Pagina 1 van 1
Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: do 28 okt 2010, 19:15
door Bauke 110
Het is weer eens zover, mijn One-Ten komt niet meer van zijn plek, naja met wat creativiteit nog wel maar rijden is gedaan.
de koppeling heeft het spontaan begeven, mijn probleem nu is. dat het budget voor het laten doen niet groot is. dus
ben van plan dit dan ook zelf te doen. alleen weet ik niet of het gaat lukken om dit op straat te doen. en extra handjes
zijn natuurlijk altijd goed te gebruiken.
misschien iemand die mij kan helpen hiermee. volgens mij heb ik hier geen extra(speciaal) gereedschap voor nodig of wel?
andere Tips zijn natuurlijk ook erg welkom.
Alvast bedankt!
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: do 28 okt 2010, 19:35
door Roy Bruurs
STOP. Eerst je koppelingscylinders controleren. Boven je koppelingspedaal in je motorruimte zit een kleine reservoirtje met een stangentje vast aan je pedaal (soort remcilinder) en onder aan de linkerkant (vanuit de auto gezien) zit nog een cilinder op de bak die de hevel bedient in de bak.
Controleer eerst de cilinder is on de kap. Zit daar nog vloeistof in of is je koppelingspedaal nat van de remvloeistof of licht er een plasje onder je pedaal? Als dit zo is kun je deze vervangen. Het geheel ontluchten (reservoir in de gaten houden) en dan kun jij weer rijden als het goed is.
Dan kun je nog controleren of je cilinder op de bak lekt. Deze is moeilijker te vervangen (zelf nog nooit gedaan) ontluchten moet je ook via deze cilinder doen. Er zit een ontluchtingsnipple (even uit mijn hoofd op de achterzijde van de cilinder)
Succes. Helaas kan ik je nu niet mee helpen moet eerst mijn eigen auto af hebben. Ik kan je helpen maar dan wordt dit wel volgende week woensdag of later.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d29d7fad1109b3a97c152baa3022de67', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13026339, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: do 28 okt 2010, 19:42
door Bauke 110
eerste wat ik gecontroleerd heb is of er nog vloeistof in zat. net zo vol als dat die altijd was dus lekken heeft die
niet gedaan. kan ook nergens een plasje vinden of lek sporen wat van het kopplings systeem zou komen.
Ik was al halverwegen de straat tot dat er koppeling er mee stopte, voelde al een verschil bij het achteruit rijden
en naar zijn 1 zetten. daarna deed die niets meer. met wat creativiteit krijg ik er alleen nog
beweging in wanneer ik hem voor het starten in de versnelling zet en de tussenbak neutraal, starten en vervolgens in
laag te zetten. zo weer gecontroleerd terug voor de deur.
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: do 28 okt 2010, 20:52
door Roy Bruurs
Oke mooi.
Toevalig geen klap oid gehoord voordat hij niet meer koppelde? Kan ook nog zijn dat je vork is gebroken
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d3704c29e6e2f87b14ca0244cd72796', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13026670, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: do 28 okt 2010, 21:20
door Boelo
Bauke, de tips van Roy zijn de meest voor de hand liggende. Maar check ook even of het draad niet uit het bellhouse is getrokken door je slave cilinder. Als dat zo is dan druk je de slave van het bellhouse af wanneer je probeert te ontkoppelen.
Als dat het niet is dan zal het idd een kwestie zijn van het demonteren van de bak en dat is geen sinecure op straat, heb je een LT95 of een bak met losse tussenbak? Je zult in beuide gevallen van bovenaf met een motorkraantje moeten werken, het is simpelweg te zwaar om het van onderaf te doen.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d130853755043129c40003e9bff68293', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 13026818, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: do 28 okt 2010, 21:52
door Bauke 110
Dankje Boelo,
dat zal ik morgen even na gaan kijken. misschien dat ik iets vind. betreft de vork wat Roy zei zal het niet zo zijn ik hoorde geen knak, of ander niet thuis horend geluid.
Gr Bauke
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: do 28 okt 2010, 22:58
door dirk
beste bauke
ik ga er vanuit dat het een van de cilinders is want anders zou de koppeling slippen of de druk groep moet stuk zijn
in de meeste gevallen is het een van de cilinders die stuk is als ik jou was zou ik ze allebei vervangen
is niet echt duur meestal kan je het zien aan de kleur van de koppelings olie als die zwart is zijn de rubbers opgelost
wat ik meestal doe om te kijken of het de cilinder is de olie bijvullen versnellingsbak bak in zijn vrij motor starten
flink op het koppelingspedaal trappen (pompen 10 keer ) en kijken of je dan kan schakelen als dat kan is het zeker een cilinder
groet dirk
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: do 28 okt 2010, 23:58
door paulus-109
bauke, volgende week kan ik wel even langskomen.
nog zin in die panelen? anders maak ik er iemand anders blij mee.
paul
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 00:42
door Eric&Betty Boop
Wat zijn de symptomen precies Bauke?
Kan je het pedaal nog intrappen of zit het bovenin vast?
Als je wel in kan trappen voel je dan nog wat druk/weerstand of gaat hij heel licht en trap je alleen tegen de terugtrekveer in?
Mijn eerste idee is toch een koppelingsvork die door is gesleten op de kogel. Zeker als het ineens is gekomen zonder dat de koppeling naar verloop van tijd steeds slechter werd.
Als het draad van de slavecilinder boutjes uit het bellhouse is getrokken zoals Boelo schrijt dan hangt je slave los en pomp je zo de plunger naar buiten als je 1 keer trapt en dan stroomt alle vloeistof op straat.
Ik heb dat ook nog nooit meegemaakt dat die schroefdraad er uit werd getrokken.
De koppelingsvork daarentegen is een bekend zwak punt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a23b2d2f1e6f50c0301dcf2e565b4e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13027998, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('da7a7c493b724baa994a1bd5738484d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13027998, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 00:51
door G-men (Gargamel)
Het kan best zonder takeltje of het verwijderen van het motorblok. In elk geval bij een LT95.
Was zelf namelijk ook te lui om allest te slopen. Gezien het gewicht is eengladde horizontale garagevloer wel erg makkelijk. En je moet met 2 man zijn.
Ik heb een houten plaat (dik !) genomen en daar met houten klossen en schroeven een soort steun van gemaakt voor de V-bak, Deze vervolgens op een zware garagekrik gezet, en daarmee de bak ondersteund. Vervolgens :
- Tunnel demonteren
- Motor ondersteunen met b.v. kriksteun o.i.d.
- Propshafts loshalen
- Bedieningshendel H/L losnemen
- vacuumslangen en draden diff-lock losmaken
- uitlaat demonteren
- Bouten bell-house losdraaien.
- Bouten bakrubbers losnemen
Krik onder houten plaat, en het gewicht van de bakrubbbers nemen. Als extra veiligheid heb ik destijd nog een paar stevige panbanden rond be bak getrokken en deze op de zitbak afgesteund. (stoelen en cubby box eruit)
Als alles los is, schuif je de bak met enige overedingskracht (koevoet of bandenlichter naar achteren. Uiteindelijk loopt hij vast tegen het chassis, maar zelfs als er een overdrive op zit heb je net genoeg ruimte om de drukgroep en koppelingsplaat eruit te halen.
Zorg er wel voor dat er een pas-tool (of oude prise-as) is voor het centreren van de nieuwe drukgroep.
Monteren in omgekeerde volgorde, waarbij hij als het goed is wat lastig dicht zal gaan omdat uitlijnen wat lastig is op deze manier. Maar dat is kwestie van even frobelen met 2 man..
Het lukt, het kan (met enige krachttermen....)
Overweeg ook ff het volgende, als je hieraan begint, dan altijd drukgorep, koppelingsplaat en druklager in 1x vervangen. Als de hevel van plaatstaal is even goed nakijken of ie niet verbogen is. Vroege LR's hebben een gietijzeren hevel en die gaat eigenlijk nooit stuk.
Mocht je wagen (zoals de meeste LR's) erg veel olie uit de belhouse lekken, dan kun je ook overwegen de motor te demonteren. Iets meer werk, maar je kunt dan wel gelijk de krukasteering en eventueel de oliepomppakking van de V-bak vervangen. Either way, het is een flinke klus !
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bauke, de tips van Roy zijn de meest voor de hand
> liggende. Maar check ook even of het draad niet
> uit het bellhouse is getrokken door je slave
> cilinder. Als dat zo is dan druk je de slave van
> het bellhouse af wanneer je probeert te
> ontkoppelen.
> Als dat het niet is dan zal het idd een kwestie
> zijn van het demonteren van de bak en dat is geen
> sinecure op straat, heb je een LT95 of een bak met
> losse tussenbak? Je zult in beuide gevallen van
> bovenaf met een motorkraantje moeten werken, het
> is simpelweg te zwaar om het van onderaf te doen.
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 01:02
door Bauke 110
even situatie schets:
ik starte de auto, kopeling voelde al iets anders (zwaarder). in zijn achteruit gezet, wegrijden en vervolgens in zijn 1, wat al wat lastiger ging als normaal, na 30 meter rijden en hem in zijn 2 willen zetten tot de conclusie komen dat die dat niet doet. terug naar zijn 1 ging ook niet. auto half op de stoep gezet en nogmaals naar zijn 1, aan het geratel te horen was dat niet echt een succes, net als je een auto wilt schakelen zonder koppeling.
Ik kan het pedaal nog wel indrukken al geeft dit wel iets meer weerstand(in het begin) dan dat ik normaal gewent bent verder hoor/merk ik geen verschil nu gaat het zonder alteveel weerstand
de auto lekker laten staan en even op de fiets gegaan. bij terugkomst geen verbetering, tja beetje eidele hoop. aangezien de auto halverwegen de straat stond dus even creatief geweest.
tussenbak neutraal vbak in achteruit starten en doormiddel van de tbak in laag te zetten kwam er beweging in en in zijn achteruit weer voor de deur gezet.
Dingen die ik even snel bekeken heb:
- vloeistof peil, dit was nog hetzelfde, goed dus.
- geen zwarte kleur olie, zoals boelo aangeeeft.
- geen lekkage in koppelings systeem
- geen plasje onder de auto.
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 01:46
door Bauke 110
kijk daar heb ik zeker wat aan! dankje voor de duidelijke uitleg.
Nu nog even achter komen wat het probleem is. en wat voor mij de makelijkste manier van werken is.
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 01:54
door paulus-109
de motor hoeft er niet uit als je de achterste krukaskeerring vernieuwen wil.
ben je morgen ochtend thuis?
paul
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 02:10
door Bauke 110
Ja ik ben morgen heel de dag thuis. en auto staat gewoon voor de deur dus die gaat niet weg
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 02:11
door Eric&Betty Boop
Als ik dit zo lees zou het het hoofdkoppelingscilinder kunnen zijn die inwendig lek is.
Je ziet dan geen uitwendige lekkage maar de druk lekt dan langs de zuiger ipv van dat het naar de slave gaat.
Is alleen wat lastig te vervangen in een linksgestuurde auto omdat hij half onder de wing zit en aan de andere kant zit de hoofdremcilinder in de weg.
Als dit het is vervang dan ook gelijk de slave en het stukje flexibele leiding.
Mocht dit het niet zijn maar de koppeling en de bak moet er achter weg vervang dan alles.
Dus drukgroep,plaat,druklager maar ook de vork en de kogel waar die op scharniert en niet te vergeten het toplager(deze zit in het vliegwiel).
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6a7510d2b3e16c76a711793b82e3cf4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13028404, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1003cb6ccf7a11d29e05ad5f6f4b9dfc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13028404, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 02:16
door Cadarn
Begrijp ik goed dat je wel koppelt ( er is nog aandrijving), maar niet ontkoppelt?
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 02:17
door Bauke 110
klopt als een bus.. behalve als de motor uit staat kan ik versnelling wisselen.
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 02:27
door Cadarn
Moet helpen
Ik weet ook niet alle mogelijkheden, maar lijkt er wel op dat je platen nog heel zijn dan.
Meeste kans inderdaad in de vork of een cilinder.
Weet niet of het kan: mogelijk interne lekkage in cilinder?
Is een vreemd mechanisme; vorig jaar met Kerstmis in Engeland verloor ik mijn ontkoppeling, terug in Nederland na weer een nachtrust alles weer oke en nu nog
Zie posting Pepe, hij was sneller
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2010 00:29 door Cadarn.
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 02:34
door paulus-109
probeer tussen 9 en 10 even langs te rijden.
paul
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 02:35
door Bauke 110
is goed, zal zorgen dat er koffie staat. alvast bedankt.
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 10:58
door Roy Bruurs
Nu ik even na zit te denken zou het ook nog mogelijk kunnen zijn dat het stukje flexibele slang opzwelt waardoor je daar de hele druk in trapt en niet naar de slave.
Ik vermoed ook dat het niet ligt aan je koppelingsplaten drukgroep op plaat.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('33228d6c275974ef691b7059290b28ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13028804, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 11:29
door Bauke 110
Paul is net even langst gekomen om te kijken en hij vermoet dat het toch het vorkje. hydraulisch werkt alles. je hoort ook geluid in de vbak
Nogmaals dank Paul
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 13:26
door Roy Bruurs
Oei das minder. Wordt de bak verwijderen dan. Succes met die klus. Als je hem dan toch los hebt kun je meteen de koppelingsplaat drukgroep en lager bekijken en eventueel vervangen. Zoals al eerder gezegd zorg dan wel voor een tooltje om het geheel te centreren.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2ebcabfb1294d8ed792f8a5c5a04a71', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13029446, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 13:50
door Bauke 110
toch even de slave na gekeken, aangezien de bak er zo 123 niet uit kan en controlle is altijd beter. na het er uit halen en proberen contateerde ik toch een lek in het rubber.
of dit nu al was of door het los halen komt wie gaat het zeggen. dus tijd om de slave los te draaie, maar ik krijg met geen mogelijkheid de leiding los.
vanaf de slave zit eerst stukje buis die na 2 bochten overgaat in hydraulische leiding.
iemand een trukje om dit er af te krijgen ?
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 13:57
door Roy Bruurs
Leiding sleutel? of een ringsleutel aanpassen door er een sleufje in te slijpen. Ringsleutels willen er wel is afschieten.
Edit was jij nog geintreseerd in die banden die nu onder de groene van mij liggen. Kumho Venture MT 235-85-16 (voorloper van de 71 uitvoering)
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('59a3e998a0c19c55a6f209281a521bcc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13029628, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2010 11:59 door Roy B.
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 14:22
door Dennis101
Vaak is het probleem dat de leiding en de leidingmoer ten opzichte van elkaar niet meer willen draaien.
In dat geval is het gemakkelijker om de leidingmoer met een passende sleutel vast te houden en de cilinder te draaien.
Als de cilinder dan los is kun je meestal weer beweging krijgen tussen de leidingmoer en de leiding, waardoor je hem eventueel zou kunnen hergebruiken.
de oorzaak hiervan is vaak een combinatie van vervuiling en te vast aandraaien van de moer.
Dennis B
Edit: schrijffout hersteld
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2010 12:23 door Dennis101.
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 14:40
door Bauke 110
Het is me gelukt hoor,
uit eindelijk eerst de complete flexibele slang los gehaald en op het gemak naast de auto slave vervangen. nu alleen nog even kijken
welke vloeistof er in moet en dan hopen dat de slave die ik had liggen ook gelijk de juiste is.anders die nog even op de kop tikke
en dan hopen dat dat ook mijn koppeling probleem oplost.
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 14:47
door G-men (gargamel)
De originele koppelingscilinder van de 100V8 is een lockheed cilinder. Nogal speciaal type, en vrij prijzig.
Heeft volgens mij iets grotere cilinderdiameter.
Ik heb er echter al jaren een gewone standaard 110 slave in zitten. Boutgaten zijn hetzelfde en passen prima. Je vorm is ietsje ander, maar het werkt prima. (had het ding ook liggen...

)
Gerrit
Bauke 110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is me gelukt hoor,
>
> uit eindelijk eerst de complete flexibele slang
> los gehaald en op het gemak naast de auto slave
> vervangen. nu alleen nog even kijken
> welke vloeistof er in moet en dan hopen dat de
> slave die ik had liggen ook gelijk de juiste
> is.anders die nog even op de kop tikke
> en dan hopen dat dat ook mijn koppeling probleem
> oplost.
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 14:56
door Bauke 110
dan zal vast anders om ook werken. heb een 2.5NA
even een ander vraagje welke olie er in moet. ik heb nog een fles Kroon oil Special Hydraulic Fluid SP 3013 staan
is die ook te gebruiken in een koppelings systeem van een landrover?
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 15:03
door Roy Bruurs
Bauke 110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> dan zal vast anders om ook werken. heb een 2.5NA
>
> even een ander vraagje welke olie er in moet. ik
> heb nog een fles Kroon oil Special Hydraulic Fluid
> SP 3013 staan
> is die ook te gebruiken in een koppelings systeem
> van een landrover?
Remolie niks anders
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('75fd2bf6a05ebe3f43b9b76478caff71', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13030010, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 15:13
door G-men (gargamel)
Remvloeistof DOT4.
Als dat erop staat kan het, anders niet.
Gerrit
Bauke 110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> dan zal vast anders om ook werken. heb een 2.5NA
>
> even een ander vraagje welke olie er in moet. ik
> heb nog een fles Kroon oil Special Hydraulic Fluid
> SP 3013 staan
> is die ook te gebruiken in een koppelings systeem
> van een landrover?
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 15:15
door Bauke 110
Dankje!
ik ga even op zoek naar de juiste olie en dan straks hopen dat het opgelost is.
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 15:17
door Roy Bruurs
G-men (gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Remvloeistof DOT4.
> Als dat erop staat kan het, anders niet.
>
> Gerrit
>
>
> Bauke 110 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > dan zal vast anders om ook werken. heb een
> 2.5NA
> >
> > even een ander vraagje welke olie er in moet.
> ik
> > heb nog een fles Kroon oil Special Hydraulic
> Fluid
> > SP 3013 staan
> > is die ook te gebruiken in een koppelings
> systeem
> > van een landrover?
Geen dot 4 tast de rubbers aan!!
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 16:29
door Bauke 110
Helaas. conclusie van de dag. leuk geprobeert... maar toch de bak er uit.. gelijk wat keringen vervangen van de krukas en tussenbak dan.
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: za 30 okt 2010, 00:30
door paulus-109
hoe is de staat en de profieldiepte? quanta kosta?
paul
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: za 30 okt 2010, 00:41
door paulus-109
vanmorgen gekeken naar de koppeling van bauke.
- er is volledige druk op de koppelings plaat, auto staat muurvast in de versnelling.
- als je ontkoppelt hoor je actie in het bell house waaronder een hoop gekraak en gepiep.
- olie zag er netjes uit en de leiding zwelt niet op.
conclusie: vork of defect/los druklager, correct me if i,am wrong
paul
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: wo 03 nov 2010, 13:34
door Bauke 110
Eindelijk ben ik er eens aan toe gekomen om een begin te maken. nu alleen de voorste aandrijf as los en dan kan de bak er onderuit.
tot nu toe een leuk klusje ook als het je eerste keer is zal kijken of ik tussendoor nog wat foto's zal maken, is altijd leuk.
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: do 04 nov 2010, 12:49
door Bauke 110
Zo, gister avond in het donker is toch de bak er tussen uit gekomen.
met een paar handige tips van de mensen hier ging het toch nog redelijk goed in je eentje.
Balk op het roofrack 1 in de auto en daar de takel aan hangen.
helaas geen tijd gehad gister om foto's te maken dus hier wat foto's hoe hij er vanmorgen bij stond.
mijn vermoede was dat de gaffel stuk zou zijn. blijkt helaas niet het geval te zijn.
Iemand een suggestie hoe het beste dingen uit te sluiten?
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: Koppeling vervangen One-Ten
Geplaatst: do 04 nov 2010, 22:30
door Pekinees
Die constructie met balk op roofrack, balk daar onder en eentakel heb ik ook gedaan, ging best goed in een krappe garage.
--> mod_embed_images_loadimage('186ae0455b96f8e32b94520db8e18b5b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Frinusd%2FOperatieGele%235342405743498571426', 'http://picasaweb.google.com/rinusd/OperatieGele#5342405743498571426', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Frinusd%2FOperatieGele%235342405743498571426', '', 13064319, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Rien