Pagina 1 van 1
Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 17:37
door koekentrommel
Hallo larolandgenoten
Wat zijn de voor en nadelen van een limited slip in een serie 3.
Als 1 achterwiel geen grip meer heeft treed deze in werking toch,de limited slip maakt de as dan sper ?
Zijn er nadelen aan?
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 18:54
door Roy Bruurs
LSD is absoluut geen sper. LSD zal ergens tot 80% bokkeren en daarna de kracht door laten slippen. Als je LSD in je as zet zorg en dan wel voor dat je LSD olie gebruikt. Ook je steekassen zullen iedere keer een opdonder krijgen. Nadeel wat ik eraan vind is dat je er geen controle over hebt wanneer hij wel niet in moet schakelen
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5bf3ae6f5609d587303d10f2a93bf859', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12934557, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 18:55
door ToyRoverlander
Als het ene wiel in de lucht hangt zal de ander, ondanks de limited slip, nog niks doen.
Beide wielen aan de grond, en de ene slipt door, dan krijgt de ander een percentage van het koppel. Hoeveel ligt eraan wat het percentage van de limited slip diff is.
Op sneeuw en ijs is een limited slip beter dan een open diff of een locker. Nadeel is dat als het ene wiel in de lucht hangt het andere wiel nog niks doet.
Limited slip is beter dan een open diff, maar niet zo goed als een locker.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 18:55
door Exfietser
Volgens mij is het enige nadeel dat reserve onderdelen niet of nauwelijks meer verkrijgbaar zijn. Verder is het een heel mooi systeem. Ik zou het best in mijn voor en achteras willen hebben.
Arnold.
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 19:31
door ToyRoverlander
Even voor de duidelijkheid, we hebben het over een limited slip he, en niet een automatische locker.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 20:10
door Roy Bruurs
Toy ook als een wiel in de lucht hangt zal het lsd het nog doen Teminste in onze taft blijft hij het dan doen
Exfietser jij wilt geen lsd in je vooras dat vervloek je als je moet gaan sturen. Binnenste wiel draaid langzamer als het buitenste dus de lsd grijpt in. Ook hier hebben wij ervaring mee in onze taft
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 20:51
door ToyRoverlander
De meeste LSD's werken niet als een wiel in de lucht hangt. Hij werkt op het principe dat ie een percentage van het koppel dat het slippende wiel krijgt doorstuurt naar de andere kant. Een wiel dat in de lucht hangt kost nagenoeg 0 koppel om rond te draaien, dus 80% (als voorbeeld) van 0 is nog steeds nul. Dus geen vermogen op het andere wiel.
De meeste doen juist wel een LSD in de vooras, en niet alleen 4x4's, ook veel straatauto's hebben dat. Een LSD 'grijpt' niet in zoals zo'n automatische locker dat doet, maar werkt veel soepeler.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:00
door Roy Bruurs
Oke tja dat is onze ervaring met een lsd in de lucht en een lsd in de vooras. Genoeg bomen van dichtbij gezien omdat het gewoonweg niet fijn stuurt. We praten dan wel over een daihatsu taft een geen laro series 3
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:02
door ToyRoverlander
Ja kan goed zijn dat die van zo'n taft anders werken dan aftermarket LSD's.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:04
door Scratch
Hoi Toyboy
LSD werkt met wrijving. De groter het verschil in omwenteling van de beide wielen, de meer wrijving. Dus grip.
Ik zou hem ook niet in de vooras willen hebben...
gr Eric
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:10
door Roy Bruurs
Aftermaktet? Die belgische larotje hebben toch standaard lsd? (4x2)
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('68f8cbb4599e0396afea7670270e6099', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12935049, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:18
door ToyRoverlander
Uhh... ja volgens mij wel
Maar die zullen na X aantal jaren ook wel versleten zijn, en dan doen ze ook niet veel meer.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:23
door Roy Bruurs
Dat klopt. Wat ik wel is heb gehoord maar nooit heb geprobeerd is dat je hem nog verder op kunt spannen met plaatjes?! Dus je zou hem weer nieuw leven in kunnen blazen door de spanplaatjes te vervangen
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('45ecab8490edf0ed94ae5919b12eba1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12935119, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:31
door plaetje
Jack, ik heb een Belg er in gehad (achter) heeft mij 8 steekassen gekost in een jaar. 5 langen en 3 korten in mij achteras.
heb er nu geen meer in , ben overgestapt op RR difs.
Die doen het goed op de weg (iets langzamer met optrekken) maar veel rustiger bij 90/100km
En zijn nog zeer goed in de 1 laag
plaetje
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:35
door Roy Bruurs
een RR heeft toch een 3,58 ipv een 4,70 overbrenging in de diffs. Dit zou absoluut niet langzamer moeten zijn.
Wat doe jij met je assen dat jij die kapot rijdt?
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1168a8e3e9f95b400ebf9dc45c78cab1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12935175, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:39
door plaetje
Rijden in ardenne ( België en Frankrijk) of in Lansaard op de boomwortels
plaetje
ps. hij is langzaam in het optrekken maar de top is hoger.
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:43
door Scratch
Hoi Bob,
Jo bedoeld dat hij door de grotere overbrenging langzamer kan optrekken, is tenslotte een serie met 2,5Na motor. Daarna gaat hij als een speer !!
tja, en hoe Jo het voor elkaar krijgt 8 steek assen te breken , jo gebruikt de land Rover dus wel echt
gr eric
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 21:44
door Roy Bruurs
hmm valt me tegen van een 2,25 met 3,58 diffs. Dacht dat dat toch wel sneller moest zijn qua optrekken
En waarom rijden die belgen ze dan niet kapot? Land rover heeft ze er niet voor niks in gezet
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('97bebfafbe1b2a4c175e3f253d809774', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12935217, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 22:09
door Hermen Vlothuizen
"En waarom rijden die belgen ze dan niet kapot? Land rover heeft ze er niet voor niks in gezet"
Die Belgische SIII 4x2's waren bedoeld voor taken zoals het rondbrengen van de post. Toen bleek dat een op twee wielen aangedreven Land Rover toch niet zo ver kwam, zijn die LSD's er als modificatie achteraf ingezet. Overigens zijn die "Belgjes" een heel wonderlijk compromis, waarbij om de deal rond te krijgen allerlei delen door de Belgische industrie zijn aangeleverd i.p.v. door Land Rover zelf.
Hermen
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 22:14
door Roy Bruurs
Oke weer wat geleerd Meende dat die dingen er af fabriek al in zaten
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5512abb57e383badac9a56dad83cc74', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12935407, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 22:37
door Art van Blondie
Zo'n Belgische LSD (andere ken ik niet) is in principe "gelocked" wanneer je rechtdoor rijd. Wanneer je stuurt of slipt, dan gaan de platen die erin zitten over elkaar slippen. Om de platen te laten slippen moet eerst een aanvangskracht overwonnen worden, deze is volgens mij het grootst. Als ze eenmaal slippen maakt het snelheidsverschil niet veel meer uit, de kracht die dan nog op het grip hebbende wiel komt is niet zo groot meer.
Het principe dat de LSD gelocked is als je rechtdoor rijd, maakt dat de auto met een LSD in de vooras niet meer prettig stuurt, hij gaat zwaar sturen.
Groet, Art
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 22:46
door bareld
De meeste gewone LSD's werken prima als 1 wiel in de lucht hangt of als hij bv op het ijs staat.
Dat rondraaiende wiel wordt dan door een lamellen of een viscokoppeling geremd waardoor de energie naar het andere wiel gaat.
LSD's met een tandwieloverbrenging hebben enige tractie op het slippende wiel nodig. bv truetrac diffs.
Deze hebben wel als voordeel dat ze ook in een vooras goed werken omdat het een gewone diff is als je normaal grip hebt.
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 22:46
door Scratch
Hoi Art,
Was het niet zo dat de LSD tussen de TrueTrac en de Detroid in zat. Alleen werk de LSD alleen met de juiste olie. Zoals jij de LSD beschrijft, zal er wel de verkeerde olie in zitten (platen kunnen hun warmte niet kwijt)
gr Eric
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 22:57
door Art van Blondie
He Eric,
Wat ik schrijf is niet zozeer gebaseerd op rij-ervaring, maar meer op werkingsprincipe. Ik heb een keer een belgische LSD gehad die ik eerst heb opgeknapt (nieuwe platen erin en opnieuw afgesteld) en daarna in mijn vooras heb gestopt. Ik heb toen een testrit gemaakt en onmiddelijk dat ding weer uit m'n as gehaald. Ik had overigens wel de goede olie. Truetrac en detroit lockers heb ik geen ervaring mee. Inmiddels heb voor en achter ARB lockers, kost wat maar dan heb je ook wat.
Groet, Art
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 23:07
door Scratch
ik vond de LSD ook niet alles, zeker gezien de schaarste aan onderdelen.
Mijn broer had toen de tijd gekozen voor een Detroit locker in de achteras en een TrueTrac in de vooras. Zijn 90 was toen "unstoppable"
Ik heb nu ook gekozen voor een ARB voor en achter.
gr Eric
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: zo 10 okt 2010, 23:13
door jack
Ey jo
Dan weet ik genoeg,dan wil ik het er niet in hebben.
Bedankt voor je antwoord
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: ma 11 okt 2010, 00:26
door plaetje
De belgen rijden alleen in de kempen er mee, in de ardenne gebruiken ze ander auto's
Ja, hij rijd goed met de kombinatie maar is trager dan met de standaard difs.
Of ik zou zeggen probeer hem maar eens te volgen als ik van limburg naar groningen ga, ik denk dat ik al mijn eten gekookt en gebakken heb en ook opgegeten voor dat een standaard serrie er is. (hij gaat nu 110km met windt tegen en 125km met windt mee)
Alleen ik rij de laaste tijd niet meer zo snel (spaart brandstof)
Wil je nog meer weten meel dan even.
plaetje (jo)
serrie 3 (88) 2,5NA / freelander 1,8 / TD5 90
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: ma 11 okt 2010, 10:00
door Huub
Hmm, heb nog zo'n difje liggen maar de spanplaatjes zijn gebarsten, weet iemand waar je die zou kunnen kopen?
Huub
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: ma 11 okt 2010, 11:00
door Art van Blondie
RTC1349 en RTC1416 is nog verkrijgbaar bij [www.dunsfold.com]
Groet, Art
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: ma 11 okt 2010, 11:01
door Puffino
Een TRUETRAC is een Limited Slip Diff.
Ik neem aan dat LSD ook voor die zelfde term staat?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: ma 11 okt 2010, 12:13
door Huub
Geweldig, precies wat ik zocht.
GRT Huub
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: ma 11 okt 2010, 19:45
door Scratch
Hoi Sander,
Klopt, zijn allebei slip diffs en doen beide bijna dezelfde. Werking van binnen is wel heel anders. Dus toch niet met elkaar te vergelijken
Met LSD bedoelen we vaak de "Belgische diffs" Maar deze hebben vast een merk naam !?
gr Eric
Re: Het voordeel limited slip in serie 3
Geplaatst: ma 11 okt 2010, 20:58
door Lex van de Poll
De Belgen zijn Salisbury diffs.
Ik had er één in mijn Serie III, was er erg tevreden over.
Hangt natuurlijk af van het gebruik.
Rijdt je veel op geasfalteerd lijkt het me niet zo ideaal.
Bij een korte bocht op asfalt, met een beetje snelheid, voelde je een achterband wringen.
Lex
Re: Het voordeel limited slip in serie 3 - olie?
Geplaatst: za 05 feb 2011, 14:20
door robertt
Welke olie zou je er het beste in kunnen doen met zo'n Belgische LSD?
Ik kan het niet terugvinden.
Re: Het voordeel limited slip in serie 3 - olie?
Geplaatst: za 05 feb 2011, 14:56
door Dennis101
Zie:
LSD Olie
Dennis B
Re: Het voordeel limited slip in serie 3 - olie?
Geplaatst: za 05 feb 2011, 16:22
door robertt
Dennis, bedankt.
Ik heb blijkbaar toch niet goed genoeg gezocht.
Binnenkort maar eens proberen die lsd.