Pagina 1 van 1
Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: zo 31 okt 2010, 22:43
door Thijs van Amerongen
Is een Land Rover v8 3.5 motor stiller te krijgen door er bijv iets dikkere olie in te doen? .. w50 .. inplaats van .. w40? Dit omdat de (eventueel iets versleten) klepstoters de olie beter vast kunnen houden? Of loop je direct het risico dat je kering eruit geperst wordt bij lage temperatuur? En welke versie van W50 is aan te raden? 5w50 / 10w50 / 20w50? En welk merk is echt goed om de motor op den duur te reinigen van binnen? Iemand ervaringen met een flush? Ik weet dat het niet de manier is om een motor aan te pakken maar op het moment is dit even niet anders. Ben benieuwd naar de ervaringen en of tips, alles is welkom!
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: zo 31 okt 2010, 22:45
door Thijs van Amerongen
Ben vergeten te vermelden dat ik nog een oude oliepomp heb op de ontsteking aangedreven. Las net op internet ook een versie van 10w60? Of is dit echt extreem te dik en knal je letterlijk je keringen eruit?
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: zo 31 okt 2010, 22:47
door Wim Janssen
Een dikkere olie drukt er echt geen keerringen uit. Keerringen zitten in het drukloze gedeelte van het motorblok. Voor de rest geef je zelf al de antwoorden. "Ik weet dat het niet de manier is om een motor aan te pakken "
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: zo 31 okt 2010, 22:52
door BEN110
herrie makende kleppen stoters is vaak en gevolg van slijtage dus vervangen koop en set die kompleet is ( nokkenas kleppen stoters kleppen stoterstangen enz )
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: zo 31 okt 2010, 23:24
door Thijs van Amerongen
Ja dat begrijp ik, maar ik lees altijd dat versleten hydro. klepstoters normale olie niet goed kunnen vasthouden. Dus mijn gedachte is dan ook, kunnen ze het met dikkere olie wel? Ja of nee?
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: zo 31 okt 2010, 23:32
door RoLandrover
[landrover.startpagina.nl]
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: zo 31 okt 2010, 23:35
door BEN110
eigenlijk niet ze zijn versleten en de rest van de motor moet ook draaien op de eigenlijk verkeerde olie en vergeet de kleine metaaldeeltjes die van versleten onderdelen in de motor rond zweven niet ik zou het dus alleen doen als tijdelijke oplossing en het herstel gaan inplannen voor dat het en motor revisie wordt het zal misschien niet zo'n vaart lopen bedenk ook dat en motor waar dit in vervangen is ook beter loopt meer vermogen minder verbruik
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: ma 01 nov 2010, 15:18
door Bart van Dessel
Je kunt het proberen met 20W50, m'n knecht had ook last van tikkende stoters in z'n standaard 3.5 en omdat z'n nieuwe 3.9i klaar stond wilde hij, heel begrijpelijk, geen nieuwe stoters en nokkenas monteren. Het tikken is met 20W50 ipv 10W40 een stuk minder dus wel wat verbetering. Ook olieverbruik een stuk gedaald. Je begrijpt natuurlijk dat dit niet voor langere termijn is maar een uitstel van executie....
Gr, Bart
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: ma 01 nov 2010, 21:03
door Thijs van Amerongen
Ik zie hier op diverse topics dat er ook 20w50 wordt aanbevolen. En de ander 10w40, kan iemand mij uitleggen waarom de een 20w50 koopt en de ander 10w40? Ik weet wat de cijfers voor en achter de w betekenen. Ik denk dat ik zelf voor de 20w50 ga voor nu even omdat het blok al wat meer kilometers erop heeft. 80.000
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: ma 01 nov 2010, 21:32
door Paul Engels
Waarom tikken de kleppen?? Is het slijtage of vervuiling?? In mijn garage los ik en probleem met vervuilde klepstoters in 8 van de 10 gevallen op door er een half litertje atf olie in te gooien. Laat het een paar dagen zitten terwijl je gewoon goed de motor warm kan rijden en dan even de olie verversen. Als dat niet helpt zijn ze echt versleten en zoals iedereen al zegt, dan moet je ze echt vervangen.
De moeite van het proberen waard, succes Paul
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: ma 01 nov 2010, 22:05
door Benno
Inderdaad ouderwets spoelen met 0,5 liter ATF voor de oliewissel. 100 km mee rond rijden en daarna alles eruit. bij een blok met ervaring zweer ik bij 20w50 in het blok. Iets dikker en iets betere druk in het blok dus. Onze blokken zijn weliswaar snel tevreden en het gaat meer om de hoeveelheid dan de druk maar toch. 10w40,15w40 vind ik te dun voor een oude v8. Een nieuwere of net gereviseerde alla maar een blok met ervaring niet doen.
zo houd ik ook helemaal niet van moderne olieen die veel te veel vuil oplossen en in het blok laten zweven. allerlei vage klachten tot gevolg. Onze blokken zijn gemaakt in de tijd dat 20w50 een hele normale dikte was en bij onze gemiddelde temperaturen is dat nog steeds het geval.
Deze discussie komt helaas minimaal 2 x per jaar terug met steeds dezelfde voors en tegens. Ik zou zeggen men doet maar wat hij wil maar ik zweer bij 20w50 in een oude v8
Benno
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: di 02 nov 2010, 10:50
door G-men (gargamel)
20W50 staat ook in de originele werkplaatshandboeken, ik zie het probleem dus niet........ als de fabriek zegt dat hetgeen probleem is...
Duurt alleen iets langer voor je druk hebt.
Gerrit
Re: Klepstoters stiller krijgen
Geplaatst: di 02 nov 2010, 17:13
door Thijs van Amerongen
Okee super, ik ga die ATF is proberen, vind van Forte beetje te gortig. Blok ligt in een boot dus veel uren zal het niet maken in tegenstelling tot een auto dus denk dat het wel lang aan kan