Pagina 1 van 1
kachelradiator
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 14:29
door Kaaskop
Hoi allen,
Ik heb een lekkende kachelradiateur en heb gekeken hoe ik deze kan gaan vervangen. Ik neem aan dat de zwarte behuizing los moet, kan de radiateur er aan de schutbordkant dan uit? Voordat ik heel veel ga loshalen, vooral datgene wat ervoor zit, weet er iemand wat er precies moet worden verwijderd, wil ik de behuizing kunnen verwijderen?
Groet, Maikel
Re: kachelradiator
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 16:33
door Lute
Heb je een series?
Dan is het een kwestie van luchtslang eraf, aan-, en afvoerleiding eraf vier bouten die door de bovenkant van de voetenbak gaan los maken en je haalt zo het geheel eruit.
Dan kun je op je gemak op de werkbank de behuizing uit elkaar halen (zijn nogal wat schroefjes).Radiator eruit en de nieuwe erin................
Suc6 Lute
Re: kachelradiator
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 16:37
door Kaaskop
He, ik vergeet er dat weer bij te vermelden. Het is een 110 uit 84.
Toch bedankt.
Re: kachelradiator
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 17:18
door Marc Frencken
Maikel,
Heb dit klusje vorig jaar gehad.
Bij de voetenbak (linkerzijde) zitten 3 bouten welke los moeten en aan de binnenzijde (motorruimte) 2 bouten welke los moeten.
Eerst waterslangen loskoppelen en eventueel doorverbinden (kun je nog gewoon rijden maar zonder verwarming).
De staaldraden van verwarmingskleppen demonteren en de stekkers loshalen van de blowermotor.
De kachelunit is dan los maar gezien er nog genoeg schuim omheen zit kan hij toch nog erg plakken.
Je kunt het beste de zwarte schaal onder de vent opening in de linkerwing ook weghalen zodat je meer ruimte hebt om de kachel te verwijderen.
De unit kun je nu met een draaiende beweging naar links omhoog verwijderen.
Hierna is het een questie van schuimverwijderen diverse popnagels uitboren en de bovenkap komt los zodat je bij je radiateur komt.
Kijk wel met weer monteren dat de kachelunit weer goed afdichtend in de daarvoor bestemde uitsparing in het schutbord komt want anders lekt het aan alle kanten warme lucht.
Ik heb destijds nieuw schuim met plakstrip voor het isoleren van luchtkanalen gebruikt om alles weer dicht te krijgen zodat je zo min mogelijk warmteverlies hebt.
Als blijkt dat je een nieuwe ratiator nodig hebt moet je de AAP817 hebben (kromme in/uitlaat naar beneden gericht) ik heb hem destijds bij BudgetParts besteld en koste toen 83 euri excl.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: kachelradiator
Geplaatst: za 06 nov 2010, 17:59
door Kaaskop
Ha Marc,
Bedankt voor je heldere uitleg. Ga ik mee aan de slag,
Groetjes, Maikel
Re: kachelradiator
Geplaatst: ma 08 nov 2010, 21:55
door AJ
Prima uitleg. Nog een aanvullinkje. Let ook even op het schuim aan de onderkant van de radiateur en de bevestingsbeugel. Het schuim klemt de radiateur op de steun en vangt trillingen op. Rondom de radiateur heb ik nog tochtstrip gewikkeld om warmteverlies tegen te gaan.
Succes