Pagina 1 van 1
koelvloeistof verbruik v8 ?
Geplaatst: za 04 dec 2010, 00:18
door TheoV
Mijn v8 gebruikt helaas wat koelvloeistof. Het is geen lekkage want hij blijft goed op druk.
Mogelijk is de koppakking (iets) lek. Het verbuik is ca. 300ml per 400km.
Op zich kom ik ermee weg door elke tankbeurt bij te vullen. Ik vraag me wel af of het verder nog schadelijk is voor je motor.
Mijn blok is namelijk nog erg ok. Trekt goed en loopt mooi. Heb een keer van dat spul er in gegooid. Het verbruik leek toen minder
te worden maar helaas nog niet over.
Wat is het advies. Zo laten kan geen kwaad of toch verhelpen?
Kan het dan nog iets anders dan een koppakking zijn?
en wat zou vervangen ongeveer moeten kosten. Denk namelijk dat zelf vervangen me te ver gaat (of is dit met gezond verstand te doen).
Alvast bedankt voor advies.
1980 109v8 stage one
IMG_4647.JPG --> mod_embed_images_loadimage('3170ac9ebce8c71b54451cf572926fef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', 'http://lh6.ggpht.com/_3aVsk5EpYZw/TOfU3hucMSI/AAAAAAAAAHM/v6nrisOCQ0w/s288/IMG_4647.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', '', 13212775, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: koelvloeistof verbruik v8 ?
Geplaatst: za 04 dec 2010, 01:05
door Wim Janssen
Hallo Theo,
Als je zeker weet dat er geen koelvloeistof naar buiten lekt, dan is het meest waarschijnlijke scenario, een lekkende koppakking. De koelvloeistof lekt dan aan de bovenkant van de cilinders onder de inlaatspruitstukpakking in het carter. De koelvloeistof komt dus bij de olie en dat doet de olie geen goed. En aangezien de olie de motor smeert, is het dus ook niet goed voor je motor. Bovendien verlies je ook nog compressie door dit lek.
Al met al reden genoeg om toch maar de koppakkingen te vervangen. Wat dit moet gaan kosten als je het laat doen zou ik niet weten, want ik doe dit zelf. En als je een beetje met gereedschap om kunt gaan en een beetje machinegevoel hebt, zou je dit aan de hand van het werkplaatshandboek goed zelf kunnen doen. Er zijn wel wat belangrijke weetjes bij een V8.
Voor verdere vragen kun je me mailen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: koelvloeistof verbruik v8 ?
Geplaatst: za 04 dec 2010, 11:32
door jodi
Hoi Theo zou voor de zekerheid kachel ed controleren. Heb het met mijn RCc ook en kwam bij toeval achter de lekkage bij de kachel.
Re: koelvloeistof verbruik v8 ?
Geplaatst: za 04 dec 2010, 12:31
door bram-rrc
Kan toch ook dat er koelvloeistof in een cilinderder lekt. Kan je controleren door met draaiende motor te kijken of er bubbels
in het koelwaterreservoir komen. Koelwater zal dan ook wel vervuild zijn.
Wat voor "spul" heb je erin gegooid? Heb ooit Forte gebruikt met hele goede resultaten. Moet je wel eerst heel het systeem goed spoelen
met Forte flush oid, daarna nieuwe koelvloeistof erin met Forte radiator stop leak
[www.forte-nwe.com].
Daarna nog zeker 10.000 lekvrij gereden.
Misschien iets om de winter te overbruggen, want je moet het natuurlijk wel een keer goed aanpakken. dwz nieuwe pakking.
Re: koelvloeistof verbruik v8 ?
Geplaatst: za 04 dec 2010, 12:42
door Frans Bonnes
Hoe bedoel je hij blijft goed op druk?
En waarom meteen het ergste denken, koppakkingen gaan niet zomaar lek, dat moet wel een oorzaak hebben
Het kan zijn dat er ergens een heel klein lek zit, alleen lek als er druk van het warme water op staat.
Bijvoorbeeld een heel klein gaatje in de radiateur, je ziet dan ook geen water lekken omdat het meteen verdamt.
Hoe ik dat weet, voor jou een vraag en voor mij een weet (ervaring)
fb
Re: koelvloeistof verbruik v8 ?
Geplaatst: za 04 dec 2010, 16:34
door Wim Janssen
"En waarom meteen het ergste denken, koppakkingen gaan niet zomaar lek, dat moet wel een oorzaak hebben "
Frans, zit dat niet ingebakken in het ontwerp van de V8?
groeten
Wim Janssen
Re: koelvloeistof verbruik v8 ?
Geplaatst: za 04 dec 2010, 17:16
door TheoV
Ze hebben in keer bij de garage druk op het systeem gezet. Daaruit bleek dat de druk constant bleef. Daarbij begreep ik dat er relatief weet water in de uitlaatgaswaarde zat.
Vandaar de conclusie koppakking. Omdat ik niet zoveel kilometers maak en hij goed rijd/loopt heeft het tot nu toe geen prioriteit gehad.
Denk zelf ook dat ik eerst 100% zeker wil weten dat het de koppakking is. Kachel etc. moet ik dan eerst uitsluiten.
Met spul bedoelde ik. Zo'n geel potje wat je eerst goed moet schudden en daarna in je koelsysteem gooit. Weet niet meer hoe het heet.
Het zou alle micro gaatjes etc. vullen.
Forte ga ik navragen. Mijn zwager is vertegenwoordiger. Dus daar ken ik wel een potje van krijgen.
PS Oude Olie was trouwens na verversen niet veervuild met water/schuim/troebel of zo. Dus heel erg lek kan de kop pakking niet zijn.
Re: koelvloeistof verbruik v8 ?
Geplaatst: za 04 dec 2010, 18:02
door Henk Bossinade
Koppakkingen gaan bij normaal gebruik inderdaad niet zomaar lek , ook niet bij de Rover V8 .Een radiateur kan een hele kleine ,bijna niet te ontdekken lekkage hebben die zich bijv. alleen voordoet als het systeem op temperatuur is .De druppeltjes worden daarbij ook nog eens door de koellucht verneveld wat het zoeken nog moeilijker maakt.Ik heb dit ook eens gehad terwijl het systeem vreemd genoeg gewoon op druk bleef . Ik ben het dus met Frans eens , het hoeven niet perse de koppakkingen te zijn .Vr gr Henk B.
Re: koelvloeistof verbruik v8 ?
Geplaatst: za 04 dec 2010, 19:37
door TheoV
Dan ga ik toch maar eerst het forte spul proberen. Eerst spoelen en dan toepassen. Ik hou jullie op de hoogte.