APK. Roetmeting verplicht?
-
Tata-D2
APK. Roetmeting verplicht?
Landrovervrienden,
Binnenkort moet de Disco td5 weer voor de apk inclusief roetmeting, waarbij de boel onbelast draait.
Is de roetmeting verplicht? Voel er namelijk helemaal niet voor en bang dat de boel kapot draait. Iemand een idee of tips?
Groet, Willem
Tata-D2.
Binnenkort moet de Disco td5 weer voor de apk inclusief roetmeting, waarbij de boel onbelast draait.
Is de roetmeting verplicht? Voel er namelijk helemaal niet voor en bang dat de boel kapot draait. Iemand een idee of tips?
Groet, Willem
Tata-D2.
-
Gert
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Als het voertuig van na 31 december 1979 is moet je een roetmeting ondergaan.
Als je vreest dat je daarmee je motor sloopt dan was de motor al in een slechte staat voordat je aan die meting begon.
Met andere woorden, je ontkomt er niet aan, tenzij jij en de keurmeester de wetgeving aan hun laars lappen. Ik hoop echter dat je dat laatste nooit tegen gaat komen.
Als je vreest dat je daarmee je motor sloopt dan was de motor al in een slechte staat voordat je aan die meting begon.
Met andere woorden, je ontkomt er niet aan, tenzij jij en de keurmeester de wetgeving aan hun laars lappen. Ik hoop echter dat je dat laatste nooit tegen gaat komen.
-
Sean
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Vele garage-keurmeesters vinden die roetmeting onzin en doen die dan ook niet.
Puur papieren kwestie, want als ie niet aan de normen voldoet doen ze wat in de olie en voilá voldoet aan de normen.
De mijne heeft dus al 3 jaar geen roetmeting meer gehad.
Gewoon dus een garage zoeken die het niet doet. Als je toevallig een steekproef krijgt gebeurd het helaas alsnog.
Als je helemaal op zeker wilt spelen kan je ook nog bedingen dat je auto s'midags gekeurd wordt als ze s'ochtend nog geen steekproef gehad hebben, want volgens mijn garagist komt een steekproef-geval mestal nooit alleen.......
Puur papieren kwestie, want als ie niet aan de normen voldoet doen ze wat in de olie en voilá voldoet aan de normen.
De mijne heeft dus al 3 jaar geen roetmeting meer gehad.
Gewoon dus een garage zoeken die het niet doet. Als je toevallig een steekproef krijgt gebeurd het helaas alsnog.
Als je helemaal op zeker wilt spelen kan je ook nog bedingen dat je auto s'midags gekeurd wordt als ze s'ochtend nog geen steekproef gehad hebben, want volgens mijn garagist komt een steekproef-geval mestal nooit alleen.......
-
Apke
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Het verhaal van de steekproef werkt zeker niet in Arnhem en omgeving (en waarschijnlijk ook voor andere RDW plaatsen)..
Wat ik begrepen hebben lunchen ze bij de RDW om daarna weer op pad te gaan. Hoe het zit als ze wat ver van de thuisbasis af zitten weet ik niet.
Steekproeven hangen ook af van de beoordeling van de garage. Een garage met hoge punten (de steekproef komt overeen met de constatering van de keurmeester) krijgt minder steekproeven dan een garage met lage punten.
De roetmeting is zoals Gert schreef voor jou auto (of hij moet ineens heel oud zijn geworden haha).
Ja, je motor gaat onbelast vol de toeren in. De toerenbegrenzer zal voorkomen dat er motorschade ontstaat.
Als jou motor goed is en goed is afgesteld (met name de toerenbegrenzer), dan zal er weinig aan de hand zijn. De test moet uitgevoerd worden met een warme motor.
De enige uitzondering die ik ken is die voor net gereviceerde motoren die nog niet ingelopen zijn, keurmeesters zijn er niet op uit om motorschade te veroorzaken en willen dan nog wel eens een oogje toeknijpen.
Voor de rest zijn regels, regels en hoe onzinnig ze soms lijken, ze moeten gevolgd worden.
Succes met je keuring en roetmeting.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0abc2d8f484b6a1b600690eea75b895d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12933624, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Wat ik begrepen hebben lunchen ze bij de RDW om daarna weer op pad te gaan. Hoe het zit als ze wat ver van de thuisbasis af zitten weet ik niet.
Steekproeven hangen ook af van de beoordeling van de garage. Een garage met hoge punten (de steekproef komt overeen met de constatering van de keurmeester) krijgt minder steekproeven dan een garage met lage punten.
De roetmeting is zoals Gert schreef voor jou auto (of hij moet ineens heel oud zijn geworden haha).
Ja, je motor gaat onbelast vol de toeren in. De toerenbegrenzer zal voorkomen dat er motorschade ontstaat.
Als jou motor goed is en goed is afgesteld (met name de toerenbegrenzer), dan zal er weinig aan de hand zijn. De test moet uitgevoerd worden met een warme motor.
De enige uitzondering die ik ken is die voor net gereviceerde motoren die nog niet ingelopen zijn, keurmeesters zijn er niet op uit om motorschade te veroorzaken en willen dan nog wel eens een oogje toeknijpen.
Voor de rest zijn regels, regels en hoe onzinnig ze soms lijken, ze moeten gevolgd worden.
Succes met je keuring en roetmeting.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0abc2d8f484b6a1b600690eea75b895d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12933624, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Frans Bonnes
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Sean Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vele garage-keurmeesters vinden die roetmeting
> onzin en doen die dan ook niet.
Hoeven we gordels ook niet meer te controleren, want je doet ze toch niet om.
En remmen testen hoeft ook niet, want een auto is gemaakt om te rijden en niet om te remmen
En nog veel leuker, nog even wachten en dan hoeven we ons ook niet meer aan de maximum snelheid te houden.
Want: veel automobilisten vinden dat maar onzin.
Zo lust ik er nog wel een paar.
fb
-------------------------------------------------------
> Vele garage-keurmeesters vinden die roetmeting
> onzin en doen die dan ook niet.
Hoeven we gordels ook niet meer te controleren, want je doet ze toch niet om.
En remmen testen hoeft ook niet, want een auto is gemaakt om te rijden en niet om te remmen
En nog veel leuker, nog even wachten en dan hoeven we ons ook niet meer aan de maximum snelheid te houden.
Want: veel automobilisten vinden dat maar onzin.
Zo lust ik er nog wel een paar.
fb
-
Scratch
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Hoi Gert,
Sinds een korte tijd is de roet meting niet fysiek verplicht. Vroeger werden er vier testen gedaan van 4 seconde en kwam er een briefje uit het test apparaat met een gemiddelde score. Tegenwoordig mag de test gestopt worden al na de eerste goede meting. Echter komt er geen briefje uit het apparaat en is er geen bewijs van test te overleggen. Bij een steek proef weten ze dit en wordt ook goed bevonden. Als de keurmeester overtuigt is dat de meting goed is wordt deze niet eens gehouden. Er kan natuurlijk wel een steekproef komen waarbij dit gecontroleerd word. Dus je heb gelijk dat het verplicht is, maar het gebeurd niet altijd omdat het een onnodige belasting is.
Natuurlijk komt de roetmeting wel op de rekening
Viergasmeting wordt wel alijd uitgevoerd.
gr Eric
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2010 17:37 door Scratch.
Sinds een korte tijd is de roet meting niet fysiek verplicht. Vroeger werden er vier testen gedaan van 4 seconde en kwam er een briefje uit het test apparaat met een gemiddelde score. Tegenwoordig mag de test gestopt worden al na de eerste goede meting. Echter komt er geen briefje uit het apparaat en is er geen bewijs van test te overleggen. Bij een steek proef weten ze dit en wordt ook goed bevonden. Als de keurmeester overtuigt is dat de meting goed is wordt deze niet eens gehouden. Er kan natuurlijk wel een steekproef komen waarbij dit gecontroleerd word. Dus je heb gelijk dat het verplicht is, maar het gebeurd niet altijd omdat het een onnodige belasting is.
Natuurlijk komt de roetmeting wel op de rekening
Viergasmeting wordt wel alijd uitgevoerd.
gr Eric
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2010 17:37 door Scratch.
-
Tata-D2
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Hallo Eric,
Wat bedoel je met de viertrapsmeting?
Groet, Willem
Tata-D2.
Wat bedoel je met de viertrapsmeting?
Groet, Willem
Tata-D2.
-
bas88pickup
Re: APK. Roetmeting verplicht?
En toch gebeurt het; Sean is echt niet de enige. Afgelopen keuring heb ik ook geen roetmeting gehad bij de Mondeo, idd onzin volgens de werkplaats, en onnodig want de moderne auto's komen er in 99% gewoon door. (volgens hen, off. dealer, dus geen B de H) Overigens is er wel een verschil tussen een veiligheidsaspect (gordels, remmen etc) en een milieuaspect. Dus je vergelijking is (behoorlijk-) scheef.
-
bareld
Re: APK. Roetmeting verplicht?
En gelukkig zijn er meer mensen die zelf nadenken en niet volgzaam doen wat is vastgelegd. Ik mag dat wel.
-
Summerwind
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Het gaat helemaal niet om het bewust proberen te ontduiken van de regels, zodat er gevaarlijke situaties ontstaan. Het is gewoonweg niet goed om een dieselmotor over de kop te jagen en dat alleen om de roetuitstoot te meten. Zoals de meesten van jullie weten heb ik jarenlang op een schip gewoond en in de grote havens liggen mega-schepen nachtenlang onder stoom dieseldampen uit te storen, waar niemand zich zorgen over maakt, want dat is goed voor de economie en particuliere wagentjes zijn dat niet. Erg hypocriet, nietwaar?
De vergelijking met de gordels gaat niet op, want daar wordt ook niet een gewicht van 600 kilo aangehangen voor de APK.
De vergelijking met de gordels gaat niet op, want daar wordt ook niet een gewicht van 600 kilo aangehangen voor de APK.
-
Andrew Colville
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Td5 is begrensd, en mits in goede staat is dat toerental geen probleem voor hem ( kortstondig dan wel) een goed onderhouden Td5 motor behaalt zonder moeite zijn "K waarde" .
Als je van mening bent dat de motor wat rookt dan kun je voor de Apk olie en filters wisselen voor een optimaal resultaat, Ook zou je eens een stukje snelweg kunnen gaan rijden en in zijn 3-4 blijven zo haal je belast de begrenzer en je blaast de uitlaat en motor flink schoon.
200 en 300tdi motoren hebben hier veel baat bij vooral als met en normaal heel truttig rijdt( lees ouderwets voor de 2500 rpm schakelen of wel het domme rijden zoals ik het noem)
Bij de Td5 heb je nog een extra voordeel je hebt geen distributie riem ( maar ketting) een versleten /oude distributie riem is vaak de oorzaak als een motor ploft tijdens een roetmeting dit geldt voor alle diesels), al komt dit zeer zeer zelden voor.
Groetjes Andrew
Als je van mening bent dat de motor wat rookt dan kun je voor de Apk olie en filters wisselen voor een optimaal resultaat, Ook zou je eens een stukje snelweg kunnen gaan rijden en in zijn 3-4 blijven zo haal je belast de begrenzer en je blaast de uitlaat en motor flink schoon.
200 en 300tdi motoren hebben hier veel baat bij vooral als met en normaal heel truttig rijdt( lees ouderwets voor de 2500 rpm schakelen of wel het domme rijden zoals ik het noem)
Bij de Td5 heb je nog een extra voordeel je hebt geen distributie riem ( maar ketting) een versleten /oude distributie riem is vaak de oorzaak als een motor ploft tijdens een roetmeting dit geldt voor alle diesels), al komt dit zeer zeer zelden voor.
Groetjes Andrew
-
Bart van Dessel
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Mijn apk-vrindje doet geen roetmeting, alleen bij grote twijfel, moet je wel naar Meijel afreizen....
Gr, Bart
Gr, Bart
-
vossehoff
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Naast alle bovengenoemde opties kun je ook op zoek naar een kleine garage die de aparatuur niet heeft voor een roetmeting. In dat geval zijn ze namelijk vrijgesteld van de meting (ditzelfde geld voor de remtest).
Is de aparatuur wel aanwezig dan is de garage officieel verplicht deze test ook uit te voeren.
gr Niels
Is de aparatuur wel aanwezig dan is de garage officieel verplicht deze test ook uit te voeren.
gr Niels
-
marcel 2
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Mijn garage heeft wel apparatuur voor roetmeting, en voert deze ook uit.
Maar je mag de stelschroef (aanslag van de hevel) van de dieselpomp wel terug draaien.
De enigste voorwaarde is dat de auto wel harder kan dan 70 km per uur ivm rijden op de snelweg.
Groeten Marcel
Maar je mag de stelschroef (aanslag van de hevel) van de dieselpomp wel terug draaien.
De enigste voorwaarde is dat de auto wel harder kan dan 70 km per uur ivm rijden op de snelweg.
Groeten Marcel
-
Bart van Dessel
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Aan een TD5 kun je zelf niet schroeven, allemaal electronisch geregeld.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Joost88
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Als een garage geen apparatuur heeft voor roetmeting dan mag hij geen diesels keuren zover ik weet.
Over de remmen heb je wel gelijk, maar zonder remmenbank moet de garage wel een vertragingsmeter hebben.
Over de remmen heb je wel gelijk, maar zonder remmenbank moet de garage wel een vertragingsmeter hebben.
-
jan klevering
Re: APK. Roetmeting verplicht?
als er geen roetmeter aanwezig is mag er geen diesel gekeurd worden !
remmenbank is niet verplicht mits er idd een vertragings meter aanwezig is !
als je bang bent dat hij niet na 1 meting er door zal komen kun je zoals gezegd het beste de auto even wat verder doorhalen in toeren en hem daar een paar tellen op vast te houden zo brand alles mooi schoon!
ps ben zelf werkzaam als automonteur en opgeblazen motoren komen eigenlijk bijna niet voor .
succes !
remmenbank is niet verplicht mits er idd een vertragings meter aanwezig is !
als je bang bent dat hij niet na 1 meting er door zal komen kun je zoals gezegd het beste de auto even wat verder doorhalen in toeren en hem daar een paar tellen op vast te houden zo brand alles mooi schoon!
ps ben zelf werkzaam als automonteur en opgeblazen motoren komen eigenlijk bijna niet voor .
succes !
-
Joost88
Re: APK. Roetmeting verplicht?
en van de andere kant bekeken: als je je motor opblaast tijdens de roetmeting dan had hij sowieso geen lang leven meer gehad.
-
Geert Oude Luttighuis
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Ik begrijp van mijn garagist dat deze angsten ten eerste ongegrond zijn (idd, bij overlijden had dat ook 10 minuten vóór de keuring tijdens een normale rit kunnen gebeuren), en ten tweede niet meer van toepassing, omdat de roetmeting dermate aangepast is dat het niet nodig is om idiote toeren te draaien. Het gaat juist om verschillen in meting tussen stapsgewijze toeren, en dat zou ook bijvoorbeeld kunnen bij 2700-2500-2100 toeren. Zoiets dacht ik althans te begrijpen...
-
Paul Engels
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Dat gaat dus niet, de roetmeting vindt plaats afhankelijk van het type auto. Als dit type auto een max rpm heeft van 4000 volgens de specificaties dan is de roetmeting dus daarop afgestemd. je mag niet zomaar de stelschroef terug draaien, dan werkt de roetmeting simpelweg niet.
Er staan weer een heleboel argumenten om de regelgeving te omzeilen. De apk keurmeester heeft die regels niet verzonnen maar als hij het risico wil nemen om geen roetmeting te doen is dat zijn risico, als er een steekproef volgt en de roetmeting is niet correct kost het hem dikke straf punten en je auto is niet apk gekeurd. En wat iedereen vergeet is dat het probleem waardoor de auto niet door de roetmeting komt niet wordt opgelost en op ten duur het van kwaad naar erger gaat.
Feit blijft dat de regels zijn zoals ze zijn, als een diesel goed onderhouden is kan er niks verkeerd gaan.
Er staan weer een heleboel argumenten om de regelgeving te omzeilen. De apk keurmeester heeft die regels niet verzonnen maar als hij het risico wil nemen om geen roetmeting te doen is dat zijn risico, als er een steekproef volgt en de roetmeting is niet correct kost het hem dikke straf punten en je auto is niet apk gekeurd. En wat iedereen vergeet is dat het probleem waardoor de auto niet door de roetmeting komt niet wordt opgelost en op ten duur het van kwaad naar erger gaat.
Feit blijft dat de regels zijn zoals ze zijn, als een diesel goed onderhouden is kan er niks verkeerd gaan.
-
ToyRoverlander
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Ach, mijne is vrijgesteld van de roetmeting omdat ie zo bejaard is.. maakt de keuring ook goedkoper
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Zelfs de RDW zelf voert lang niet altijd meer de roetmeting uit.
Ik laat veel brandstofwijzigingen keuren bij de RDW, daarbij is een roetmeting verplicht. In de helft van de gevallen wordt daar echter totaal niet over gesproken.
Ik laat veel brandstofwijzigingen keuren bij de RDW, daarbij is een roetmeting verplicht. In de helft van de gevallen wordt daar echter totaal niet over gesproken.
-
Johan
Re: APK. Roetmeting verplicht?
Roetmeters;
Een goed en vakkundig onderhouden dieselmotor en een Keurmeester goed opgeleid en zijn vak, ontwikkelingen regelmatig bijgehouden zal geen dieselmotor kapot krijgen!
Gr. J.
Ps. Ik rij ook wel eens 120> op eigen risico!
Een goed en vakkundig onderhouden dieselmotor en een Keurmeester goed opgeleid en zijn vak, ontwikkelingen regelmatig bijgehouden zal geen dieselmotor kapot krijgen!
Gr. J.
Ps. Ik rij ook wel eens 120> op eigen risico!