Pagina 1 van 1

Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 22:47
door GeraRRCd
Beste deskundigen,

De afgelopen tijd begint een heel licht tikkend geluid sterker te worden, dacht eerst dat het een blaadje in de buurt van de blower was, maar het is nu sterker hoorbaar en gisteren met geopende motorklep was het waar te nemen dat het vanonder de klepdeksel vandaan komt (links achter vanaf voorkant V8). Bij het rijden is het nu binnen ook hoorbaar en blaadje bij blower is definitief uitgesloten (blower uit - licht getik blijft hoorbaar, komt ongeveer overeen met de RPM van de motor 2 a 3 keer per seconde). Bij gas geven neem je het duidelijker waar dan bij onbelast rijden. Ook is het pas goed hoorbaar als de motor warm is, bij koude motor neem je het eigenlijk niet waar (maakt het totaal van de andere delen meer lawaai, maar kan ook met de viscositeit van de olie te maken hebben).
De auto rijd verder goed, daar geen problemen mee.

Het blok heeft nu 40K gereden, maar ik heb gelezen dat de olietoevoer naar de klepstoters zeker de achterste een zwakker punt is. Ik gebruik 5W40 olie, kan dat warm misschien iets te dun zijn om de achterste klepstoters voldoende te vullen?

Maar belangrijkste vraag: hoe schadelijk is dit voor de motor,

ofwel, moet ik gelijk naar een specialist of kan ik het binnen enkele maanden als ik toch bij een specialist langsga laten bekijken?
Ik heb wel op korte termijn weer een oliewissel gepland staan, kan ik beter met 10W40 vervangen? Vraag is natuurlijk of het de klepstoter kant is of dat het de kleplichter is die niet helemaal opkomt.
Of kan het een mindere/deels kapotte klepveer zijn want ik heb het idee dat het wat sterker geworden is na een backfire die ik vorige week had, en kan dat dan invloed hebben op een klep/klepveer?
Helaas is deze waarneming altijd subjectief, want na een backfire ga je meer letten op alle geluidjes die een auto maakt, krijg je de indruk dat het vermogen wat afgenomen is en het net allemaal wat minder fraai loopt, maar dat is een gevoel dat ik verder niet kan onderbouwen omdat je daar niet zo op lette voorheen.

Wat is jullie advies? (en ja, ik heb even in de historie gezocht maar daar niet een eensduidend antwoord teruggelezen ondanks dat er soms 9 mensen hun menig gaven)

Data: RRC '88 3.5V8 EFI Aut - LPG(OMVL-mengstuk, ongeregeld), laatste olieverversing 8K geleden (Kroon Emperol 5w40 met 3% TSL) - nieuwe bougies/afstelling ontsteking&lpg 4K geleden - komend project: MegaJolt ontsteking met dual map.

Alvast bedankt,
Groet

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ee80ca2ce173d54a5cdfa61e292301c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 13005751, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 22:54
door Frans Bonnes
Kijk eerst eens of het niet iets anders is, voor je je grote zorgen gaat maken.

Het wil nog wel eens voorkomen bij de V8 dat er een bout van het uitlaatspruitstuk los loopt, en dan vooral bij de door jou genoemde cilinder.
En dat geeft bijna net zo'n geluid als een tikkende klep.
Dat is ook de reden dat er die borgplaatjes opzitten.

fb

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 23:12
door Wim Janssen
Gerard,

Probeer eerst eens zo goed mogelijk de lokatie van het getik waar te nemen met een lange dunne schroevendraaier of nog beter een stethoscoop. De kleplichter of tuimelaar zit natuurlijk boven op de kop en de klepstoter ligt op je nokkenas midden onder het inlaatspruitstuk. Als het de tuimelaar is kan het heel gemakkelijk vervangen worden. De klepstoter is iets meer werk, maar dan zou ik zeker eerst olie vervangen om te kijken of dit nog iets opleverd.
En daarna snel aan de Megajolt.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 23:25
door Benno
dikkere olie is zoiezo beter, deze blokken zijn op 15w40 of 20w50 uitgelegd. Klepstoters of eigenlijk de hydraulische units gaan gemakkelijk tikken. Andere optie is de tuimelaar zelf. hierop zit een gehard stukje wat wel eens los wil komen en dan ook dit soort geluiden veroorzaakt.

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 01:11
door Frank 110V8
Ik zou idd eerst eens kijken naar je uitlaatspruitstuk, een lek is niet te onderscheidden van een klepstoter. en ik ben overtuigd van 10 w 40 olie.

Groet Frank

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 01:19
door Eric
Klinkt mij inderdaad als een hydrostoter of een klep..

Heb hetzelfde gehad met mijn onze eerste offroad RR die heeft er echter gewoon 2 jaar mee rond gereden.

Dus of het schadelijk is valt wel mee denk ik maar verhelpen is altijd beter !!

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 01:45
door RoLandrover
Ik denk dat de 5w40 een vol syntheet is die hij gebruikt ipv 10 of 15w40 mineraal?

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 10:17
door GeraRRCd
Nee hoor, de Kroon 5W40 Emperol is zeker geen vol syntheet, misschien zelfs niet eens halfsyntheet maar een goede mineraal, maar da's al weer 2 jaar geleden dat ik dat onderzocht heb. Overigens geeft het handboek deze olie gewoon als bruikbaar aan in onze leefomgeving, maar zal komende week eerst uitlaatspruitstuk checken, daarna de olie verversen (iets dikker onderin) en zien of dit het probleem oplost.

Dank voor de suggesties en ik zal laten weten hoe e.e.a. uitpakt.
groet

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb6dcc4524c087dcd51017da77bb0c59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 13007220, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 10:17
door Michiel 109 V8
RoLandrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat de 5w40 een vol syntheet is

Yep, ff google-en. Volgens mij heeft dit type blok nog de oude oliepomp en moet er dus 15w40 in (correct me if I'm wrong). Snel olie wisselen en ik ben er vrij zeker van dat het daarna over is. Ik hoop voor je dat de olie er ook niet bij verschillende keerringen uit geperst is, maar goed, dat moet straks over zijn.

Succes,

Michiel

Die ook een tikkende klep of stoter heeft links voor een daar al heeeeeeeeel lang mee rond rijdt. Komende winter de koppen er af en alles ff checken.


Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 14:57
door Ian RookRover
Het lijkt mij sterk dat 15w40 gaat helpen. Op bedrijfstemperatuur is de viscositeit gelijk aan 5w40. Het eerste getal gaat alleen over de viscositeit bij koude motor. Overigens is het een misverstand dat het probleem van olie is dat het dun wordt als het warm wordt. Het probleem is dat het dik wordt als het koud wordt, daarom is een koude start ook zo slecht voor de motor. Hoe dunner hoe beter meestal.

Ik weet niet of je catalysatoren hebt, maar die schijnen ook dit geluid te kunnen maken als het binnenwerk losgeraakt is ofzo.

Ian.

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 20:35
door GeraRRCd
Sorry, ik moet mezelf even rechtzetten: de Emperol 5W40 is inderdaad een syntheet, de 10W40 is halfsyntheet.

Over de olie: bij bedrijfstemp is de viscositeit van een 5W40 of 10W40 min of meer gelijk en juist dan treedt dit verschijnsel duidelijker op. Eigenlijk heb je alleen sneller een betere smeerfilm bij lage temp, terwijl op warme dagen en bedrijfstemp dezelfde smeereigenschappen gelden. Wat het effect is van syntheet/halfsyntheet/mineraal kan ik niet bepalen. Soms lees ik wat over de bepaalde pakkingen/rubbers die niet overal tegen kunnen. Maar of dat voor moderne motorolien geldt?

Voor Michiel: of het een oude of nieuwe oliepomp is weet ik niet. Het blok is als nieuw blok enkele jaren geleden erin gegaan, volgens mij toen ook met nieuwe cam. Of de oude koppen overgezet zijn weet ik niet, totaal echter niet meer dan zo'n 175.000 km nu. Overigens geeft door mij geraadpleegde WPHB handboek aan dat 5W40 en 10W40 beiden geen probleem vormen.

Maar zodra ik verdere stappen genomen heb meer nieuws.

Alvast bedankt allemaal,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4fc47d9a6c645e495daca565ff907563', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 13010563, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:09
door Bart van Dessel
Ik ben vrijwel zeker dat het een hydro-stoter is, bekend probleem. Ik ben van mening dat een vol-syntheet niet echt geschikt is voor deze motor,10W40 is prima maar deze motoren zijn ontworpen in een tijd dat er alleen maar minerale olieën bestonden. Als je er nu 15W40 of 20W50 in doet dan zul je merken dat het getik veel minder wordt door de dikkere olie. Feit blijft wel dat er zeker 1 stoter defect is, een tikkende stoter krijg je nooit meer 100% stil. Maar uit ervaring weet ik dat je hier nog lang mee kunt rijden dus niet direct paniek. Regelmatig de motor flink belasten en regelmatig stevig doortrekken (hogere toerentallen) is goed voor de motor, mits goed op temperatuur uiteraard, teveel met laag toerental rijden (zuinig?!) zorgt voor langzame circulatie van de olie.
Ik ben een stevige rijder en heb nooit problemen, afkloppen..........

Gr, bart

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: di 26 okt 2010, 01:16
door Benno
Nieuwe moderne olieen zijn nooit goed voor oudere motoren. Ze zijn er botweg niet voor gemaakt. De nieuwe olieen kruipen dwars door de pakkingen heen als je pech hebt en zijn zo dun vloeibaar dat de oliepomp er niet in slaagt voldoende druk ermee op te bouwen als je pech hebt. Daarnaast komt nog eens dat ze door hun grote hoeveelheid dopes in de olie veel vuil losweken uit je blok en ergens anders weer afzetten. Ik ken geen enkele oldtimer (en zo moet je de V8 beschouwen) die met een oud blok met syntheet gaat rijden. Onze oude v8-en hebben een slechte oliedistributie met het oude model pomp (aangedreven door de distributie) Pas bij de 3.9 volgens mij is de oliepomp verhuisd en wordt nu aangedreven door de krukas. dat is al een heleboel beter om het maar eens slordig te zeggen

Het zou zomaar kunnen dat je klepstoter lek is geraakt door vuil ergens anders uit je blok. Maar nogmaals. Haal de kleppendeksels er eens vanaf en ga dan met een stethoscoop of schroevendraaier met lopende motor de kleppen na om te kijken of het geluid uit je lifters komt of van je tuimelaar.

groet,

Benno



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2010 13:56 door Benno.

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: di 26 okt 2010, 05:33
door Bart van Dessel
Benno, goed verhaal maar jouw laatste zin neem ik in twijfel. De betere oliepomp is gekomen vanaf 1994/1995 in de softdash en Discovery 300-series. Die hebben een véél betere oliehuishouding, direct druk bij starten.

Gr, bart

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: di 26 okt 2010, 07:41
door Frans Bonnes
Waarom is de oliepomp aandrijving via de krukas beter dan via de nokkenas?

fb

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: di 26 okt 2010, 09:26
door Michiel 109 V8
De laatste pomp geeft een veel grotere druk. Bij het oude systeem kan je niet zomaar de druk omhoog brengen zonder slijtage aan de aandrijving van de verdeler (die weer je tandwiel aandrijft).

Greetz,

Michiel

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: di 26 okt 2010, 10:39
door Frans Bonnes
En waarom zou je een hogere oliedruk willen hebben, je keerringen er eerder uitpersen ?
De oliedruk van een originele V8 oliepomp is toch genoeg?

fb.

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: di 26 okt 2010, 10:52
door Michiel 109 V8
Voor een oude V8 is de druk minder belangrijk, het is de hoeveelheid olie die rondgepompt wordt die belangrijk is. Bij de latere (modernere) types zijn denk ik de toleranties kleiner geworden wat dus om een hogere druk vraagt die de pomp niet kon leveren.

Greetz,

Michiel

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: di 26 okt 2010, 11:45
door G-men (gargamel)
Als alles in goede conditie is, levert ook de oude pomp probleemloos de juiste druk. Ook voor een moderne 4.6
Constructietechnisch gezien is het redelijk bomproof, echter wel een stukje techniek uit de jaren 60. Ook het feit dat de pomp niet zelfaanzuigend is, blijft eigenlijk vrij knullig en heeft al wat blokjes de kop gekost. (gelijk filter en carter aftappen....... en dus geen druk meer bij starten)

Bij het verhogen van het vermogen van de V8 (4.0, 4.2), werd de koelende functie van de olie ook belangrijker. er werd dus een oliekoeler geplaatst, met het daaraan verbonden drukverlies.. De oude pomp kon deze extra druk/capaciteit niet meer leveren, vooral omdat er dan teveel slijtage optrad in de aandrijving ervan. (tandwiel nokkenas en vooral de koppeling tussen stroomverdeler en oliepomp)
Constructietechnisch is de nieuwe pomp in het timing cover namelijk vergelijkbaar met de oude. (tandwielpomp)
Groot nadeel van de nieuwe constructie is m.i. wel dat bij een defect aan de pomp het hele blok uit elkaar moet.

In alle gevallen is een goede oliedrukmeter op dit blok m.i. een aanrader. Waarbij het niet zozeer gaat om de absolute druk, als wel indicatuie van een plotselinge afwijking.

Gerrit




Michiel 109 V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor een oude V8 is de druk minder belangrijk, het
> is de hoeveelheid olie die rondgepompt wordt die
> belangrijk is. Bij de latere (modernere) types
> zijn denk ik de toleranties kleiner geworden wat
> dus om een hogere druk vraagt die de pomp niet kon
> leveren.
>
> Greetz,
>
> Michiel

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: di 26 okt 2010, 12:15
door G-men (gargamel)
Overigens heb ik dus een oud type cover met oude oliepomp op een (nieuw) 4.6 onderblok zitten en dat werkt prima. Zit geen oliekoler op, maar de olie komt eigenlijk nooit boven de 85-90 graden. (afgelopen zomer bij 30 graden buitentemperatuur en 120 constant op de snelweg.)

Moet er wel bij zeggen dat het vermogen in mijn configuratie bewust lager is als het aantal pk's dat in een RR met dit blok geproduceerd wordt. 200pk is in een veel lichtere 110 ruim voldoende.

Gerrit

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: di 26 okt 2010, 15:52
door GeraRRCd
Aan allen,

Net even een boodschap moeten doen, eerst eens checken onder de kap voordat ik de boel start:

achterste moerbout van uitlaatspruitstuk zat gewoon handlos, kon ik zo 1 slag met de vingers aandraaien!

Ik heb even een dopsleutel 15 gepakt om de zaak verder vast te zetten, moet in de handboeken de aandraaimomenten opzoeken en dan zal ik de bouten allemaal eens checken, onderste bouten zijn wat lastig om bij te komen zonder echt een overall aan te trekken en te pielen, dus dat gebeurt van het weekend als ik weer tijd heb.

Getik was daarna nog duidelijk hoorbaar (ook na starten) met een koude motor, in tegenstelling tot wat ik eerder had aangegeven (alleen warme motor). Komende dagen dus de bouten goed vastzetten. Ik hoop dat dat het probleem is en niet de hydraulische klepstoters. Ik heb ook nog eens in het V8Rover boek van Des Hammill zitten kijken, daarin staat dat de klepstotergeleidingstang (rockershaft) eerder teveel olie krijgt dan te weinig, wat overigens de oliedruk in de motor weer beperkt, en gemodificeerd kan worden door het toevoergat te beperken met een getapte bout met doorgeboorde oliedoorlaat. Maar dat gaat me ff te ver.

Zover dus allen bedankt voor de input, wordt vervolgd...

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3035cac6da96e9479b03ae99d919439e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 13014632, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 12:04
door GeraRRCd
Beste Prikkers,

Ik heb zoals de achterste losse bout met ca 23 Nm aangedraaid, de andere bouten zaten allemaal goed vast voor zover ik kon vaststellen (moeilijk om bij te komen en 22Nm is wel net onder mijn momentsleutel's instelbereik). Of doe ik het verkeerd en moet je ze allemaal eerst losdraaien en dan langzaam alle bouten weer op spanning krijgen, wat wel aangegeven wordt in het WPHB en is het spruitstuk nu een fractie krom aan 1 kant? Is er een dichtende pasta/kopervet oid nodig om het echt goed dicht aan te sluiten?
Merkwaardig genoeg zitten er geen sluitlippen/strippen op om de bouten te vergrendelen zoals in het WPHB vermeld staat. Overigens vind ik de 22 Nm van het handboek wel heel weinig aandraaimoment voor zo'n onderdeel, maar dat is wat er in staat.

De olie heb ik nog niet vervangen (geen tijd) maar de Emperol 5W40 is inderdaad een vol syntheet. De 10W40 is een half syntheet en die ga ik er nu in stoppen. Ik durf de 15W40 niet aan omdat de viscositeit daarvan hoger is en juist de beperkte opbrengst van de oliepomp daar meer moeite mee zou hebben om dat rond te pompen, waardoor het dus ook langer duurt voordat de olie een goede smerende invloed heeft bij een koude motor, wanneer je juist de best smerende invloed moet hebben. Overigens is de Emperol 10W40 de olie die Kroon voor mijn model aanbeveelt.

Het aandraaien heeft niet het effect gehad dat het getik weg is. Wel is het misschien iets minder geworden, maar dat is bijna subjectief qua waarneming. Wat opvalt is dat naarmate de motor warmer wordt het getik wat afneemt in geluidsvolume. Ik verdenk nog steeds het uitlaatspruitstuk als belangrijke veroorzaker. Waarom?
Je hoort het getik alleen als je gas geeft, en er dus een aanzienlijke uitlaatstroom doorvloeit. Als je gas loslaat is het getik helemaal weg. Bij stationair hoor je het ook, maar ook dan vindt er een echte verbranding plaats die een bepaalde kracht moet leveren om de motor te laten draaien, terwijl er bij afremmen op de motor nauwelijks rijk mengsel ontstoken wordt.

Als het de hydraulische klepstoter is, dan zou je die toch continue moeten horen? De nokkenas en kleppen blijven immers draaien en openen/sluiten. Dan zou dat toch niet afhankelijk moeten zijn van wel/geen gas/vermogen leveren? Of denk ik nu verkeerd?

Graag jullie feedback.

Groet

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57e71220f250056174818408c3996216', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 13038701, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 14:30
door Bart van Dessel
Hoe is je pakking tussen spruiststuk en de eerste uitlaatpijp? Je kunt vaak met je handen voelen als er ergens lucht ontsnapt. Die aantrekmomenten in het werkplaatshandboek zijn veel te laag. Ik doe het zelf met gevoel, vast = vast en dat gaat prima. Dat deJe kunt evt. het hele spruitstuk eraf halen, pasvlakken mooi schoon maken en nieuwe pakkingen monteren, ook nieuwe pakking tussen spruitstuk en voorpijp. Maar als je geen tijd hebt voor een oliewissel (15 minuutjes) dan zal dit ook wel niet lukken Dat de sluitlippen er niet meer op zitten is niet merkwaardig, die zullen in het verleden waarschijnlijk verwijderd zijn, hebben ook weinig nut. Ik zou zeggen, maak even tijd en zin en kalar het klusje. 15W40 is ook geen probleem, je bent wel erg bang voor motorschade.

Gr, Bart

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 14:37
door bertil
hoi,

ik heb pas een ander (spaghetti)spruitstuk erop gezet en nog een bout niet vast zitten(achterste onder) bijn gas geven klinkt er nu ook een behoorlijk getik, ik denk dat het bij jou hetzelfde is.
ik heb er ook 15W40inzitten nu(zat 20W60 in) wat volgens de kenners op de prik gebruikelijk is.

gr bertil

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 14:38
door Frans Bonnes
Bart weet het weer beter dan her werkplaatshandboek, en dus beter dan meneer LandRover

@ Gerard. Hou je maar aan de aanhaalmomenten van het WPHB en gebruik die borgplaatjes.

fb



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2010 13:39 door Frans Bonnes.

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 15:15
door Bart van Dessel
Natuurlijk weet ik het beter, ben niet de enigste hier gelukkig dus ik zal nooit vereenzamen.

Gr, Bart

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 15:27
door Dennis101
Zoals Frans al aangeeft mogen de bouten van het spruitstuk niet met een hoger aantrekkoppel aangezet worden als in het boek vermeld is, omdat de het spruitstuk de ruimte moet krijgen bij het uitzetten/krimpen a.g.v. verwarming.
De meeste spruitstukken sneuvelen door een te hoog aantrekkoppel.

Dennis B

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 15:27
door bertil
hoi,

soms is de praktijk ook beter dan de theorie.

heb jij nog een tip om de onderste bout(onderkant spruitstuk dichtste bij dashbord) simpel vast te krijgen, het is net of die nu te lang is.

gr bertil

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 18:04
door GeraRRCd
Heren,

Dank voor deze nuttige tips, en Bart, ik ben inderdaad als de dood voor motorschade, dat klopt wel. Daarom neem ik een hoge kwaliteit motorolie (heb gemerkt dat de motor beter start en mooier loopt) en voeg daar zelfs nog TSL aan toe. Maar ga nu dus toch over op 10W40. En omdat ik ook op de oprit moet sleutelen kost een oliewissel me wel wat meer dan een kwartiertje. Alleen al de olie halen en een goede aftapplugsluitring vinden kostte me gisteren al een half uur.

Ik zag in het WPHB geen pakking tussen cilinderkop en spruitstuk, ze hadden het wel over een Foliac of MolyPaul (zal wel een soort kopervet/molybdeenvet zijn) om in te smeren. Maar dan moet het hele spruitstuk eraf. Zie net in het partsbook dat er ook pakkingen zijn (ERC3606) dus ik ben bang dat de laatste pakking naar z'n grootje is, zeker gezien het feit dat de bout gewoon los zat. Zie daarin ook de sluitstrips staan, dus ga ik die ook maar bestellen. Iemand tips waar ik die vandaan kan halen in Nederland?

Ik heb gekeken en gevoeld of ik rond het uitlaatspruitstuk wat kon voelen qua ontsnappen van uitlaatgassen, maar dat was niet het geval, maar als je ziet wat de viscofan aan luchtstroom rond het blok verspreidt is dat ook niet zo verbazingwekkend.

Tja, nu eerst de onderdelen en daarna de tijd vinden.

Groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ed8f9ee9fd2801d459c7807e0698a68', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 13040341, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 18:08
door Dennis101
Elke handelaar in Land Rover onderdelen heeft zowel de pakkingen als de borgplaatjes wel liggen.
Ook de dealer heeft ze vaak nog op de plank liggen of heeft het binnen een dag in huis.

Dennis B

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 19:49
door Bart van Dessel
Ik heb vaak losse spruitstukbouten gehad die nog zeker 1 tot 2 slagen aangedraaid konden worden, terwijl het borgplaatje erop zat. Het koppel dat in het boek staat vind ik nog steeds aan de lage kant, ik gebruik voor deze bouten geen moment sleutel en draai ze op gevoel aan, altijd goed gegaan en nooit een gescheurd spruitstuk gehad, misschien geluk, ik weet 't niet. Het is wel een beetje link omdat de bouten van staal zijn en de kop is aluminium. Ik gebruik (die me zo even te binnen schieten) in principe alleen de moment sleutel voor de kopbouten, wielmoeren en bouten voor het inlaatspruitstuk.
TSL is wel goed spul Gerard, maar als je hoogwaardige olie gebruikt zoals Kroon of Castrol, dan zit daar in principe alle dopes in. De V8 vindt het wel fijn om regelmatig verse olie te krijgen.

Gr, Bart

Re: Hoe schadelijk is een tikkende klep (V8)

Geplaatst: zo 31 okt 2010, 20:51
door Henk Bossinade
Gerard, bij de V8 gebeurd het weleens dat de stalen kommetjes in de alu tuimelaars los gaan zitten .Dit zijn de kommetjes waar de stoterstangen in zitten .Op zich kan dit geen kwaad , het is alleen erg irritant ,vooral als het er meerdere zijn .Je kunt dit controleren door de tuimelaars uit te bouwen en heel goed te reinigen met remreiniger en perslucht ,echt ALLE olie resten moeten tussen de tuimelaar en het kommetje uit. Schud de tuimelaar vervolgens naast je oor en je kunt het losse kommetje horen . Vaak kun je het ook wel zien . Sommige mensen beginnen eerst met de nokkenas en de hydrostoters te vervangen terwijl dit mischien helemaal niet nodig is. Succes . Vr gr Henk B.