fik in de 109

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sjaak109

fik in de 109

Bericht door sjaak109 »

Ben weer lekker bezig.
had mijn, door de vorige (of die daar voor), ruitensproeier schakelaar eindelijk gevonden (12 volts camping pompje)
deze zat op de schakelaar van de op de motorkap gemonteerde kenlow fan.
dus ruiten sproeien en gelijk ventileren. niet zo handig vond ik dus schakelaartje gepakt en de 2 stekkertjes er op gezet.

ga ik mijn achterlichten controleren of ze het goed doen. staat ineens de gehele 109 vol rook. en echt dikke rook.
gauw licht uitgezet maar de eerste 10 minuten kon je niet in de 109 zijn.
schade bekeken..... een hele hand vol draden aan elkaar gepiept. bijna alle isolatie weggesmolten van veel draden.

pfffff lekker weer. ging ik alles controleren, bleek alles nog te werken.
heb ik alle draden resoluut weggeknipt die verpiept waren en wonder... alles werkte nog.
nog meer draden weg geknipt.... alles bleef werken?

mooi dus, dashbord geen draadjes meer en alles werkt. het meeste was aangesloten met luidspreker snoer ofzo. gewoon troep.

tot mijn verbazing vond ik achter een plintje van het middelste gedeelt van het dashbord een alarmlicht schakelaar.
deze werkt niet.
vraag is hoort die er origineel in? grote rode knop die je uit moet trekken. wil hem wel weer werkend hebben denk ik.
alle draden zitten er op gesoldeerd.

gr,
Sjaak
D&G

Re: fik in de 109

Bericht door D&G »

Ja, die knop hoort erin. Als het niet werkt is het waarschijnlijk het relais of een massaprobleem. Maar dat is wel het minste probleem wat je nu hebt denk ik....

Gerard
sjaak109

Bericht door sjaak109 »

Thanks.

had al gekeken in het grote boek maar daar staat niets in over het dashbord.
of ik moet er weer over heen zien natuurlijk.

het relais is die blikken huls? die zit in een soort beugel.
massa moet ik nu zeker even controleren er is een hoop massa weggeknipt.
rare is dat echt alles het nog doet. heb zeker 6 draden gevonden onder 12 volt stroom die nergens op aangesloten zaten
paul be

Bericht door paul be »

die alarmlichtschakelaar zit in mijn herinnering op dat middenconsooltje gemonteerd, waar die dus achter lag in jou LR.

defender 110 300TDi
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Zo dat is schrikken he!
Ik weet precies hoe dat voelt,laatst de cabine van mijn defender td5 vol rook nadat een ervaren electricien
asl tussendoorklusje mijn zelf ingebouwde standkachel het electrisch zou doen.
Kwestie van schemaatje lezen natuurlijk en hij had het al vaker gedaan....
Toch de plus op de min aangesloten en bij inschakelan van de ventilator ineens over al rook...geen blusser te vinden in de paniek terwijl die
gewoon om de hoek hing.
Maar bij een TD5 zitten er heel veel draden....En toch een gelukje dat de kortsluiting doorbrande en het bij 1 kapotte draad bleef.

Wel een hapklare brok in de keel en weer regel 1; de accupool lossen zodat je die snel kunt onderbreken.

Sterkte ermee,groet,Mark

Mark
sjaak109

Bericht door sjaak109 »

Bedankt Mark,

eigenlijk kwam het wel goed uit, ik zou zowiezo alles controleren en verwijderen.
dat moest nu dan meteen.
alles doet het nog en nog beter, mijn ruitensproeier doet nu ook normaal sproeien ipv. de ventilator aan.
heb er een halve emmer aan onbekende of verbrande draden uitgehaald.
1 blauwe draad die naar een soort weet ik veel wat voor dingetje onder de motorkap ging was op zo,n 8 plekken doorgepiept.
en lag te knetteren tegen het schutbord.

maar je schrikt wel. 5 dagen eigenaar en dan al afgebrand.-}

Sjaak
Plaats reactie