Pagina 1 van 1
Gevr. aankooptips 90 TD5
Geplaatst: do 04 nov 2010, 23:50
door HLaan
Hallo,
Ik heb het in mijn hoofd om een 90 TD5 aan te schaffen tbv dagelijks gebruik met +/- 30000 kmtr per jaar te gaan.
Ik zoek een nette Defender 90 Hardtop grijs kenteken waaraan niet al teveel aan accessoires op is gezet (en zeker geen rolbeugels oid) met een budget van zo'n 10K.
Nu ben ik niet helemaal Land Rover leek maar mijn kennis en kunde zit toch bij de wat oudere Series modellen.
Ik begrijp dat ik moet kijken naar roest chassis/schutbord/deuren, olie lekkage.
Maar ik heb door de jaren ook zaken gelezen betreft de TD5 motor betreft het "boutje" in de olie pomp en de bekabeling van de injectoren/verstuivers naar de computer waarbij er olie vaniut de cil.kop via de kabel de computer inloopt met als gevolg einde computer.
Nu begrijp ik dat het olie pomp issue wat lastig fysiek te checken is bij een auto die te koop staat maar ik kan ernaar vragen. Is er een manier om op olie lekkage vanuit de cil.kop naar de computer te checken zonder eea te moeten demonteren?
Verder zijn alle tips welkom betreft de mogelijke controle punten bij aankoop.
Alvast dank,
Huub
Re: Gevr. aankooptips 90 TD5
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 00:44
door Marc-my-Words
Huub,
Ook al vraag je hier niet naar, toch wil ik het jou vragen: als je 30.000 km/jaar wil gaan rijden, waarom wil je dan een 90 ?
Een of ander klein dingetje is zuiniger en praktischer (wellicht kan je dan nog wat sparen voor "later".
En, als je niet op "later" wilt wachten - en daar is veel voor te zeggen - waarom geen 110 ?
Als je nl 30.000 km per jaar gaat rijden dan is daar vast relatief veel "lange kilometers" bij en een 110 rijdt nu eenmaal rustiger en comfortabeler op de langere trajecten. Je hebt dan gewoon iets meer plezier van je auto en je gaat dan dus ook niet zo gauw twijfelen als je weer een klein goedkoop dingetje ziet langskomen.
Marc (diezelfsaaneen130dachtenproefreedinzowel90als130ombij110uittekomenendaarnoggeenspijtvanheeft)
Re: Gevr. aankooptips 90 TD5
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 01:28
door HLaan
Dag Marc,
Tja ik heb verschillende redenen waarom een 90 en geen 110, iets handelbaarder qua stadsverkeer en vooral parkeren.
Het gebruik zal over het algemeen stukjes van zo'n 30 kmtr bevatten (enkeltje woon-werk) en ong eens per maand met paardentrailer 2 ritjes van 115kmtr. Een klein goedkoop dingetje zit er dus niet in, ik heb de optie nodig een paardentrailer fatsoenlijk te kunnen trekken.
Ik maak uit jouw woorden op dat mijn budget wat aan de krappe kant is om een goede 90 te kunnen kopen, ik ben het web al een tijdje aan het afspeuren en vind auto's met kmtr standen tussen de 130K > 170K > en (ver) boven de 200K. Nu ga ik zeker geen auto kopen met 200+K voor mijn dagelijks vervoer en ben ik ook nog nergens geweest om te kijken hoe zo'n auto er dan bij staat in deze prijklasse (op de foto op het web lijkt het vaak al snel iets moois). Vandaar ook mijn vraag voor advies.
Daarnaast, een 110 heb ik al (maar die moet nog wel helemaal uit elkaar en daar kan ik nu niet op wachten).
Heb ook aan een Disco zitten denken maar een Defender trekt mij toch meer, luxe (lease) bakken heb ik afgelopen 10 jaar achter de rug maar die trekken mij prive niet zo (zijn wat lastig zelf te onderhouden en daarmee een stukje duurder)
Heb mijn LW bijna klaar maar die wil ik niet verguizen aan woon-werk kmtrs vindie vast niet leuk...en het blijft oud spul qua betrouwbaarheid.
Maar goed een 110 is niet geheel weg uit mijn beeld, wie weet...
Re: Gevr. aankooptips 90 TD5
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 04:31
door Andrew Colville
Een Td5 defender is eigenlijk niet anders dan een 300tdi defender of een nog eerdere defender, rond de 10K en ook er onder Is zat keuze.
Je noemt zelf een aantal kuren van de Td5 op, een paar andere die ik kan toevoegen.
* brandstof druk regelaar
* vast zittende waste gate
* defecte brandstof pomp
* defecte lucht massa meter
* versleten dubbel massa vlieg wiel
* Olie of koel water lekkages
* versleten of vervuilde injectoren
Dit zijn de meest voorkomende, maar alles kan natuurlijk kapot.
v.a. 2002 zijn de Landrovers met Td5 motor voorzien van een nieuwe type ECU ( NNN ipv MSB ) die wel volledig her-programmeerbaar is, dit kan handig zijn als je het motor management wilt laten verbeteren of als je ECU om welke reden dan ook overlijdt, je kunt dan namelijk eenvoudig een ander ecu ( gebruikte ) monteren en progameren, en dit gaat niet altijd even goed met de eerdere ecu's
90 of 110 Tja kwestie van eigen wensen een 90 met zijn korte wielbasis hobbelt wat meer, een 110 is iets lastiger te parkeren, een 110 lijkt mij een nog grotere klank kast dan een 90, zo zullen er zat voor en tegens zijn.
Verder goed kijken/zoeken naar corrosie roest en olie maar ook water lekkages, net als bij elke andere Landrover, ook het elektrisch systeem kan het een ander aan mis, door geschuurde kabels(bomen) gesneuvelde licht en grootlicht schakelaars.
ABS en TC werden geleverd op vele Defenders, het zijn fijne systemen, maar ook deze kunnen fouten krijgen welk weer onderhoud vergt, net als de Alarm/start onderbreker deze willen wel eens spontaan haperen, meestal door een lege batterij in de hand zender.
elektrische ramen en centraal vergerendeling is ook optioneel geweest, en vindt ik persoonlijk wel handig, de standaard raam slingers zitten op enkel hoogte als je in de auto zit
qua verbruik zul je wel rekening moeten houden met 1:9 a 1:10 niet echt zuinig, maar daar valt mee te leven ( vindt ik zelf Discovery Td5 bj 1999)
Ik heb liever een auto die wat km heeft gemaakt dan eentje met zo min mogelijk km op de klok simpelweg de meeste kinderziektes heeft een ander voor zijn rekening genomen, wel zit de kans dat je een koppeling of een injector moet gaan vervangen tijdens jou bezit er eerder in, de motor heeft zich zelf dan wel al bewezen in mijn ogen.
mijn disco heeft 245000 gelopen en loopt nog altijd super, al kunnen de injectoren wel een beurt gebruiken, ze hebben slechte balans waardes waardoor de motor stationair wel eens wat wil stampen, verbruik is verder mooi 1:9,5 gemiddeld)
de vorige eigenaar heeft kort voor ik hem kocht de brandstof drukregelaar en dubbel massa vliegwiel vervangen. Ik kocht de auto met een kapotte versnellingsbak, waarschijnlijk te verwijten aan het zware leven die de auto heeft gehad als werk paard van een hovenier. Ik heb sinds eind 07-2010 probleemloos 8500km gereden met hem.
Kijk goed rond, vraag evt aan prikkers met Td5 defenders of je eens mag proef/mee rijden/kijken in/onder/naar hun auto, ga bij diverse te koop aangeboden defenders kijken/rijden zo krijg je gevoel voor wat er te koop is, en laat de roze zonnebril thuis! of wel koop niet de eerste de beste zonder dat je het heel zeker weet.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groetjes Andrew
Re: Gevr. aankooptips 90 TD5
Geplaatst: vr 05 nov 2010, 11:40
door Marc-my-Words
Huub,
Als ik 200x2x30 + 12x2x115 doe kom ik op 14.760 kilometer per jaar (dus je hebt of een rekenfoutje gemaakt, of gaat vaker op en neer, of heel vaak naar je schoonmoeder, of ...).
Verder, in reactie op Andrew: een beetje adequaat geisoleerd (echt niet zoveel werk) maakt de "klankkast" van een 110 niets uit, je hebt er dan wel een serieuze bagageruimte voor terug (een fiets bijv. gaat er zo rechtuit in), en het parkeren is ook niet moeilijker als een iets grotere "luxe wagen".
En dan de Td5: de mijne is "overleden" bij 200.000 km, maar door een externe oorzaak: op z'n kop gelegd (en daarna mishandeld door de afsleper -- een goede les, als je er even bij kan en bij de les bent: neem de sleuteltjes mee, en vergeet even dat je ze hebt als ernaar gevraagd wordt).
Een Td5 kan naar verluid makkelijk 500.000 km draaien, zeker als hij liefdevol behandeld is: dwz netjes opgewarmd, geen top-toeren, etc. olie ± op z'n tijd helpt ook, maar is bij een rustig draaiende motor zelfs minder belangrijk als die rust. (Het omgekeerde: iemand die trots is op al die top-oliën maar ook de motor op z'n toppen heeft laten draaien.) Opvallend is (of misschien juist niet) dat Disco-Td5 motoren meer klachten lijken te hebben (als ik de berichten forums aftel): ik vermoed dat de gemiddelde Disco-rijder meer van de motor vraagt.
Een oude Td5 heeft de plastic paspennen en de oude ECU, dat zijn "sterke" onderhandelingspunten of redenen om naar een jongere te kijken.
Blijft een punt dat een leuke 90 of 110 HT (of niet) met ABS/ETC (die overigens bij de Defender tamelijk probleemloos, want degelijker, zijn) nog steeds best prijzig zijn (ongeveer een leuk niemendalletje duurder als een Disco).
Marc
Summary: Gevr. aankooptips 90 TD5
Geplaatst: za 06 nov 2010, 00:37
door HLaan
Dus even een kort resumé betreft aandachtspunten:
-Plastic paspennen bij de 1e modellen t/m (ong) 2002 (ik neem aan dat hier bedoeld wordt tbv centreren van de cilinder kop a la de 1e versie freelander 1.8 petrol).
-nieuwe type ECU NNN ipv MSB is programmeerbaar en (eenvoudiger) uitwisselbaar geïntroduceerd ergens 2002
-Olie Pomp boutje (dat gecontroleerd moet worden en vast gezet met loctite omdat het er anders uit kan kopen...)
-Olie lekkage vanuit de cilinderkop naar de ECU via de bekabeling
-brandstof druk regelaar
-vast zittende waste gate
-defecte brandstof pomp
-defecte lucht massa meter
-versleten dubbel massa vlieg wiel (ik begrijp dat hier het vliegwiel wordt bedoeld waaraan de drukgroep/koppelingsplaat gemonteerd wordt)
-Olie of koel water lekkages
-versleten of vervuilde injectoren
corrosie roest en olie maar ook water lekkages,
elektrische installatie problemen door geschuurde kabels(bomen) gesneuvelde licht en grootlicht schakelaars,
Ik vind het al met al toch wel een flinke lijst met veel punten welke slecht / niet te controleren zijn bij aankoop, ga der toch nog eens over nadenken of dit idd is wat ik wil. Kan ondertussen uiteraard eens kijken hier en daar om wat indrukken te krijgen.
In ieder geval hartelijk dank voor deze input, deze heb ik nu al meegenomen in mijn overwegingen en zal eens zien wat de praktijk brengt (ook betreft OH historie die bij zo'n auto eea zal moeten vermelden).
GrT,
Huub
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2010 23:49 door HLaan.
Re: Gevr. aankooptips 90 TD5
Geplaatst: za 06 nov 2010, 00:52
door Marc-my-Words
Huub,
Het klopt in grote lijnen, alleen heb je hiermee ook een aantal minder frequente en/of minder ernstige problemen getackeld.
Vlgs mij zijn bijv. koel en olielekkages niet frequent, koel-lekkage hangt samen met de kop, en olie lekken ze niet of nauwelijks (ik had na 10 jaar zo nu en dan een drupje aan de tussenbak en iets lekkage langs het kleppendeksel). De lichtschakelaar is een standaard-probleem, niet model-afhankelijk en makkelijk te verhelpen, en vlgs mij wordt er meer over de injectoren gepraat als dat er problemen mee zijn. Oliepompboutje is een kwestie van navragen en in geval van twijfel eenmalig vastzetten, olie in het wiring-harness kan je controleren (het harmess is gemakkelijk vervangbaar). Brandstofdrukregelaar is - zo begreep ik - ook weer iets van de eerdere Td5, en ook daar een eenmalige (wat duurdere) ingreep. En het dual-mass vliegwiel, tja, dat is pech als de vorige eigenaar dat bijna naar de andere wereld heeft geholpen en dan jou met de brokken laat zitten. Is de auto liefdevol behandeld en heeft ie geen erg zwaar werk houden doen dan hoef je daar niet heel erg bang voor te zijn.
Als je een nieuwe auto koopt koop je een paar dingen af (en krijg je een paar jaar garantie), maar je koopt ook nieuwe, en onbekende problemen, met een Td5 weet je dat ie Bomb-proof is met een paar puntjes van aandacht.
Marc
Re: Gevr. aankooptips 90 TD5
Geplaatst: za 06 nov 2010, 01:32
door Andrew Colville
Idd, ik heb zo'n beetje alle dingen gemeld die ik wekelijks tegen kom, het een komt vaker voor dan het ander, het kan best zijn dat je jaren rijdt zonder een van deze mogelijke puntjes mee te maken, maar het is wel handig als je kunt na vragen aan de huidige eigenaar of het een ander in deze lijst al eens is aangepakt.
Ook klopt het zeker dat een Discovery vaak meer problemen kent als een Defender ( gemiddeld) , de Discovery rijder is meer een persoon die de auto heeft vanwege zijn luxe hij of zij verwacht dan ook dat deze net zo betrouwbaar en afgestampt kan worden als de gemiddelde lease bak, met diverse gevolgen van dien, ook kijkt lang niet elke eigenaar van een Discovery geregeld onder de kap laat staan onder de auto.
Een Defender daar in tegen is vaak een dure aankoop geweest uit liefde voor het merk, de lief hebber gaat er rustiger mee om en controleert regelmatig de hele auto op gebreken of aandachts punten, vaak wordt een ( b.v. lekkage) spoedig hersteld tussen de onderhouds beurten, een disco rijder ( niet allemaal) meld een lekkage of probleem pas bij een volgende beurt afspraak.
De Td5 blijft een hele goede motor, de meningen zijn verdeeld maar voor velen ( waaronder ik zelf ) misschien wel de beste Landrover diesel motor ooit. ze zijn goed voor 500.000Km + dit is op diverse fora te lezen, en de gemiddelde zal nu ruim 200.000 km achter zijn kiezen hebben. ( al zijn ze te vinden met veel minder )
De aandachts punten die ik heb vermeld is in mijn ogen niet perse een reden om van de Td5 af te haken, ik geeft de punten enkel zodat je weet wat stuk "kan" gaan, het een of ander zul je wel mee maken als je de auto lang genoeg bezit en veel is afhankelijk van onderhoud en de eigenaar van de auto.
Injectoren slijten wel, en ze gaan ook kapot, al komt het niet extreem veel voor, vaak zijn er ook nog verkeerde diagnoses gesteld waar door een injector onnodig wordt vervangen, olie in de injector kabelboom kan een injector storing geven, toch ligt de fout dan in de kabelboom. kwestie van kennis om dit te weten en te beginnen met mogelijk oorzaken ( kabelboompje van 40 euro ) ipv direct te roepen injector @ 250 -300 euro P.st.
Hoewel elke reparatie geld kost worden de onderdelen steeds goed koper, ook zal een Td5 niet zomaar de geest geven, en veel is zelf te repareren met basis gereedschap op je oprit indien nodig. juist de dingen die vaak voor komen zijn enorm in prijs gezakt de afgelopen jaren.
Succes met je keuze, Groetjes, Andrew