Pagina 1 van 1

startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 14:59
door Wim
Prikkers,

ik heb laatste tijd soms wat troubles met mijn contactslot. Dan krijg ik via de sleutel de startmotor niet aan de gang.
Laatst dus weer. Dacht ik slim te zijn en het startrelais ff via een losse draad te bekrachtigen. Gaat op zich wel, maar de motor start dan niet.
Claxon toet tevens 2x kort en een rood startmotorlampje op het dashdisplay gaat aan. Mijn brandstofpomp heeft een 3 aderige aansluiting en schoentje.
Waar moet er bij spanning op staan? Om mijn contactslot zit er een inductieachtig spoeltje van Lucas. Het liefst zou ik de hele startblokkering eraf mieteren.
Kun je bij problemen tenminste rijden. wie heeft er ervaring/kennis . . . ?
Groet Wim

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 15:45
door Frans Bonnes
Nieuwe batterij in de zender.

fb

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:15
door AadG
Spider er op zetten.
Er zit in je dashbord een kastje en dat is de startonderbreker.
Daar haal je de stekker uit en op die plug zet je een spider.
Is de startonderbreker uitgeschakeld.
Ik heb er altijd wel eentje op vooraad.







i

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:33
door Wim
Frans,
zorgt de startblokkering er dan voor dat de startmotor niet bekrachtigd wordt?
Ik dacht dat hij (startmotor) dan wel ronddraaide, maar niet aansloeg omdat de stopsolenoide dan spanningsloos werd.
Groet
Wim

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:48
door Dennis101
Volgens het schema van de Defender 300 tdi onderbreekt de startonderbreker ook de startmotor.
De startonderbreker verbreekt de lijn tussen het startrelais en de solenoid, terwijl het alarm de massa van de startrelais spoel onderbreekt

Dennis B

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 17:56
door huu
Uit de computer wordt er een code naar de elektronika bij het solenoid gestuurd. Oplossing, letterlijk met een beitel de elektronika onder de hars vandaan hakken en verwijderen, vanuit dit printje loopt er een draadje naar het solenoïd. Op dit draadje moet een positieve spanning komen om het solenoïd te bekrachtigen.

Been there, done that.

Huub

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 18:13
door Dennis101
De startonderbreker onderbreekt slechts de + 12 volt naar de solenoid. Als je de startonderbreker niet meer mee wil laten doen, dan volstaat het om een draad te leggen vanaf het startrelais naar de solenoid en de brandstofafsluiter op de verdelerpomp rechtstreeks vanaf het contactslot te voeden. Handiger is de oplossing van Aad G, want dan hoef je helemaal niets te knippen of door te verbinden. Daarmee hoef je alleen de stekker naar de startonderbreker los te halen en aan te sluiten op de dummy stekker.

Dennis B

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 18:34
door Wim
Aad,
waar kan ik zo'n spider kopen. Of verkoop jij ze?
Ik kan je niet rechtstreeks mailen.

Groet Wim

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 18:46
door Dennis101
Zie:
AadG

Dennis B

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 19:00
door paul stroink, One-Ten Land Rovers
Als je een beetje handig bent kun je de startblokkering ook zelf wel repareren. Meestal zijn er een paar soldeercontacten op de printplaat losgehaald, deze moeten even opnieuw worden doorgesoldeerd en dan doet hij het meestal weer. Je kan hem ook permanent uitschakelen door er 2 draadjes bij in te solderen. Ik zal dat hier op een openbaar forum niet gaan uitleggen, maar als je even goed zoekt zijn er op internet genoeg schemaatjes te vinden hiervoor.

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 21:27
door Wim
Ik denk idd dat ik voor de spideroplossing ga.
Maar even voor mijn info:
Op mijn brandstofverdeelpomp zit een zwarte elektronicaknobbel met 3 draden, Is dat de brandstofafsluiter?
Onderin de verdeelpomp zit schijnbaar (nog niet life gezien, wel in het boek) het solenoid met 1 witte draad.
Het solenoid krijgt 12 Volts via het contactslot, en geen spanning om te stoppen.
Welke draad van de 3 draden in die zwarte knobbel wordt geschakeld en wanneer?
Gezien het antwoord van Dennis moet er ook een aarde naar het startrelais (alhoewel ik de startmotor ook kon laten draaien met louter een losse 12 V+ op de rode draad te geven).
Is de startonderbreker gemakkelijk toegankelijk, waar zit die ongeveer in het dash?

Groet Wim

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 21:29
door Marc-my-Words
Een nieuw batterijtje en het schoonmaken van de contactjes is een goedkopere oplossing - maar goed hij helpt "slechts" zolang een batterijtje meegaat.

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: di 30 nov 2010, 21:57
door AadG
bedankt Dennis

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 23:05
door Tim Prins
Ik moet van het weekend aan de gang met een 98-er 110 met 300TDI, bij deze auto krijg ik geen spanning op de brandstofpomp. De motor gaat dus wel rond, maar slaat niet aan. Hoe los ik dit nu t het beste op? Alarm/start onderbreker mag wat mij betreft uitgeschakeld worden. De imobiliser zit volgens mij onder de bestuurdersstoel, maar is inderdaad helemaal ingegoten.

Groet,

Tim

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: do 02 dec 2010, 00:32
door Benno
De knobbel waar je het over hebt is waarschijnlijk de aansturing van de EGR.

De pomp wordt alleen door de solenoid aangestuurd bij een oude mechanische 300TDI. De latere versies met elektronische injectoren zijn misschien anders maar daar weet ik weer niets vanaf.

groet,

Benno

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: do 02 dec 2010, 14:27
door Wim
Tim,

onder aan de brandstofverdeelpomp zit de solenoid (beetje moeilijk te zien, volg de draad).
Daar zit 1 witte draad aan. Als je daar 12 V. opzet heb je diesel, dus moet tie starten.
Weet je zeker dat je startspider bij de accu zit? Bij mij zit tie achter de klokken van het dashboard.
Heb op het net gelezen dat met name met lage temperaturen de (slecht gesoldeerde) printplaat van de startonderbreker
vaak problemen geeft.
Groet Wim

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: do 02 dec 2010, 16:23
door wim smallenbroek
heb er nog een schema liggen om de startonderbreking mee te omzeilen.
bij de mijne was de kabelboom namelijk beschadigd en heb daar een schema voor gekregen omdat de wagen zomaar uit viel.




mvg

wim


0624485266

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: do 02 dec 2010, 19:24
door Tim Prins
Hallo Wim,

Zou je mij dat schema willen mailen? timprins apenstaartje hotmail punt com alvast bedankt.

@ andere Wim, zeker weten of hij onder de stoel zit, doe ik niet. Ik heb vorige keer heel snel even naar de auto gekeken, en een 12 van de sigaretten aansluiting afgetakt omdat ik geen tijd had. (auto moest rijden)

Groet,

Tim

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: za 04 dec 2010, 22:13
door Tim Prins
Even hierop terugkomende, er zijn dus toch Defenders met de startblokkering onder de stoel. De imo zit weggebouwd in een stalenbehuizing, hiervan moet je eerst de popnagels uitboren om er bij te kunnen. Maar hoe overbrug ik deze imo nou? iemand een schema?

Groet,

Tim

Re: startblokkering 300 tdi defender

Geplaatst: za 04 dec 2010, 22:58
door VeeTee
Tim Prins Schreef:

Quote Even hierop terugkomende, er zijn dus toch Defenders met de startblokkering onder de stoel. De imo zit weggebouwd in een stalenbehuizing, hiervan moet je eerst de popnagels uitboren om er bij te kunnen. Maar hoe overbrug ik deze imo nou? iemand een schema?

Groet,
Tim

Hier staat 't een en 't ander over repareren/overbruggen van de spider bij een 300 tdi disco, m.i. hetzelfde alleen de plek waar de spider zit is anders. Bij sommige Defenders zit ie inderdaad onder de stoel maar hij kan ook achter de instrumenten in het dashboard zitten.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4