Pagina 1 van 1

Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 12:54
door Justus Christus
Hoi,


Zoals bekend is zijn kachel in Land Rover series niet de meest effectieve.
Ook wanneer het systeem volledig nieuw / goed is aangelegd vind ik het laag qua ontwaseming en dan hebben we het nog niet eens over verwarming.

Ik wil echter wel eens met de auto naar koudere streken in de winter (scandinavie e.d.) en heb dus meer warmte en ontwaseming capaciteit nodig.

Nu heb ik gehoord dat het probleem vooral ligt bij de ventilator; deze zou te weinig lucht zou verplaatsen. De kachel radiator zou wel voldoende groot zijn.
Wat is hier van waar?


Ik ben een aantal oplossingen tegen gekomen:

-Betere ventilator.

-Ander kachel systeem: bijvoorbeeld de Mansfield heater: [www.roversnorth.com]

-Standkachel. Persoonlijk vind ik dit de laatste optie, het is meer symptoonbestrijding; de motor zelf produceerd genoeg warmte.



Op dit ogenblik lijkt me een betere ventilator de beste oplossing. Hierbij gebruik je minimale "vreemde" onderdelen en maak je gebruik van de warmte van het motorblok.
Ik kwam een dergelijke ventilator tegen: [www.jabscoshop.com]
Maar wat verplaatst de huidige ventilator?
En met een betere ventilator verwarmt / ontwasemd het systeem dan afdoende met flinke min temperaturen?

Groet,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ff38bbb08585cd1712b0ab9bb6406a12', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13060896, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2010 11:56 door Justus Christus.

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 13:02
door Bauke 110
Is voor het ontwasemen van de vooruit niet een optie om te gaan voor een verwarmde voorruit?

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 13:11
door Gerard
Hendrik is ooit bezig geweest met een machine-afzuigventilator van Vetus. (de VENT7612 of VENT7624)
Die verwerkt 3 kub per minuut ...
Zie: [pdf.nauticexpo.com]

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('5c95c3bd70296bc1bf637c561ebae89d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 13060973, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 13:13
door Wim Janssen
Justus,

Ik blijf het herhalen dat de originele setup voldoende is. Ik kreeg mijn 109 hardtop bij vrieskou zo warm dat ik mijn jas uit kon laten. Hierbij zijn er 2 belangrijke aandachtpunten.
1) Het warmeluchtkanaal, dus vanaf ventilator, door het schutbord en in de onderbak van het dashboard moeten dicht zijn zodat de warme lucht ook daadwerkelijk bij de uitstroomopeningen komt. De meeste onderbakken zijn totaal verrot en de aansluiting van verwarmingsmatrix op schutbord lekt vaak.
2) De Landrover zelf moet tochtdicht zijn. Tegen tocht is geen warmtebron bestand. Hoeveel deurrubbers zijn verrot? Hoe sluiten de deurtops? Hoe is de afdichting tussen achterbak en zijkanten en dak? Hoeveel gaten zitten er in het schutbord? Ik heb destijds bij de restauratie van het schutbord van mijn 109, 263 originele gaten geteld. Daar kunnen er gemakkelijk een aantal niet van zijn gebruikt. En hou maar eens een hand voor een gat van 8 mm bij 50km/h in de vrieskou.

groeten
Wim

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 13:23
door Dennis101
Inderdaad Wim, als alles in orde is dan heeft de originele kachel ruim voldoende capaciteit om het flink warm te krijgen in de series 3.
Hier komt nog bij dat Justus een 88" en een hardtop heeft, dus als die niet warm genoeg wordt dan moet er iets mankeren.
Ontwasemen van de voorruit is juist het sterke punt van de series 3, je bent de straat nog niet uit of de ruiten zijn al schoon.
Omdat de zijruiten ontwasemen wel tekort schiet zou je als enige modificatie een kleine aftakking kunnen maken richting de zijruiten en verwarmde voorruiten aanschaffen.

Dennis B

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 13:27
door plaetje
kijk, daar ben ik het mee eens.
als het 10gragen vriest moet ik na 5km rijden mijn jas uit doen of de verwarming uit zetten.
bij mij was het goed ontluchten en slangen en geen buis meer er tussen.

plaetje

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 13:32
door Willem
Wat bij mij goed hielp is een restrictie aan brengen bij de bijrijder waardoor het raam van de chauffeur eerder ontwazend is het linker raam volgt dan iets later .
Ik heb als restrictie plakband gebruikt waarmee ik de slang dicht heb geplakt en toen met een mes een kruis er in gesneden.
Suk6 Willem 0653264664

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 13:32
door Dirk109
Justus,
Bij mijn serie 3 moet ik na een tijdje de ventilator uitzetten anders word het te warm in de cabine.
Ik heb dan wel een truck cab dus kleiner als een andere opbouw maar dan nog komt er veel warmte uit de kachel.
De optie standkachel gaat niet helemaal op want je kan met de standkachel natuurlijk het blokvoorwarmen wat in scandinavie wel lekker is.
Als de opbouw groot is zou je ook een tweede kachel kunnen aansluiten of een luchtverwarmer achter in de auto die natuurlijk je blok weer niet opwarmd.
Ik heb ook wel eens op de prik gelezen dat ze een ventilator van een oud type polo gebruiken.
Zelf denk ik net als Wim dat je beter alle andere "koudmakers" kunt aanpakken voor je actie onderneemt.
Ook zou je kunnen kijken of de kachel niet vervuild is en de doorstroom goed is.
Is de lucht die uit de openingen komt wel echt goed warm?(doorstroom kachelkraan)
Ik heb zelf wel een standkachel ingebouwd dan is het blok en de cabine lekker warm als ik vertrek.Na vertrek zet ik de standkachel uit zodat de gewone kachel het overneemt.

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 14:32
door Justus Christus
Bedankt voor de reacties!


Maar stel ik maak de te verwarmen ruimte relatief goed luchtdicht (kier en gaten dicht en goed afsluitende rubbers overal) en ik zorg er voor dat het kachel systeem tip top in orde is.
Voldoet de verwarming / ontwaseming ook bij -30? En dan heb je geen 21 graden nodig. +10 in de auto voldoed dan.


Bij ontwaseming bedoel ik overigens het verdampen van aanwezige condens op alle vlakken in de te verwarmen ruimte (niet alleen de voorruit).



Groet!

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e7e51296e78bf3dde84f56b0d606dea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13061384, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 14:34
door Justus Christus
Hoi,

Ja de ventilator die ik had gepost (http://www.jabscoshop.com/marine/blowers/35515-0010-75mm-3-flexmount-blower-3cummin-12-volt-dc.htm) is ook eentje voor de nautische wereld. Deze verplaatst ook 3M2 per minuut zie ik.

Ik vraag me alleen af wat een dergelijke ventilator produceerd aan geluid!

Wat was de conclussie van hendrik?

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dfa490208e38dfedee2b9792a9eebf3d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13061399, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 15:32
door Lute
Ik heb een extra kachel radiator in de chubbybox met een ventilator die de lucht uit de cabine zuigt en dus door de kachelradiator weer naar binnenblaast.
Daarmee krijg ik een 109 STAWAG erg warm.

Groet'n Lute

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 15:39
door Justus Christus
Ja, dat had ik elders ook al eens gezien. Ook geen verkeerde!
Vooral omdat je warmte van de motor gebruikt.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f6a263038e0decb73a50abd031277c27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13061840, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 16:11
door roderiquez
Ik ben volledig met de heren eens; het huidige systeem zou in principe goed genoeg zijn.
Maar als je doordeweeks in een werk-/lease auto rijdt, die vaak super luxe zijn i.v.t. series.....ja...dan ben je gauw verwend.
Maar misschien een goede tip; een kachel ventilator van een golf 2 schijnt ook erg goed te zijn. Ik meen dat deze meer rpm maakt, dus/en meer m³/hr verplaats.

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 16:20
door Arjan
Justus Christus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedankt voor de reacties!
>
>
> Maar stel ik maak de te verwarmen ruimte relatief
> goed luchtdicht (kier en gaten dicht en goed
> afsluitende rubbers overal) en ik zorg er voor dat
> het kachel systeem tip top in orde is.
> Voldoet de verwarming / ontwaseming ook bij -30?
> En dan heb je geen 21 graden nodig. +10 in de auto
> voldoed dan.
>
>
> Bij ontwaseming bedoel ik overigens het verdampen
> van aanwezige condens op alle vlakken in de te
> verwarmen ruimte (niet alleen de voorruit).
>
>
>
> Groet!


Uuhhh de experts zullen wel reageren.
Maar is het niet dat met min 30 zelfs de motor moeite heeft om op bedrijfs tempratuur te komen.
Dus dat ook de verwarming niet zijn voledige warmte gaat leveren.

Verder ben ik het met de andere eens met een goed systeem is er voor ons dagelijks gebruik niets mis

Gr Arjan.

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 16:24
door Dennis101
Bij lage temperaturen gebruik je een motorscherm, probleem opgelost.

Dennis B

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 16:36
door Gromit
Inderdaad!
De standaard Series 3 kachel voldoet prima (zeker voor een 88), maar het systeem moet wel schoon zijn!

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('475d1e782a8a60645755720bd0492d9f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 13062162, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2010 15:37 door Gromit.

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 18:13
door roderiquez
En oh jah, misschien ook een tip. Ik heb een keer bij iemands series gezien(volgensmij bij laroboer uit drenthe), dat de de aanzuigende lucht niet via de opening in het spartbord kwam. Deze werd uit de cabine gezogen. Hier was volgensmij een RHD kachel in een LHD auto gebruikt, en dan met een schere bocht naar beneden door de voetenbak. Of het werkt, ik weet het niet (bij een normale auto kun je hem ook op recirculeren zetten, dus waarom nu niet?). Ik vond het wel grappig.

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 18:32
door Exfietser
Iets dergelijks zat in mijn wagen geprutst. Bij mij hebben ze het waarschijnlijk gedaan om te voorkomen dat er stof naar binnen wordt gezogen. De wagen heeft namelijk een jaar of wat in de woestijn gereden waar je toch wel serieus stof kunt hebben.
In ons vochtige kikkerlandje is dit dus een heel slecht idee. De auto ontwasemd niet meer en wordt heel vochtig. 's winters met de ramen open rijden om maar te ontwasemen was noodzaak. Ik heb dus snel de oude constructie hersteld.

Arnold.

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 18:53
door Dirk109
Je kan wel lekker lang van je eigen scheetjes genieten!
Dirk 109

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: do 04 nov 2010, 20:54
door paul
hoi

ik heb een oude ventilator van een awb cv ketel 2hr genomen is 24 volt een werk perfekt
en kost ook niets was afval

groet paul

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: vr 05 nov 2010, 14:29
door Marc-my-Words
Paul, Je noemt daar een prima bron van duurzame, effectieve en geruisarme ventilatoren: HR CV-ketels. Met een beetje geluk liggen die gewoon in de afvalcontainer bij de verbouwing van de buren. Marc

Re: Series 3: kachel verbeteren.

Geplaatst: za 06 nov 2010, 21:11
door paulus-109
zoals alle reacties, het systeem is gewoon goed.

zelf heb ik de kachelkraan vervangen door een Golf II kraantje, deze heeft een grotere diameter
en is veel soepeler te bedienen.
de iets grotere diameter geeft de mogelijkheid veel vloeistof te transporteren naar de kachelunit.
bij mij is het zo heet dat ik mijn hand niet lang in de hete lucht kan houden.

verder heb ik nu een kachel van een mgb onder de stoelenbak gemaakt met een uitstroommond op de voeten van de kids,
(in 109 stawag) dit heb ik nog niet kunnen testen op de weg, maar stilstaand geeft hij, maar ook de originele kachel nog erg hete lucht.
op de laatste kachel heb ik een klep gemaakt die of lucht voor uit de kabine (warmer als buiten) of lucht recht onder de auto aanzuigt, zo kan ik de ventilator in de zomer frisse lucht laten blazen.

in jouw 88 zou het standaard systeem ruim voldoende moeten zijn, zelfs in koude gebieden.

succes paul