Pagina 1 van 1

Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 11:30
door Mark Rotteveel
Ik heb van het weekend een achteras van een disco 1 (1994) onder mijn defender (1986) gehangen.
Nu heeft deze achteras een 24-splines diff, en mijn oude vooras een 10-spines diff.

Weet iemand of er verschil zit in overbrenging tussen deze twee diffs?
(ik dacht het niet, maar voor de zekerheid)

Groeten,
Mark

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 11:48
door ToyRoverlander
Geen verschil, beide zijn 3.54:1

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 13:15
door Mark Rotteveel
Helder, dank u!

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 14:16
door disco1992
hoi mark,

had jij niet een langere aandrijfas nodig achter?

ik heb onder mijn 110 een rrc achteras gelegd en had een andere aandrijfas nodig.
dit kwam doordat de salsbury achterdiff langer zijn dan die van rrc.
ik heb de aandrijfas laten verlengen en past weer .

remt nu wel hele stukken beter

groet disco1992

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 15:01
door Mark Rotteveel
Hey,

Nope, de diff van de discovery is even groot als die van de defender. Wel heb ik, omdat ik ook de versnellingsbak / hulpbak uit de disco heb overgebouwd een langere aandrijfas nodig gehad achter.

Remmen gaat inderdaad stukken beter!

Groeten,
mark

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: di 19 okt 2010, 01:23
door Dennis101
Als je aan de rest van het remsysteem niets hebt gewijzigd lijkt het alleen maar dat het remmen beter gaat, maar eigelijk is het juist minder geworden.
De schijfremmen achter hebben meer druk nodig om hetzelfde remvermogen te leveren als trommelremmen, waardoor ze zonder verdere wijzigingen minder goed remmen.
Omdat de achterremmen nu minder goed werken duikt de auto meer, waardoor je alleen het gevoel krijgt dat hij beter remt.

Dennis B

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: di 19 okt 2010, 01:33
door Eric&Betty Boop
QuoteMark Rotteveel Nope, de diff van de discovery is even groot als die van de defender.
Het gaat dus waarschijnlijk om een 90 van '86?
De 110 heeft een Salisburydiff en die is dus wel langer dan een roverdiff.

De jouwe is dus geen Defender want die naam is pas veel later op het toneel verschenen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4dab4e7b8ed53a3a788a370c7503626e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12977065, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('27d7dc611673d95c7ca7ddb5b1f2877e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12977065, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: di 19 okt 2010, 10:19
door Mark Rotteveel
Ja klopt, het is een 90 uit 1986.

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: di 19 okt 2010, 10:23
door Mark Rotteveel
Ok, en wat voor onderdelen zou ik nog over moeten pakken van de disco om de juiste drukverdeling te krijgen?

Groeten,
Mark

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: di 19 okt 2010, 13:33
door Dennis101
Je zal op z'n minst de remdrukregelaar van een 90" met schijven achter toe moeten passen en ook de voorremmen die daarbij horen.

Dennis B

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: di 19 okt 2010, 14:10
door Peter
Wat ik me wel eens afvraag, hoe gaat de wetgever hier mee om? Stel je hebt een ongeluk
met levenslange handicap of nog erger.
Dit geldt natuurlijk ook voor veel grotere banden, motoren met meer KW's, verhogingen, overgaan
van bladveren naar schroefveren, aanpassen remmen van massieve schijf naar geventileerde schijf enz.
Bestaat er iets waarr dit in omschreven staat wat er mogelijk is.

Peter

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: di 19 okt 2010, 14:45
door Mark Rotteveel
En als ik nou ook de vooras van de disco (incl. remmen uiteraard) + die remdrukregelaar overneem, lijkt het me ook goed of niet?

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: di 19 okt 2010, 15:00
door Mark Rotteveel
Hier:

link

Staat exact wat je allemaal mag aanpassen en wat herkeuringsplichtig is bij de RDW

Re: Overbrenging Differentieel disco 1 en defender 1986

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 01:50
door Dennis101
Een Discovery heeft een andere gewichtsverdeling, gewicht en wielbasis, dus het lijkt mij niet aannemelijk dat dezelfde set op een totaal andere auto hetzelfde effect geeft.
Autofabrikanten besteden veel aandacht aan een veilig remsysteem, dus als je iets wil veranderen zal je heel goed moeten weten wat de gevolgen zijn voordat je eraan begint.
Als je een remsysteem met trommels achter vervangt door schijven aan de achterzijde kun je zeker niet verwachten dat je dezelfde totale vertraging haalt bij dezelfde pedaaldruk, want schijfremmen hebben een veel hogere druk nodig om dezelfde vertraging te krijgen als trommelremmen door het ontbreken van de zelfbekrachtiging bij schijfremmen.
Om onzekerheden en mogelijke gevaarlijke situaties te voorkomen (je komt er vaak pas achter in noodsituaties) kun je het beste uitgaan van bekende combinaties die terdege getest zijn.
Een van die combinaties voor een Ninety is het complete remsysteem van de Defender 90.
Of je gebruikt wel de combinatie die je nu hebt en past de remdruk naar de achterwielen aan om bij de diverse belastingen dezelfde vertraging te krijgen als met de trommels die je hiervoor had.
Aangezien je al omgebouwd hebt zal het nu wel wat lastiger worden om aan gegevens te komen van voor de ombouw.

Dennis B