Pagina 1 van 1
spagetti met vacuum
Geplaatst: wo 06 okt 2010, 22:41
door RaRo83
Beste Prikkers,
Misschien niet alleen voor mij interessant maar ook zeker voor anderen, want ik kan dit niet terugvinden in werkplaatshandboeken en partscatalogi.
Je kan natuurlijk elk onderdeel terugvinden maar de ondelinge verbanden ontbreken volgens mij.
Het gaat over een Range Rover van 83 tot 87 chassis / carross/motor met LPG en een 123-ignition.
Ik heb een probleem met mijn vacuum denk ik. Bij enige tijd op snelweg en gaslos valt de motor stil, verder doet de rembekrachtiger het niet altijd (of maar 1 keer in korte tijd). Nou ben ik de boel eens gaan volgen en opzoeken maar ik kom er niet uit.
1 slang ging ook nog eens het dashboard in en ik had geen idee waarom tot ik het draadje van Niexor las, deze is waarschijnlijk van de diff-lock?
Ik zat van het weekend vast (Martin vd V nog bedankt voor je belletje) en toen deed mn difflock het niet het linker voorwiel bleef stil terwijl andere wielen draaiden, kan dit mogelijk ook door het vacuum-probleem, voor zover dit er is, komen?
Ik heb een schema gemaakt waarop ik het verloop van de vacuumslangen heb geprobeerd duidelijk te maken.
Is deze juist? Ik hoor bij lopende motor een gesis maar door de herrie van de motor zelf hoor ik niet waar het vandaan komt...
Alvast bedankt voor jullie bijdragen
groeten Michael
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: wo 06 okt 2010, 23:06
door Frank 110V8
Hoi,
Je difflockslang gaat niet je dash in, maar komt van de achterkant van je manifold en gaat onder de carroserie langs. Maar als je een 83-87 hebt heb je een 5 bak en geenvacuum difflock, maar gewoon mechanisch. Het slangetje je dash in is voor de sturing van je ventilatiesysteem vermoed ik.
Verder als je je center diff lock aan hebt betekend dat dat je vermogen naar je voor en achteras gaat. Dit houdt in dat er minimaal een voor en een achterwiel moeten draaien.
Groet Frank
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: wo 06 okt 2010, 23:46
door RaRo83
Hoi Frank,
Inderdaad! in de partcatalog staat bij de heater het verdeelstukje en de leiding naar de servo!
De aansluitingen in het schema kloppen dus, van het linker manifolt tot een T-stuk, vanaf daar naar de servo en de vacuumtank die naar de heater gaat.
Zo ben ik al wat verder! Dank je!
Voor wat betreft de diff-lock: ik kan dus niet alle 4 wielen gelijk laten draaien?
Groet Michael
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: do 07 okt 2010, 00:05
door Frank 110V8
Michael,
om alle 4 de wielen te sperren moet je niet alleen je center-diff maar ook de diff's in je assen sperren. Dit zit niet standaard op een RR/LR. Het kan wel, voor ongeveer 100 euro per as. Den er trouwens aan nooit op asfalt te rijden met je diff gesperd.
Groet Frank
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: do 07 okt 2010, 00:07
door raoul
Hallo Michael,
Wat betreft de difflock nee die difflock is een center difflock dat houdt in dat hij tussen voren en achter lockt zodat er altijd 1 wiel zowieso draait op elke as...als je recht rijdt en elk wiel heeft evenveel grip draaien ze allemaal even snel(logisch) maar als je 1 wiel op zachte ondergrond hebt waardoor je band geen grip heeft(geen weerstand) zal dit wiel door beginnen te draaien en het andere wiel op deze as zal geen kracht krijgen. Dit is het principe van een open differentieel...want als je een bocht maak,t maakt het wiel aan de buitenbocht een langere afstand in dezelfde tijd dan in de binnenbocht dus er moet een verschil in snelheid toegestaan zijn. normalerwijze is er ook nog een verschil tussen voren en achter dus moet daar ook een snelheidsverschil mogelijk zijn, maar zonder center locker is het zo dat als 1 van de 4 wielen geen grip meer heeft de rest al geen kracht meer krijgt en alleen het wiel zonder grip en met de middenlock ingeschakeld krijgt minimaal 1 wiel per as kracht. Maar als je dus alle 4 de wielen wil laten draaien ongeacht welke toestand moet je ook nog lockers in je assen hebben. Of het oude trucje toepassen op het rempedaal zo creëer je handmatig weerstand.
hopelijk dat ik het een beetje duidelijk geformuleerd heb,
groetjes raoul
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: do 07 okt 2010, 00:09
door raoul
shit frank je was me voor
maar waar dat dan voor maar 100 euro per as?
toch wel eens benieuwd heb andere bedragen gezien tot nu toe
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: do 07 okt 2010, 00:16
door Andrew Colville
Het vacuüm slangetje die je schutbord/dashbord in gaat bedient de buiten lucht klep.
Als je motor terug valt bij het bedienen van je rempedaal dan kan het zijn dat je je rembekrachtiging eens moet na kijken.
gesis kan ook het geluid van lucht die zich door de carbs beweegt, het is moeilijk te lokaliseren. het kan ook zijn dat er een pakking rond om een van de carbs is lekgeslagen of een van de carbs zelf, het blijft zoek werk en uitsluiten, misschien een s rond de carbs spuiten met een beetje remmen reiniger of startpilot, doe dit wel met mate, het is zeer ontvlambaar spul.
Groetjes Andrew
Die ook wel een setje lockkers wil voor 100,-
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: do 07 okt 2010, 00:16
door RaRo83
Frank en Raoul,
Is me helemaal duidelijk nu met het diff. Volgende keer maar aan denken voor ik een veldje met 30cm water inrijdt gehehe
Dat vacuum, zitten die slangen bij jullie ook zo, en herkennen jullie misschien de symptomen van uitvallen en de remservo die alleen na hoge toerentallen werkt, het leek zelfs of bij een slang lucht uitkwam na gasgeven...
Groet, Michael
Foto-EGIAACZJ-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e36fb96ebd905e074b2f4ada922cc59a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EGIAACZJ-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EGIAACZJ-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EGIAACZJ-D.jpg', '', 12917839, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: do 07 okt 2010, 11:00
door Frank 110V8
Ik bedoel natuurlijk +/- 1000 euro (uitgaande van het meteen monteren van versterkte steekassen etc.
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: do 07 okt 2010, 12:29
door Bart van Dessel
Ik weet zo goed als zeker dat je gesis van de rembekrachtiger komt, die willen wel eens een lekje vertonen, kan ook zijn dat je rubber membraan in de trommel stuk is. Voor € 100,- per stuk kun je wel overwegen om Co2 sperren te nemen! 100% sper!
Gr, Bart
De remservo / bekrachtiger is het dus ook niet
Geplaatst: do 21 okt 2010, 23:14
door RaRo83
heb vandaag de remservo gereviseerd, allemaal nieuwe rubbers en veren, was een hoop werk, aansluiten en.........
..nog geen rembekrachtiging, toen ik met draaiende motor de vaccuumslang eraf haalde werd ik niet echt enthousiast van het vacuum.
Is het normaal dat het vacuum heel licht is tijdens stationair?
Kwam er overigens na voor de 10e keer naar alle vacuumslangen staren dat mijn tekening (zie boven) niet klopte de slang voor de rembekrachtiger zit boven op het manifold, er zit er ook nog een aan de voorzijde in het midden van de carburateur.
Er lekt behoorlijk wat olie tussen het manifoldgasket en het blok bij de onsteking in de buurt, kan het zijn dat door deze lekkage het vacuum ook afneemt?
Groet Michael
Die volgende maand de auto gekeurd moet hebben..aargh
Re: De remservo / bekrachtiger is het dus ook niet
Geplaatst: do 21 okt 2010, 23:52
door Wim Janssen
Michael,
In de stationairloop is de gasklep dicht en moet je dus het hoogste vacuum hebben. Zet hier anders eens een duidelijke foto van het blok.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: vr 22 okt 2010, 00:18
door bowy
Frank RRV8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik bedoel natuurlijk +/- 1000 euro (uitgaande van
> het meteen monteren van versterkte steekassen etc.
Frank voor 1000,- heb je bij mij ook een deal per as!! als het inclusief steekassen is.......... alleen lockers met montage kost dat al. Steekassen voor kost minstens nog 1500,- en achter ca 700
Gr BOwy
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: vr 22 okt 2010, 11:11
door Arjan
Bowy,
Voor honderd euro per as kunnen we toch ook wel permanente lockers lassen
Cheers Arjan
rembekrachtigingsprobleem OPGELOST!
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 21:15
door RaRo83
Eindelijk ik heb weer rembekrachtiging !!
Na de remservo en de hoofdremcilinder te hebben gereviseerd en de slangen te hebben vervangen kwam ik er spelenderwijs achter (dacht kom ik draai dat manifoldventiel er eens af) blijkt dat daar een terugslagklep in zit!, die was helemaal kapot.
Had nog een ander manifold liggen waar een goeie in zat, en werken.
Dus als iemand een probleem heeft met vacuum of rembekrachtiging ook even dit ventiel nakijken.
Iedereen bedankt voor het meedenken
Groet Michael
groet Michael
Foto-EGIAACZJ-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5270e06c946334fdb129dc33e3fc1ce1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EGIAACZJ-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EGIAACZJ-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EGIAACZJ-D.jpg', '', 13031918, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: rembekrachtigingsprobleem OPGELOST!
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 21:32
door Bart van Dessel
Ik weet dat er een soort kogeltje tussen de slang en de bekr.trommel zit, volgens mij in dat witte plastiekje. Heb ik lang geleden ook 's gehad, alles vervangen en toen kwam dit pas boven water.
Gr, bart
Re: rembekrachtigingsprobleem OPGELOST!
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 21:52
door RaRo83
Hai Bart,
Klopt, daar zit nog zo'n klep.
Blijkbaar is het manifold niet contstant vacuum en moet er daar ook een zitten.
Dacht ik geef nog even de oplossing, kunnen anderen evt ook op ideen komen als ze de zoekfunctie gebruiken, en is wel zo fijn voor diegenen die hebben meegedacht.
groet Michael
Re: spagetti met vacuum
Geplaatst: za 30 okt 2010, 02:37
door Mud Machine
Is een 1-richtingsklep. Die zorgt er voor dat je na afslaan vd motor niet meteen je vacuum kwijt bent. Wel zo fijn als je nog moet remmen.
Wettelijke eis.