Pagina 1 van 1
klapperend / ratelend geluid uit vooras
Geplaatst: vr 19 nov 2010, 21:29
door Gert v. G
Vandaag kom ik tot de ontdekking dat mijn vooras (beide kanten van de wielen) geluid maakt, namelijk een klapperend / ratelent geluid. Als ik boven op de banden duw en trek kan ik het geluid simuleren. Het lijkt als of de steekas (teveel) speling heeft. Kan iemand een advies / bekend voor / wat aan te doen reactie geven. Het betreft een 110 Defender Td5 bj 2002, 147k op de teller. Als ik een bepaalde snelheid heb (ca. 30-40km/u) en uit de versnelling ben dan ratelt het stevig.
Bedankt voor jullie reaktie(s) vast!
Groet
Gert
Re: klapperend / ratelend geluid uit vooras
Geplaatst: vr 19 nov 2010, 21:33
door Marc-my-Words
Zijn de "meenemers" wellicht op sterven na dood. Dopjes in het midden loswippen en dan eens kijken of je daar iets ziet bewegen?
Re: klapperend / ratelend geluid uit vooras
Geplaatst: vr 19 nov 2010, 23:54
door Gert v. G
Dank je, ik ga morgen kijken.
Maar meenemers, die uitdrukking ken ik nog niet. Wat zijn het?
Re: klapperend / ratelend geluid uit vooras
Geplaatst: za 20 nov 2010, 00:12
door Marc-my-Words
Drive members of zoiets heten ze in 't Engels.
Meenemers is een "goede" benaming: de nemen het wiel mee in de beweging van de steekas.
Re: klapperend / ratelend geluid uit vooras
Geplaatst: za 20 nov 2010, 00:18
door Eric&Betty Boop
De meenemers(officieel: aandrijfflensen) zijn de stervormige dingen die met 5 bouten op de naven vast zitten.
Hert stukje steekas dat uit de naaf komt heeft spiebanen aan het oppervlak en de meenemer heeft spiebanen aan de binnenkant.
Deze spiebanen grijpen in elkaar en zorgen er dus voor dat de naaf(en dus het wiel) aangedreven wordt door de steekas.
Als die spiebanen te veel verslijten krijg je speling in de aandrijving en als je dat te ver laat komen draait de steekas op een gegeven moment gewoon door in de meenemer en wordt het wiel dus niet meer aangedreven.
Als de wiellagers te veel speling hebben kan het wiel iets kantelen wat dan weer verhoogde slijtage van de spiebanen in de meenemer tot gevolg heeft.
De meenemers zijn van een zachter materiaal dan de steekassen dus de meenemers slijten het meest maar zijn daarentegen ook het makkelijkst te vervangen.
Als er speling zit op die spiebanen hoor je dat over het algemeen niet tijdens het rijden,maar merk je wel met het optrekken door klapperen als je wat bruusk bent met de koppeling.
Dat de wielen bewegen als je er aan trekt duid op speling op de wiellagers of op de fuseelagers.
De ratel die je hoort kan meerdere oorzaken hebben.
Kapot kruisje in een aandrijfas of misschien het diff.
Dit is hiervandaan moeilijk te bepalen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9c77270e91eb4b96fd9268ac0488bbfc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13141205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c6d32d32a4b9e087391e48333831bf4f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13141205, 600, 600, 'Loading image ...', false);