Pagina 1 van 1

Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:13
door Nick
Ik heb sinds eergisteren (eigenlijk kwam ik er toen achter) een beetje een vreemd probleem met mijn 2,25 diesel. De wagen staat 2 weken stil, en eergisteren heb ik hem maar eens gestart om te kijken of hij er nog zin in had met de kou van de afgelopen dagen. Als eerste heb ik de dop van de radiateur afgedraaid om te kijken hoe dat eruit zag en of er nog genoeg in zat, dat was allemaal goed. Vervolgens de wagen gestart en toen zag ik dat de koelvloeistof eruit spetterde, mijn eerste gedachte was dus gelijk een kapotte koppakking. Vervolgens naar de uitlaatgassen gekeken en die waren wel wat wit, maar niet zo wit dat de hele straat wit zag. Eigenlijk gewoon normaal zoals je dat bij de meeste auto`s ziet met dit weer als ze koud zijn. Laterna, toen de motor wat warmer geworden was verdween dit "spetteren" weer en bleef het niveau mooi gelijk. Vervolgens heb ik de bovenste en onderste radiatorslang los gehaald en ongeveer 2 liter koelvloeistof afgetapt en er nog 2 liter van die blauwe aanleng-antivries bij gedaan, meer had ik niet meer staan. Deze antivries zat er overigens al in en er was ook niks bevroren ofzo, slangen waren niet hard en er was geen laagje bevroren water in de radiateur te zien.

Het "spetteren" zelf ziet er ook helemaal niet uit als (uitlaat)gassen maar meer als druppels water die je in een grote bak laat vallen, dan spettert er ook altijd water terug omhoog.

Nu heb ik de wagen gisteren en net ook nog eens gestart en dan blijft het de eerste 4-5 minuten gewoon rustig in de radiateur (anders dan de eerste keer, toen begon het gespetter gelijk nadat de motor was aangeslagen), waarna het gespetter weer begint totdat de motor weer wat warmer wordt, dan houdt het weer op. Het lijkt mij niet de koppakking omdat het gespetter dan de hele tijd door zou moeten gaan, of niet? Ik dacht eerder aan een scheurtje in de kop, dat gaat (soms/meestal) ook dicht zitten als de motor wat warmer wordt en dan houdt het spetteren ook op. Wat ik dan weer vreemd vind is dat als de wagen net loopt alles gewoon normaal en rustig blijft en daarna het gespetter begint waarna het weer ophoudt, het gebeurt dus alleen binnen een bepaald temperatuurbereik???

De motor loopt verder prima en ik heb dit niet eerder gehad of gezien. Het roken komt volgens mij gewoon van de condens in de uitlaat, en er valt zo nu en dan ook een druppeltje water uit. Starten gaat (voor een 2,25 diesel zijn doen) ook gewoon goed, ik moet 2x 15-20 seconden voorgloeien en dan slaat ie binnen 2 slagen aan om vervolgens gewoon netjes te blijven lopen.

Iemand een idee wat er aan de hand is, of maak ik mij onnodig zorgen en is dit gewoon normaal?

edit: er zit geen water bij de olie, dit heb ik met een aansteker gecontroleerd en er is geen geknetter o.i.d. Verder is de olie gewoon mooi zwart zonder witte drap of schuim erop. En er zit ook geen olie bij de koelvloeistof

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2010 16:14 door Nick Smeets.

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:24
door Frans Bonnes
Dat spetteren zou kunnen komen door een bepaalde resonantie van de radiateur.
Vloeistof oppervlakten kunnen op een bepaalde golflengte gaan trillen, lijkt dan net op spetteren.
Hoe ik dat moet uitleggen zou ik niet weten, maar misschien kan een ander dat wel.

fb

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:29
door Roy Bruurs
Waar spettert hij? Kun je dat zien? Toevallig geen vriesplug gescheurd? Of is het echt bij de kop te zien

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('da639da66ff8ff50e47f70937f8a11fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13195314, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:33
door Nick
Ik snap wat je bedoelt, maar dat is dit volgens mij toch echt niet, er komen echt druppels 2-3 cm hoog uit, lijkt mij veel voor resonantie?

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:34
door Nick
Het spettert uit de radiateur, als ik de dop eraf draai dan spettert het zo uit het vulgat omhoog.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:36
door Roy Bruurs
en spettert het dan onder de dop door of wat. (sorry) maar begrijp het niet helemaal of komt het ergens onder een slang vandaan? Of bij de attapplug?

Het kan dan zijn dat je koppakking kapot is en zo overdruk geeft op het koelsysteem (van binnenuit gescheurd) (zit even hardop te denken)

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d1b5b3bc1050941ea0ebb4898e064cd2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13195357, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:40
door Nick
Ik heb een series, dus als ik de vuldop eraf draai kijk ik zo in de radiateur. Als ik de dop er dus af heb, en ik kijk in de radiateur dan spettert het door het vulgat omhoog de radiateur uit. Het is net het overlopen van een radiateur, alleen spettert het er bij mij uit met grote druppels/ stralen in plaats van dat de radiateur gewoon over zou lopen als je hem te vol hebt gemaakt en de koelvloeistof warm wordt.

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:43
door Roelie
Nee de dop is er af, en ik denk dat het best resonantie kan zijn.
Probeer als je hem nogmaals start de radiateur stevig vast te houden en kijk
of de druppels minder worden of dat het stopt.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('91d6d31113841682ce38f69070c11036', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13195405, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 18:18
door Hans 109
Je kunt eens proberen een trechter op je radiator te zetten, deze waterdicht te bevestigen op je radiatorgat ( ductape werkt prima ) en de trechter tot aan de helft te vullen. Stijgt het nivo in de trechter bij draaiende motor, dat heb je een lekke koppakking. 2e optie is af ( laten) persen

mvg Hans

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 19:37
door Joost Nouwen
Hallo,
Wat ik hier van jou (en andere ) lees , vind ik niet normaal.
Bij mij is dat namelijk niet zo , maar het kan zijn dat het bij mij niet normaal is en normaal is dat zo

Mijn motor resoneert niet zo hard dat de koelvloeistof er uit spetterd.
Het vloeistofoppervlak trilt wel maar niet zo hevig dat het er uit komt , denk zelf aan motorsteun of abnormaal onbalans in de motor.
Moet wel zeggen dat ook deze diesels flink hameren als het blok koud is , in vorst heb ik nog nooit de dop er af gehaald.

Laatst had ik mijn koppakking ook lek , merkte het op de temp. meter.
Dop van radiator af en er verschenen hele kleine bubbeltjes in de vloeistof als de motor goed warm was.
Beetje bruis.
Koppakking is het geld ook niet dus effe een nieuwe.

Ik meen dat koelvloeistof en ant-vries niet hetzelfde is ?
Ben afgestapt van de "aangelengde" (blauw) en wil persoonlijk alleen maar die gifgroene , wat ik meen dat koelvloeistof is.
Die is vetter (en zoet) , heb minder last van verkleuring van de vloeistof , int verleden nog wel eens roestvorming gehad in de anti-vries.
Ook eens blok kapot gevroren en na heel veel ellende met 2 de hands blokken , een nieuwe revisie en het allerbeste voor het hart van mijn laro.

Kwa starten , en deze vind ik helemaal vreemd.
Dat 2x 15-20 sec gloeien , dat las ik van de week ook in een andere post.
Volgens mij kan dat veeeel beter.
Normaal gloei ik 6 seconden voor en met vorst 8 sec. , stevige vorst 10 sec.(-8/-20).
Start meteen , beetje (1 tandje)meer handgas er op en 2 seconden starten ipv 1 seconde (in de zomer).
Blok heeft 50duizend na revisie en 2x 70 amp 24 volt , 1 verstuiver is niet optimaal , rookt bij het starten (seals hard) en hamert een beetje , rijdt op stookolie.
Welke gloeipitten er nu in zitten weet ik niet zeker (normaal =weinig onderhoud) , geloof die stiften.
Mijn monteur (pa) vindt de spiralen beter.

Nick , zou nog een paar testjes doen en als je het niet vertrouwd dan trek de kop er af.

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 20:31
door richard78
Door resonantie kunnen druppels best 2-3 cm omhoog springen hoor.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('596de2c19c91735e4544902149374872', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13196248, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: di 30 nov 2010, 22:25
door Nick
Hoi Joost,

ik vind het zelf ook niet normaal, daarom vraag ik het hier ook. Ik heb het ook nog nooit eerder gezien bij mijn wagen (en ik controleer alles toch heel erg regelmatig). De motor resoneert ook helemaal niet zo hard, ik heb wel eens wagens gezien die echt stonden te shaken, dat heeft die van mij niet, die loopt netjes zonder heel veel schudden. Wat dan ook raar is is dat bij mijn radiateur de vloeistof er uit zou trillen door resonantie, terwijl ik bij de ruitensproeiervloeistof alleen het oppervlak zie resoneren, dat zou dan net zo erg moeten zijn lijkt mij.

Ik heb er nog niet mee gereden, dus ik kan nog even niet controleren of de temperatuur abnormaal hoog wordt, of dat hij water verbruikt. Wel houdt het weer op als de motor wat warmer is, en het begint pas als ik de motor zo`n 2-3 minuten heb laten lopen, daarvoor is het gewoon rustig en dat vind ik dus nog vreemder.

Ik schrijf wel koelvloeistof, maar ik bedoel antivries, die zit er ook echt wel in. Ik moet wel zeggen dat ik die aanleng troep ook nooit meer hoef, ik heb de kan nu leeg gemaakt en ik koop die niet meer. Misschien dat ik die rode, of inderdaad groene eens probeer, en dan de kant en klare.

Dat starten komt meer door de accu die het een beetje zwaar heeft, ik moet hem opladen. Hij draait dus niet zo snel rond als normaal en daarom slaat hij moeilijker aan, als het warmer is slaat hij ook na 5 seconden aan, dan heeft de accu het ook niet zo zwaar. En ik moet eerlijk bekennen dat ik de gloeipluggen nog nooit vervangen heb, omdat die het nog deden en er goed uitzagen Ik ga binnenkort de elektra weer "upgraden" en dan komt er ook een nieuwe accu in.

Ik ben bezig met het uploaden van een filmpje, dan kunnen jullie zien wat er gebeurt. Zodra het online staat zal ik het hier publiceren.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Filmpje

Geplaatst: di 30 nov 2010, 23:01
door Nick
Mijn broertje heeft het filmpje even voor mij ge-upload. Je kunt horen dat de accu bijna leeg is, en op het eind kun je zien hoe het er bij de radiateur uit komt. Het vreemde is dus dat dit pas gebeurt nadat ik de motor (vanaf koud wel te verstaan) heb gestart, en het weer langzaam weg gaat als hij wat warmer wordt.

Re: Filmpje

Geplaatst: di 30 nov 2010, 23:26
door Rickske
zo trilt t bij mij ook

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed63db739fc649a2ddfbfe9fe2cee2ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13197480, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: Filmpje

Geplaatst: di 30 nov 2010, 23:56
door Eric&Betty Boop
Als ik dit filmpje zo bekijk komen die spetters puur door de resonantie.
Ik vind hem ook wel erg rammelen als hij zo stationair loopt.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d18ab2bb6aafb470e06751d8fc59c220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13197641, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c36530604b348de3aa9087d9f71c1d62', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13197641, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 00:38
door BEN110
verlies je koelvloeistof zit er olie in ( bij ) komt er koelvloeistof bij de olie geen van allen dan is de koppakking goed wat het olie waterscheiding betreft koppakking kan nog tussen de cilinders doorgeslagen zijn ( of kop gescheurd ) dit kan onbalans in het lopen geven en kan met en compressie test ontdekt worden

Re: Filmpje

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 00:43
door Exfietser
Dat lijken mij trillingen.

Een paar leuke resonantiefilmpjes:











Een van de meest beroemde resonantie filmpjes:


Als je je toerental iets wijzigt door een beetje gas te geven is het waarschijnlijk weg. Je motor hoeft hier niet merkbaar voor te stampen. In resonantie is er maar heel weinig energie nodig om de trillingsbeweging enorm op te slingeren.
Alleen de verliezen hoeven maar gecompenseerd te worden. Denk maar aan een schommel die je elke keer een zetje geeft. Als je het op het juiste moment doet kost het maar heel weinig moeite om de schommel steeds hoger te laten gaan.

Arnold.

Re: Filmpje

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 08:30
door Dennis101
Behalve dat de radiateur te vol gevuld is zie ik niets bijzonders gebeuren.

Dennis B

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 08:56
door Nick
Goed om te horen dat toch iedereen er hetzelfde over denkt (resonantie), ik ben weer wat gerust gesteld, maar houdt het toch nog even in de gaten om te zien of hij geen koelvloeistof verbruikt. Blijkbaar is dit dus normaal, ik heb het echter nog nooit eerder gezien.

edit: net nog even geprobeerd en het houdt inderdaad op als ik wat gas bijgeef, zeker resonantie dus. Het blok begint toch behoorlijk ruw/nagelend te lopen met deze temperaturen, is daar nog wat aan te doen? Verstuivers zijn gereviseerd rond Januari, dus die zijn goed, motorrubbers zijn ook allemaal heel. Als het blok warm is loopt hij overigens wel goed zonder te schudden, ik weet dat dit bij een Series hoort maar misschien kan het minder.

Bedankt!

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2010 15:09 door Nick Smeets.

Re: Filmpje

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 08:58
door Nick
Dennis, tot hoe ver moet je de radiateur normaal gesproken dan vullen? Ik gooi hem nu altijd vol tot aan het onderste randje, met de gedachte "als het te veel is loopt het wel weg via de overloop". Het is inderdaad logisch dat het te veel is, omdat het ook nog gaat uitzetten als de motor warm wordt en er dus sowieso altijd wat door de overloop gaat op deze manier.

Re: Filmpje

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 09:07
door Dennis101
Vullen tot ongeveer 1,5 tot 2 cm onder de onderste rand van de vulhals.
Het vaatje is geen expansievat, maar een overloopvat. Bij dit systeem fungeert het bovenste deel van de radiateur als expansievat.
Voorwaarde is wel dat de vuldop nog goed werkt.

Dennis B

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 20:43
door Joost Nouwen
Hallo Nick,

Volgens mij is het peil te hoog maar dat heeft Dennis je ook al vertelt verder prima , tja het resoneert.

Het geluid wat erg onvriendelijk klinkt op je filmpje , is moeilijk om daar wat van te maken , mis toch de surround.
Wanneer heb je voor het laatst kleppen gesteld?
Kan ook een verstuiver zijn , kun je zelf testen door de toevoer 1 voor 1 los te draaien en dan weer vast , gaat het geluid weg dan weet je welke niet optimaal is .(zeikt)
Krukaslager kun je horen als je wet waarna je luisterd (3d luisteren).
Een keer de compressie meten is nooit mis.

De laatste keer dat ik een vreemd geluid ging zoeken heb ik een blok laten ontploffen .
Het bleek een gescheurd krukastandwiel (plus rot lager)dat in stukken vloog toen ik de pomp ging verdraaien , niet zo leuk.
Niet mijn idee maar wel naar anderen geluisterd , ooit goed maar niet altijd
Was niet het eerste maar hopelijk wel het laatste blok dat bij mij in puin loopt.

Re: Koppakking kapot/scheur in de kop?

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 20:49
door Nick
Het geratel dat je hoort is het zijscherm dat tegen de mudshiel trilt, ik heb de sills er momenteel af liggen en dus ook die bevestigingsplaat waardoor die kant van het voorscherm trilt. Ik ga eens zoeken of ik iets kan ontdekken aan het blok. Het blok in van binnen overigens prima, ik heb er vorig jaar (ook rond deze tijd) uit elkaar gehad en de distributie gesteld en nagekeken, de krukas en drijfstanglagers vervangen en de kleppen opnieuw ingeslepen. Kleppen stellen is inderdaad al een tijdje geleden, zal dat maar eens als eerste doen, lijkt me sowieso handig vanwege het koude weer. Daarna kijken we wel weer verder.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl