Pagina 1 van 1
109V8, Carb. te arm?
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 11:00
door Hans 109V8
Techneuten,
misschien wel op gevallen maar het wordt weer kouder,
dus ipv gas moet ik met benzine starten.
Dat gaat redelijk en kan hem snel weer op gas zetten!
Als ik hem wegzet zet (kilometertje voor thuiskomst) zet ik hem al op benzine en wat me opvalt is dat ondanks een warme motor de motor alleen lekker loopt met de choke half uit.
Dus "mengsel" te arm?
Vraag, is dat een stelbout of moet de/een naald hoger gezet worden?
Iemand een idee?
met vriendelijke groet
109V8
Hans
Re: 109V8, Carb. te arm?
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 11:47
door Wim Janssen
Hans,
Ik neem aan dat jij Stromberg carburateurs hebt. Afstelling hiervan ken ik niet zo goed, maar dat is zeker op internet te vinden. Ik rij zelf met SU's.
Anderzijds moet een 3,5 carbs goed op gas kunnen starten en lopen, ook bij zeer lage temperaturen. Ik heb de afgelopen 2 winters, en die waren voor ons doen koud, zonder problemen elke dag op gas gestart. Voorwaarde is dat de ontsteking goed afgesteld is, er voldoende koelvloeistof in zit en dat de LPG installatie goed afgesteld is. En dit laatste doe je niet op gevoel of gehoor, maar laat je doen door een gasboer die de juiste apparatuur hiervoor heeft en de ervaring.
Gisteravond weer een telefoontje gehad van iemand met een V8 die dit advies ook opgevolgd had en nu een motor heeft die weer loopt zoals het hoort.
groeten
Wim
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2010 10:47 door Wim Janssen.
Re: 109V8, Carb. te arm?
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 14:09
door Raoul
Hallo Hans,
Hoe je de carb afstelt weet ik ook niet maar wat Wim zegt klopt. En zeker bij deze temperaturen mag het starten op gas absoluut geen probleem zijn kijk
dan toch eens naar de afstelling v ontsteking en gas. Mogelijkerwijs heb je als je ontsteking goed afstelt ook het probleem met benzine opgelost, Echter gas heeft wel een andere onstekingscurve.
Ik kan in de winter bij -10 nog starten op gas. Trouwens Wim, waar laat jij het gas afstellen?(je woont in Landgraaf toch?)
ik doe het altijd bij "de markt" in Simpelveld, voor zo'n oude installatie heeft hij de apparatuur en eerst ging ik altijd naar H&C Sittard.
Re: 109V8, Carb. te arm?
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 14:23
door G-men (gargamel)
Afstellen cvan de carbs vind je in het overhaul manual. Als je die niet hebt, stuur dan ff pb.
Rijker zetten doe je in principe
Overigens moet je een V8 's winters ook gewoon op lpg kunnen starten, ook met carbs en conventionele ontsteking. Ik rijd 1x per maand even een ritje op benzine, rest staat ie altijd op gas. Ook bij die -10 graden vorst van vorig jaar.
Slaat na een nachtje (of weken) stilstaan altijd de tweede keer aan (moet die timer nog een keer aanpassen). De rest van de dag start ie zonder problemen de eerste keer.
Nu gebruik ik wel gewoon de choke van de carb om hem ook op gas wat hoger stationair te laten lopen. Bij de combinatie weber 500-Impco kan dat zonder gevaar voor back-fires. Met de zeniths even (voorzichtig) proberen of dat ook werkt. Ik weet dat het nogal eens backfires oplevert als niet alles in 100% conditie is. Beetje gas geven kan natuurlijk ook.
Gerrit
Re: 109V8, Carb. te arm?
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 15:43
door Hans 109V8
Heren,
bedankt zover en inderdaad...de temp is nog niet telaag MAAR moet nog wel steeds met uitgetrokken choke rijden (op benzine), dus als je het gas verhaal vergeet heb ik nog steeds dat probleem, zal eens kijken of ik hem/ze rijker kan zetten!
Groet
Hans
Re: 109V8, Carb. te arm?
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 16:14
door Wim Janssen
Hoi Raoul,
Ik woon in Elsloo en heb de installatie gekocht bij R&R Autoservice in Geulle. Zij stellen de LPG af op de metingen van een viergasmeter. Ik heb het toevallig 2 weken geleden nog laten doen en het resultaat is prima.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: 109V8, Carb. te arm?
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 16:47
door Benno
oude model strombergs heeft sproeier aan de onderkant van de vlotterbakken. voorzichtig uitdraaien om rijker te lopen. Ik zet ze voor de winter een kwart tot een halve slag verder open. Loopt hij gewoon beter op.
Nieuwer model moet langs boven langs de dashpot gesteld worden met een hulpstuk (zoek maar eens op midlock carbt-tool)
groet,
Benno
Re: 109V8, Carb. te arm?
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 16:59
door Hans 109V8
Top Benno,
ga kijken welk type ik heb, en bijstellen
Thankx!
Re: 109V8, Carb. te arm?
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 17:09
door Dennis101
Jij hebt het model met verstelbare naald, mits je nog dezelfde carburateurs hebt als voorheen.
Hiervoor heb je het stukje speciaal gereedschap nodig, alleen weet ik niet meer welke van de twee verschillende types.
Dennis B
Re: 109V8, Carb. te arm?
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 23:57
door Michiel 109 V8
Je hebt het tooltje nodig met het gleufje onderaan het asje waarmee je de naald afsteld. Als je een beetje handig bent (en dat ben je want anders rijd je geen landrover, of je bent stinkend rijk natuurlijk! ) kan je het ook zelf maken en bespaar je €20 uit. Motor op bedrijfstemperatuur laten komen en het luchtfilter demonteren en een voelermaat 0.8 onder de zuiger schuiven. Gaat die langzamer lopen= te arm, sneller = te rijk. Staat perfect omschreven in het handboek. Als je niet zeker bent van de staat van je naalden vervang die dan ook gelijk, was bij mij een wereld van verschil! Burlen fuel systems
Edit, zie dat ze bij Burlen dat tooltje hebben voor zeseneenhalve pond, daar ga je niet zelf voor lopen klooien lijkt me...... tooltje
Greetz,
Michiel