starter. Gauw een brok kabel gepakt, vanaf de min op de accu tegen de startmotorhuis aangehouden en starten...............het bekende tikkie en lopen! Zonder massa draait ie amper rond maar met is er niets aan de hand. Ik heb dus een permanente massa kabel gelegt en nu kan ik weer zonder probleem starten.
Ik ben blij dat het zoiets simpels was, misschien helpt dit bij anderen ook. Het is in ieder geval makkelijk te testen.
Groeten neef Henk
Re: goed starten
Geplaatst: zo 05 dec 2010, 10:08
door Dirk109
Zo zie je maar weer hoe belangrijk een massa en goede kabels zijn!
Zo heb ik eens een slecht werkende dynamo van de chevrolet van mijn vader door een nieuwe + draad rechtstreeks naar de accu weer aan de gang geholpen.
Hij laade wel maar niet goed.De accu boer had hem doorgemeten en zij dat de dynamo wel goed was maar de draad waarschijnlijk niet helemaal.Ik vond dat een sterk verhaal maar goed vervangen die hap en gelijk werkte alles weer goed.
Dirk 109
Re: goed starten
Geplaatst: zo 05 dec 2010, 15:07
door Exfietser
In de orginele opzet heeft er waarschijnlijk een massa (litze) kabel van het chassis naar het motorblok gelopen. De stroom loopt dan van de startmotor door je motorblok via de litze kabel naar je chassis. En van je chassis loopt de stroom dan via een massa kabel en eventueel massaschakelaar naar de min van je accu accu.
Die eventuele massa schakelaar heb je dus met die extra draad nu overbrugt. Je kunt dus niet meer alles uitzetten. Verder heb je nu twee parallelle circuits gemaakt. Het circuit waarmee de wagen beroerd startte en het circuit dat je nu nieuw erbij hebt gemaakt. Je zult het waarschijnlijk nooit merken (mede omdat je dieselmotor hebt) maar elektrisch gezien wil je dat niet. Het kan rare storingen geven die je waarschijnlijk alleen waarneemt op je bakkie en radio. Met een motor met een elektrische ontsteking zou je wel problemen kunnen krijgen.
Ik zou (Als het buiten weer sleutel temperatuur is) de bekabeling van de accu en massapik naar het chassis losmaken en schoonmaken en dan weer goed monteren. Verder zou ik uitzoeken hoe dat dieselblok in de oorspronkelijke wagen geaard is geweest en dat op dezelfde manier weer aarden. Mocht dit onbekend zijn dan zou ik een litze van het motorblok naar het chassis leggen.
Waarschijnlijk heeft je startstroom al die tijd dat je geen massa kabel had door de metalen leidingen van oliekoelers, brandstof, koeling enz, gelopen. Ik neem tenminste aan dat je blok op rubber motorsteunen staat. En dat is uiteraard zeer ongewenst en riskant.
Ik lees dat jij een dieselblok in je 101 hebt staan. Ik ben ook een beetje aan het sparen voor een 101 en wil die ook als diesel hebben. Welk blok heb jij er in staan en wat heb jij met de v-bak gedaan? Heb jij nog steeds de lt95 in gebruik? En heb je dan ook nog de compressor of lier er nog opzitten? Ik weet niet of jij een ambu of gs hebt? Heb je ook ergens foto's op het web staan?
Arnold.
Re: goed starten
Geplaatst: zo 05 dec 2010, 15:36
door sjeroens
Henk heeft een 101gs, alleen de ambu hebben een compressor, op een ambu zit weer geen lier omdat daar de de accu's zitten.
En niet alle gs-en zijn uitgevoerd met een pto-lier. Ik denk dat ze zeldzaam beginnen te worden.
Groet, jeroen
(en sccs met het sparen)
Re: goed starten
Geplaatst: zo 05 dec 2010, 15:49
door Exfietser
Ja het is de schuld van ene D......... en wat ander tuig uit de noordkop dat ik ook zo'n ding wil.
Arnold.
Re: goed starten
Geplaatst: zo 05 dec 2010, 16:01
door Frans Bonnes
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja het is de schuld van ene D......... en wat
> ander tuig uit de noordkop dat ik ook zo'n ding
> wil.
>
> Arnold.
Er zijn er op dir moment wel een aantal te koop in Nederland.
Ik persoonlijk vind ze echter wel wat aan de (te) dure kant.
En ik weet er ook nog een te staan, als restauratieobject, met engels kenteken.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2010 15:03 door Frans Bonnes.
Re: goed starten
Geplaatst: zo 05 dec 2010, 16:23
door Exfietser
Die met engels kenteken is zeker rechts gestuurd? En een restauratieproject weet ik niet of ik dat wil? Ik moet namelijk eerst mijn 109 af hebben. En dat schiet momenteel niet erg op. Wat ik ook wel een leuke vind is die bij RonB. Maar die schijnt verkocht te zijn hoewel die nog wel op de website staat zag ik net.
101%20forward%20control.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0c8627aeb67031a92a65f7849300b6dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.ronbolleboom.nl%2F101%2520forward%2520control.jpg', 'http://www.ronbolleboom.nl/101%20forward%20control.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.ronbolleboom.nl%2F101%2520forward%2520control.jpg', '', 13219530, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik ga pas echt kijken als ik mijn 109 af heb en dat wordt pas eind volgend jaar denk ik.
Arnold.
Re: goed starten
Geplaatst: zo 05 dec 2010, 16:39
door Frans Bonnes
Voor zover ik weet is dat Engelse project links gestuurd, maar zal het voor de zekerheid nog eens navragen.
Overigens staan er op marktplaats.nl twee 101tjes te koop, een ambu en een gs.
En wat betreft de 101 bij RB, die is voor zover ik weet verkocht.
fb
Re: goed starten
Geplaatst: zo 05 dec 2010, 16:50
door Exfietser
Dat dacht ik dus ook van die wagen bij RB. Wordt het tijd dat hij de website aangepast. En dat project is dat een ambu of een gs of een ffr? Als ik voor zo'n apparaat ga wordt het een ambu die als camper gebruikt moet gaan worden. Ik weet het, i.v.m. originaliteit is het vloeken in de kerk. Maar in originele staat heb ik er niet veel aan. Het is best een bezit en daar moet je dan ook wel de vruchten van kunnen plukken zeg maar.
Het is alleen maar beter voor de mensen die hem wel origineel hebben. Die worden unieker en meer waard.
Arnold.
Re: goed starten
Geplaatst: zo 05 dec 2010, 17:12
door sjeroens
Ik geloof dat er ergens ook nog een radio wagen te koop staat die al als camper is ingericht.....
maar goed, je moest eerst nog sparen.
jeroen
Re: goed starten
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 19:32
door neef Henk
Hoi Arnold,
Die van mij is GS en heeft een TGV 2,8 international blok erin liggen. Je hebt gelijk met die massa kabel, die moet ik even veranderen
Ik heb zelf een 101 ambu gehad en daar een tijdje mee rond getoerd (14 maanden) en kwam er toen achter dat het qua ruimte wel goed zit maar het gewicht niet, +4000kg
Ik heb toen maar een ander 101 gekocht die ik had omgebouwd tot pick up met het idee om daarop een afzetbare camper unit te maken. Het idee was wel goed maar het kwam er nooit van. Die is 2 jaar geleden dus ingewisseld voor een (bijna) originele GS. Die ga ik van de winter aanpassen tot Light Weight Camper. Een aluminium frame met isolatie en een houten binnenkant. Een heel eenvoudig kookgedeelte wat ook naar buiten kan, 4 stoelen die ook tot bed kunnen worden omgebouwd in een paar seconden en nog wat bergruimtes. Ik hoop van de winter tijd over te houden zodat ik af en toe wat kan posten op het prikbord van de vooruit gang.
Groeten neef Henk
(hou ebay GB in de gaten voor goedkope 10eendjes)
Re: goed starten
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 20:23
door Puffino
Veel mensen leggen de massakabel aan via chassis/schutbord of ander groot stuk staal, als het maar in geleidende verbinding staat.
Jij bent gelukkig zo snugger om hem rechtstreeks naar de accu te leggen. Scheelt je stromen en dus ook corrosie in je auto.
Mooi verhaal, Henk, hulde.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: goed starten
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:42
door Exfietser
Ik ben heel benieuwd naar het wel en wee van jouw 101gs project Henk. Maar wat voor problemen had jij dan met het gewicht. Het is natuurlijk altijd zo "Hoe lichter hoe beter" maar ik dacht dat 101's ondanks het gewicht wel goed waren. Jij bent toch naar India geweest met de wagen die Fred nu heeft? Heb je daar dan problemen met het gewicht van de wagen gehad? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Arnold.
Re: goed starten
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:52
door neef Henk
Als je vastzit .
Tijdens de reis maakte het niet heel veel uit maar thuis als boodschappenkarretje,woon/werk verkeer, weekend speeltje etc vond ik hem toch te zwaar en te log. Wat wel een probleem was (tijdens de reis) van het hoge gewicht, de parabolen hielden het niet vol en hadden ondersteuning nodig door extra bladen toe te voegen. Ook was de afmeting van de ambu soms een probleem om te parkeren bij hotels (niet dat we er sliepen maar wel makkelijk een wc binnen handbereik ) Vaak kwamen we ook in de problemen op paadjes waar lage takken/bomen stonden. Al met al heeft het mij doen besluiten om met minder luxe lichter te reizen.
Groeten neef Henk
Re: goed starten
Geplaatst: ma 06 dec 2010, 23:11
door Exfietser
Ok dat is duidelijk. Een van de redenen dat ik een oude series zo kan waarderen. Niet groter als een grote stationwagen en een spoorbreedte die gelijk is aan tractor/paardenkar. Je kunt dus overal komen en in een oud karrespoor rijd het gewoon goed zonder de hele tijd uit het spoor te schieten. Een defender met brede wielen is in die oude sporen toch minder makkelijk. Om over een hummer maar niet te spreken. Buiten de woestijn in een oud bos is dat gewoon een rare onhandige auto.
Maar een 101ambu als kampeerwagen lijkt me heel geschikt. Een gewone hymer mag je niet bij het huis laten staan en is offroad niks natuurlijk. Een 101 is een gewone personenwagen. Dus zijn de gemeentelijke kampeerwagen regels niet van toepassing, hij schijnt heel goed in het terrein te zijn, en is in te richten als een hele fijne camper. Je hebt ten opzichte van een 109 wel wat concessies door, brandstofverbruik, breedte en hoogte, en het gewicht van het apparaat. Dat is waar. Maar als je gaat met mensen die iets minder ascetisch willen kamperen is de 101 helemaal niet verkeerd denk ik.
Ik vroeg me alleen af of het heel nadelig is vanwege de wegligging, koersvastheid enz. Alleen die parabolen. Dat is dus wel iets. Wat is het leeg gewicht eigenlijk van zo'n apparaat.
Arnold
Re: goed starten
Geplaatst: di 07 dec 2010, 01:11
door Dennis101
Leeg woog mijn 101 ambu 2620 kg op de weegbrug en 60 liter benzine in de tank.
De wegligging van een 101 ambu vindt ik in vergelijking met een 88" een stuk rustiger.
Zolang je de 101 niet te zwaar belaad voldoen de paraboolveren uitstekend en zijn nog comfortabel ook, de torsie stabilisator zorgt er ook voor dat de wegligging goed is.
Dennis B
Re: goed starten
Geplaatst: di 07 dec 2010, 07:45
door neef Henk
Zolang je niet te zwaar belaad...............................net wat je zegt Dennis. 2600kg schoon aan de haak, dan nog een camper interieurtje, watertank, extra brandstof tank, een zooitje kleren, wat eten, een hond+vrouw, CD's, spelletjes,boeken, etc etc en ik zat op 4020 kg .
Nu met de GS begin ik met 2100kg, ben benieuwd waarop ik ga eindigen.
Groet neef Henk