Pagina 1 van 1

remcylinderpositie 6/8 cylinder?

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 12:44
door gyrowoody
Hallo allemaal;

Ik doe een upgrade van mijn 1971 SWB series 2A remmen met enkel remsysteem naar servobekrachtigd gescheiden remsysteem van een 6 of 8 cylindermodel (met 3 duim brede remschoenen en de correcte rempomp en een peperdure remdrukdifferentieelschakelaar die er blijkbaar ook moet bij zitten). Nu tonen de LR werkplaatshandboek twee verschillende posities voor de remcylinders op de ankerplaat, die in verschillende posities gemonteerd kan worden. Eentje toont de remcylinders in de 3 en 9 uur posities, en de andere boek toont een plaatje waar het anders is. Ik denk dat één en ander misschien te maken heeft met het ontluchten van de remmen? Ik weet dat het ontluchten vaak een rotkarweitje is bij dit systeem, en dacht even te vragen aan jullie of er misschien iemand weet hoe het best moet en in welke positie ik de remcylinders moet monteren om de minste ontluchtingsproblemen te hebben?
Ook ; is de rechterankerplaat identiek aan de linkerankerplaat ? Na het schoonmaken van de twee ankerplaten weet ik niet meer welke waar vandaan kwam. Is er een partnumber dat me kan vertellen of het een L of een R betreft?
Hartelijk dank!!!
Woody

Re: remcylinderpositie 6/8 cylinder?

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 14:36
door Dennis101
De keuze voor de brede 11" trommelremmen voor een 88" is een nogal ongelukkige keuze, want met de 11" voorremmen van de 109" (en latere 88&quot haal je dezelfde vertraging terwijl hiervoor nog wel kwalitatief goede onderdelen voor te krijgen zijn.
De brede 11" trommels en remschoenen worden namelijk niet meer nieuw gemaakt in goede kwaliteit.

De cilinders komen boven en onder op de remankerplaat en ze zijn te onderscheiden door de plaats van de verstellers.
Samen met de cilinders (L en R verschillen) en de schoenen kun je zo zien op welke plaats de onderdelen horen.

De drukverschilschakelaar heb je niet nodig, deze zorgt er alleen voor dat het lampje gaat branden als er drukverschil door lekkage optreed, maar verder doet hij niets. In plaats hiervan kun je de leiding naar de achterremmen rechtstreeks naar de slang richting de achteras brengen. De splitsing tussen beide voorremmen kun je maken met een T-stuk zoals ook op de achteras gebruikt is.
Wel opletten dat er zowel metrische als unf T-stukken bestaan, maar hetzelfde geldt ook voor de drukverschilschakelaars.

Ontluchten van dit systeem geeft zelden problemen, zolang je alles goed gemonteerd hebt en goede onderdelen gebruikt hebt.
Als je ontlucht onder overdruk en de nippels ver genoeg opent, dan is het een paar minuten werk.

Dennis B

Re: remcylinderpositie 6/8 cylinder?

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 13:41
door gyrowoody
Hallo Dennis ;

dank voor je info. Ik vergat even te melden dat dit een 109 as van een ex militaire 109 die blijkbaar om één of andere reden met de brede remschoenen was uitgerust. Hoelang gaan deze remmen mee ? Er is dus geen voordeel van deze remmen die wel een groter remoppervlak geven maar niet beter remmen dan de latere 109 ?

Ik ga me een easybleed kopen denk ik. Daarmee zal het ontluchten wel gaan dus?

Van harte dank.
Woody

Re: remcylinderpositie 6/8 cylinder?

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 14:52
door Dennis101
Als het een 109 ex-leger as is dan zijn het waarschijnlijk niet de 6/8 cilinder remschoenen, maar de normale 11" voorremmen.
Deze remschoenen zijn al een stuk breder als de remschoenen van de 10" trommels.
Hoe breed zijn de remvoeringen precies?
Hoe lang de remschoenen en trommels meegaan is geheel afhankelijk van het gebruik, dus hier is niets van te zeggen.
Met goede kwaliteit remvoeringen remmen de 4 cilinder 109" voorremmen beter en stiller als de 6/8 cilinder remmen met slechte imitatie (zoals britpart) remschoenen, bovendien is de pasvorm van deze imitatie remschoenen ook niet goed.
Mintex en TRW maken geen remschoenen voor de 6/8 cilinder meer en ook bij Ferodo vindt ik ze niet meer.
Alternatief zou zijn om oude schoenen opnieuw te laten bekleden, maar dan moeten het vanwege de maatvoering wel goed schoenen zijn geweest.
Wat betreft nieuwe trommels is het nog wat lastiger, want daar worden ook geen ronde exemplaren meer van gemaakt.

Als je een passende dop hebt voor het reservoir, dan werkt ontluchten met een easybleed prima.
Persoonlijk vindt ik het net zo handig om met een passende dop wat druk op het systeem te zetten.

Dennis B

Re: remcylinderpositie 6/8 cylinder?

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 22:46
door Michiel 109 V8
Hoi Dennis en Woody,

Ik heb vorig jaar nog een setje originele voeringen uit Engeland bij LrSeries gehaald. Zij hebben ook nog steeds de originele trommels (en voeringen) te koop (linkerdelink).

Zijn alleen niet goedkoop; 135 pond!!!!!!!!!!!!!!! per trommel,

Maar omdat ik mijn voorremmen nog steeds niet geblokkerd krijg zit ik toch over een setje trommels te denken. (M'n systeem is goed ontlucht, pedaal hard en hoofdremcilinder goed. De servo doet niet zo heel erg veel meer heb ik het idee maar dat zou niet echt uit mogen maken). Kan je de originele trommels ergens aan herkennen? De mijne hadden een rood stickertje erop maar de letters zijn helaas alweer verdwenen......

Ik trok laatst de trommels er af en zag dat de schoenen alleen aan de kopse einden contact maken. Het lijkt er dus op dat mijn trommels dan te ver uitgesleten zijn? Opmeten is ook lastig zonder een enorme schuifmaat.....

Greetz,

Michiel

Re: remcylinderpositie 6/8 cylinder?

Geplaatst: di 26 okt 2010, 00:01
door Dennis101
Als alleen de uiteinden van de remvoeringen contact maken met de trommels dan mis je inderdaad een stuk remvermogen en wordt de zelfbekrachtiging onvoorspelbaar.
Het hoeft echter niet te betekenen dat de trommels te ver zijn uitgesleten, daarvoor zal je toch echt moeten meten.
De laatste originele remschoenen die ik ben tegengekomen zijn (via Land Rover) gereviseerde remschoenen met Ferodo voeringen (staat op de zijkant van de voeringen).
Deze voeringen zijn wat harder als de Mintex schoenen, waardoor ze langer nodig hebben om in te remmen. Om het te versnellen kun je de uiteinden opschuren/vijlen, zodat ze de ronding beter volgen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de trommels binnen de maximum maat zijn.
Bij grote trommelremmen (zoals bij vrachtwagens) is het gebruikelijk dat de remvoeringen door straaldraaien op maat gemaakt worden voor de trommels.
Het beste is dan om de straal van de voeringen een fractie kleiner te kiezen, zodat de voeringen in het midden als eerste de trommel raken.

Dennis B

Re: remcylinderpositie 6/8 cylinder?

Geplaatst: di 26 okt 2010, 01:56
door Dirk109
Op mijn 109 4 cylinder heb ik van de week ook nieuwe schoenen en trommels gezet en na wat problemen remt hij
nu goed, als het moet met blokkerende wielen.
Ik heb bij van Dam defensie trommels en bijpassende schoenen gehaald en deze waren dikken dan die er eerst om zaten en de prijs was ook niet gek.
Er wordt daar geopperd dat het orginele onderdelen zijn of althans de betere merken van vroeger.
Dirk109
GroteFoto-GBNKUODC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a949aef2ba9470d2e87beaa8adcd7724', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GBNKUODC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GBNKUODC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GBNKUODC.jpg', '', 13012637, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-DD7D88GM.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bef81dc2a032f82ff938445eac3fcd0f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DD7D88GM.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-DD7D88GM.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DD7D88GM.jpg', '', 13012637, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: remcylinderpositie 6/8 cylinder?

Geplaatst: di 26 okt 2010, 02:32
door Dennis101
Die sets zijn mij bekend Dirk, ik heb ze rondom op de 88" S3 en binnenkort komen ze ook rondom op de 88" S2a (eerst voor, daarna achter).
Als ik daar weer in de buurt kom neem ik maar alvast weer een paar kistjes mee om de toekomst veilig te stellen.
Het probleem is dat de 11" voorrem sets alleen in de 4 cilinder uitvoering te koop is, dus voor een 6 of 8 cilinder heb je daar helaas niet veel aan wat betreft de voorremmen.
De 11" achterremschoenen zou ik wel voor de 101 kunnen gebruiken, maar dan heb ik weer trommels over waar ik niets aan heb.
Gelukkig worden die achterremschoenen nog wel gemaakt door de betere fabrikanten.
Wat betreft de voorremschoenen voor mijn 101 heb ik de komende jaren nog geen probleem, want daar heb ik nog genoeg originele reserve liggen.
Was helaas wel te laat om nog een paar sets Mintex schoenen in te slaan, maar de ferodo's remmen ook uitstekend.

Dennis B

Re: remcylinderpositie 6/8 cylinder?

Geplaatst: di 26 okt 2010, 09:45
door sjaak109
mmm
dat probleem krijg/heb ik dus ook.
heb ook een 6 cil. en heb nu maar de namaak besteld.
zag wel op mijn speurtocht dat ze in Amerika nog schoenen voor de 6cil hadden
volgens de prijs moetsen het wel goede zijn.

gr,
Sjaak

Re: remcylinderpositie 6/8 cylinder?

Geplaatst: di 26 okt 2010, 11:43
door Dirk109
Misschien ook te proberen bij van Dam? Rhenen.
Ze hebben er echt veel onderdelen.

Dirk109