Pagina 1 van 1
pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: za 23 okt 2010, 21:12
door sjaak109
Ik heb onder mijn 109 ex 6 cil benzine nu 2 nieuwe remcilinders gezet op advies van de prik .
was eerst van plan om alles te doen maar iemand zei: als het niet kapot is zou ik het niet vervangen.
vond ik een goede tip scheelt hoop geld.
kreeg de boel alleen niet ontlucht. na 4 ltr dot 3 heb ik de handoek in de ring gegooid en hulp gevraagd.
vandaag (in de hozende regen) kregen we het dus weer niet ontlucht.
en nu komt eendomme vraag....
hoort een remcilinder als de trommel er niet op zit maar de schoenen wel, olie te spuiten? (als je de rem intrapt)
de cilinder heeft dan natuurlijk geen tegendruk van de trommel. andere cilinders hadden dit niet.
ik ben nu aan het bestellen bij paddocks want ik ga nu alles vernieuwen.
van veel dingen is het mij duidelijk wat het is. alleen de remleidingen en slangen snap ik geen reet van.
volgens het handboek heeft de 6 cilinder achter een andere remslang als de 4 cil 109. maar weer alleen right handed en niet left handed?(rtc3353)of (nrc4402)of(rtc3353)
wie o wie heeft ook een 6 cilinder 109(1973) en zou mij met de serie nummers even op weg willen helpen?
ik wilde nu alle cilinders vervangen en de remslangen. de leidingen zou ik ook wel willen doen maar dat lijkt me voor nu een hoop werk.(snap dit al niet)
ik zag de topic over zelf remleidingen maken. is dat te doen voor een landrover noob? of gewoon eerst maar bestellen.
sorry voor weeeer zoveel rem vragen ik weet het het begint op forum vervuiling te lijken, maar na drie week aan klo..n wordt ik er niet goed van.
gr,
Sjaak
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: za 23 okt 2010, 21:21
door Joep
Een cilinder hoort nooit remolie te lekken of te spuiten, met of zonder trommel. Wat bedoel je met de slang achter? De remleiding achter loopt toch over de as en dan direct naar de cilinder. Althans dat was bij mijn 6-pitter zo.
Kan me niet voorstellen dat het probleem in de leidingen zit als deze er niet geknikt uitzien.
succes
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4f9ee6614753efb0ead793ffd40929a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 12999904, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: za 23 okt 2010, 21:34
door sjaak109
bedankt.
zoiets vermoede ik al maar wilde het even zeker weten.(over die cilinder)
er zit een stukje leiding voor het t stuk naar de leidingen van de remmen
de leidingen zien er oud uit niet geknikt. net zoals de gehele remmerij trouwens... :-}
maar omdat ze niet zo duur zijn en mij gemakkelijk te vervangen lijken (zal wel weer tegenvallen) dacht ik die dan ook maar te doen.
om alles uit te sluiten zeg maar.
Sjaak
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: za 23 okt 2010, 23:30
door Shrek
Ik denk dat je eerst moet kijken of dat je een dual line of singel line systeem hebt, en da daarbij de passende rem slangen zoeken. De rem leidingen kan je bij budget kopen die worden dan op maat gemaakt en kun je zelf buigen in de juiste vorm zoals je ze wilt hebben. Hoe ontlucht je de remmen?
Groet Richard
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: za 23 okt 2010, 23:45
door sjaak109
Hoi,
heb een single line.
het ontluchten heb ik nu gedaan op de ouderwetse manier met 2 man remmen en ontluchten.
en met de truuk met de fietsband en de fietspomp.
en met een joekel van injectie spuit de lucht er uit zuigen.
en met zo,n beetje alle methodes die ik hier op de prik kon vinden.
stond op het punt om een eesybleed te kopen. maar vond het duur voor een plastic flesje met een slangetje.
had hierboven al begrepen dat er weer een remcilinder verrot is dus nu ga ik ze allemaal vervangen
zat alleen met die nummers te klo...en van die remleidingen.
zal even bij budget gaan kijken. bedankt.
gr,
Sjaak
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: za 23 okt 2010, 23:55
door bareld
Als die trommel er niet op zit en je op je rem trapt druk je toch de zuiger zo uit je cilinder?
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: za 23 okt 2010, 23:57
door Dennis101
Als je al zoveel energie hebt gestoken in het ontluchten dan kan het bijna niet dat er nog lucht in het systeem zit, want het ontluchten van dit remsysteem geeft zelden problemen.
Het is heel goed mogelijk dat er remvloeistof uit een wielcilinder lekt als je het rempedaal bedient zonder gemonteerde trommel.
De slag van de wielcilinder wordt niet meer begrenst, waardoor bij de cilinder met de minste weerstand de zuiger zo ver uit de cilinder kan komen dat de afdichting buiten de cilinder komt. Lekkage (en een mogelijk beschadigde afdichting) is dan niet zo vreemd natuurlijk.
Dennis B
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 00:21
door Shrek
volgens mij moet je wat de slang betreft gewoon de rtc 3353 nemen. En je hoeft hier geen sorry voor te zeggen hoor.
groet Richard Dries
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2010 22:22 door Shrek.
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 00:26
door vossehoff
Dat dus, en dan gaat ie lekken zonder dat hij echt lek is.
Bij het testen even de trommel er op zetten dus.
gr Niels
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 00:40
door sjaak109
ik weet het ik hoef geen sorry te zeggen
maar vind het lullig (vooral voor mezelf) dat ik hier sinds ik de 109 heb alleen maar vragen stel over die remmen.
had meteen alles moeten vervangen.
die remtrommel hebben we eraf gehaald om de cilinders nog eens te controleren. had ik al 2x gedaan maar dan toch nog maar eens.
ik trapte per ongeluk te vroeg op de rem toen de trommel er niet op zat en toen spoot de olie er uit.
bovenste cilinder bleef dicht.
zodoende vroeg ik me af of die onderste dan verrot was.
maar ik ga nu zowiezo alle remcilinders vervangen dan weet ik zeker dat ze goed zijn.
zal ook meteen dan de rtc 3353 meebestellen en de slangen van de voorkant.
heb ik het gehele zachte gedeeltje gehad, alleen de harde leidingen blijven dan nog even zitten.
allen weer bedankt.
sjaak
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 12:14
door G-men (Gargamel)
Hi Sjaak, vervelend te horen dat het nog niet werkt. En domme vragen bestaan niet...
Zoals Dennis en anderen al aangeven is lekkage is niet raar als je de trommel niet gemonteerd hebt. De uitslag van de cilinder is dan niet begrenst; en kan het heel goed dat je de zuiger uit de cilinder duwt. Dan loopt de olie langs de afdichting naar buiten. Bij loslaten drukken de remschoenen hem weer in de cilinder, Als het tegenzit met een beetje lucht, en een beschadigde seal.
Ontluchten dus altijd met gemonteerde trommels !!!
Maar afgezien van die lekkage.... bleef de rest wel droog ???? Blijft de lucht komen bij elk wiel ?
Krijg je wel druk na een paar maal snel trappen zonder te ontluchten ?? Of zakt het pedaal altijd weg ??
En er staat mij iets bij dat je bij sommige series de ontluchtingsnippel verkeerd kunt monteren (niet op laagste punt van de zuiger). Maar dat weet ik niet zeker.
Als echt constant zoveel lucht aantreft in het systeem bij alle wielen, dan is er toch echt ergens een lekkage. DIe moet dan echter ook olie lekken als je flink op de rem trapt.
Als je met 2 personen bent, bouw dan eens wat (zoveel mogelijk) druk op in het systeem, en laat de tweede persoon eens goed checken bij de slangen; bij lekkage moet er dan toch echt ergens olie uitkomen.
Zo niet, dan is m.i. de meest waarschijnlijke plek de hoodremcilinder. Dat is eigenlijk de enige plek waar lucht kan binnenkomen die in alle remcilinders terrecht komt.....
Succes !!!
sjaak109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb onder mijn 109 ex 6 cil benzine nu 2 nieuwe
> remcilinders gezet op advies van de prik .
> was eerst van plan om alles te doen maar iemand
> zei: als het niet kapot is zou ik het niet
> vervangen.
> vond ik een goede tip scheelt hoop geld.
> kreeg de boel alleen niet ontlucht. na 4 ltr dot 3
> heb ik de handoek in de ring gegooid en hulp
> gevraagd.
> vandaag (in de hozende regen) kregen we het dus
> weer niet ontlucht.
>
> en nu komt eendomme vraag....
> hoort een remcilinder als de trommel er niet op
> zit maar de schoenen wel, olie te spuiten? (als je
> de rem intrapt)
> de cilinder heeft dan natuurlijk geen tegendruk
> van de trommel. andere cilinders hadden dit niet.
>
> ik ben nu aan het bestellen bij paddocks want ik
> ga nu alles vernieuwen.
> van veel dingen is het mij duidelijk wat het is.
> alleen de remleidingen en slangen snap ik geen
> reet van.
> volgens het handboek heeft de 6 cilinder achter
> een andere remslang als de 4 cil 109. maar weer
> alleen right handed en niet left
> handed?(rtc3353)of (nrc4402)of(rtc3353)
>
>
> wie o wie heeft ook een 6 cilinder 109(1973) en
> zou mij met de serie nummers even op weg willen
> helpen?
> ik wilde nu alle cilinders vervangen en de
> remslangen. de leidingen zou ik ook wel willen
> doen maar dat lijkt me voor nu een hoop werk.(snap
> dit al niet)
>
> ik zag de topic over zelf remleidingen maken. is
> dat te doen voor een landrover noob? of gewoon
> eerst maar bestellen.
>
> sorry voor weeeer zoveel rem vragen ik weet het
> het begint op forum vervuiling te lijken, maar na
> drie week aan klo..n wordt ik er niet goed van.
>
> gr,
> Sjaak
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 12:51
door vossehoff
Zolang er ook berichtje komt met "HIJ REMT!" vinden we hier alles prima hoor.
gr Niels
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 13:11
door sjaak109
bedankt Niels,
ik had gewoon niet verwacht dat ik er 3-4 week mee bezig zou zijn.
het zag er zo mooi uit toen we hem bekeken. nog wel trouwens maar wil er ook in rijden.
Sjaak
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 13:42
door richard78
Het zijn zowel de goede als de slechte tijden die er voor zorgen dat er een band komt. Daarom hebben we zo'n sterke band met onze auto's!
Remmen kunnen zeer vervelends zijn, dus gewoon stug doorgaan. Daarna kan je des te meer genieten!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('54c5dfc10ac0c677a116dcd2d290eaf8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13002081, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 15:20
door sjaak109
het rare is dat er nergens olie druppelt uit het systeem, ook niet onder druk.
heb het fietsband systeem nog toegepast. had het eerst getest op de oude hoofcilinder en de complete inhoud vloog er uit. druk genoeg dus met een fietspompje.
als ik 2 x pomp blijft (als ik hem ingedrukt houd) er druk op het systeem.
zodra ik de rem loslaat moet ik weer 2x pompen.
hoofdremcilinder heb ik ook vervangen door een nieuwe , bleek achteraf geen originele te zijn maar hij zou het toch wel een dag moeten doen?
het ontluchten deed ik ook met trommels er op.
we wilden alleen checken of de cilinders wel goed zaten. toen trapte ik ondoordacht per ongeluk op de rem.
ik lag er vanacht aan te denken. waarom lekte de onderste cilinder zonder trommel? en niet de bovenste waar de remleiding in uitkomt.
misschien is de veer wel verkeerd gemonteerd of lam.
dat ga ik nu eerst controleren en alle leidingen nog eens nalopen schoonmaken en tjetten.
wederom bedankt.
sjaak
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 16:02
door Dirk109
Hallo Sjaak ik heb eeb soortgelijk probleem met mijn 109 4 cyl. die eerst scheef remde.
Een cylinder was niet goed en heb toen maar gelijk alles vervangen;trommles, schoenen, hoofdremcylinder en rem cylinders.
Maar goed na de fietsband en twee man methode ook geen hard pedaal zelfde als bij jou.
Kreeg gisteren nog de tip door de flexibele slangen af te knellen en zodoende te proberen te lokaliseren waar het probleem zit dus dat ga ik vandaag nog doen.
groet Dirk109
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 16:26
door G-men (Gargamel)
Misschien een domme vraag maar......... als je na de tweede keer well druk houd is er nog een andere mogelijkheid naast lucht inhet systeem.
Heb je de remmen wel gesteld nadat je het spul gemonteerd hebt ???
Trommels zijn namelijk niet zelf stellend (schijvenremmen wel) en komen door de veren terug naar de originele positie. Als je remblokken wat afgesleten zijn, wordt de ruimte tussen de schoenen en de trommel steeds groter, en heb je dus meer olieverplaatsing nodig. Als ze allemaal te ruim staan kan het heel goed dat de verplaatsing van de hoofdremcilinder dan te weinig is en je geen druk kunt opbouwen. En dus niet of nauwelijks remt.
Dat kan ook een reden zijn dat je 2x moet pompen voor jhe druk hebt.
Stellen is in het boek beschreven. Is echter heel simpel.
Op de achterplaat zitten 2 moeren, waarmee je de ruststand van de remschoenen insteld. Je draait daarmee een xecenter naar buiten.
Wiel opkrikken, en 1 van de moeren aandraaien tot het wiel aan gaat lopen. Dan moer 1 tikje terug tot hij net weer vrij loopt.
Vervolgens zelfde met de andere remschoen/moer. en dan de andere 3 wielen.
Gerrit
sjaak109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> het rare is dat er nergens olie druppelt uit het
> systeem, ook niet onder druk.
> heb het fietsband systeem nog toegepast. had het
> eerst getest op de oude hoofcilinder en de
> complete inhoud vloog er uit. druk genoeg dus met
> een fietspompje.
> als ik 2 x pomp blijft (als ik hem ingedrukt houd)
> er druk op het systeem.
> zodra ik de rem loslaat moet ik weer 2x pompen.
> hoofdremcilinder heb ik ook vervangen door een
> nieuwe , bleek achteraf geen originele te zijn
> maar hij zou het toch wel een dag moeten doen?
>
> het ontluchten deed ik ook met trommels er op.
> we wilden alleen checken of de cilinders wel goed
> zaten. toen trapte ik ondoordacht per ongeluk op
> de rem.
>
> ik lag er vanacht aan te denken. waarom lekte de
> onderste cilinder zonder trommel? en niet de
> bovenste waar de remleiding in uitkomt.
> misschien is de veer wel verkeerd gemonteerd of
> lam.
> dat ga ik nu eerst controleren en alle leidingen
> nog eens nalopen schoonmaken en tjetten.
>
> wederom bedankt.
> sjaak
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 16:59
door sjaak109
Bedankt Gerrit,
hier heb ik ook aan gedacht en gister hebben we dit gecontroleerd.
ik heb ze volgens de regels afgesteld. tenminste de regels die ik hier vond op de prik.
jullie moeten er wel moe van worden elke keer dezelfde vragen te beantwoorden. vooral dennis101. bij alle rem vragen geeft hij wel advies.
zou vanmiddag er mee bezig maar er viel mij ietwat te veel water uit de lucht.
morgen maar weer kijken.
thanks
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: zo 24 okt 2010, 23:33
door JvD
Hallo Sjaak,
Na al het voorgaande te hebben gelezen het volgende:
Mijn zoon Corné en ik hebben ook een oude 109 Series (Late 2a) van omstreeks 1970. Hier ligt een 6 cilinder Chevy in; een conversie dus. Deze staat in Zuid-Afrika bij mijn zoon Corné (ook actief op dit forum) in Balule.
1. Wij hebben er legio problemen mee gehad en nog steeds niet goed remmen; maar we geven de moed niet op.
2. Bedenk bij eventueel vervangen dat de oude wiel-cilinders Engelse draad (Imperial) hebben.
3. Bedenk dat je wellicht beter de oude wiel-cilinders kunt reviseren door deze goed zuiver te maken en te voorzien van nieuw remcups dan vervangen door namaak.
4. Bedenk dat je de remmen bij het ontluchten moet terug stellen om de inhoud van de wiel-cilinder zo klein mogelijk te maken, waardoor er minder vloeistof en dus ook minder lucht kan zitten.
5. Misschien een optie om de remzuigertjes zo ver mogelijk in te drukken door een "spanband" stevig om de remschoenen te spannen en dan de wiel-cilinder(s) ontluchten.
6. Bedenk ook om achteraf de remmen af te stellen, met de remtrommels erop en net niet aanlopend.
7. Let er op bij het afstellen dat de afstelschelp op de goede manier tegen de nok van de remschoen drukt, dus de goede kant opdraaien en zeker niet over de nok schiet.
8. Bedenk ook dat master cilinder ook ontlucht moet zijn. Eventueel Bench bleeding toepassen. Even Googlen onder Bench bleeding voor hoe dat moet.
9. Al dat geprul aan die remmen heeft mij in ieder geval er al heel veel over geleerd.
Veel succes toegewenst.
Groet.
Jan
Hier zijn ze dan!
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 18:00
door Corné van Dongen
De nieuwe remschoenen
9um26h.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f466e1a100b13161dfc3bee25b0a584', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi56.tinypic.com%2F9um26h.jpg', 'http://i56.tinypic.com/9um26h.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi56.tinypic.com%2F9um26h.jpg', '', 13020321, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Meteen ook de trommel goed ontvet, e.e.a. er op geplaats. Gebleed (3 x pompen kwam er lucht, hierna 3 x pompen alleen een straaltje olie zonder lucht) en de remmen afgesteld. Ben nu de accu aan het laden, en dan gaan we zometeen met de hele familie een test ritje maken.
Keep your fingers crossed, want zo'n prachtige Landrover 109 moet toch fijn door de bush kunnen rijden en remmen als er een kudde buffels aankomt!
107sy8z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5397eee3784d21104da953f38f85cd41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi54.tinypic.com%2F107sy8z.jpg', 'http://i54.tinypic.com/107sy8z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi54.tinypic.com%2F107sy8z.jpg', '', 13020321, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groetjes uit de zonnige bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 18:18
door Apen-nootjes
Heb je een systeem met 2 remcilinders voor ? (1 boven en 1 beneden), dan heb je waarschijnlijk hetzelfde geklooi als ik gehad heb.... Er blijft lucht zitten in de remcilinders van de voor remmen...
Ben er samen met een buurman (die er nogal wat vanaf weet) mee bezig geweest, uiteindelijk hebben we Aad Koenen gebeld, deze heeft ons de 'Ron Bolleboom' methode uitgelegd (volg je hem nog? )
Ik weet de methode helaas niet meer exact (heb geprobeerd hem te onthouden, maar is niet helemaal gelukt ) Kwam er op neer dat je de remschoenen eraf moest halen. Dan druk op het systeem zetten, vervolgens de bovenste remcilinder indrukken en de onderste naar buiten laten komen. De bovenste ingedrukt blijven houden en de onderste indrukken, vervolgens de onderste weer naar buiten laten komen terwijl de bovenste ingedrukt blijft houden, en de onderste weer indrukken, keer of 3 herhalen, vervolgens de onderste indrukken en de bovenste naar buiten laten komen, deze weer indrukken en weer naar buiten laten komen, weer indrukken, etc. Nogmaals die beneden zo doen en nogmaals boven.
Uiteraard als je 1 van de 2 cilinders naar buiten laat komen de ontluchtingsnippel dicht, anders open...
Zoiets was het... Misschien dat Aad, Ron of m'n buurman het nog wat precieser kan vertellen...
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 18:36
door Dennis101
Stel het testritje nog maar uit, want ik zie de primaire remschoen voor de linkerkant hier op de plaats van de rechter secundaire schoen, ook zit de veer die op de foto te zien is aan de buitenkant van de remschoenen terwijl hij aan de binnenkant hoort te zitten. Ook de onderste veer hoort aan de binnenkant van de remschoenen, maar die is niet te zien op de foto.
Je mist trouwens ook een wielbout.
Dennis B
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 18:41
door Bram109
En als je dan toch de remschoenen eraf hebt om ze om ze op de juiste manier te monteren (zie posting van Dennis101) maak dan meteen even schuine kantjes aan de remvoeringen zodat deze niet "happen" bij het raken van de trommel.
En de stofkapjes op de remcilinder zitten niet goed, maar dit is waarschijnlijk overbodige informatie.
Bram.
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 18:48
door sjaak109
Gne,
dacht al. iedereen rijd en ik nog niet.
maar gelukkig hier is ook nog wat werk.
Laatste tip ga ik ook nog proberen om en om ontluchten.
en anders gaat de compressor er op zoals dennis vermelde.
heb al een ventiel gehaald en een dekseltje aangepast.
nu de vrouw nog zien te lijmen om de druk er op te zetten, doet ze vast wel
Sjaak
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2010 16:48 door sjaak109.
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 19:09
door Corné van Dongen
He Dennis,
Hoe weet je dat de remschoenen verkeerd om zitten? De onderste veer zit idd aan de binnenkant, maar de bovenste (zat altijd zo) aan de buitenzijde.... Je raadt het al, net terug van een ritje en moest nog steeds 3 x pompen. Dus oplossing:
* Remschoenen omwisselen.
* Bovenste veer aan de binnenzijde.
De ontbrekende bout is mij bekend. Ga er morgen weer mee aan de slag. Bedankt voor het meedenken (iedereen trouwens)
En hopelijk is dan het probleem alsnog opgelost!
Groetjes,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 20:08
door Nick
Het ontluchten is bij mijn wagen ook een probeem geweest na het vervangen van het remsysteem. We hebben toen 1 voor 1 (aan de langste kant beginnen zoals je altijd doet met ontluchten) de voeringen eraf gehaald en de cilinders ingeduwd met lijmklemmetjes. Bij de vooras de bovenste en de onderste cilinder trouwens tegelijk helemaal ingedrukt met lijmklemmen, niet één voor één. Daarna in 1 keer een keihard pedaal. Ontluchten zelf hebben we met een eezibleed setje gedaan.
Door de cilinders in te drukken beperk je het volume en kan er dus minder makkelijk een luchtbel blijven hangen, in combinatie met het ontluchten dmv druk werkt dit uitstekend.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 21:00
door Dennis101
De remvoeringen zitten verschoven op de dragers gemonteerd en vanuit de normale draairichting bekeken hoort de ruimte tussen de cilinder en de voering van de primaire schoen groter te zijn als de ruimte tussen de voering en het draaipunt. Bij de secundaire schoen is dit natuurlijk precies andersom.
Op de foto zie je dat er aan deze kant twee primaire schoenen gemonteerd zijn, dus dan zie je gelijk dat het niet goed zit.
Dennis B
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 21:33
door Dirk109
Dat indrukken van de cillinders is dat niet hetzelfde als de verstellers helemaal in draaien?
De veren van de schoenen drukken de schoenen dan toch maximaal naar binnen?
Dirk 109
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 21:43
door Dirk109
Bij werkte deze methode wel aardig Sjaak, ik heb echter wel de druk iets hoger gezet dan 0,5 bar.
De olie kwam er dan iets beter uit zetten.
Dirk109
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 21:53
door Corné van Dongen
Ik begrijp het Dennis ,heb hier trouwens ook een geweldig boek ' How to repair your car' van Paul Brand (engelstalig). Hierin zit een foto waarin ik kan zien hoe de schoen moet zitten, dus met de grootste ruimte bij de voering aan de benedenkant?
Thankx again.
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 22:10
door Nick
Nee, je kunt de cups nog verder naar binnen duwen maar dan moet je dus de voeringen eraf halen. Bij mij werkte het terugstellen in ieder geval niet optimaal, op deze manier ging het makkelijker.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 23:38
door Dennis101
Ja, dat is hetzelfde vandaar dat die andere "methoden" alleen maar extra werk geven op niks af.
Zodra je even door hebt hoe het moet blijkt het allemaal erg mee te vallen. De betere garages kunnen het per slot van rekening ook zonder dat moeilijke gedoe, zij kunnen natuurlijk nooit aan hun klanten verantwoorden dat ze langer dan een paar minuten nodig hebben om het systeem te ontluchten.
Geen klant die daar intrapt.
Dennis B
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 23:55
door Dirk109
Ok, ben blij dat het bij mij nu allemaal goed werkt.Ik ben net nog even aan het remmen(slippen) geweest en hij remt als nooit eerder.En ....... we hebben weer heeeeel wat geleerd van DE REMMEN.
Dirk 109
Foto-YCJNS3N4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('358f830f7300bf9e8059c3466d2caa70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YCJNS3N4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YCJNS3N4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YCJNS3N4.jpg', '', 13022483, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: do 28 okt 2010, 00:17
door Dennis101
Nee, de primaire schoen heeft de grootste ruimte boven en de secundaire schoen heeft de grootste ruimte beneden.
De primaire schoen is de voorste aan beide zijden.
Dennis B
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: do 28 okt 2010, 12:16
door Corné van Dongen
Heb de remschoenen verwisseld. De laagste veer zit aan de binnenzijde, maar de bovenste veer aan de buitenzijde. Deze kan niet aan de binnenkant omdat hij dan tegen de schelp zit, en die blokkeerd. In 2 boeken die ik heb zit deze bovenste veer ook aan de buitenzijde overigens.
Ik heb net getest, 1 x pompen en hij minderd vaart, 2 x pompen en hij staat muurvast stil. Al een hele verbetering ten opzichte van gisteren. Bij het afstellen van de remmen loopt het net niet aan... en volgens mij mag hij een heel klein beetje aanlopen?
Ook vraag ik me af of ik niet 2 rechterremschoenen meegekregen heb....? Affijn, ik denk dat ik met het afstellen van de remmen er al ben
Greetz,.
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: do 28 okt 2010, 13:51
door Dennis101
De bovenste veren moeten toch echt aan de binnenkant want anders krijgen de schoenen de neiging om naar buiten gedrukt te worden.
Als ze goed gemonteerd worden kom je niet in de problemen met de verstellers.
Ook moeten de schoenen volledig vrij lopen t.o.v. de trommel.
Dennis B
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: do 28 okt 2010, 18:16
door Corné van Dongen
Zie meerdere plaatjes in boeken en ook op internet met de grootste veer aan de buitenzijde gemonteerd:
15729w6.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8eb76d0b4f1d8261e2bb2b664ee1d1df', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2F15729w6.jpg', 'http://i55.tinypic.com/15729w6.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2F15729w6.jpg', '', 13025873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Net getest, 1 x remmen en hij remt al behoorlijk af, 2e keer remmen en hij staat stil Dat is in de geschiedenis van onze Landy hier al een geweldige verbetering! Wat het probleem nu nog is zijn de trommels vermoed ik. Die heeft mijn vader destijds laten 'reviseren' en vermoedelijk is er iets teveel weggehaald. Met nieuwe trommels (weet iemand wat dat kost?) zal het probleem definitief tot het verleden horen.
Greetz,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: do 28 okt 2010, 21:34
door Apen-nootjes
Dirk109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ok, ben blij dat het bij mij nu allemaal goed
> werkt.Ik ben net nog even aan het remmen(slippen)
> geweest en hij remt als nooit eerder.En ....... we
> hebben weer heeeeel wat geleerd van DE REMMEN.
>
> Dirk 109
> Foto-YCJNS3N4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d8b4d630edf397fed15f70c28fbfeb39', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YCJNS3N4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YCJNS3N4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YCJNS3N4.jpg', '', 13026896, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hmm... ik heb toen we met mijn remmen bezig geweest waren wel de tip gehad om in het begin niet de remmen volledig te benutten... Het kan zo zijn dat ze dan gaan verglazen en je binnenkort weer nieuwe schoenen erop moet zetten....
@Dennis101:
Ehm.. Dat ben ik dus echt niet met je eens, bij de 109 van mij is het zo dat er dus lucht blijft zitten tussen de 2 rem cilinders in, die je er op de simpele manier niet uit krijgt... Trust me, dat hadden we al lang geprobeerd
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: do 28 okt 2010, 22:48
door Dirk109
Er zit ook een handrem op hoor!
En die kleine van mij kan nog niet bij het pedaal.
Dirk 109
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 02:08
door paulus-109
die lucht gaat er simpel uit als je maar genoeg olie verzet met ontluchten.
vorige week nog bij de stawag gedaan, met een kwartier ontlucht en afgesteld.
het kan dus echt wel simpel.
paul
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 02:50
door Dennis101
Zoals je op de foto kunt zien zijn de ankerplaten van dit type auto voorzien van clips om de schoenen niet naar buiten te laten kantelen.
De Land Rover heeft deze clips niet, vandaar dat de veren aan de binnenkant gemonteerd moeten worden.
Omdat je de bovenste veer aan de buitenkant hebt gemonteerd kantelen de schoenen iets naar buiten, waardoor de slag van de remcilinders te groot wordt. Gevolg hiervan is dat je 2x moet trappen om voldoende vloeistof te verpompen om te remmen.
De veren hebben juist het rechte stukje in het midden om ruimte te geven voor de cilinder en aan de uiteinden heb je ook genoeg ruimte om de verstellers vrij te houden, mits je ze goed monteert en de juiste onderdelen hebt natuurlijk.
Of de trommels te ver zijn afgedraaid kun je nameten. De maximum maat is op de rand van de trommels af te lezen.
Dennis B
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 02:53
door Dennis101
Inderdaad Paul, het is eigelijk een klusje van niks zolang je maar weet waar je op moet letten.
Het belangrijkste is inderdaad om genoeg volumestroom te krijgen door de nippels ver genoeg open te draaien.
Dennis B
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 10:23
door Corné van Dongen
Dan zou ik op zoek moeten gaan naar een iets langere veer, want deze die we nu hebben is simpelweg niet te monteren, we kunnen niet hoger gaan, want dan zitten we tegen de cilinder aan. Waar hij behoort te zitten, daar drukt de veer dusdanig tegen de schelp aan dat deze geblokkeerd wordt.
Zoals hij nu aan de buitenzijde zit, kan hij helaas niet aan de buitenkant.
Bedankt voor je reacties, heb veel geleerd afgelopen week
Groetjes,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: pfff nog een keer remmen sorry:-}
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 10:37
door sjaak109
zal gerust,
maar na 4 liter volume dot 3 zat er nog steeds lucht. per ontluchtings sessie ging er 1 liter door heen.
heb ik het nog niet over de laatste keer dat ik de doorgespoelde olie weer teru gedaan heb.
vandaag ga ik alle cilinders en misschien de schoenen vervangen en geheel opnieuw beginnen.
kreeg gister mooi pakje uit de UK.
morgen remt hij, hoe dan ook. al moet ik naar de garage om er dot4 in te kiepen met hun apparatuur.
zou kunnen want dan zijn alle delen vernieuwd en zit er geen oud rubber meer in.
Sjaak
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: za 30 okt 2010, 14:57
door Dennis101
Dat het mij nu pas opvalt.....
Volgens mij heb je hier een linker remankerplaat aan de rechterkant zitten wat meteen verklaart waarom je niet uitkomt met de bovenste veer en de verstellers.
Als de ankerplaten goed zitten komt de cilinder ook horizontaal te liggen.
Dennis B
Gelukt!
Geplaatst: za 30 okt 2010, 18:30
door Corné van Dongen
Hey Dennis, het is gelukt!! Doordat ik eergisteren een lekke band reed in de bush, moest ik vandaag een nieuwe band er op leggen. Meteen nog maar eens geprobeerd en nu zit ook de bovenste veer mooi aan de achterzijde:
1415kie.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8ca21af03aa445f9baa49ff727cf4a3f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2F1415kie.jpg', 'http://i55.tinypic.com/1415kie.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2F1415kie.jpg', '', 13035451, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Moet nog steeds wel 1 x extra pompen.... remmen zijn nu goed afgesteld en er zit geen lucht in de leidingen. Denk nog steeds dat de trommels te ver uitgesleten zijn. Klusje voor next time. Nu op naar een Black Label (heerlijk Zuidafrikaans bier)
Groetjes, en een prettig weekend. Nogmaals bedankt voor alle tips (iedereen!).
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Gelukt!
Geplaatst: za 30 okt 2010, 18:48
door Dennis101
Heb je deze ook gelezen?
ankerplaten verkeerd?
De 2 verstellers op de ankerplaat zitten niet op gelijke hoogte net als de pennen op de remschoenen.
Als de ankerplaten omgewisseld zijn dan kloppen de plaatsen van de pennen en verstellers niet t.o.v. elkaar en is het heel goed mogelijk dat de schoenen niet ver genoeg gesteld kunnen worden.
Dat verklaart meteen waarom je nog steeds 2x moet trappen.
Dennis B
Re: Hier zijn ze dan!
Geplaatst: za 30 okt 2010, 20:05
door Corné van Dongen
Verrek... ik vroeg me al tijden af waarom de cilinder zo scheef staat, en of daar een bedoeling mee was? Zowel op de linker als rechter-wiel zitten de remankers dus scheef? Nou, dat lijkt mij wel een klus om dat goed om te zetten?
Zie mijn Pa's website: [home.iae.nl] , hier zie je ook dat de cilinder niet mooi horizontaal staat. Hoe kan dat nou?
Greetz,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]