Pagina 1 van 1
relay vraag voor mensen met besturings kennis.
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 10:18
door Arjan
Hoi ik ben ETA smart power E1048D relays aan het aansluiten.
Ik zet op pool 6 Gnd : de massa
Op pool 2 LINE+ : 12volt van uit accu
Op pool 4 IN+ : Stuurstroom van uit schakelaar
En pool 8 LOAD : Gaat naar verbruiker
Wat is nu het probleem als er op de load pool geen verbruiker hangt dan meet ik 12 volt op de load pool.(zonder dat ik spaning zet op IN+ de stuurstroom zet)
Met andere woorden het relay werkt niet zonder weerstand.
Ik wil eigenlijk een relay plaatsen tussen voeding (accu) en een schakelaar.
Dit houd in dat als de schakelaar uit staat er geen weerstand op de load komt en de relay dus 12 v op de load zet.
Is dit schadelijk voor het relay.
[www.e-t-a.com]
Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen en benieuwd of er sluitende antwoorden komen?
Gr Arjan
Re: relay vraag voor mensen met besturings kennis.
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 10:54
door VeeTee
"Dit houd in dat als de schakelaar uit staat er geen weerstand op de load komt en de relay dus 12 v op de load zet."
Deze zin begrijp ik niet. Kun je het anders omschrijven? Wat wil je ermee gaan doen?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: relay vraag voor mensen met besturings kennis.
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 11:05
door Arjan
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Dit houd in dat als de schakelaar uit staat er
> geen weerstand op de load komt en de relay dus 12
> v op de load zet."
>
> Deze zin begrijp ik niet. Kun je het anders
> omschrijven? Wat wil je ermee gaan doen?
Ja klopt zoals jij het verteld.
Het is een electronisch relay en zonder weerstand weet hij niet hoe te schakelen.
Waar ik het voor wil gebruiken.
Bijvoorbeeld 2 12 volt pluggen extra in de auto om de ds. telefoon of navigatie ect. ect. op teladen.
Het contakt schakeld dan het relay in zodat de accu niet leeg gestokken word bij het verlaten van de auto.
Het geval is dus nu dat als er geen verbruikers ingeplugt zitten ik dus 12 volt meet op de load als ik een verbruiker in plug is de 12 volt weg en schaklet het relay gewoon netjes op met het stuur stroom van af het contakt
Arjan
Re: relay vraag voor mensen met besturings kennis.
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 11:58
door Exfietser
Relais kan er wel tegen denk ik. Wat je het beste kunt doen is bijvoorbeeld verlichtte 12 volt aansluitingen gebruiken en de lampjes daarvan gewoon over die 12 volt aansluitingen zetten. Waarschijnlijk werkt het dan gewoon zoals verwacht. Het schakel element is een fet en geen contact. De verbinding wordt dus niet verbroken maar in een zo hoog mogelijke weerstand verandert. Als je die in serie zet met een nog hogere weerstand (in dit geval oneindig doordat er niets is aangesloten) meet je inderdaad de spanning omdat er geen stroom kan lopen.
Waarom zo'n moeilijk relais in vredesnaam? Een simpel hella relais doet het toch net zo goed?
Arnold.
Re: relay vraag voor mensen met besturings kennis.
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 13:33
door Arjan
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Relais kan er wel tegen denk ik. Wat je het beste
> kunt doen is bijvoorbeeld verlichtte 12 volt
> aansluitingen gebruiken en de lampjes daarvan
> gewoon over die 12 volt aansluitingen zetten.
> Waarschijnlijk werkt het dan gewoon zoals
> verwacht. Het schakel element is een fet en geen
> contact. De verbinding wordt dus niet verbroken
> maar in een zo hoog mogelijke weerstand verandert.
> Als je die in serie zet met een nog hogere
> weerstand (in dit geval oneindig doordat er niets
> is aangesloten) meet je inderdaad de spanning
> omdat er geen stroom kan lopen.
>
> Waarom zo'n moeilijk relais in vredesnaam? Een
> simpel hella relais doet het toch net zo goed?
>
> Arnold.
Okay duidelijk
Wel een vervolg vraag verbruikt dit type relay stroom als ik het aansluit op de manier die ik beschrijf?
Ja en waarom dit relay
dit relay hheft een overspanings beveiliging waar door ik geen zekering hoef teplaatsen.
Bedankt Arjan
Re: relay vraag voor mensen met besturings kennis.
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 13:55
door VeeTee
Een beetje gekunstelde oplossing vind ik... Een gewoon relais-tje op het geschakeld contact en een zekering van een paar duppies voor die contacdozen is veel simpeler en ook goedkoper dacht ik.
Re: relay vraag voor mensen met besturings kennis.
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 14:03
door Arjan
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een beetje gekunstelde oplossing vind ik... Een
> gewoon relais-tje op het geschakeld contact en een
> zekering van een paar duppies voor die contacdozen
> is veel simpeler en ook goedkoper dacht ik.
Nou relay`s zijn voor handen dus die kosten worden niet gemaakt.
en door het vervallen van de zekering juist minder geknutsel minder draadjes minder conectors en dus kleinere kans op storing.
Gewoon 1 stapje overslaan.
Tja soms is het ook gewoon leuk om het anders tedoen
Gr Arjan
Re: relay vraag voor mensen met besturings kennis.
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 15:47
door relay
Technische Information Smart Power Relay E-1048-8D
Das Smart Power Relay E-1048-8D (DICE-Bauform) ist eine echte Alternative zu elektromechanischen Gleichspannungs- relais und normalen Schmelzsicherungen. Denn im E-1048-8D ist für alle DC 12 V- und DC 24 V-Versorgungsspannungen eine rein elektronische Relaisfunktion mit einem zusatzlich eingebauten Überstromschutz kombiniert. So bietet die Variante »ENTRY« einen kurzschlussfesten Schaltausgang und die Variante »ENTRYprotec« einen kurzschlussfesten Schaltausgang plus einer zeitlich definierten Überlastabschal- tung von Lasten wie Motoren, Signallampen usw., die einseitig mit dem Minus verbun- den sind.
Aufgrund der geringen Eigenstromauf- nahme und des kleinen Steuerstroms ist das Smart Power Relay optimal für den
Einsatz in batteriegepufferten Bordnetzen geeignet. Zudem passt die 4-polige Variante auf jeden handelsüblichen Relaissockel - auch ein zusatzlicher Pluspunkt für den Einsatz in bestehenden Anwendungen.
Technische Daten
Nennspannung UN Nennstrombereich IN
Lastausgang
Eigenstromaufnahme I0 (Aus-Zustand) Abschaltpunkt (nur ENTRY protect) Abschaltzeit (nur ENTRY protect)
Strombegrenzung
Steuerspannung IN+ (gegen Minus)
Steuerstrom IE
Umgebungstemperatur
Schwingungsfestigkeit
StoBfestigkeit
Montage
DC 12 V/24 V (9...32 V)
1 A/2 A/3 A/5 A/7,5 A/10 A/15 A/20 A 25 A/30 A (50 A in Vorbereitung)
Power MOSFET, plusschaltend (HSS)
< 1 mA
typ. 1,3 x IN nach typ. 200 ms
typ. 200 ms beim Einschalten auf Über- last bzw. bei Lasterhöhung im Betrieb
IN= 1 A...10 A : typ. 75 A IN= 15 A...30 A : typ. 350 A
0...5 V = »AUS« / 8,5...32 V = »EIN«
typ. 1 mA bei 12 V / typ. 5 mA bei 24 V -40...+85 °C (80 °C bei IN = 25...30 A)
6 g eff. (10 Hz...2000 Hz)
25 g /11 ms
E-T-A Smart Power Relay E-1048-D
auf Kfz-Relais Sockel (4-polig)
Vorteile
• Zwei Funktionen in einem Gerat
- Elektronisches Relais
- Elektronische Absicherung
• VerschleiBfreies Schalten von Motoren und Lasten
• CE-Kennzeichnung, e1-Zeichen gemaB EMV-Richtlinie und Kfz-Richtlinie
MaBstab für Sicherheit
E-T-A Elektrotechnische Apparate GmbH IndustriestraBe 2-8 . 90518 ALTDORF DEUTSCHLAND
F_E-1048-8D_d_210909B
Tel. +49 (09187) 10-0 . Fax +49 (09187) 10-397 E-Mail: info@e-t-a.de . www.e-t-a.com
Re: relay vraag voor mensen met besturings kennis.
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 16:01
door Exfietser
Dit relais heeft geen overspanningsbeveiliging maar een stroombegrenzing. En dat is een heel groot verschil. En je hebt gelijk dat je dat i.p.v. een zekering gebruiken kan.
En ja dit relais gebruikt stroom maar zo weinig dat je het daar echt niets van zou merken.
Volgens de datasheet is dat:
QuoteDatasheet: Induced current consumption
I0 of the unit (OFF condition) < 1 mA
Ik denk dat een in de auto aanwezige klok meer gebruikt.
Arnold.