Pagina 1 van 1

remwrijving na vernieuwing.

Geplaatst: za 27 nov 2010, 12:17
door gyrowoody
Hallo.
Ik heb het remsysteem van mijn Series 2A volledig ge-upgrade en vernieuwd en ben klaar om de ontluchting te beginnen. Alles is nieuw, inclusief de servo,remleidingen, remcylindertjes, pedaal, remveren, trommels, de hele janboel. MAAR!! als ik de nieuwe remtrommels (3" voor) erop monteer loopt de boel wel met heel wat wrijving, ondanks dat de excentriekjes (slakkenhuisjes) op minimumstand staan. De wrijving is zo erg zowel voor als achter dat ik de wagen niet meer verduwen kan met de hand. Is dit normaal ? Moeten de remschoenen misschien eerst de hoge plekjes eraf geschuurd worden (zachtjes) alvorens de trommels te monteren of hoe zit dat ? Gaat dit gewoon weg bij het rijden?
Het probleem is dat ik zeer waarschijnlijk een plakkende koppeling heb na een lange tijd stilstaan (onafgewerkte restauratie na jaren- heb hem zo onlangs gekocht), en dat ik met al die remwrijving waarschijnlijk niet de wagen kan starten in eerste versnelling om de koppeling met de motor al rijdend "los te schokken" op de gekende manier hier al eerder beschreven op dit forum.
Ik wou graag even horen of dit normaal is en wat er aan gedaan moet/kan worden/ advies ?

M vr gr
Woody

Re: remwrijving na vernieuwing.

Geplaatst: za 27 nov 2010, 13:24
door Roy Bruurs
Ik kan je vertellen dat je nummer zoveel bent met dit verhaal. Eerste vraag welk merk(en) heb je gekocht voor je schoenen cilinders enz. Hopelijk niet het goedkope spul want hiervan is bekent dat dit nooit past (ja ook bij de bekende nederlandse bedrijven kom ik het tegen)

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('50ef68eb37e2380fd4b6ab72a5f3d2ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13179524, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: remwrijving na vernieuwing.

Geplaatst: za 27 nov 2010, 13:26
door TVR
Je moet de remschoenen wel afschuinen, anders gaat hij piepen, en hij kan volgens mij ook gaan happen wat ook niet echt wenselijk is.

(moet je even kijken naar de draairichting, en hoe hij kan happen, dus daar ong 1cm afschuinen)


Succes,

Groet, Tom

Re: remwrijving na vernieuwing.

Geplaatst: za 27 nov 2010, 13:28
door Dirk109
Hallo Woody heb je uiteinde van de schoenen wel iets afgeschuind?
En zijn de schoenen wel de juiste en van een goed 'merk'.
Staan de schoenen wel goed recht?(afstellers)
Bij een gering maatverschil lopen ze namenlijk al aan.
Bij mij liep een kant ook iets aan na montage van nieuwe schoenen en nieuwe trommels.
Ook moet de schoen zich nog iets zetten, richten en inslijten.
Gewoon de trommels er op en als hij niet te veel aanloopt paar keer goed remmen en dan moeten ze toch vrijlopen.
Ik dacht ook dat ze best wat moesten inslijten maar dat gebeurde nagenoeg niet en mijn trommel werd dus goed warm.
Ik heb bij mij nadat ik echt alles heb nagekeken en gecontroleerd de schoenen iets afgeslepen(waar ze in de cylinder zitten) zodat er iets meer ruimte tussen kwam.(ik zag geen andere mogelijkheid)
Uiteindelijk is alles gelukt en remt hij goed.

Dirk109

Re: remwrijving na vernieuwing.

Geplaatst: za 27 nov 2010, 13:30
door Dennis101
Bij de 3" brede remschoenen heb je wat dat betreft weinig keuze, want de fabrikanten van goede onderdelen maken die al een paar jaar niet meer.
Op het moment ben je dus aangewezen op oude voorraad (als je geluk hebt) of slechte kwaliteit onderdelen.
Daarmee wordt een "upgrade" van de normale 11" voorremmen naar de 3" brede 11" trommelremmen al snel een "downgrade".

Dennis B

Re: remwrijving na vernieuwing.

Geplaatst: za 27 nov 2010, 13:36
door Roy Bruurs
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij de 3" brede remschoenen heb je wat dat betreft
> weinig keuze, want de fabrikanten van goede
> onderdelen maken die al een paar jaar niet meer.
> Op het moment ben je dus aangewezen op oude
> voorraad (als je geluk hebt) of slechte kwaliteit
> onderdelen.
> Daarmee wordt een "upgrade" van de normale 11"
> voorremmen naar de 3" brede 11" trommelremmen al
> snel een "downgrade".
>
> Dennis B

Oke wist ik niet dat er die alleen in de goedkope uitvoering waren.

@ woody. Ik zou dan de oude en nieuwe schoenen is op elkaar leggen (ook al zijn die oude niet met die 3&quot en kijken hoe de voering daarop zit. Mijn ervaring met de goedkopere is dat ze meestal de voering op de verkeerde plaats plakken en je de bovenste 1 a 2cm weg moet halen op alles wel mooi gangbaar te maken. Niet echt de ideale oplossing maar als er geen andere keus is moet je iets

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b14d51c85348bf5c2620c09cde26a22', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13179577, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: remwrijving na vernieuwing.

Geplaatst: za 27 nov 2010, 14:12
door Rudolfo2
Afslijpen van de schoenen bij de cylinders heeft volgens mij geen zin. Het stukje wat verwijderd is wordt weer opgevuld doordat de remzuigers meer naar buiten gaan. Of zie ik dit verkeerd?

Ruud

Re: remwrijving na vernieuwing.

Geplaatst: za 27 nov 2010, 15:12
door Dirk109
Ja dat zie je verkeerd de veren trekken de schoenen en dus de cylinders maximaal naar binnen als de verstellers helemaal terug staan.
Dus als de schoenen iets 'kleiner zijn ' lopen ze niet aan.
Bij mij werkte dit in ieder geval wel goed al hoort het natuurlijk niet zo.
Ik denk dat je moet beginnen met spullen die passen.
Ik had echter een trommels set gekocht met bij passende schoenen dus ik wist ook niet anders.

GroteFoto-DD7D88GM.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1432ec646d1ebeda95f389788144a479', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-DD7D88GM.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DD7D88GM.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-DD7D88GM.jpg', '', 13179888, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dirk

Re: remwrijving na vernieuwing.

Geplaatst: zo 28 nov 2010, 21:57
door gyrowoody
Hallo allemaal:

dank voor de vele reakties. Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem. oef!!
Ik ga eerst even de wielen manueel wat doen ronddraaien en dan de trommels eraf halen; zie ik meteen waar er wat voering moet weggehaald worden.
Eerst een kant natuurlijk, en dan terug monteren, desnoods een paar keer herhalen. Terwijl die trommels er toch af zijn vergelijk ik even met de oude schoenen ; zie ik meteen of ze wat moeten bijgewerkt worden aan de "lead" oppervlakte.
Ik weet nu wel in welke richting ik moet werken..

Nogmaals dank.
Woody