Pagina 1 van 1

ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 12:09
door Robert
Wie weet nog een oplossing voor een probleem met mijn ontsteking. De volgende zaken heb ik nieuw gemonteerd: nieuwe bougiekabels en een nieuwe bobine kabel; nieuwe bobine, geheel nieuwe verdeler (en ook daarin al weer nieuwe punten en condensator) en nieuwe bougies maar... De motor loopt echter op 1, 2, 3 en soms op 4 cilinders. Kortom, de motor loopt niet zoals het moet. De ontsteking is afgesteld op 6 graden voor het BDP. Wat ik met een stroboscoop echter ook waarneem is dat de bobine kabel soms geen stroom door laat wanneer ik naar de stroob-lamp kijk. heel af en toe flikkert de lamp onregelmatig. Dat doet de stroob ook bij iedere bogiekabel. Kortom, zowel de oude als nieuwe bobine geven onregelmatig het signaal door. Dit, terwijl het laag spanning circuit dus 'nieuw' is tot aan de bobine. Waar de laag spanning kabels daarna (eigenlijk ervoor) naar toe gaan (contactslot) weet ik niet. Wie heeft eerder meer dit probleem te maken gehad en/of wie kan mij helpen want de tweede nieuwe verdeler is al onderweg (paddock spares) maar het probleem blijft. Ik rijd op LPG maar ook op benzine blijft het probleem exact hetzelfde. Al vast bedankt voor de reacties. Vriendelijke groeten,

Robert Otte

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 12:19
door huib
om je contactslot cq lage spanning gedeelte uit te sluiten kun je proberen de plus direct van de accu te pakken.
groet huib

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 12:25
door Robert
Das 'n goei! Ga ik gelijk proberen. Ik neem aan dat ik de auto nog gewoon kan starten met het conatctslot als de draad van de + af is (van de bobine)?
Groeten,

Robert

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 12:34
door Robert
Helaas! De auto liep net als hiervoor; beroerd en op vele poten, behalve 4 tegelijk, kortom, het licht dus niet aan het circuit voor de + van de bobine. Ergens in de nieuwe onderdelen schuilt de fout van het niet regelmatig laten doorgeven van hoge spanning vanaf de bobine. Dus of het circuit van de contactpunten of de bobine zelf.... klopt dit? Bedankt en de groeten, Robert

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 12:39
door Robert
Moet een bobine eigenlijk bevestigd zijn met een goede aarde? Met andere woorden: als mijn bobineklem, waarmee de bobine aan het schutboard is vastgezet, niet goed aard, kan dat ook een probleem zijn? Groeten, Robert

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 13:00
door Wim Janssen
Heb je de contactpunten wel op 0,4 mm afgesteld? Zo te lezen staan die veel te krap waardoor ze nauwelijks of niet onderbreken en dus ook geen hoogspanning geven en dus ook een slechte stroboscoopuitlezing.

groeten
Wim

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 13:35
door Dirk109
idd als de openings hoek verkeerd is krijgt de bobine niet altijd de tijd om op te laden met als gevolg dat er wel eens een vonkje uitvalt......
Dirk 109 lpg/benzine 123

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 14:14
door bas88pickup
Overbodige vraag; heb je de kabels wel op de juiste plek zitten?
Hoe neem je waar met de stroboscoop dat de bobinekabel geen stroom doorlaat? De stroboscoop moet op de kabel van de 1ste cylinder, en op geen andere.
Dat de stroboscoop soms niet helemaal regelmatig is, dat heb ik ook, ondanks dat ie bijna splinternieuw is.

Nee, een bobine heeft geen aarde nodig.(iig niet aan het huis.)

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 14:27
door Dennis101
Als het een imitatie verdeler is dan is de kans zeer groot dat dit de schuldige is.
Op ons laatste clubweekend was er ook een met zo'n verdeler en ook die was nagenoeg nieuw en met geen mogelijkheid goed te krijgen.
Een stokoude (maar opgeknapte) Lucas verdeler die iemand van huis had opgehaald heeft ervoor gezorgd dat de auto beter liep als ooit tevoren.
De enige goede verdeler met contactpunten voor een 2.25/2.5 die nu nog gemaakt wordt is de Ducellier, de echte Lucas bestaat niet meer en worden al jaren niet meer gemaakt.
Kijk ook uit voor de goedkope imitatie electronische verdelers, want ook die zijn erg slecht gebouwd.

Dennis B

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 14:31
door jan klevering
ik heb zelf al meedere malen mee gemaakt dat de nieuwe condesator het probleem veroorzaak!

de motor loopt slecht en doet raar en ploft af en toe !

ik zou proberen of je oude of weer een nieuwe condensator te monteren!

succes !

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 14:52
door Wim Janssen
Dennis,

Wat kan er slecht zijn aan een imitatieverdeler. Ik heb toevallig pas zo'n ding van Paddock in een 2,25 gezet en die loopt nu bijna mooier dan mijn V8 met Megajolt ontsteking. De naald van de toerenteller op mijn afstellamp, komt bij stationairloop niet van de plaats en dat heb ik eigenlijk nog nooit bij een 2,25 gezien. Er zit praktisch altijd wel 10 of meer toeren pendeling in de stationairloop.

groeten
Wim

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 15:11
door Dennis101
De lagers zijn niet van brons, maar van staal. Speling op de rotoras is nieuw al groter als van een 40 jaar oude Lucas. Gewichtjes van de centrifugaalvervroeging die zo slecht zijn afgewerkt dat de vervroeging soms blijft hangen. Bij de electronische versie een bedroevende kwaliteit van electronische componenten "afgewerkt" met een klodder siliconenkit.
Slecht passende verdelerkap.

Het meest kwalijke is de vervroeging die kan blijven hangen. Ik heb nu 3 keer een 2.25 gezien waar gaten in de zuigers zijn gesmolten en allemaal hebben ze prima gelopen totdat het mis ging. Niet geheel toevallig hadden ze allemaal dezelfde imitatie ontsteking en nadat ik een imitatie verdeler heb getest en onderzocht was eindelijk de oorzaak duidelijk van het falen van de motoren.

Ik ben blij dat ik nog een van de laatste echte Lucas verdelers heb kunnen aanschaffen voor mijn 88" S2a.

Dennis B

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 15:23
door Robert
Hallo allemaal. Bedankt voor de reacties. Ik heb een oude Lucas voorzien van nieuwe punten en condensator. Nog steeds niet goed! Vwb de stroboscoop: Natuurlijk stel ik af op cil.1 maar om te kijken of alle cilibnders onregelmatig stroom krijgen (lichtbundel van stroob) heb ik ze allemaal aangesloten op de stroboscoop. En ook heb ik gekeken wat de kabel van de bobine naar de verdeler aan lichtbundels gaf en bij alle vijf de (dikke) kabels was het onregelmatig. Ik heb ook een nieuwe goedkope (16,50 pond Paddock-spares) verdeler geprobeerd en ook die loopt beroerd. Kortom, ik weet het niet meer... Het lijkt erop of er onregelmatig stroom vanafg de bobine komt. De contactpunten staan afgesteld met voelermaat 40 waarbij de indicatie streep van de krukas poelie tegenover de eerste punt van de vijf punten op markeerstrip thv de dynamo staat (meest linker puntje, gezien vanaf de radiator naar het motorblok toe) Kan er iets doorgebrand zijn? Ik raakte met het losdraaien van de verdelerklem (om meer-minder voorontsteking te geven) de polen van het startrelais onder de accubak! (vonkenregen) Kan het zo zijn dat de accu dan weer wel dan weer niet spanning af geeft ipv continu 12 V?

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 16:50
door Leendert
De contactpunten moeten 0,40 mm openstaan op het hoogste punt van de nok in de verdeler.
Daarna ga je pas de ontstekings tijdstip afstellen.
De krukas zetten op het ontstekings tijdstip (bovenste dode punt TDC).
Een lampje aansluiten tussen de accu en de draad die naar de bobine loopt.
De rotor loopt tegen de klok in, de verdeler losmaken om te kunnen verdraaien.
Verdeler klein stukje tegen de klok indraaien tot het lampje aan gaat.
Hierna de verdeler met de klok meedraaien tot het lampje uitgaat (precies op dat punt ligt het onstekings tijdstip).
De boel weer vastdraaien en starten.
Nu heb je het tijdstip op de juiste manier gesteld, en nu kun je met een stroboscoop controleren.

Re: ontsteking prblemen (88 series III)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 20:25
door Robert
Bedankt allemaal. Het probleem is verholpen. Vele tips waren al bekend (zoals afstellen ontsteking enz.) Maar wanneer je een nieuwe bobine hebt gekocht ga je er niet vanuit dat deze stuk is! Dit was dus wel het geval. Ik heb een oude totaal verweerde bobine ter controle gemonteerd en het was starten, lopen en op alle vier de poten. Rondje om de kerk enz. en hij loopt weer als een zonnetje. Goedkope nieuwe bobine van Paddock is dus goedkoop = duurkoop! Kun je een bobine ook testen?
Groeten,

Robert.