Pagina 1 van 1
Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 20:52
door Tom.laura
Zijn er nog verdere aanpassingen nodig om van trommel naar schijfrem te gaan of kan ik gewoon de leidingen aansluiten. Het gaat hier om een 110 uit 1986 met een 2.5N/A.
groetjes Tom
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 21:01
door Eric&Betty Boop
Hoodremcilinder.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8008b9837a696efa17b6a69ce0987c1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13094146, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9a91a90ae915da9c7f97ebe6c0f0628a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13094146, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 21:16
door Dennis101
Je zal in elk geval de remdrukbegrenzing naar de achteras aan moeten passen vanwege de hogere druk die schijfremmen nodig hebben t.o.v. van trommelremmen bij dezelfde vertraging.
Dennis B
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 21:23
door Tom.laura
Hoe pas ik de remdrukbegrenzing aan? Moet er dan een andere hoofdremcilinder in of kan ik nog ergens een draaien om de druk te verhogen?
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 23:31
door Eric&Betty Boop
daar is zo niets aan af te stellen volgens mij.
Mijn 110 van '86 heeft een gecombineerde klep op het schutbord.Dit is een PWDA klep met een PCR klep.
De PWDA klep detecteerd een lek in het voorste of achterste circuit en sluit dan het lekke circuit af zodat de volle remkracht voor het goede circuit beschikbaar blijft.
De PCR klep laat vloeistoftoevoer toe naar de achterremmen tot een ingestelde vloeistofdruk is bereikt.
Dit is om blokkeren van de achterremmen te voorkomen bij een noodstop.
Omdat schijfremmen een hogere druk nodig hebben dan trommels zal je dus ook de PCR klep van een DEFENDER110 met rondom schijven moeten monteren om achter genoeg vloeistofdruk te krijgen.
De hoofremcilinder van een 110 met rondom schijven is volgens mij ook anders en die zal je dus ook moeten monteren om genoeg vloeistofverplaatsing te krijgen om nut te hebben van de schijven achter.
Die PWDA/PCR klep zit rechts in het motorcompartiment tegen het schutbord.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a353e4253c5542517c595e5904051709', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13095079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f9af11bc0517583e2f272f278f3bdac4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13095079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 08:45
door Dennis101
De PWDA is slechts een drukverschilschakelaar en sluit niets af, er zijn zelfs kamers in gefreesd om dat te voorkomen.
De hoofdremcilinder kun je blijven gebruiken, want de boring is gelijk en de opbrengst is ook voldoende.
Er is alleen geen combinatie geweest van schijfremmen achter en niet geventileerde schijven voor, dus een pasklare oplossing is er niet om de remdruk achter op het juiste niveau te krijgen.
Als je zo graag schijfremmen achter wil hebben doe het dan goed en kopieer het volledige remsysteem van de latere versie met de geventileerde schijven voor en niet geventileerde schijven achter.
Alternatief is om wel de niet geventileerde schijven voor en achter te monteren, alleen zal je dan zelf de druk moeten bepalen om bij elke belading de rembalans intact te houden.
Autofabrikanten besteden veel tijd en geld om een veilig remsysteem te ontwikkelen, dus wie het wil uitzoeken wens ik veel succes.
Dennis B
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 08:52
door bowy
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De PWDA is slechts een drukverschilschakelaar en
> sluit niets af, er zijn zelfs kamers in gefreesd
> om dat te voorkomen.
> De hoofdremcilinder kun je blijven gebruiken, want
> de boring is gelijk en de opbrengst is ook
> voldoende.
> Er is alleen geen combinatie geweest van
> schijfremmen achter en niet geventileerde schijven
> voor, dus een pasklare oplossing is er niet om de
> remdruk achter op het juiste niveau te krijgen.
> Als je zo graag schijfremmen achter wil hebben doe
> het dan goed en kopieer het volledige remsysteem
> van de latere versie met de geventileerde schijven
> voor en niet geventileerde schijven achter.
> Alternatief is om wel de niet geventileerde
> schijven voor en achter te monteren, alleen zal je
> dan zelf de druk moeten bepalen om bij elke
> belading de rembalans intact te houden.
> Autofabrikanten besteden veel tijd en geld om een
> veilig remsysteem te ontwikkelen, dus wie het wil
> uitzoeken wens ik veel succes.
>
> Dennis B
Dennis geheel eens dat het officieel zo moet, op basis van de specs vanuit de fabriek. Maarrrr op basis van praktijk ervaring (heb inmiddels bij 6 auto''s de wissel gedaan) kan ik melden dat er geen enkele probleem ontstaat als je de achteras wisselt van trommel naar schijf. De rembalans blijft praktisch gelijk. Dit heb ik ook getest op de 4 plaats remmen test bank waarbij het remverschil per as goed te meten is. Daarnaast ook live op de weg nog nooit problemen ondervonden. Dit geld voor een lege Hardtop 110 en bij zwarecamper uitvoering . In de praktijk blijkt deze soep dus niet zo heet gegeten als opgediend.
Rondom ongeventileerde schijven is prima icm het standaard remsysteem op de verdere auto.
Groet,
Bowy
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 09:22
door Dennis101
Een platenbank alleen is niet geschikt om een remsysteem te analyseren.
Je hebt een rollenbank nodig om de gevolgen van de wijzigingen te kunnen zien bij licht en sterk remmen en het hele traject hier tussenin.
Op een platenbank kun je daarentegen wel de gevolgen zien op de gewichtsverplaatsing.
Nadeel van alle banken blijft de beperkte snelheid.
Dennis B
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 09:40
door Tom.laura
De meningen verschillen. Ik ga eerst de as ophalen en dan ben ik geneigd om het te gaan proberen. Mijn logica is dat ik voor toch al schijven heb en dat de druk geen probleem hoeft te zijn, ik kan mij wel indenken dat de drukverdeling tussen voor en achter anders is.
Ik zal mijn ervaringen tzt opschrijven, bedankt !
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 13:08
door Puffino
In theorie kun je nog zo gelijk hebben, de pratijk is nogal eens anders. In dit geval naar mijn overtuiging (gebaseerd op meingen van dezen en genen binnen en buiten dit prikbord) is de praktijk in elk geval minder strikt dan de theorie doet vermoeden. er wordt veel over geschreven en er zijn legio vorobeelden van goed werkende systemen bekend. Aldus in elk geval de eigenaren van deze systemen
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 20:10
door Dennis101
Dit is niet slechts theorie maar zeker ook de praktijk, vandaar dat ik ook af en toe gevraagd wordt om raad als er weer problemen zijn na het vervangen van trommelremmen voor schijfremmen.
Probleem bij het vervangen van de achterremmen met trommels door schijven blijft dat de schijven achter een stuk minder vertraging geven dan de trommelremmen zolang er niets wordt aangepast in de remdruk naar de achteras. De auto geeft het gevoel dat de remmen beter zijn geworden, omdat hij meer duikt maar de totale vertraging is een stukje minder geworden.
Als je bij de auto met de originele remmen de achterste remslang dichtknijpt ervaar je hetzelfde, want ook dan doen de achterremmen niet veel meer.
Voor een APK is het geen probleem als de achterremmen minder meedoen, want de enige eisen zijn dat ze iets moeten doen en het verschil L/R niet te groot mag zijn.
Over de minimale remvertraging van alleen de achteras wordt niet gesproken, slechts de maximale waarde mag niet overschreden worden (e.e.a. afhankelijk van de bouw van de auto).
Het totale remvermogen blijft ook met de minder werkende schijfremmen achter binnen de grenzen, dus ook dat zal geen probleem opleveren bij de APK.
Het vervelende is juist dat de problemen zich openbaren op de momenten dat je al te laat bent en je volledig afhankelijk bent van de remmen.
Dennis B
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 21:23
door Eric&Betty Boop
Ik weet dat je dit vaker gemeld hebt Dennis maar in mijn officiele werkplaatshandboek staat letterlijk:
"Indien drukverlies ontstaat in het voorste (secundaire) remcicuit zal de zuiger in de PDWA klep zichin de richting van het defekte circuit bewegen zodat de schakelaar in werking komt en de waarschuwingslamp brandt.
Gelijktijdig zal volledige druk in het primaire circuit van de achterremmen gehandhaafd blijven.
De PDWA werkt op dezelfde wijze als een defect ontstaat in het primaire circuit voor de achterremmen."
Geef ik dan de verkeerde uitleg aan wat er vetgedrukt staat of staat het fout in het WPH?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('27946d83cabf5eed002e868f1e5d4f76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13099509, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('662c0128da46fe73451c848ac071ed83', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13099509, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 21:42
door Dennis101
Je geeft de verkeerde uitleg.
In feite staat er dat bij lekkage in het ene circuit het andere circuit blijft werken.
Dennis B
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 21:55
door BEN110
de discovery 1 heeft ook niet geventieleerde remschijven voor en achter kopieer je dit systeem moet het ook werken gewicht en bouw zijn bijna gelijk en onderdelen zijn er genoeg van
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 22:01
door Henk Bossinade
Inderdaad, zo lees ik het ook . Vr gr Henk B.
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: do 11 nov 2010, 22:19
door Eric&Betty Boop
Ok,ik vat hem.
De scheiding van de twee circuits zit in de hoofdremcilinder natuurlijk en niet in die PDWA klep.
Maar hoe zit het dan met die PCR klep?
Als de originele hoofdremcilinde voldoet volstaat het dan niet om een PCR klep van een 110 met schijven rondom te monteren.
Ik heb nog ff in het partsmanual zitten neuzen en voor een 110 met schijven rondom kom ik wel een "brake valve"tegen (ANR1415) maar ik kan hier niet uit halen wat die klep precies doet.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d027d92c7b412ad2b0b4c79d0d7eb142', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13099856, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e1511383a46c6d05d33fe08939cab259', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13099856, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2010 21:20 door Pepé le Pew&Betty Boop.
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 08:41
door Tinus
Ik kan beamen wat Bowy aangeeft.
Ik heb op mijn "90" van 1984 een Rangerover achteras geplaatst met gereviseerde remklauwen/cylinders en nieuwe schijven en ik heb geen verschil in rembeleving kunnen ontdekken met trommelremmen van daarvoor behalve dat hij iets beter remde dan met de trommels en nu geen gedoe meer met het afstellen van de trommels en het schoonmaken (demonteren) ervan na elke keer terreinrijden.
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb8a05c5e5ab68b32df8e1b535cccefa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 13100873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('78b2de634756c473f84ca2ce436a7a32', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 13100873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 08:49
door Dennis101
De scheiding zit inderdaad in de hoofdremcilinder, maar ondanks dat beide circuits in de pwda weer dicht bij elkaar komen blijven ze (door de o-ringen) ook hierin nog gescheiden.
Wat de door jou genoemde remdrukregelaar gaat doen bij een systeem met rondom vaste schijven zal je zelf uitgebreid moeten testen, want het is bedoelt om met geventileerde schijven voor samen te werken en die hebben natuurlijk andere eigenschappen als vaste schijven.
Dennis B
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 11:08
door Marc-my-Words
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Wat de door jou genoemde remdrukregelaar gaat doen
> bij een systeem met rondom vaste schijven zal je
> zelf uitgebreid moeten testen, want het is bedoelt
> om met geventileerde schijven voor samen te werken
> en die hebben natuurlijk andere eigenschappen als
> vaste schijven.
>
> Dennis B
Hebben die geventileerde schijven wel zulke andere eigenschappen behalve dan dat ze iets minder warm worden?
Zijn de geventileerde schijven niet gewoon een "HeavyDuty" extra die lang niet iedereen ten volle benut?
En ... als er op de Disco 1 ook ongeventileerde schijven vóór zitten, wat is dan het grote verschil in de remkrachtverdeling?
Alternatief is natuurlijk, als geventileerde schijven echt anders/beter zijn die ook voor monteren.
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 11:47
door Puffino
Ik dacht altijd dat je alleen maar naar geventileerd wilde als je meer warmte produceerde op de remschijven (sic) en dat komt natuurlijk voor bij
- hogere snelheden
- langdurig remmen
- zwaardere belasting
Allemaal mogelijk, nietwaar? Waar de grens ligt en waar die ventilatie gaat winnen van ongeventileerde, geen idee. Ook niet of mijn aanname wel kompleet en juist is.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Salisbury as van trommel naar schijfrem
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 17:26
door Dennis101
Juist omdat ze hun warmte gemakkelijker aan de omgeving kunnen afstaan zullen de geventileerde schijven zich anders gedragen dan niet geventileerde schijven.
Het hele principe van de remmen is gebaseerd op het afvoeren van warmte a.g.v. frictie.
Dennis B