Pagina 1 van 1

gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 14:08
door Marijn & Simba
Heb nu enige tijd met de Indenor rondgetuft en merk dat toch wel dat ik in snelheid meer zou moeten kunnen halen dan ik nu doe.
Met de 2.25D was 90 een mooie snelheid, maar deze motor kan veel meer. Ben van 65PK naar 83PK gegaan en dat merk ik vooral onderin.
De auto is nu lekker snel op snelheid, maar komt bij de top van de toeren niet veel harder vooruit.
Als ik 75 rijd heb ik een heerlijk "toer-toerental" waarbij normaal communiceren nog mogelijk is. Het zou geweldig zijn als ik bij dat toerental 90 zou kunnen rijden De motor loopt dan gewoon veel rustiger en naar mijn idee ook veel zuiniger.

Ik overweeg daarom nu de drijflijn eens onder handen te nemen. Plan is sowieso om de assen te reviseren, dus eens uitzoeken of een ander diff me meer "top" geeft.
Ik heb gezocht in het archief naar diff ratio's voor de Salisbury achteras, en of er een verschil zit in de LT76's. Schijnbaar wel. Maar wat heb ik dan nu en wat zou de auto nu kunnen verdragen? Met andere woorden: zit er al verschil tussen een diff in een 2.25D en 2.5TD? Voor het gemak ga ik ervan uit dat Salisbury assen allemaal hetzelfde zijn of maak ik alweer een inschattingsfout?

Zou eens moeten nagaan wat voor ratio in de tussenbak zit, maar zal echt niet afwijkend zijn van de overige ex-MoD 109's.
weet iemand wat dit standaard is? En kan ik bij een bakrevisie dit gewoon veranderen door een ander tandwiel erin te zetten?

En dan nog niet onbelangrijk: kan ik met een andere diff-ratio gewoon 4x4 gebruiken? Lijkt me van wel, in het onverharde moet dat niets uitmaken toch?

Ik heb de aanschaf van een gereviseerde overdrive al overwogen, maar deze is natuurlijk erg aan de prijs. Als ik door een betere diffratio of een andere tussenbakverhouding hetzelfde effect kan bereiken schiet ik daar veel meer mee op voor mijn gevoel.

Wie heeft hier ervaring mee?

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca26a125710ddb40037aee1bfa66ef58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13081180, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 14:37
door Roelie
Ik denk dat je het beste je tussenbak kunt aanpassen als die mogelijkheid er is, dan blijft het toerental
tussen voor en achteras in iedergeval gelijk.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9cd8d57378a97a29e94b4df8d4e45005', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13081368, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012

Re: gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 15:38
door Roelie
Hallo Marijn
Heb net op de site van Ashcroft gekeken,hebben ze set voor tussenbak zodat
hoge gearing 31 % hoger ligt en lage gearing gelijk blijft.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc56c9acd1939d9ffe071f342061968d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13081695, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2010 15:30 door Roelie.

Re: gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 16:40
door Marijn & Simba
Hmm dat klinkt als een goed alternatief... 255 pond is nog wel te doen. revisie van bak meegenomen kon t nog wel eens veel voordeliger zijn.
Nu nog even een civiel versnellingsbakkie scoren waarvan ik de transfercasing kan opsturen
(wil ook van de te korte 1 af)

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d511b7760aa107bc6f0e0b4272667b26', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13081949, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 18:16
door serieus3
Ik heb nog wel een bak, in delen, liggen. Is wel groen en de achteruit was defect maar prima voor jouw doel te gebruiken lijkt mij.
groet, henk

Re: gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 18:19
door peter
ha marijn.

ik heb zelf 3 laro's waarvan 1 88 inch met indendor 2.5 td
ik heb er 3.54 pignon en kroonwiel ingezet van een 90
werkt perfect.
toeren zakken met 35 % ongeveer maar wordt perfect opgevangen door mijn indenor motor

en ik heb een 4.1 pignon en kroonwiel in een serie 2a met een standaard 2.25 diesel
trekt en loopt als de brandweer
alleen 4.1 kom je niet snel tegen.
ik heb ze gekregen van iemand die ze in een wedstrijd wagen had

Re: gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 18:42
door Marc-my-Words
Op de Ashcroft site kan je ook leuke invul-oefeningen doen met versnellings-, en tussen-bakken eindoverbrengingen en bandenmaten.
Bij max toerental kan je natuurlijk ook je gewenste kruis-toerental invullen. Maar max-toerental is vooral nuttig voor de eenvoudige grafiekjes.
Je krijgt dan tabelletjes en grafiekjes passend bij het opgegevene.
Wat ook leuk is is kijken wat de banden-maat doet (meestal scheelt dat nl veel minder als er hier wel gezegd wordt).
Marc

Re: gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 19:26
door Marijn & Simba
Henk, misschien wel interessant Waar ligt die bak? Neem aan dat ie niet voor een pak gevulde koeken of een kratje goudgele rakkers weggaat?
Kleur maakt me niet uit en de achteruit ook niet eigenlijk Maken we wel weer blauw haha
mail even of maak een profiel aan, dan kan ik je een PB sturen!

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9efc7f20cd4246602960c3ea1e6dd10d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13082709, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 19:27
door Mike
Hoi Marijn,

Ik zou gaan voor alleen je bak aan te passen.
Zo blijft de lage giering hetzelfde en behoud je de off-road kwaliteiten en kracht, maar win je in snelheid en toeren verlaging op de verharde weg.

Re: gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 19:28
door Marijn & Simba
Nou heb ik een 2.3TD maar goed, dat is op zich geen ramp. Als ie wat minder snel optrekt dan nu kom ik nog snel genoeg weg
Ik ga een achter een 3.54 aan, maar als ik jou lees zou 4.1 ook moeten kunnen. Nou ja, alles valt te proberen .

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1a72e6883a114ea632c90bf61fba983f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13082726, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gear en diff ratio's

Geplaatst: ma 08 nov 2010, 19:31
door Marijn & Simba
Dat stukje van Ashcroft klinkt overtuigend, dus dat is optie 1.
Nou rijd ik het meeste op de harde weg, dus een ander diff blijft optie 2.

Bij optie 1 ook gelijk een bakrevisie erbij, dan is dat stukje ook weer 100 punten

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fb21bf59a3c1c93c0c069e50ffa862b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13082737, 600, 600, 'Loading image ...', false);