Pagina 1 van 1

aankoop Freelander 1, waarop te letten ?

Geplaatst: di 02 nov 2010, 20:50
door Erwin 110TD5
Wat zijn punten van aandacht bij aanschaf van een Freelander 1, benzine...??

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]

Re: aankoop Freelander 1, waarop te letten ?

Geplaatst: di 02 nov 2010, 21:06
door D&G
De tips die ik kreeg...

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina


Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.

Re: aankoop Freelander 1, waarop te letten ?

Geplaatst: wo 03 nov 2010, 20:49
door Michel
Er zijn 2 series Freelander 1, eind 2000 begint de 2de serie. Het benzine blok van de eerste heeft wat issues gekend rond de koppakking als ik me niet vergis, de 2de niet meer. (maar als je er nu 1 koopt, zouden die wel opgelost moeten zijn volgens mij)

Verder is de visco koppeling een belangrijk aandachtspunt, die is gevoelig voor slijtage en vervangen is vrij kostbaar (LR dealer prijs is 650 excl btw, voor het onderdeel alleen, zelf uit engeland halen kan het een stuk goedkoper trouwens).

Hoe je merkt dat die minder wordt is bijvoorbeeld: stapvoets rijden en dan een scherpe bocht maken waarbij je de koppeling intrapt. Als de wagen dan heel erg afremt is de visco aan het eind van zijn levensduur. Je kan er dan nog wel mee rijden, maar het brandstof verbruik is hoger en de visco kan op onbedoelde momenten happen, bijvoorbeeld op een lange bocht op een klaverblad, dat sloopt vervolgens weer je aandrijflijn als je dat vaak hebt: kruisjes, CV joint, IRD en je achter Diff.
Het streepje zetten, wat je veel op inet leest, is zeker geen waterdichte manier om de werking te testen van de visco. Als die helemaal vast staat is die waarschijnlijk ook wel zo verheen, dat ook je aandrijflijn naar de tering zal zijn.

Ook kan het geen kwaad om even onder de auto te kijken, bijvoorbeeld naar de draag armen van de wielen, zijn die niet verroest, zijn er geen grote olie vlekken rond de aandrijflijn, lekt de IRD of het diff niet etc.

Als laatste de banden: het slijtage verschil tussen voor en achter mag niet te groot zijn, de FL is nogal gevoelig voor erg grote afwijkingen in de slijtage van de voor en achter banden: dat manifesteert zich alsof de visco minder begint te worden. Door het verschil in omtrek, wordt het snelheids verschil tussen de beide assen groter, waardoor de visco warm wordt en ook dus harder slijt, maar ook bij de bovengenoemde test, zal het dan lijken alsof de visco slecht is, terwijl de banden de extra wrijving in de visco veroorzaken, ipv de slijtage in de visco zelf. Als je er lang mee door rijdt, zal de visco ook een kortere levensduur hebben...

Het zijn ondanks alles wel erg fijne auto's hoor, ik heb er zelf ook 1 (TD4 uit eind 2000, dus type 2)

____
Landrover 90 uit 1985 & een Freelander Td4 uit 2000
beide-landrovers.jpg --> mod_embed_images_loadimage('39d4444105ed24ea6b0ce320dcb2184b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffotos.dotmol.nl%2Fbeide-landrovers.jpg', 'http://fotos.dotmol.nl/beide-landrovers.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffotos.dotmol.nl%2Fbeide-landrovers.jpg', '', 13057594, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2010 19:50 door Michel.