Pagina 1 van 1
Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: do 28 okt 2010, 14:08
door Wim Janssen
Weet iemand wat de wanddikte van de kokers van een Brownchurch roofrack is?
groeten
Wim
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: do 28 okt 2010, 20:39
door ToyRoverlander
Weet het niet als feit, maar ik gok 2mm.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: do 28 okt 2010, 20:45
door Wim Janssen
Ja die gok kan ik ook wagen. Misschien even ter aanvulling. Ik wil een roofrack gaan maken van koker 25 x 25. Een verschil in wanddikte van 0,5 mm scheelt 16 kg op het hele rack. Dus is het belangrijk te weten wat je nodig hebt. Van een Brownchurch weet ik ongeveer hoe sterk deze is vandaar dat ik die wanddikte graag zou overnemen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: do 28 okt 2010, 21:10
door sjorsboomschors/aka/PP
zal vanavond als ik thuis ben even meten voor je
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: do 28 okt 2010, 21:22
door Joost Nouwen
Wat wil je gaan doen?
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: do 28 okt 2010, 21:28
door ToyRoverlander
Quote Wat wil je gaan doen? Daar ben ik ook benieuwd naar. Hoe wil je dat roofrack maken? 16kg gewichtsverschil door een 0.5mm mindere wanddikte betekent dat je aardig wat buis aan het gebruiken bent.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: do 28 okt 2010, 21:54
door Wim Janssen
0,5 mm op 2 mm is ook 25%. Maar er zitten inderdaad redelijk wat meters koker in. Daar kan ik ook nog wel wat mee spelen om het gewicht te verminderen. Maar goed, eerst moet ik weten welke wanddikte gebruikelijk is en dan kan ik verder rekenen waar ik op uitkom. Is dat gewicht te hoog kan ik het ontwerp nog wat aanpassen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: do 28 okt 2010, 22:18
door Frans Herlé
Hoi Wim,
Ik heb buiten even gemeten aan het roofrack van de Carawagon.
Koker 19,5 mm wanddikte 2 mm.
Of het een Brownchurch is weet ik niet zeker maar in detail lijkt het er wel veel op.
Groeten Frans Herlé Military Carawagon
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: do 28 okt 2010, 22:28
door Gert
De berekeningen voor doorbuiging zijn eigenlijk erg eenvoudig. Als het je om gewichtsbesparing te doen is, kun je er ook voor kiezen om te berekenen hoe licht hij zou kúnnen worden.
Trouwens, uit pure nieuwsgierigheid, wat is er "zwak" aan een roofrack ? Wat begeeft het het eerst ?
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: do 28 okt 2010, 22:31
door ToyRoverlander
Iets om te onthouden. Een grotere diameter is sterker dan een grotere wanddikte, en het weegt minder.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 00:12
door Wim Janssen
Precies, daarom wil ik ook 25 x 25 gebruiken. Ik ben net bij iemand geweest die een hele partij had maar dat bleek maar 1 mm te zijn en dat is echt te dun. Als de bekende rekken, zoals Frans gemeten heeft, 20 x 20 x 2 mm zijn, dan vermoedt ik dat 25 x 25 x 1,5 genoeg is. Zeker als je wat meer dwarsliggers op het dak legt en deze met elkaar verbindt, zodat het gewicht sneller over een groter vlak wordt verdeeld.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 00:13
door Wim Janssen
Dank je Frans. Dan was de gok van ToyRoverlander dus toch goed.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 00:14
door Wim Janssen
De dwarsliggers over het dak hebben de grootste overspanning.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 00:25
door ToyRoverlander
Klinkt als een goed plan! Lijkt me sterk zat. Gaat ie lijken op een brownchurch met opstaande zijkanten? Als de maat te krijgen is zou je zelfs 25x20 kunnen pakken. Even sterk door dezelfde hoogte, maar omdat ie wat smaller is weegt het wel wat minder.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 00:50
door dirk
niet te sterk maken he
moet wel mee blijven bewegen met het dak
groet dirk
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 01:58
door paulus-109
overweeg een zwaardere koker voor de basis en een dunwandige voor de opbouw.
je basis is dan zeker sterk genoeg, iets minder kilo,s winst welliswaar........
paul
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 10:42
door sjorsboomschors/aka/PP
yep , zijn de maten bij mij ook
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 11:06
door Arjan
Hoi,
De vraag wat is het zwakste punt bij het roofrack.
Andwoord: Is er niet!!!!!!
Het grootse probleem is de Landrover.
Je dak gootje is niet sterk genoeg om veel gewicht te dragen.
Als je je zelf houdt aan het max gewicht dat landrover opgeeft kun je je roofrack ook van supper licht karton maken..
Tip maak voldoen de pootjes en een strip die over de hele lengte van je dak in het gootje dragen.
Cheers Arjan
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 11:42
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Tip voor de dwarsliggers is dat ze niet zo breed als hoog hoeven te zijn, bespaart ook weer gewicht. De hoogte telt meen ik tot de derde macht mee in weerstand tegen buigen (auw, dat wasl lang geleden).
Succes en ik wil graag een foto zien als hij af is!
John
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 13:02
door Huub Pennings
Hmm, de noodzakelijke sterkte hangt ook af van wat vor maximale puntbelasting erop komt. Een vent van 120 kilo die zich verstapt en een huppeltje maakt geeft een indrukwekkende last en als hij dan net op een ligger staat wil je niet dat die na afloop vervormt is. Dus of alleen lichte mannekes of zware buizen. Je kan ook eens ugefa bellen wat voor dikte die aanhouden. De rekken van hun zijn wel een beetje zwaarder dan brownchurch maar veel sterker.
Huub
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 13:40
door Wim Janssen
Huub, dat is precies wat ik bedoel. Discussies over volbepakte roofracks op wasborden in Afrika hebben hier geen zin, want ik denk niet dat ik daar kom. Maar inderdaad heel praktisch, je moet er over kunnen lopen. Vandaar dat ik ook al de dwarsliggers voldoende met elkaar wil verbinden om dit gewicht zoveel mogelijk te spreiden.
En dan komen we gelijk op het volgende punt. Wat is een praktisch maximaal gewicht van een roofrack. Ik zit zelf aan een grens van 50-55 kg te denken. Wat denk jij?
groeten
Wim
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 13:59
door Arjan
Wim
Het feit blijft dat de max dak belasting van een Defender 75 kg is
Minus 50 kg roofrack mag er nog een mannetje van 20 kg iets van 5 kg op het dak gaan leggen.(en dat maakt niet uit of dat in afrika of limburg gebeurd)
Met andere woorden steek niet alleen al je enrgie in de sterkte van het roofrack maar ook in de bevesteging.
Gr Arjan.
Die al een aantal serie`s en defenders voorbij heeft zien komen waar de deuren niet meer van open konden.
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 14:08
door Wim Janssen
Arjan,
Aangezien massa's land Rovers rondrijden alsof ze op weg naar de andere kant van de wereld zijn, denk ik dat die dakbelasting iets hoger mag zijn dan Land Rover voorschrijft. Voor de rest zijn alle tips over kracht en gewichtverdeling hier al tientalle keren aan de orde geweest en met een beetje gezond verstand en constructie inzicht zijn al die punten logisch.
Zoals ik mijn topic begonnen was, twijfelde ik alleen over de wanddikte van koker 25x25. En een kleine twijfel over het maximaal gewicht.
Het gebruik van het roofrack zal vooral in de klasse "af en toe handig" liggen en niet in continue afgeladen vol.
groeten
Wim
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 14:12
door Marc-my-Words
Is he niet slimmer om een matig stijve vloer in je imperiaal te leggen?
Geen idee wat bijv. een dun paneeltje glasvezelversterkte kunststof weegt, en hoeveel dat dan gaat meegeven maar puntbelastingen worden ineens een stuk lager (en van dat spul bestaat ook in weerbestendige anti-slip varianten. Als je een paneeltje echt vast aan de dragers monteert wordt een en ander ineens heel veel stijver.
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 14:25
door Marc-my-Words
En in aanvulling op de daklast: Er is een heel groot verschil tussen de dynamische belasting en de statische belasting.
Een daklast van 120 kg (die dikke man) die stil staat op een imperiaal van 50 kg is een fractie van diezelfde man die een beetje staat te springen op datzelfde imperiaal, en dit valt ook weer in het niet bij dynamische krachten die je "kado" krijgt bij een rijdende auto. Rijdt maar eens stevig door over een verkeersdrempel met een kratje bier op schoot (dwz laat iemand anders rijden en neem zelf dat kratje op schoot, en ga daarbij liefst achterin zitten). Dat kratje is best te hebben op schoot, maar weegt ineens een veelvoud als je omhoog hopt over de drempel, het volgende moment zweeft het/weegt het even niks (je bent op de drempel aangekomen) om vervolgens weer met een klap te landen. Nog erger is een noodstop, en nog extremer een te late noodstop.
Het dak kan zelfs, zei het met bescheiden vervormingen, het gewicht van een hele LandRover dragen, dus statisch zit je niet gauw fout. Dynamisch is een ander verhaal, maar ook dan is waarschijnlijk de draagkracht van de gootjes de zwakste schakel.
Re: Wanddikte koker roofrack
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 19:56
door ToyRoverlander
Dakbelasting inclusief roofrack is 150kg. Bij zo'n opgegeven waarde wordt al rekening gehouden met dynamische belasting. Mijn oude isuzu trooper had waarschijnlijk een max daklast van 75kg, maar we hadden er een roofrackje opzitten en zaten er met 10man op zonder problemen. Statisch kan ie best veel hebben.
25x25 of 25x20 zal wellicht wat doorbuigen met puntbelasting, maar zolang je onder de rekgrens blijft veert ie gewoon weer terug als de last eraf gaat. Beide zijn prima geschikt voor een roofrack. Zolang je maar zorgt dat de liggers niet 1cm boven het dak zitten, want als je er dan op gaat staan buigt ie door tot ie op het dak zit. Ietsje hoger maken dus.
Een strip die de pootjes verbind in de goot is een goed idee! Verdeelt de krachten over het gootje.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..