Pagina 1 van 1
oliepomp
Geplaatst: di 09 nov 2010, 21:22
door Kaaskop
In verband met een lekkende oliepomp wilde ik de pakking gaan vervangen. Ik dacht dat dat een makkelijk klusje was. Boutjes los, huis eraf, oeps twee tandwielen die graag mee wilden komen. Kon ze nog net tegenhouden. Na wat gepiel om de pakking op zijn plek te houden en ook de tandwielen de boel dicht gemaakt. Via het bovenste gat van die oneshot swivel grease (op advies) erin geduwd. Toen stationair laten lopen, maar het lampje ging niet uit. Motor heeft toch een minuut of twee in totaal zo gedraaid.
Kan ik, zonder de motor aan gort te draaien, zorgen dat de motor nu nog overal voldoende olie krijg. Het zou behoorlijk zuur zijn als ik, nu er net een andere motor in ligt de boel vernachel met mijn ondoordachte actie. Wie redt mij uit deze boze droom?
Groet, Maikel
Re: oliepomp
Geplaatst: di 09 nov 2010, 21:52
door Benno
Swivel vet zou ik niet gebruiken maar wel de geadviseerde vaseline. Het zou zomaar kunnen dat het swivel vet te plakkerig is en zich niet laat verpompen maar gewoon de tandwieltjes verstopt. Verder mis ik het soort blok waar je mee bezig bent. Bij een V8 stop ik de pomp gewoon vol met vaseline (is meteen gemakkelijk bij het in elkaar plakken van het spul.). Volgens mij zijn dat ook de enige pompen die niet zelf aanzuigen.
groet,
Benno
Re: oliepomp
Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:23
door Kaaskop
Het is een v8 3.5 liter uit 84.
Re: oliepomp
Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:44
door Kaaskop
Ik las inderdaad vaseline te gebruiken, ook heb ik gelezen dat de druk op peil wordt gebracht door op de pomp een boor te laten tollen. Hoe gaat dit in zijn werk? Door vervolgens te blijven tollen, krijgt de motor dan overal weer voldoende olie?
Re: oliepomp
Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:45
door Paul Rasch
Beste Maikel,
De motor laten draaien zonder oliedruk, en daar lijkt het op, is geen succes.
Wat je zou kunnen doen is de oliepomp met een (accu-)boormachine ronddraaien totdat deze wel olie pompt en druk opbouwt.
De oliepomp wordt aangedreven via de as van de verdeler.
Je haalt de verdeler er uit.
Je maakt van een een oude speedboor (16mm) een aandrijving. De maat neem je van de lipt aan de as van de verdeler.
Je slijpt de punt van de speedboor.
Speedboor in de boormachine en draaien. let op de draairichting, wat ik me herinner, met de klok mee, maar kijk dat nog even na!
Moet werken.
Nadeel is wel dat je de ontsteking opnieuw moet stellen.
Succes Paul Rasch, die zijn V8 na de revisie ook op deze manier met olie heeft geprimed.
1950 80"
1982 109, Stage One
Re: oliepomp
Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:46
door Dennis101
Inderdaad alleen vaseline gebruiken, want het fuseevet kun je niet goed aanbrengen en is, drukvast (en dat wil je nu juist niet) en heeft invloed op de viscositeit van de olie. Wie heeft die "raad" om fuseevet dan gegeven vraag ik mij af.
Dennis B
Re: oliepomp
Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:57
door Kaaskop
Beste Paul,
Bedankt voor je uitleg. Toch nog een vraag: Zit er nog een limiet aan het aantal rotaties en hoe weet ik of de motor overal zijn olie krijgt?
Groet, Maikel
Re: oliepomp
Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:59
door Kaaskop
Ik heb begrepen dat het strooien met namen niet echt 'done' is, maar aangezien je er naar vraagt geef ik antwoord. Het advies kwam van Maanrover.
Groet, Maikel
Re: oliepomp
Geplaatst: di 09 nov 2010, 23:09
door Bart van Dessel
kleppendeksel verwijderen, als je ziet dat er olie begint te komen bij de tuimerlaarstang dan is er circulatie.
Gr, Bart
Re: oliepomp
Geplaatst: di 09 nov 2010, 23:24
door Kaaskop
Hoi Bart,
Oke, da's duidelijk. Zo maar doen dan. Jongens bedankt voor jullie adviezen.
Groet, Maikel
Re: oliepomp
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 08:06
door Paul Rasch
Beste Maikel,
In aanvulling op het antwoord van Bart: tijdens deze sessie de krukas aan paar maal met de hand (een passende sleutel op de krukaspoelie) ronddraaien.
Je zorgt zo voor een goede verspreiding van de olie in de lagers. Je zal merken dat de motor na een paar slagen minder weerstand geeft.
Succes Paul Rasch
Re: oliepomp
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 08:46
door Benno
en nu natuurlijk in eerste instantie je pomp weer openmaken en schoonmaken om die swivel-zooi te verwijderen, niet alleen tussen de tandwielen maar ook zeker kijken of je de overdrukklep niet hebt verstopt of vastgeklemd met die dikke prut. Als die open blijft staan ga je nooit druk opbouwen. Daarna netjes vaseline erin (alleen tussen de tandwielen) en waarschijnlijk doet hij het dan wel normaal. Probeer dat eerst maar eens een keer voordat je de boor erbij haalt. Het is mij altijd nog gelukt met vaseline in een schone pomp. En natuurlijk nog de volgende tips. Bij oliewisselen eerst het carter, daarna (als dit weer gevuld is) pas het oliefilter wisselen (en zorgen dat het nieuwe oliefilter vol met olie zit VOOR montage).
groet,
Benno
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2010 07:52 door Benno.
Re: oliepomp
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 21:59
door Marc Frencken
Maikel,
Zoek eens op "oliedruk" in het archief er staat ergens een posting van Wim Janssen die een soortgelijk probleem had.
Het niet op druk kunnen krijgen van de oliepomp was in zijn geval te wijten aan de zuiger van het overdrukventiel die vast zat.
Hierdoor bleef de overdrukklep open staan en kon er geen oliedruk worden opgebouwd.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: oliepomp
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 22:54
door Kaaskop
Hoi Marc,
De zuiger van het overdrukventiel,welk nummer is dat in het onderdelenboek (pag. 136)?
Zoals Benno ook al aangaf moet ik het overdrukventiel ook schoonmaken.
Vandaag het huis eraf gehaald en ontdaan van het vet. Het zat ook in het filter, maar niets bij de tandwielen, helemaal droog.
Morgen verder.
Groet, Maikel
Re: oliepomp
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 23:07
door Benno
In mijn classic workplace manual van de RRC 1973-1985 heet het zuigertje 90602064. Het is te bereiken achter de grote moerbout 602071 aan de zijkant van de pomp. Waar heb je de olie ingegooid trouwens ??
groet,
Benno
Re: oliepomp
Geplaatst: wo 10 nov 2010, 23:15
door Kaaskop
Dat is hetzelfde plaatje dan als bij mij.
Waar ik de olie heb ingegooid moet het ingangetje van de DRC2479 zijn.
Groet, Maikel
Re: oliepomp
Geplaatst: do 11 nov 2010, 10:35
door Benno
Maikel, dat is al voorbij de oliepomp dus. Met die dikke derrie die je erin giet komt dat nooit meer in de pomp.
houd je nou maar gewoon aan het voorschrift. Ruimte tussen de tandwielen volproppen met vaseline. In elkaar zetten en starten
groet,
Benno
Re: oliepomp
Geplaatst: do 11 nov 2010, 14:28
door Sean
Voor de toekomst : de truc bij de V8's schijnt te zijn dat je niet tegelijkertijd olie moet verversen en het filter moet vervangen. Met vol oliesysteem kan je wel vlot het filter vervangen, zonder vaseline etc. Geeft wel wat zooi en nieuwe voorvullen. Beetje 'overlap-olie' voor lief nemen dus.
Grtz.
Ik rij weer!
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 18:54
door Kaaskop
Sinds vanochtend is mijn 110 weer mobiel. Ik had een tooltje van een speedboor willen maken, om de pomp te bedienen, alleen zat er een lipje ipv een gleufje, zodat ik een tooltje met een gleufje moest maken.
Is deze pomp (of motor) dan van veel later, want in mijn onderdelenboek (tot 1986) staat het dus net andersom.
Nogmaals erg bedankt voor al jullie tips en adviezen.
Groet, Maikel
Re: oliepomp
Geplaatst: vr 12 nov 2010, 23:39
door Michiel 109 V8
Nope, is de gewone standaard aandrijving en pomp.
greetz,
Michiel
Re: oliepomp
Geplaatst: za 13 nov 2010, 00:49
door BEN110
ik heb bij mijn motor (1985) en bij en andere (1986) gewoon olie en filter vervangen en olie gevuld starten en na 1a2 sec olie druk geen problemen ondervonden geld dit alleen voor de nog oudere motoren zo ja van af welk jaar
Re: oliepomp
Geplaatst: za 13 nov 2010, 02:02
door Dennis101
Nee, dat geldt voor alle Rover V8 motoren, in elk geval met dit type pomp.
Je hebt tot nu toe geluk gehad dat het goed gegaan is, want regelmatig gaat het niet goed en het geluk kan zomaar een keertje ophouden.
Dennis B