gear en diff ratio's
Geplaatst: ma 08 nov 2010, 14:08
Heb nu enige tijd met de Indenor rondgetuft en merk dat toch wel dat ik in snelheid meer zou moeten kunnen halen dan ik nu doe.
Met de 2.25D was 90 een mooie snelheid, maar deze motor kan veel meer. Ben van 65PK naar 83PK gegaan en dat merk ik vooral onderin.
De auto is nu lekker snel op snelheid, maar komt bij de top van de toeren niet veel harder vooruit.
Als ik 75 rijd heb ik een heerlijk "toer-toerental" waarbij normaal communiceren nog mogelijk is. Het zou geweldig zijn als ik bij dat toerental 90 zou kunnen rijden De motor loopt dan gewoon veel rustiger en naar mijn idee ook veel zuiniger.
Ik overweeg daarom nu de drijflijn eens onder handen te nemen. Plan is sowieso om de assen te reviseren, dus eens uitzoeken of een ander diff me meer "top" geeft.
Ik heb gezocht in het archief naar diff ratio's voor de Salisbury achteras, en of er een verschil zit in de LT76's. Schijnbaar wel. Maar wat heb ik dan nu en wat zou de auto nu kunnen verdragen? Met andere woorden: zit er al verschil tussen een diff in een 2.25D en 2.5TD? Voor het gemak ga ik ervan uit dat Salisbury assen allemaal hetzelfde zijn of maak ik alweer een inschattingsfout?
Zou eens moeten nagaan wat voor ratio in de tussenbak zit, maar zal echt niet afwijkend zijn van de overige ex-MoD 109's.
weet iemand wat dit standaard is? En kan ik bij een bakrevisie dit gewoon veranderen door een ander tandwiel erin te zetten?
En dan nog niet onbelangrijk: kan ik met een andere diff-ratio gewoon 4x4 gebruiken? Lijkt me van wel, in het onverharde moet dat niets uitmaken toch?
Ik heb de aanschaf van een gereviseerde overdrive al overwogen, maar deze is natuurlijk erg aan de prijs. Als ik door een betere diffratio of een andere tussenbakverhouding hetzelfde effect kan bereiken schiet ik daar veel meer mee op voor mijn gevoel.
Wie heeft hier ervaring mee?
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca26a125710ddb40037aee1bfa66ef58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13081180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met de 2.25D was 90 een mooie snelheid, maar deze motor kan veel meer. Ben van 65PK naar 83PK gegaan en dat merk ik vooral onderin.
De auto is nu lekker snel op snelheid, maar komt bij de top van de toeren niet veel harder vooruit.
Als ik 75 rijd heb ik een heerlijk "toer-toerental" waarbij normaal communiceren nog mogelijk is. Het zou geweldig zijn als ik bij dat toerental 90 zou kunnen rijden De motor loopt dan gewoon veel rustiger en naar mijn idee ook veel zuiniger.
Ik overweeg daarom nu de drijflijn eens onder handen te nemen. Plan is sowieso om de assen te reviseren, dus eens uitzoeken of een ander diff me meer "top" geeft.
Ik heb gezocht in het archief naar diff ratio's voor de Salisbury achteras, en of er een verschil zit in de LT76's. Schijnbaar wel. Maar wat heb ik dan nu en wat zou de auto nu kunnen verdragen? Met andere woorden: zit er al verschil tussen een diff in een 2.25D en 2.5TD? Voor het gemak ga ik ervan uit dat Salisbury assen allemaal hetzelfde zijn of maak ik alweer een inschattingsfout?
Zou eens moeten nagaan wat voor ratio in de tussenbak zit, maar zal echt niet afwijkend zijn van de overige ex-MoD 109's.
weet iemand wat dit standaard is? En kan ik bij een bakrevisie dit gewoon veranderen door een ander tandwiel erin te zetten?
En dan nog niet onbelangrijk: kan ik met een andere diff-ratio gewoon 4x4 gebruiken? Lijkt me van wel, in het onverharde moet dat niets uitmaken toch?
Ik heb de aanschaf van een gereviseerde overdrive al overwogen, maar deze is natuurlijk erg aan de prijs. Als ik door een betere diffratio of een andere tussenbakverhouding hetzelfde effect kan bereiken schiet ik daar veel meer mee op voor mijn gevoel.
Wie heeft hier ervaring mee?
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca26a125710ddb40037aee1bfa66ef58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13081180, 600, 600, 'Loading image ...', false);