Pagina 1 van 1

Range P38

Geplaatst: vr 29 okt 2010, 23:22
door Martijn ten Broeke
Prikkers,

Vriend van mij wil een P38 4,6 HSE kopen. Vandaag hebben er in twee gereden. Eentje met +/- 185000 km en eentje met 265000 km. Die eerste reed echt bagger, trilde enorm bij het remmen, lekte veel olie, notor liep onregelmatig en volgens mij was er een wiellager aan. De tweede liep perfect en alles leek oké, lekte geen olie (alleen een raam maakte veel herrie bij het sluiten.
Wat kunnen de 4,6 's aan, is 265000 km het einde of kan hij nog wel even?

Graag tips

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ba3836090bdc072e1e1c02456e958056', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 13032595, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2010 21:45 door Martijn ten Broeke.

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 00:01
door Paul Rasch
Beste Martijn,

Dat is sterk afhankelijk van wat er mee is gebeurt en hoe onderhouden. Ken je de historie?
Als er nooit een nieuwe motor in is gegaan of iets structureels is gebeurt (deel revisie) dan zou ik er vanuit gaan dat het blok op is tot je na grondig onderzoek tot de conclusie komt dat dat NIET het geval is.

Zie bv. de site van RPI waar ze prima beschrijven hoe je eenvoudig tot een eerste oordeel kan komen: RPI beoordelen V8.
(geen aandelen, wel heel veel geleerd via deze site).

Succes.

Paul Rasch
1982 109" Stage One, V8

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 00:11
door Martijn ten Broeke
Thanks, dat is nuttig!

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36afb24d300545322b2150e3a6877860', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 13032985, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 00:12
door bertil
hoi,

de p38 is een hele mooie en fijne auto, als ie t doet.
de 4.6 is waarschijnlijk 1 van de slechtste motoren ooit gemaakt(volgens velen) maar als je een goede treft met bekende historie kan t wel eens goed gaan.
wil je meer (motorische)zekerheid ga dan voor de diesel van BMW.
elektronisch is het zowiezo een drama.

gr bertil

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 00:16
door Martijn ten Broeke
huh? het is toch andersom, de diesel is niet de beste de V8, mits de 4,6 (niet de 4L dunne cilinder wanden), is toch best sterk?

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a916e320fe21a962c79d9bf4b54a0fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 13033010, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 00:56
door Raymond
Zoals Bertil al aangaf is de BMW diesel het beste en zou ik ook niet snel voor een V8 van LR gaan.

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 01:01
door Martijn ten Broeke
De 3.5L die ik gebruik is volgens mij niet kapot te krijgen

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a48b5db9cafb501af389a58a23a61fea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 13033237, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 01:01
door bertil
hoi,

de diesel is een V6 gemaakt door BMW, echt een hele sterke en goede motor(olie en water erin houden), van de V8 is de 4.0 beter dan de (opgeboorde) 4.6

gr. bertil

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 01:03
door Martijn ten Broeke
De 4 liter is volgens mij de opgeboorde 3.5??? Ik heb een Disco II gehad met een 4 liter en deze had een gescheurde cilinder...

Zit ik nu helemaal verkeerd te denken?

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4294d7e4487d1b1cacd4953f29c7d7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 13033246, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 01:08
door bertil
hoi,

en de 4.0 is weer opgeboord tot 4.6

de 3.5 V8 schijnt de beste motor te zijn, degelijk en bijna niet kapot te krijgen.

gr bertil

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 14:58
door Ruud Lemmens
Hoi,

Doe die vriend een plezier en zeg dat hij een Discovery II pakt.
Niet om het een of ander, maar een P38 loop je echt op leeg wat betreft onderhoud.
Mechanisch kun je er weliswaar veel zelf aan doen, maar veel storingen dienen ook gewist te worden in de BECM.

Ik heb zelf 2 jaar gereden met een P38 en rij nu 3 maanden met een Discovery II TD5

De problemen van de P38 zijn vaak electronisch van aard en het uitzoeken van de storing kan redelijk tijdsintensief zijn. Het kan kabelbreuk, foute sensor of een defect in één van de ca 10 ECU's zijn die deze wagen heeft.

Motorisch is de diesel de beste keuze, deze gaat het minst vaak kapot. Dit is inderdaad een 6 cilinder van BMW
Bij de benzines zou ik tenderen naar de 4.0, deze heeft dikekre cilinderwanden (al staat dat niet garant voor geen koppakkingsproblemen)
Er is een wissel geweest van motormanagement. De vroege versies hebben Lucas GEMS, de lateren Bosch THOR. Ik zou in die gevallen voor de Bosch gaan.



Groeten, Ruud

Re: Range P38

Geplaatst: za 30 okt 2010, 15:33
door Ruud
Hallo allemaal
Heb een paar jaar een P38 gehad en het is waar wat mijn naamgenoot Ruud Lemmens zegt: dikke shit qua kosten. Destijds wilde ik maar niet luisteren naar goede adviezen van mensen die het konden weten en mij adviseerden NIET te kopen. Ik moest en zou zo'n P38 hebben. Bij mijn auto (220.000) zat er al een nieuw blok in. Ik ben drie keer afgesleept door de ANWB en de auto heeft mij een klein vermogen gekost. Sensoren kapot, versnellingsbak kapot, computers stuk, de luchtvering, je kan het niet zo gek bedenken. Mijn mening is dat het een bloody shame is dat Landrover dit soort auto's voor zoveel geld in de markt durft te zetten, er deugt namelijk weinig van. Je kunt veel beter een T*y*t* kopen.
Van de weeromstuit ben ik inmiddels terug naar basics gegaan, een Range 300 Tdi en een 90, met een 200 Tdi. Geen noemenswaardige problemen meer en de ANWB heb ik afgezegd.

Re: Range P38

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 22:00
door Raymond
Effe voor de duidelijkheid de diesel van BMW die in de P38 zit is geen V6 maar 6 in lijn.

Re: Range P38

Geplaatst: ma 01 nov 2010, 03:04
door Andrew Colville
IK zou er ook ver vanaf blijven, als je er perse een wilt zorg dan wel dat je een hele dikke pot geld hebt staan alvast en het meest uitgebreide abbo bij de ANWB.

3.5 is De originele V8 alle anderen zijn telkens uitgeboorde varianten van de 3.5 zo heb je de 3.9, 4.2, 4.0, 4.6 en zelfs een 5.0

het blok zelf is nooit groter geworden, het vlees tussen de cilinders is steeds gekrompen en met de milieu eisen van toen werden met name de 4.0 en de 4.6 veel te veel gekneepen ( lean burn/arm mengsel) met als gevolg hoge verbranding's temperaturen en schade als gevolg daarvan.

De BMW 6 cil LIJN motor is een behoorlijk betrouwbare motor al komt het voor dat de injectie pompen bij +- 250.000km de geest gaan geven, andere pomp is gewoon weer rijden.

Ook ik zou kiezen voor een Td5 disco 2 rijdt super en is zelf te repareren met gering gereedschap en je hebt geen testbook nodig om hem na een storing aan de gang te krijgen.

De P38 was naar mijn mening zijn tijd een beetje voor qua elektronica met alle gevolgen van dien.

Groetjes Andrew

Re: Range P38

Geplaatst: ma 01 nov 2010, 10:04
door Martijn ten Broeke
Bedankt allemaal, ik het advies gegeven toch iets anders te gaan zoeken!

Een Discovery II zou perfect zijn alleen waren we opzoek naar een auto van +/- 15 jaar oud ivm 2e auto van de zaak.

Een Disco I zou nog een optie zijn maar die vind ik visueel iets minder (heb er zelf eentje gehad en deze beviel wel!!!)

Nogmaals bedankt voor het voorkomen van veel rekeningen en ellende!

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('63da3a3f3d6ca152b2b031ff645e659a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 13043229, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Range P38

Geplaatst: ma 01 nov 2010, 10:37
door Lucas van Lierop
Niks mis met een Disco 1 ;-)

Groet
Lucas

Re: Range P38

Geplaatst: ma 01 nov 2010, 11:01
door G-men (gargamel)
De 3.9 en 4.0 is idd een opgeboord 3.5 blok. De 4.6 heeft dezelfde boring als de 4.0, echter een langere slag en komt zo aan de 4.6 liter.
Qua cilinderwanddikte maakt het dus niet uit of je een 4.0 of een 4.6 blok hebt.

Er zijn idd vrij veel oudere 4.0 en/of 4.6 blokken met een microscheurtje, dat gebeurd echter alleen bij oververhitting van het motorblok. En juist bij de P38 kwam dat veelvuldig voor omdat de slang van de radiateur het regelmatig begaf en dan alle koelvloeistof ineens weg was....
Je kunt wel vrij eenvoudig vaststellen of het blok er last van heeft, Bijna altijd vind je koelvloeistof in de motorolie, en er zijn ook testjes in de hander waarmee de aanwezigheid van uitlaatgassen in de kloelvloeistof makkelijk aan te tonen is.

Als het blok in orde is, en op tijd de olie verwisseld is kan het wel heel lang mee gaan.
Na de eerste serie met problemen selecteerde landrover de onderblokken op wanddikte. Een "dikke"werd een 4.0-4.6 en een dunwandige werd een 3.5....

Ander issue is de electronica van de P38......

Gargamel

bertil Schreef:
-------------------------------------------------------
> hoi,
>
> en de 4.0 is weer opgeboord tot 4.6
>
> de 3.5 V8 schijnt de beste motor te zijn, degelijk
> en bijna niet kapot te krijgen.
>
> gr bertil