Pagina 1 van 1

Vering 109 V8

Geplaatst: di 26 okt 2010, 01:43
door Michiel 109 V8
Ola,

Weet iemand of je bij een 109 V8 de bladveren van de diesel uitvoering moet nemen of de gewone benzine veren? (Ik neem aan dat een V8 blokkie net zo zwaar is als een dieseltje, dus ik zou zeggen ga voor de diesel veren). Het onderdelenboek biedt geen antwoord.......

Ik ben nl aan het overwegen om weer terug te gaan naar de originele veren en de parabolen weg te doen. Afgelopen week met 9 man rondgereden en bij iedere rotonde zit mijn hart in m'n keel als die zo verschrikkelijk overhelt. Dat roofrack maakt het dan nog een stukkie erger dus ik wil weer stijver. Torsie stangen monteren wordt een hoop geklooi ben ik bang en dan kom je van onderaf helemaal nergens meer bij denk ik.

En worden die veren echt zo snel stugger of moet je ze gewoon even loshalen en goed in het kopervet zetten?

Greetz,

Michiel


Re: Vering 109 V8

Geplaatst: di 26 okt 2010, 02:15
door Dennis101
Ik heb het ook overwogen bij mijn 88" S3, maar aangezien de huidige RM paraboolveren de enige veren zijn die ik nog niet binnen 3 jaar gebroken heb hou ik ze er toch maar onder. De mindere wegligging door de paraboolveren neem ik maar voor lief.
Wat betreft de gewone bladveren is het voor een 109" vrij eenvoudig, want standaard hebben alle uitvoeringen dezelfde veren voor en achter.
De voorveren van een 109" zijn weer hetzelfde als van een 88" diesel.
De V8 motor is een fors stuk lichter als de 4 cilinder motoren, alleen is de LT95 weer een stuk zwaarder als de LT76 waardoor je ongeveer hetzelfde uitkomt.
Er bestaan ook wat meer comfortabele achterveren, maar dan heb je weer hetzelfde probleem als met de paraboolveren.

Dennis B

Re: Vering 109 V8

Geplaatst: di 26 okt 2010, 10:15
door Jan-Wijbrand Kolman
Mag ik vragen welke paraboolveren je in gebruik hebt nu? Uit hoeveel "veerbladen" bestaan de achterveren nu?

Ik zat nl. juist te overwegen om paraboolveren te monteren. Het verhaal van ontzettend overhellen doet me dan weer twijfelen... Ik zal niet snel met 9 man in de auto zitten, maar op vakantie moet er natuurlijk wel het een en ander mee. En sinds kort hebben we een roofrack, en die zal ook wel niet leeg blijven

Alternatief zou dan inderdaad zijn om het "gewone" verenpakket los te halen en schoon te maken en "glad" te maken. Ik lees verhalen over bv. UHMW-tape tussen de veerbladen, om ze goed onderling te laten glijden.

Succes!

Re: Vering 109 V8

Geplaatst: di 26 okt 2010, 10:22
door Michiel 109 V8
Hoi Dennis,

Er zit toch wel verschil tussen de voor en achtervering? Namelijk de 265627 bestuurderskant voor, 264563 bijrijder en achter279678 en 79 achter.

Ik heb ook de RM parabolen. Wat misschien ook nog kan is achter een vijfde veer plaatsen. Ik heb nu de standaard 3 blads met één extra hulpveer voor de stawag. Met een beetje werk moet er een vijfde veer onder te zetten zijn. Heb je dit el eens eerder gehoord/ gezien? Voor zou ik dan zo'n zelfde constructie maken, dus een drieblads ipv een twee blads.


Greetz,

Michiel

Re: Vering 109 V8

Geplaatst: di 26 okt 2010, 17:31
door Dennis101
Jazeker, er zit verschil tussen voor/achter en links/rechts maar wat ik bedoel is dat de veren van een 109V8 niet afwijkend zijn t.o.v. een andere 109".
Om nog een 5e blad te plaatsen bij de RM veren heb ik niet eerder gezien. De meesten die permanent zwaar beladen rijden kiezen voor de normale bladveren of de HD versie hiervan.

Dennis B

Re: Vering 109 V8

Geplaatst: di 26 okt 2010, 22:35
door ToyRoverlander
Toch...... zou ik voor een stabilisatorstang achter kiezen. Die geeft the best of both worlds. Is alleen net ietsje meer werk.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Vering 109 V8

Geplaatst: di 26 okt 2010, 22:38
door Michiel 109 V8
Ik heb snel even gezocht naar een stabilisatorstang maar zag bedragen van 500 euro langskomen, dat is me te gortig......

Re: Vering 109 V8

Geplaatst: di 26 okt 2010, 22:41
door ToyRoverlander
Ik zou er één van een Defender bijvoorbeeld pasmaken. Of van een disco oid, weet niet hoe ze eruitzien qua vorm en bevestiging.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..