Pagina 1 van 1
2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 14:07
door Ron
Iemand een idee hoe een 2.5 diesel, non-turbo, zich gedraagt in een 110?
Ben benieuwd of een 2.5 prima te doen is, of dat bv een 200/300tdi veel beter, sneller etc is.
bvd,
Ron
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 14:16
door Roy Bruurs
heb een 2,5 in mijn 90 gehad. Op de snelweg ging had hij een kruissnelheid van 90. En met optrekken zijn ze ook niet echt vlug en kun je niet goed meekomen in het dagelijks verkeer. Nadat ik deze totall los had gereden stond het voor mij vast dat er een 200 of 300Tdi terug moest komen. (111pk disco 200tdi tegenover een 2,5N/A met 67Pk) Denk dat je zelf wel in kunt vullen dat voor het gewicht van je auto de aantal pk's nogal weinig is. Mijn advies is dus om uit te kijken naar een 200 of 300 Tdi bij hebben deze motoren 111Pk (Voor degene die er dadelijk over gaan vallen ja een 200Tdi van een defender heeft 107Pk)
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0dd6e8f7013856de0b012f57a52fa571', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13014060, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 14:21
door paulus-109
op zich is een 2,5 na best een leuk blok.
enkel als je erg veel snelweg rijden wil is het niet de snelste.
zelf heb ik een 2,5 na in mijn 109 gelepeld, maar enkel omdat ik een 200tdi niet makkelijk passend kon maken.
turbo etc zit in de weg bij het series stuurhuis. ook de vermogenwinst zag ik niet zitten met de standaard bak en remmen.
jij hoeft daar niet aan te denken, stuurhuis zit verder naar voren in een 110 en de remmen zijn beter.
200tdi dus in jouw geval!
paul
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 14:43
door Roy Bruurs
Jep stuurhuis zit idd verder naar voren maar de stuurstang bij een LHD zit toch gruwelijk in de weg voor het plaatsen van een 200Tdi disco blok. Bij Rhd heb je nergens last van. Wel zul je een uitlaatbochtje moeten bestellen of zelf (laten) maken. Een saab bochtje zou ook passen.
Een 2,5N/A is een zeer betrouwbaar blok maar in mijn ogen ook buiten de snelwegen om te langzaam om goed mee te komen in het verkeer. Op de snelweg ging ik altijd achter een vrachtwagen rijde. Wat mij ook opviel is dat mensen op de snelweg wel begrip hebben voor een vrachtwagen die 90 rijdt maar niet voor een oude landrover (omdat ze het verschil niet zien met een nieuwe defender) Bij mij liepen ze altijd te duwen als ik 90 reed zonder vrachtwagen voor me. Natuurlijk trek ik me daar niks van aan maar levert wel gevaarlijke situaties op.
Ik ga dadelijk mijn ninety met 200Tdi ophalen. Als ik weer thuis ben (na 1,5 uur snelweg) weet ik je te vertellen hoe het rijdt. op de provinciale wegen vondt ik het al fijn dat ik met de testrit makkelijk naar de 80km kon.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8539f26cac9f44fc84d3428606d7ab41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13014220, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2010 12:45 door Roy B.
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 14:57
door paulus-109
ben wel beniewd naar de staat van je 2,5 na blok.
zelf haal ik met gemak de 120 en kruisen op 100 is goed te doen mede door de isolatie van mijn schutbord.
optrekken is niet slechter als mijn caddy overigens.
met de oude 2,25 haalde ik ook makkelijk de 115 em kruiste ik wel 90.
kan me niet voorstellen dat een def90 zoveel zwaarder is als mijn sIII 109.
deze zomer een 110 td5 meegehad voor een roadtrip van 5 weken door fr sp en port, die kar haalde met gemak de 140 en optrekken was super, kruisen deed ik echter ook maar lekker op 110.......................
extra power is zeker lekker, had ik ook gedaan als het makkelijker in te bouwen was..................
vandaar dus 200tdi voor ron.....
paul
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 16:41
door Ron
hmmmm, misschien toch aanschaffen en gelijk een ander hartje er in? De combinatie die ik zoek is niet zo dik bezaaid dus vandaar....
In ieder geval bedankt voor de info zover!
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 16:42
door Robert
Ik heb mijn 2,5 N/A vervangen voor een 300 tdi van een disco. Wereld van verschil.
Heb eigenlijk alleen de motorsteunen moeten aanpassen vwb laswerk. Luchtfilter verplaatst en nog wat aanpassingen. Niets spannends. Verder past alles er gewoon in. Ik heb wel lekker veel sleutelruimte voor over gehouden omdat ik mijn LT77 heb behouden
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 19:25
door Huub
Ook ik heb de 2.5NA vervangen door een 300tdi in de 110, maar wel nadat wij er in 6 jaar 160.000 km mee hadden gereden.
Met grote banden (255 85 16) kon ik met de 1.6 tussenbak 95 kruisen inderdaad met het vrachtverkeer mee.
De top lag met deze tussenbak op 110 km.
Secundair maakt het niet veel uit. In Tsjechië eens samen met een tdi gereden die na een uurtje vond dat wij hem ophielden. 200 km secundair verderop waren ze in 4 uur tijd 7 minuten op ons uitgelopen.....
In de bergen is het wel hinderlijk dat je niet met het moderne vrachtverkeer omhoog kan maar je komt wel boven en onthaasten hoort bij onze Land Rover ervaring.
Huub
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 22:35
door Bauke 110
ik rijd zelf een 110 met 2.5NA gemiddel 96/100kmph op de snelweg.
als ik jouw was zou ik kijken voor een 200/300Tdi, dit omdat je dan
makelijk met het verkeer mee kan en dat is in veel gevallen best
lekker
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 22:42
door ToyRoverlander
2.5NA.....
TRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGGGGGGGGG
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 23:20
door Tinus 110
vond het een geweldige wissel van 2.5d n/a naar 200 tdi. Lopen beide geweldig goed, 200 tdi maakt wel meer lawaai (nagelt meer) - heb 'm met een 1:4 tussenbak. (na was met 1:6).
zou het absoluut doen, is goede investering maar reken op extra kosten mbt stuurhuis, stuurbekrachtiging, uitlaat, koeling (gelijk kenlow plaatsen), goede voorgloei-installatie (...).
[twitter.com]
web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('16710fca14c59cf460d5acc514e311fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 13016885, 600, 600, 'Loading image ...', false);
One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 23:24
door Joost88
200tdi is toch een directe motor? waarom moet hij gloeien dan?
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 23:32
door Ron
Ik heb nu een 130 met een 200tdi en gaat idd prima. Wie weet een wegenbelastingvrije pick-up erbij maar misschien toch niet met een 2.5 na....
Heb helaas een 110 met een 3.5td min of meer laten schieten maar das denk ik een fout van me geweest....
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 23:33
door ToyRoverlander
Ook direct ingespoten diesels kunnen/moeten gloeien als het koud is
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 23:37
door Joost88
toch niet met die temperaturen in NL?
We rijden bij ons thuis ook met een sofin, geen gloeistift te bekennen hoor.
En mijn renaultje uit '67 ook niet, dat is starten lopen. Heeft wel een vlamstart, maar dat noem ik geen gloeien.
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: di 26 okt 2010, 23:41
door ToyRoverlander
Ligt ook aan de staat van de motor. Als ie versleten is dan zal ie eerder moeten gloeien dan eentje die nog in erg goede staat is.
Mijn indirect ingespoten blok start ook bij 2 graden zonder te gloeien, hij gaat alleen wel een tijdje rond voor ie aanslaat.
Toyota direct ingespoten diesels hebben geen gloeibougies, maar een warmte element in de luchtinlaat bijvoorbeeld.
Ik liet mijn Tdi in zuid afrika ook gewoon voorgloeien voor het starten, wellicht dat ie het ook zonder doet,maar hij start beter als je wel gloeit.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 01:12
door Marc-my-Words
paulus-109 Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> deze zomer een 110 td5 meegehad voor een roadtrip
> van 5 weken door fr sp en port, die kar haalde met
> gemak de 140 en optrekken was super, kruisen deed
> ik echter ook maar lekker op
> 110.......................
>
> paul
't Kan nog "erger".
Na een Td5 die na 10 jaar op z'n kop ging nu een TD4, en ondanks het wat minder geciviliseerde geluid (wel stiller maar ook hoekiger) van de TD4 kan ik zeggen dat de TD4 nog beestachtiger trekt, gevaarlijk gewoon: voor je het weet rijd je 70 door de bebouwde kom. 't Moest verboden worden !!
Verbruik is er ook naar: met de Td5 was zomers 1:12 haalbaar, met de TD4 heb ik vooralsnog nogal wisselende scores van 1:10 tot 1:11 (± iets).
Marc
Re: 2.5 diesel ervaring
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 01:33
door bowy
MIjn 200TDI start tot -5 prima zonder gloeien, daaronder effe 5sec gloeien.