hallo
nu de lier perfect werkt wilde ik zelf een goed grond anker maken
heeft iemand tips of tekeningen???
vrg
pieter
grond anker
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: grond anker
zoiets??
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2010 23:14 door sjorsboomschors.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2010 23:14 door sjorsboomschors.
-
Oane Visser
Re: grond anker
Het simpelste is een meter of drie 8 mm ketting met lange schalmen te kopen. Aan het eind of in de midden van die ketting schroef je een grote harpsluiting waar de haak van de lier-reep in past. Vervolgens maak je - of laat je maken - van gewoon rond ijzer pennen van een 40 cm lang. Je kunt de punten slijpen of smeden. Aan het boveneind (paar cm van boven af) las je aan iedere pen de midden van een eindje rond van 6 mm doorsnee en een 50 mm lang. Aan 20 van zulke pennen heb je meestal meer dan genoeg. Bij los zand van een 20 cm of meer heb je echter meer pennen nodig. Bij gebruik leg je de ketting uit - in één lengte of in V-vorm en steek je een aantal (hoeveel hangt van de grondsoort af) van die pennen door de schalmen de grond in en trekken maar. Je komt altijd los. Het tweede voordeel van zo'n grondanker is dat het niet veel ruimte in beslag neemt en je het gemakkelijk op kunt bergen. Zelf heb ik al jaren en jaren zo'n grondanker en ben er altijd mee los gekomen. Ook die keer in Denemarken op het strand en mijn LandRover aan een zijde tot aan het chassisbalk in een grindkuil gezakt was en er verder alleen maar een dikke laag droog zand te bekennen was. Wel moest ik toen het grondanker een keer of vijf, zes opnieuw vast zetten, maar met alleen de (krukas)lier ben ik uit die grindkuil gekomen!
Oane Visser
LandRover 109" IIA stawag 6cil, 1969
Sinds 1973 mijn eerste, mijn enige en hopelijk mijn laatste LR
Oane Visser
LandRover 109" IIA stawag 6cil, 1969
Sinds 1973 mijn eerste, mijn enige en hopelijk mijn laatste LR