Pagina 1 van 1
Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 22:57
door jankoppen@quicknet.nl
Mannen
Mijn serie III 88in. civiel Diesel bj. 1982 start slecht.
Mijn inziens gaat het opladen van de accu niet echt goed.
1. Accu is nieuw. Echter voor starten is ze maar 12.5V ipv. ong. 13.5 of 14V.
Dat is niet voldoende om een koude diesel tot leven te brengen.
Accu is na 30 seconden starten leeg.
Reserve, opgeladen accu krijgt de motor binnen 10 seconden tot leven.
2. Dynamo is redelijk nieuw. Levert 13/14V output.
3. Bedrading nagelopen.
4. Tijdsklokje is van Smith en heeft constante spanning.
5. Geen constante spanning op de radio. Staat uit.
6. Als de motor warm is start ze altijd direct.
7. Gloeibougies zijn goed en gecontroleerd.
Waar moet ik beginnen om dit probleem te tackelen ?
Dank
Jan Koppen
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 23:26
door roderiquez
hang er eens een accu in van zo'n 95 Ah, waarvan je zeker weet dat deze goed is als je die makkelijk weet te bemachtigen.
Je geeft al zelf aan dat deze te weinig spanning aan geeft.
Wordt de accu leeg getrokken door evt stille gebruikers zal het met deze goede accu ook het probleem zijn, en sluit de staat van de accu dus uit.
DAN zou ik pas echt moeite gaan doen om met een multimeter het probleem proberen te traceren.
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 23:56
door Eric&Betty Boop
Dat de accu nieuw is wil niet zeggen dat hij ook goed is.Al is 12,5V in rust helemaal geen verkeerde waarde,maar hij mist dus wel capaciteit als hij na 30 seconden al leeg gestart is.
Hoeveel spanning meet je precies met draaiende motor en iets verhoogd toerental?
Tussen de 13 en 14V is te weinig,moet toch voor het mooie wel boven de 14V zitten.
Heeft je blok(en dus ook de startmotor) een goede massa? Dit kan maakt ook veel uit.
Kontroleer de massakabel van blok naar chassis(geen verf er tussen of roest?)
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f71e377fecfe2726575ada4eb49f6bf5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13095246, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f82e8af7391dc4cdf8d4e28337a7aa74', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13095246, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: do 11 nov 2010, 00:10
door Roelie
Net wat Eric zegt massa, probeer anders eens met startkabel direct van b.v. flens startmotor naar min accu.Weet je zeker dat massa goed is.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('159ef1f7c3d3db6be204052eb152325b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13095292, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: do 11 nov 2010, 00:14
door Rickske
Waar het om gaat is niet de AH- waarde maar CCA - waarde. Zoek er een met meer dan 600A dan zit je goed. Dit is de stroom die de accu bij een koude start in een keer kan leveren. Een Piek dus. Verder zoek je voor de overige gebruikers uit (heb je een lier of andere stroomverbuikers aangesloten) op hoeveel AH die verbruiken. Meestal heeft een accu die voor de CCA 600+ heeft meer dan genoeg AH voor je verbruikers en Oehmph om de startmotor aan te slingeren bij een koude motor voor een standaard series. De mijne is een 74AH met een CCA van 640A.
Over een accu van een motor die niet aan staat moet minstens 11 volt gemeten worden.Als het veel minder dan dat wordt wordt t tijd voor een nieuwe accu en is ook nodig uit te vinden of hij wel goed en volledig geladen wordt. Als de motor aan staat meet je minstens 13,4V. (hij laad nu bij)
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e81113d46dcee06f6f793ff7e959e125', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13095308, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: do 11 nov 2010, 11:12
door Frans Bonnes
Terug naar de accu leverancier en de accu na laten kijken.
Als hij met een andere accu wel goed start, zoals je zelf schrijft, is dus hoogstwaarschijnlijk de nieuwe accu slecht.
fb
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 23:39
door jankoppen@quicknet.nl
Mannen
Accu gewisseld voor een Bosch S2 van 95ah CCA 895A. Toen ze hem al rook, startte ze al. Effe kijken of ze het ook vol houdt.
JK
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: za 13 nov 2010, 00:10
door Marc-my-Words
jankoppen@quicknet.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mannen
>
> Accu gewisseld voor een Bosch S2 van 95ah CCA
> 895A. Toen ze hem al rook, startte ze al. Effe
> kijken of ze het ook vol houdt.
>
> JK
Effe meten na een nachtje staan, en daarna tijdens het starten en vervolgens bij een draaiende motor (liefst bij stationair en bij halve toeren).
En meet in ieder geval op de accu-polen (en bij te lage waarden ook even dichter bij de dynamo).
Als de accu nl niet goed wordt opgeladen dan kan je nieuwe accu's blijven aanschuiven en dan wordt een taxi snel goedkoper.
Zeker bij een beetje kouder weer gaat een niet goed bijgeladen accu snel achteruit, hoe goed die accu om te beginnen ook was.
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: za 13 nov 2010, 08:45
door Michiel 109 V8
En je dynamo moet ook geschikt zijn voor dit soort zware accu's anders krijgt die 't erg zwaar.
Hij moet in ieder geval rond de 14,5 Volt geven als de motor draait.
Greetz,
Michiel
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: za 13 nov 2010, 10:05
door fabeltje
een dynamo hoeft helemaal niet "zwaar" te zijn voor een grote accu want na het starten levert hij maar even de piekstroom aan de accu en dan grijpt de spanningsregelaar al in en beperkt de stroom. een 40 ampere dynamo zal al na een paar minuten terugregelen op een 100amp accu die helemaal leeg is, weet dit uit ervaring
dynamo's worden berekend op wat ze stationair kunnen leveren om alle gebruikers bij te houden en aangezien dat nogal veel is worden de tegenwoordige auto's met zware dynamo's uitgerust niet vanwege een grote accu.
en de enige goede accu spanning is 14.2/14.3 hoger mag niet ander kom je bij de gas spanning van 2.4 per cel = 14.4 en bij lager duurt het langer tot de accu op pijl is en ik zeg expres niet vol want om een accu echt vol te krijgen moet je over de gas spanning heen naar 16 volt maar dat is geen goed idee dus 14.3 is een compromis
bij dit verhaal laat ik bijzondere accu's dus even buiten beschouwing
ik hoop dat idereen nu eens ophoud met onjuiste waarde te roepen
14.5 is te hoog 13.5 is te laag. punt en een goede niet aangesloten accu staat tussen 12.4 en 12.8 en mag tijdens het starten niet onder 9.5 komen maar dat vind ik persoonlijk al te laag ik houd het op 10.5 in de koude omstandigheden
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: za 13 nov 2010, 10:45
door G-men (Gargamel)
13,5 volt is te laag punt...... ben ik het mee eens voor moderne auto's. Bij wagens van voor 1990 ligt het wat gennuanceerder.
Bij een wat oudere diesel kan als de originele dynamo (of alternator) gemonteerd is, het best voorkomen dat de laadspanning 13,5 tot 14 volt is. Series 3 en ook de vroege 110's hebben dynamo's van 35 of 45 Amperen (CSW)
Zeker als er nog radio/lampen/accesoires aan staan, hebben ze simpelweg niet de capaciteit om voldoende stroom te leveren om 14,2 volt te produceren. Dit in tegenstelling tot de nieuwe electronisch geregelde alternatoren van minimaal 70 Ampere.....
Als de accu wat voller is zal uiteindelijk de 13,8,13,9 volt gehaald worden. Ik heb drie jaar rongereden met de originele (27 jaar!) oude dynamo in mijn 110 en die haalde de 13,9 volt pas na een 20-25 minuten rijden, simpelweg omdat veel van de opgewekte stroom naar de gebruikers gaat. Het duurt gewoon iets langer. Sinds een jaar zit er een moderne 70A alternator in, en die levert ook stationair direct 14 volt...
De specificaties van een alternator worden overigens bepaald bij 2000 omwentelingen van de dynamo, pas dan is hij in staat de maximale stroom te leveren. Overigens mag hij die maximale stroom mag hij (officieel) slechts 15 minuten leveren.
Meten moet je dus doen bij minimaal 1000 -1200 (motor) omwentelingen, hetgeen exact de reden is waarom soms handgas is geinstalleerd als auto's een lier hebben.
Gerrit
fabeltje Schreef:
-------------------------------------------------------
> een dynamo hoeft helemaal niet "zwaar" te zijn
> voor een grote accu want na het starten levert hij
> maar even de piekstroom aan de accu en dan grijpt
> de spanningsregelaar al in en beperkt de stroom.
> een 40 ampere dynamo zal al na een paar minuten
> terugregelen op een 100amp accu die helemaal leeg
> is, weet dit uit ervaring
> dynamo's worden berekend op wat ze stationair
> kunnen leveren om alle gebruikers bij te houden en
> aangezien dat nogal veel is worden de
> tegenwoordige auto's met zware dynamo's uitgerust
> niet vanwege een grote accu.
> en de enige goede accu spanning is 14.2/14.3 hoger
> mag niet ander kom je bij de gas spanning van 2.4
> per cel = 14.4 en bij lager duurt het langer tot
> de accu op pijl is en ik zeg expres niet vol want
> om een accu echt vol te krijgen moet je over de
> gas spanning heen naar 16 volt maar dat is geen
> goed idee dus 14.3 is een compromis
> bij dit verhaal laat ik bijzondere accu's dus even
> buiten beschouwing
> ik hoop dat idereen nu eens ophoud met onjuiste
> waarde te roepen
> 14.5 is te hoog 13.5 is te laag. punt en een goede
> niet aangesloten accu staat tussen 12.4 en 12.8 en
> mag tijdens het starten niet onder 9.5 komen maar
> dat vind ik persoonlijk al te laag ik houd het op
> 10.5 in de koude omstandigheden
Re: Serie III - accu loopt leeg.
Geplaatst: wo 17 nov 2010, 14:58
door jankoppen@quicknet.nl
Mannen ............... daar ben ik weer.
Ook mijn nieuwe Bosch loopt na 5 dagen leeg. Aan de accu ligt het dus niet.
Heb het volgende metingen gedaan:
Oude accu liept leeg.
Nieuwe accu geplaatst tw. 95Ah 395A CCA
Liep na 5 dagen leeg.
Geruild voor een nieuwe Bosch S4 92Ah 830A CCA
Liep na 5 dagen leeg.
Ben gaan meten
15nov0900 - koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op.
15nov0905 - koude motor start direct met mijn via de accu van mijn Mondeo.
15nov0910 - 5 km gereden.
15nov0920 - motor is warm en start direct.
15nov0925 - Motor uit - Accu 13.2V. / Stationair draaien - Accu 14.2V / Dynamo bij stationair draaien 14.4V / Dynamo bij motor uit 13.8V.
15nov1900 - Motor uit - Accu 13.2V.
16nov1000 - Motor uit - Accu 12.8V / Dynamo bij motor uit 12.8V.
16nov1005 - koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op.
16nov1010 - koude motor start direct met mijn via de accu van mijn Mondeo.
16nov1015 - Stationair draaien - Accu 14.2V / Dynamo bij stationair draaien 14.2V.
16nov1020 - 20 km gereden.
16nov1100 - Motor uit - Accu 13.6V. / Stationair draaien - Accu 14.2V.
16nov1200 - Motor uit - Accu 13.1V.
16nov1500 - Motor is nog warm en start direct. 20 km gereden.
16nov1530 - Motor uit - Accu 13.4V.
17nov0800 - Motor uit - Accu 13.5V.
17nov0805 - koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op.
17nov0807 - Direct accu gemeten 12,8V.
Mannen, ............ als een van jullie weet wat er nu na deze metingen dan hoor ik het graag.
Als een van jullie in de buurt van Schiphol (rondje van 50km) woont en me wil helpen dit probleem aan te pakken, dan hoor ik het graag.
Dank
Jan Koppen
jankoppen@quicknet.nl
Re: Serie III - accu loopt leeg.
Geplaatst: wo 17 nov 2010, 16:38
door Roelie
Ik denk dat ergens een lekstroom loopt naar massa die je accu leeg trekt maar nog zo´n overgangs weerstand heeft dat het nog niet een sluiting is die of wel zekering laat doorbranden of draad doet smelten.
Haal de + klem van accu eens los en kijk dan de volgende dag weer, of auto dan wel wil starten nadat je klem er weer op gezet hebt.
succes.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab01eddf022057896340eaa6a832809f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13128005, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: wo 17 nov 2010, 17:20
door jankoppen@quicknet.nl
Roel
Ga ik doen.
Moet eerst even de accu weer op de oplader zetten.
Dank
JK
Re: Serie III - accu loopt leeg.
Geplaatst: wo 17 nov 2010, 18:25
door bareld
Heb je de massa al gecontroleerd?
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: wo 17 nov 2010, 19:33
door Rickske
als je nu na een dag stilstand je accu aan de lader hangt.. heeft die dan lang nodig om de accu bij te laden of ist met 10 minuutjes wel klaar?
Ik zou m nu eerst richting een slechte massa of plus kabel gooien omdat je meld dat je startmotor maar langzaam rondloopt.Ook overgangsweerstanden op de aansluitingen van kabels kunnen hier de boosdoener zijn. Maar test eerst met het loshalen van de plus klem op de accu. Dan sluit je spook verbruik in ieder geval uit.
Je kan eens je voltmeter tijdens starten op plus en min van de startmotor houden. en dat vergelijken met de waarde die je tijdens starten over je accupolen meet. Zit hier meer dan n volt verschil in. Moet je zeker de massa en of pluskabels nakijken.
btw, je meet natuurlijk over accu en dynamo dezelfde spanning als je kabels tussen accu en dynamo ok zijn.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b9ef27aaf6d19d80205f71a285189ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13128941, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: wo 17 nov 2010, 21:03
door Paul Rasch
Beste Jan,
Ook ik denk dat een lekstroom de boosdoener is. Tracht deze te meten:
- met bij voorkeur een volle of goed geladen accu,
- zet alle gebruikers uit,
- koppel de '+' van de af,
- meet met een multimeter of er een stroom loopt als je de meter over de '+' accupool en de losse '+'-kabel aansluit. Kies op de meter de hoogste schaal, daarna een gevoeligere.
- zo niet starten of andere zware gebruikers aanzetten (hoog- of dim-licht) want dan is einde oefening voor de multimeter.
Deze gemeten stroom zou 'nul' of nagenoeg 'nul' moeten zijn.
Succes, Paul Rasch
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: wo 17 nov 2010, 21:27
door Bram109
Kan hooguit de zekering in de meter defect raken. Nieuwe erin en je kan weer stroom meten.
Bram.
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: wo 17 nov 2010, 21:47
door Paul Rasch
Beste Bram,
Daar zou ik niet op vertrouwen. Bij mijn multimeter is alleen de 10Amp gezekerd (gerenommeerd merk).
De gevoeligere schalen niet. Die fors overbelasten is echt einde oefening.
Het zal variëren naar merk en type. Neem dus geen risico.
Groeten Paul Rasch
Re: Serie III - accu loopt leeg.
Geplaatst: do 18 nov 2010, 01:58
door Dennis101
Waar sluit je bij de Land Rover de startkabels precies aan als je de Mondeo als starthulp gebruikt?
Dennis B
Re: Serie III - accu loopt leeg.
Geplaatst: di 23 nov 2010, 20:25
door jankoppen@quicknet.nl
Mannen
Vandaag de week oude Bosch S4 gewisseld. Bleek na een test defect. Vreemd maar schijnt wel eens voor te komen !
Nieuwe Bosch S4 erin.
Daarna een massa-schakelaar geinstalleerd om een eventuele massa-lek voor te zijn. Werd deze storing een beetje zat.
Ik ben benieuwd of dit het was.
Dank voor jullie hulp,
Jan Koppen
Re: Serie III - accu laadt niet voldoende op
Geplaatst: wo 24 nov 2010, 09:47
door Landstalker
Jan,
Mijn 109 laadde ook niet goed op. Ik heb toen de v-snaar goed op spanning gezet en dat hielp.
Wanneer de V-snaar niet goed gespannen staat zie je hem echt niet slippen maar doet dat waarschijnlijk wel.
Laadspanning was na het spannen ook hoger.
Daarna geen problemen meer gehad.
Groet, Mark..
Re: Serie III - accu / start ellende
Geplaatst: do 25 nov 2010, 14:46
door jankoppen@quicknet.nl
Mannen ....... daar ben ik weer.
3e accu en ............. nee hoor startmotor is amper rond te krijgen. Een Saturnus raket start makkelijker !
Wat gedaan.
Oude accu liept leeg.
Nieuwe accu geplaatst tw. 95Ah 395A CCA
Liep na 5 dagen leeg.
Geruild voor een nieuwe Bosch S4 92Ah 830A CCA
Liep na 5 dagen leeg.
Ben gaan meten
15nov0900 - koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op.
15nov0905 - koude motor start direct met mijn via de accu van mijn Mondeo.
15nov0910 - 5 km gereden.
15nov0920 - motor is warm en start direct.
15nov0925 - Motor uit - Accu 13.2V. / Stationair draaien - Accu 14.2V / Dynamo bij stationair draaien 14.4V / Dynamo bij motor uit 13.8V.
15nov1900 - Motor uit - Accu 13.2V.
16nov1000 - Motor uit - Accu 12.8V / Dynamo bij motor uit 12.8V.
16nov1005 - koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op.
16nov1010 - koude motor start direct met mijn via de accu van mijn Mondeo.
16nov1015 - Stationair draaien - Accu 14.2V / Dynamo bij stationair draaien 14.2V.
16nov1020 - 20 km gereden.
16nov1100 - Motor uit - Accu 13.6V. / Stationair draaien - Accu 14.2V.
16nov1200 - Motor uit - Accu 13.1V.
16nov1500 - Motor is nog warm en start direct. 20 km gereden.
16nov1530 - Motor uit - Accu 13.4V.
17nov0800 - Motor uit - Accu 13.5V.
17nov0805 - koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op.
17nov0807 - Direct accu gemeten 12,8V.
23nov0900 - Accu weer gewisseld met een nieuwe 92ah 895CCA
23nov1100 - Massa pik bevestigd om zeker te zijn dat 'stille slurper' niks meer kunnen doen. Werkt goed. Alles spanning na gebruik van de auto.
24nov0900 - Opmeten 13.3V . Koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op....... @#$%^&*()_+ Godv...... k..t kar bla bla bla.
24nov1000 - koude motor start direct met mijn via de kinderspeelgoed accu van mijn Mondeo. Startmotor draait direct lekker rond.
24nov0845 - Koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op....... gewoon blijven lachen en net doen of er niks aan de hand is. Bloeddruk 190/80.
25nov0900 - Koude motor start direct met mijn via de kinderspeelgoed accu van mijn Mondeo. Startmotor draait direct lekker rond.
Wie wil me met dit uitzonderlijk probleem helpen.
Jan Koppen
Hoofddorp