automaatbak blijft in 1 plakken, kleppenblok verwissleen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart van Dessel

automaatbak blijft in 1 plakken, kleppenblok verwissleen?

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb een RRC staan met automaatbak 4 traps, de ZF. Deze automaat rijdt goed vooruit en achteruit maar hij gaat niet verder als de 1e versnelling. Dit is een beetje een bekend probleempje bij deze bakken maar omdat de auto geen kenteken heeft en niet veilig voor op de weg kan ik er geen uitgebreide proefrit mee maken. Ik heb echter nog een automaatbak liggen die prima heeft geschakeld maar er zit een gat in het huis, van deze bak kan ik evt. onderdelen gebruiken, is het verwisselen van het kleppenblok voldoende of zit het probleem ergens anders?

Gr, Bart
BEN110

Re: automaatbak blijft in 1 plakken, kleppenblok verwissleen?

Bericht door BEN110 »

zit vaak in het filter cq kleppen blok goed schoonmaken van het kleppen blok wil helpen moet wel uit elkaar let goed op de kogeltjes en platjes veertjes is niet moeilijk maar goed opletten ook de schuiven reinigen kleppen blok omzetten let op of het de zelfde zijn v8 en 300 tdi zijn niet uitwisselbaar andere schakel momenten
tijdrover

Bericht door tijdrover »

de mijn e bleef ook in de 1 plakken nadat ik er nieuwe olie in heb gedaan.
na 500-1000 meter schakelde de bak wel weer. ik heb het idee dat als de olie warmer word de bak wel weer wil schakelen.
gisteren heb ik een tijdje in de 2e versnelling gereden a 2500tpm en vandaag schakelde de bak weer normaal.
hoop dat het zo blijft en dat ik het kleppenblok niet heof schoon te maken.

mijn bak schakelt al bij 1500 tpm en van 3naar 4 bij 2000 tpm. is dat normaal?
ik heb het idee dat dat erg laag is. als ik gewoon normaal rij komt de motor (3.9 v8) niet boven de 2000tpm.
110km/u is 2000tpm
terwijl het max koppel van een v8 bij 3200 tpm ligt. toch?
mijn motor draait nooit 3000tpm

groet Henri
BEN110

Bericht door BEN110 »

de schakelmomenten zijn afhankelijk van div variaabelen een daar van is snelheid van de uitgaande as, toeren van de pomp ( oliedruk ) en kickdown kabelstand ( buiten de verschillende kleppen blokken )
na het olie wisselen heb je eerst de motor laten draaien en alle versnellingen geselecteerd ( met voet op de rem )
kontroleer de kickdown kabel eerst of die goed is afgesteld is erg belangrijk en word vaak over het hooft gezien heb je ook het olievilter gewisseld of alleen de olie en welke olie heb je gebruikt
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Transmission Sticking in First
Some owners have experienced the transmission sticking in first gear. Larry Michelon reports that this is usually due to the governor sticking. Larry had this happen to his rebuilt ZF transmission (with 50K miles). A fluid/filter change and addition of Lucas Auto Transmission treatment made the problem go away. After adding another 3K miles on it, including one 900 mile trip, it was still performing fine.

Zit blijkbaar meestal in de governor

Ligt m'n deurkaart al klaar
Bart van Dessel

Kom zaterdag maar! Dan is het druk en gezellig. Like immer.....

Gr, Bart
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Mijn (Torqueflight) blijft juist plakken in z'n 3, en is alleen handmatig lager te schakelen (maar daar heb ik geen automaat voor ). Totnogtoe wijtte ik dit aan de kickdowninstallatie, maar zou dit ook in het kleppenblok kunnen zitten?
Peter

Bericht door Peter »

Hoi,
Hoe stel je de kickdownkabel goed af.
Als ik nu 80 km/u rij schakeld hij (zij) over naar 4.
Nu is het zo, vol gas op het pedaal is ook het einde van de kickdown kabel.
Ik rij wel met Carbs.

Peter
Bart van Dessel

Heb je wel de ZF bak? Omdat je carburateurs hebt, dan is het meestal de oude 3 traps automaat, die ken ik niet precies qua afstelling. Bij de 4 traps: Als je het pedaal vol intrapt (even met niet lopende motor) dan moet je aan de bodem de kick down "klik" voelen. Bij ongeveer 80 per uur gaat de automaat over in de lock-up, dan staat ie al in z'n 4. Trap je vanaf 80 per uur vol op het gas dan moet terug gaan naar z'n 3 en dat vol houden tot ver boven de 100, of je motor zou te weinig power leveren. Ik heb ooit een 4.2 LSE gehad met snellere nokkenas die tot 150 in z'n 3 bleef staan bij volgas.

Gr, Bart
Peter

Bericht door Peter »

Ja, ik heb een ZF-bak en een 3.9 met carburateurs, rijdt op zich niet slecht op gas.
Ongeveer 1:4.5, en op benzine rij ik zelden.
Als ik het zo lees staat hij dus redelijk goed afgesteld.
Hier in de beurt eens doortrekken te ver boven de 100 km/u is niet mogelijk zonder gevaar.
Er zijn geen snelwegen in de buurt.

Peter
Bart van Dessel

Die 150 was op een prov. weg.... wegmisbruikers.....

gr, bart
roony

Bericht door roony »

Bart,

Ik heb een ZF4 HP22 onder een disco 1 300Tdi hangen met ongeveer een gelijk probleem.
De kans dat de kleppen stuk/versleten zijn is klein eerder vervuild.

Spoelen met spoelolie ATF-D (gelijk aan IID) bijvoorbeeld halen bij [www.adr-spierings.nl] ongeveer € 2,2 / liter!!
Daarna een nieuw oliefilter en weer spoelen.
Dit heeft voor mij de boel weer losgemaakt en het schakelt als een nieuwe.

Kijk hier eens voor een fotorapportage als hen uit elkaar haalt: [www.cowdery.org.uk]

Groet,

Roony
Plaats reactie