Pagina 1 van 1

Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 12:24
door Justus Christus
Hoi,

Ik zag een aantal keer afbeeldingen voorbij komen van mensen met series landrovers die hun accu verplaatst hebben naar de ruimte onder de bijrijdersstoel. Ook hebben defenders dat standaart?
Ik ga er vanuit dat de zekeringskast ook naar deze ruimte is verplaatst klopt dat?

Wat is het nut hiervan, extra ruimte in het motorcompartiment, waterdicht "doos" van accu en zekeringen, makkelijker een massaschakelaar aan te leggen?


Kortom, wat zijn de voor en tegens van iets dergelijk?


Bedankt, groet,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2101a878bdf65ee26bd7f9bb6123f21', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12913687, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 15:17
door Mark(110)
In mijn 110 '85 zit de accu onder de linkerstoel (RHD).
De zekeringen zitten gewoon onder het dashboard voor de versnellingspook. Hier ben ik wel blij om want die "doos" is bij mij echt niet waterdicht. Eén doorwading en de accu staat in het water.
Die doos mag ook niet dicht zijn want de accu moet z'n gassen kwijt kunnen en die wil je over het algemeen niet binnen hebben.

Mark

Foto-ALOSRUTY.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5b85336659c7b19fa1c1c0ceffcccf4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-ALOSRUTY.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-ALOSRUTY.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-ALOSRUTY.jpg', '', 12914689, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Catootje: Landrover 110 County Station Wagon 2.5NA diesel '85

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 15:25
door Exfietser
Bij de militaire series drie zitten de accu's in een kast tussen de voorstoelen. Als je middenstoel wilt plaatsen zitten ze in de weg en worden ze vaak naar achter geplaatst. Onder de motorkap is door de zeer grote dynamo geen ruimte voor twee accu's. Ik kan me voorstellen dat er bij een defender ook geen ruimte onder de motorkap is.
Ik denk dat ruimte gebrek in de motorruimte de belangrijkste reden is om de accu binnen te plaatsen. Verder zou ik de zekeringen houder niet in dezelfde ruimte plaatsen als de accu's. De eventuele damp die uit een accu kan ontwijken kan zeer agressief/corrosief zijn. Gevolgen kunnen allerlei contactproblemen en rottige verbindingen zijn. Zekeringen gewoon op een bereikbare plaats op het dash lijkt mij een stuk beter en ook droger.

Arnold.

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 15:45
door Justus Christus
Dus, de reden dat je een accu niet in je motorcompartiment hebt bij militaire series Land Rovers en 90-110-defenders is gebrek aan ruimte?
Dat klink logisch.


De conclussie zou dus zijn: accu gewoon op de huidige plaats laten.
Maakt dat niets uit qua watergevoeligheid?
Ook als je een extra accu nodig hebt voor je lier?

De zekeringskast is bij series Landrovers inderdaad goed geregeld. Mooi hoog en bereikbaar! Niets aan veranderen inderdaad.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('900bd9fb5696e722e6fb4f7f238e5bf0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12914854, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 19:47
door Exfietser
Een accu heeft in principe geen problemen met vocht. Alleen onderdompelen bij bijvoorbeeld een doorwading is vervelend. Een gewone startaccu heeft onluchtingsgaatjes om te zorgen dat eventuele gassen (waterstof en zuurstof of te wel knalgas) kunnen ontsnappen. En het heet niet voor niets knalgas.
Door die openingen kan er bij een doorwading (vies) water in komen. En dat is funest voor een accu.
Tevens is de ontstane zuurstof de oorzaak van de corrosie verschijnselen. Het staal rondom een accu is niet voor niets altijd roestig. Een volledig gesloten gel accu zou van die corrosie en gas verschijnselen geen last moeten hebben. De polen van je accu worden in een vochtige omgeving natuurlijk wel aangetast. Dan krijg je er van die mooie grote bloemkolen op. Om bloemkolen te voorkomen kun je de polen en de klemmen zeer royaal insmeren met zuurvrije vaseline insmeren.

Er is nog een reden om de accu binnen te zetten en dat is warmte. Als je naar hele koude gebieden afreist is het verstandig om de accu warm te houden. Dan doet hij het namelijk beter. En dat scheelt echt heel veel.

Arnold.

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 22:14
door Justus Christus
Hoi Arnold,

Bedank voor je berichtje, verhelderend!

Dus; redenen om een accu verplaatsen naar binnen (onder de bijrijdersstoel) kunnen zijn:

-Constantere temperatuur, vooral handig in koude gebieden.
-Twee accu's nodig in verband met een lier of veel extra elektra vragende onderdelen als je motor niet loopt.


Zou het veel verschil maken qua temperatuur op den duur (lees een nacht) in het compartiment onder de stoelen als in de motor ruimte? Wat heeft Land Rover bij de "artic spec" versies gedaan?

Begrijp ik het goed en is een afgesloten (gel) accu altijd te verkiezen boven een normale?




Ik zie mezelf namelijk wel eens naar Scandinavië reizen in de winter, heb niet voor niet een tipi met houtkachel!


Bedankt, groet,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('db47bbcb1649e9f3c370e650f22d7346', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12916697, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: do 07 okt 2010, 01:56
door Exfietser
Hoi Arnold,

Bedank voor je berichtje, verhelderend!

Dus; redenen om een accu verplaatsen naar binnen (onder de bijrijdersstoel) kunnen zijn:

-Constantere temperatuur, vooral handig in koude gebieden. De accu blijft warmer vooral als je in de auto slaapt natuurlijk en de wind heeft er minder vat op.

-Twee accu's nodig in verband met een lier of veel extra elektra vragende onderdelen als je motor niet loopt.


Zou het veel verschil maken qua temperatuur op den duur (lees een nacht) in het compartiment onder de stoelen als in de motor ruimte? Wat heeft Land Rover bij de "artic spec" versies gedaan?Dit weet ik niet. Ik kijk alleen als techneut naar waar het warmer is en in de laadruimte of kabine is warmer door o.a minder wind.

Begrijp ik het goed en is een afgesloten (gel) accu altijd te verkiezen boven een normale?Nee dat begrijp je fout. Zoals Kruif ooit zij: elk voordeel heb zijn nadeel. Gel accu's zijn duurder en de laadinstallatie in een auto is ingericht voor een normale loodzuuraccu. Een gel accu gaat eerder stuk omdat die dus fout geladen wordt, bovendien zijn gel accu's vaak ongeschikt om startstromen te leveren. Daar heb je dan ook speciale gelaccu's voor die ook weer duurder zijn. Zonde als je ze dan door verkeerd laden versneld naar de andere wereld helpt.

Ik heb zelf twee gewone simpele start accu's van mutlu. Destijds iets van 40 euro per stuk. Die doen het nu al 6 jaar prima. Voor de exta dingen heb ik met een gescheiden laadsysteem een gelaccu staan. Kan niet zoveel stroom leveren maar heeft een lage zelfontlading. Uitstekend voor wat kleine dingen. Maar die kan geen start of lierstromen leveren.


Ik zie mezelf namelijk wel eens naar Scandinavië reizen in de winter, heb niet voor niet een tipi met houtkachel!Dat gaat vast goedkomen.

Arnold.

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: do 07 okt 2010, 11:06
door sjorsboomschors/aka/PP
maakt het dan niet uit hoe groot je dynamo is?> maw. kan een 65 amp. dynamo 2x 100 amp accu's laden en op niveau houden, met diodebrug?>

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: do 07 okt 2010, 13:05
door G-men (gargamel)
Een accu heeft idd een veel hogere opbrengst als hij wat warmer is. Windchill is wel een factor; onder de stoel staat ie uit de wind.
Maar of het uiteindelijk op een vriesnacht zoveel scheelt betwijfel ik een beetje.Op een koude nacht wordt het daar bijna net zo koud als in een onder de motorkap,

Er is echter nog een andere reden om hem niet in de motorruimte te plaatsen : Warmte.
De veroudering van een accu is sterk gerelateerd aan de omgevingstemperatuur. Een accu veroudert veel sneller als hij langduring in een hete (40+) ruimte zit. En je motorruimte is als het spul draait natuurlijk best wel warm. In dat opzicht is het wel een aanrader.

Gerrit

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: do 07 okt 2010, 20:27
door Exfietser
Een 65 Ampere dynamo kan in principe een 650 Ah accu laden als je de vuistregel aanhoud dat een accu geladen wordt met maximaal een tiende van de capaciteit.

Zie ook:

Linkje

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2010 18:28 door Exfietser.

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: do 07 okt 2010, 23:06
door Apke
Ik ben zelf een voorstander om de accu te laten waar hij hoort, voorin bij de motor.
Een "standaard" accu kan bij overlading waterstof gas produceren, mooi spul alleen erg brandbaar. Onder de motorkap staat de accu mooi in de vrije buitenlucht.
Bij moderne auto's waar de accu in de auto moet worden geplaatst zijn speciale onderhoudsvrije accu's nodig.

Zelf heb ik de accu tussen de voorstoelen in een militaire accubak geplaatst. De reden hiervoor is dat ik een 2.5 liter voorrin heb geplaatst waardoor de accu moest wijken.
Het voordeel is dat ik een massa schakelaar tussen de voorstoelen (net boven de tunnel) heb kunnen plaatsen.
De derde zitplaats wordt door deze oplossing wel opgeofferd.

De zekeringen zou ik zeker niet bij de accu plaatsen. Waterstofgas en vonken gaan niet zo goed samen
Verder zoals ook al belicht bevat een accu zuur en zuur betekend oxidatie, iets wat je juist bij zekeringen niet wil.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f68f74ef7d470187aa021a82888562b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12922594, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 12:14
door Justus Christus
Hoi,

Hmm, als ik het zo naast elkaar zet begint de optie om te accu te verplaatsen naar de "seatbox" de overhand te krijgen.
Voordelen zijn:

-Constantere temperatuur.
-Twee accu's te plaatsen.
-Makkelijker zonder omwegen in de bestuurders ruimte een massa schakelaar te plaatsen.


Nu blijven er echter nog een aantal vragen.
-Zijn er standaard "2-accu-seatbox-installaties" te verkrijgen die redelijk makkelijk in een series seatbox gebouwd kan worden?
-Ventilatie, hoe is dit bij defenders geregeld (ik neem dus logischerwijs aan dat de accu ruimte daar niet waterdicht is)?
-Wat voor'n systeem heb je nodig om 2 accu te kunnen laden?
-Welk formaat (afmetingen) accu passen in de ruimte en hoeveel ampere leveren deze?
-Wat zijn goede "normale" accu's?

Groet, bedankt,

Just.

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 21:23
door Exfietser
Je moet eerst uitvogelen wat je met die accu's wil en waarvoor je ze gebruiken wilt. Als startaccu voldoet de normaal gebruikelijke startaccu uitstekend Die zou ik ook gewoon blijven gebruiken.
De extra accu. Is die om te lieren, als campeer accu voor een koelkast, tv, wat verlichting, of als extra startaccu. Voor al deze toepassingen kun je verschillende type accu's kopen en er zijn accu's die voor meer toepassingen bruikbaar zijn.
Al die accu's moeten vaak ook op verschillende manieren geladen worden. De lader in de auto is eigenlijk alleen maar geschikt om de gewone lood start accu te laden. Dus als een bijzondere accu hebt is het vaak verstandig om hem met de bijbehorende lader ook regelmatig via 220 volt te laden. Je hebt er dan zo lang mogelijk plezier van. Anders is je dure investering snel naar de accuhemel.

Als tweede accu laadsysteem is het mooiste en simpelste systeem een scheidingsdiode(fet).
link
De fetstroom verdeler heeft een zeer kleine drempelspanning 0.02 volt ofzo. Een diode heeft een drempel van 0,6 volt.
0m een accu goed te kunnen laden mag je dat verlies niet hebben. Dan gaat de accu stuk doordat hij dan nooit helemaal opgeladen wordt. Die 0,6 volt moet je dus door een aanpassing in de dynamo compenseren. Of je moet een fetbrug kopen. Die hebben zo weinig verlies dat dat geen problemen geeft.

Arnold.

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 21:54
door sjorsboomschors/aka/PP
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je moet eerst uitvogelen wat je met die accu's wil
> en waarvoor je ze gebruiken wilt. Als startaccu
> voldoet de normaal gebruikelijke startaccu
> uitstekend Die zou ik ook gewoon blijven
> gebruiken.
> De extra accu. Is die om te lieren, als campeer
> accu voor een koelkast, tv, wat verlichting, of
> als extra startaccu. Voor al deze toepassingen kun
> je verschillende type accu's kopen en er zijn
> accu's die voor meer toepassingen bruikbaar zijn.
> Al die accu's moeten vaak ook op verschillende
> manieren geladen worden. De lader in de auto is
> eigenlijk alleen maar geschikt om de gewone lood
> start accu te laden. Dus als een bijzondere accu
> hebt is het vaak verstandig om hem met de
> bijbehorende lader ook regelmatig via 220 volt te
> laden. Je hebt er dan zo lang mogelijk plezier
> van. Anders is je dure investering snel naar de
> accuhemel.
>
> Als tweede accu laadsysteem is het mooiste en
> simpelste systeem een scheidingsdiode(fet).
> link
> De fetstroom verdeler heeft een zeer kleine
> drempelspanning 0.02 volt ofzo. Een diode heeft
> een drempel van 0,6 volt.
> 0m een accu goed te kunnen laden mag je dat
> verlies niet hebben. Dan gaat de accu stuk doordat
> hij dan nooit helemaal opgeladen wordt. Die 0,6
> volt moet je dus door een aanpassing in de dynamo
> compenseren. Of je moet een fetbrug kopen. Die
> hebben zo weinig verlies dat dat geen problemen
> geeft.
>
> Arnold.


als ik dit goed begrijp heb je dus geen splitcharging.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6d3db4271fef9524ee16064e76022170', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg340.imageshack.us%2Fimg340%2F7933%2Fsplitcharging.jpg', 'http://img340.imageshack.us/img340/7933/splitcharging.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg340.imageshack.us%2Fimg340%2F7933%2Fsplitcharging.jpg', '', 12926844, 600, 600, 'Loading image ...', false);
split charging system nodig, maar voldoet dit ook om 2 accus te laden, en zijn deze dan geschakeld?
maw: ik heb er eentje nodig voor m'n lier, maar als m'n startaccu de geest geeft neemt deze het dan over of moet ik polen omzetten?

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: za 09 okt 2010, 03:00
door Exfietser
Ik heb wat leesvoer voor je gevonden:

link
Het split charge systeem in de militaire wagen.
Wat voor accu?
link


Maar om kort te wezen. Er zijn een aantal manieren om twee accu's gescheiden te laden.

De eerste is al genoemd. Dat is de scheidingsdiode of Fet. Deze is verreweg het makkelijkste in gebruik. Er hoeft nooit naar omgekeken te worden en doet precies wat het doen moet. Het enige nadeel is dat fets nogal een forse investering zijn en diodes zijn dan wel een stuk goedkoper maar daar heb je het probleem van de 0,6 volt spanningsval. Als je een oplossing hebt voor de 0,6 volt spanningsval of de prijs van de fets is geen probleem dan heb je hiermee een zeer degelijk en betrouwbaar systeem.

De tweede oplossing is een eenvoudig relais dat de accu's parallel kan schakelen. Dat wil je in principe alleen als je de accu's gaat laden. Dus met een draaiende en ladende dynamo. Je kunt het relais laten schakelen op je contactslot en je startmotor. Of te wel: Het relais moet worden aangeschakeld als je startmotor niet draait en de motor wel. Nu is dat laatste wat lastig dus kijk je of er contact gemaakt wordt en kijk je of de startmotor niet draait. Dit is eenvoudig te realiseren met twee goedkope hella relais.
Voordeel van dit systeem is dat het zeer eenvoudig en goedkoop is. Nadeel is dat als je alleen contact maakt en de motor niet start of de motor is afgeslagen de accu's parallel staan. Dat wil je in principe niet. Maar als je er vanuit gaat dat dat een situatie is die eigenlijk niet voorkomt (Het is niet erg als de accu's even een paar minuten parallel staan.) is ook dit een goed en betrouwbaar systeem. Als optie kun je er een knopje bijmaken waarmee je het parallel relais met de hand uit kunt zetten. Dan moet je er dus alleen wel zelf aan denken en niet vergeten.

De derde oplossing is ook een relais maar nu wordt de contactslot/startmotor constructie niet gebruikt. In plaats daarvan komt een stukje zelfdenkende electronica. Die meet gewoon de boordspanning en concludeert dat als die hoog genoeg is dat de dynamo loopt en er dus geladen kan worden. Op dat moment zet hij de accu's parallel.
Voordeel: Minder duur als een fet. Je hoeft er niet zoals bij oplossing twee over na te denken. En uitgevoerd met goede componenten kan dit ook zeer betrouwbaar werken.

Bij geen van bovenstaande drie voorbeelden is het mogelijk om te starten uit de hulpaccu zonder met een startkabel de beide plussen van de twee accu's te verbinden, of de plusklemmen van de accu's te verwisselen. Bij de twee relais-schakelingen kan dat wel gemaakt worden door het parallel schakel relais te vervangen door een zeer zwaar relais zoals bijvoorbeeld gebruikt wordt voor een liermotor. Je moet gewoon een relais hebben dat 300 a 400 ampere kan schakelen. Met een soort override switch in het dashboard kun je de accu's dan aanschakelen en starten. Dit zijn alleen nogal kostbare relais.

Een goedkopere oplossing is een massa schakelaar hier voor gebruiken. Je gebruikt de massa schakelaar dan om de twee pluspolen met elkaar door te verbinden. Dat kan dan weer bij alle drie de schakelingen.

ik vermoed dat de schakeling op de foto een relais met intelligente electronica is. Dus een van de derde soort. Maar ik kan het niet goed zien op het plaatje dus ik kan het fout hebben.

Ik heb nog geen systemen gezien die automatisch besluiten dat je kunt starten uit de andere accu als de start accu leeg is. En als ik naar jou plaatje kijk en het dat kleine ronde ding is het relais, dan geloof ik niet dat jou setje dat ook doet. Dat ik het nog nooit gezien heb wil overigens niet zeggen dat het niet bestaat. Het is mogelijk om te daar iets voor te maken. Dus waarom zou het niet bestaan?

Arnold.

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: za 09 okt 2010, 11:53
door sjorsboomschors/aka/PP
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb wat leesvoer voor je gevonden:
>
> link
> Het split charge systeem in de militaire wagen.
> Wat voor accu?
> link
>
>
> Maar om kort te wezen. Er zijn een aantal manieren
> om twee accu's gescheiden te laden.
>
> De eerste is al genoemd. Dat is de scheidingsdiode
> of Fet. Deze is verreweg het makkelijkste in
> gebruik. Er hoeft nooit naar omgekeken te worden
> en doet precies wat het doen moet. Het enige
> nadeel is dat fets nogal een forse investering
> zijn en diodes zijn dan wel een stuk goedkoper
> maar daar heb je het probleem van de 0,6 volt
> spanningsval. Als je een oplossing hebt voor de
> 0,6 volt spanningsval of de prijs van de fets is
> geen probleem dan heb je hiermee een zeer degelijk
> en betrouwbaar systeem.
>
> De tweede oplossing is een eenvoudig relais dat de
> accu's parallel kan schakelen. Dat wil je in
> principe alleen als je de accu's gaat laden. Dus
> met een draaiende en ladende dynamo. Je kunt het
> relais laten schakelen op je contactslot en je
> startmotor. Of te wel: Het relais moet worden
> aangeschakeld als je startmotor niet draait en de
> motor wel. Nu is dat laatste wat lastig dus kijk
> je of er contact gemaakt wordt en kijk je of de
> startmotor niet draait. Dit is eenvoudig te
> realiseren met twee goedkope hella relais.
> Voordeel van dit systeem is dat het zeer eenvoudig
> en goedkoop is. Nadeel is dat als je alleen
> contact maakt en de motor niet start of de motor
> is afgeslagen de accu's parallel staan. Dat wil je
> in principe niet. Maar als je er vanuit gaat dat
> dat een situatie is die eigenlijk niet voorkomt
> (Het is niet erg als de accu's even een paar
> minuten parallel staan.) is ook dit een goed en
> betrouwbaar systeem. Als optie kun je er een
> knopje bijmaken waarmee je het parallel relais met
> de hand uit kunt zetten. Dan moet je er dus alleen
> wel zelf aan denken en niet vergeten.
>
> De derde oplossing is ook een relais maar nu wordt
> de contactslot/startmotor constructie niet
> gebruikt. In plaats daarvan komt een stukje
> zelfdenkende electronica. Die meet gewoon de
> boordspanning en concludeert dat als die hoog
> genoeg is dat de dynamo loopt en er dus geladen
> kan worden. Op dat moment zet hij de accu's
> parallel.
> Voordeel: Minder duur als een fet. Je hoeft er
> niet zoals bij oplossing twee over na te denken.
> En uitgevoerd met goede componenten kan dit ook
> zeer betrouwbaar werken.
>
> Bij geen van bovenstaande drie voorbeelden is het
> mogelijk om te starten uit de hulpaccu zonder met
> een startkabel de beide plussen van de twee accu's
> te verbinden, of de plusklemmen van de accu's te
> verwisselen. Bij de twee relais-schakelingen kan
> dat wel gemaakt worden door het parallel schakel
> relais te vervangen door een zeer zwaar relais
> zoals bijvoorbeeld gebruikt wordt voor een
> liermotor. Je moet gewoon een relais hebben dat
> 300 a 400 ampere kan schakelen. Met een soort
> override switch in het dashboard kun je de accu's
> dan aanschakelen en starten. Dit zijn alleen nogal
> kostbare relais.
>
> Een goedkopere oplossing is een massa schakelaar
> hier voor gebruiken. Je gebruikt de massa
> schakelaar dan om de twee pluspolen met elkaar
> door te verbinden. Dat kan dan weer bij alle drie
> de schakelingen.
>
> ik vermoed dat de schakeling op de foto een relais
> met intelligente electronica is. Dus een van de
> derde soort. Maar ik kan het niet goed zien op het
> plaatje dus ik kan het fout hebben.
>
> Ik heb nog geen systemen gezien die automatisch
> besluiten dat je kunt starten uit de andere accu
> als de start accu leeg is. En als ik naar jou
> plaatje kijk en het dat kleine ronde ding is het
> relais, dan geloof ik niet dat jou setje dat ook
> doet. Dat ik het nog nooit gezien heb wil
> overigens niet zeggen dat het niet bestaat. Het is
> mogelijk om te daar iets voor te maken. Dus waarom
> zou het niet bestaan?
>
> Arnold.


thanx!!!
duidelijk, even gezocht, en dit doet het wat ik overweeg aan te schaffen:
QuoteWith all the demands put on the battery of a serious off-road vehicle, an auxiliary battery is a sensible accessory. To run that battery you will need a Split Charge System. The T-Max dual battery system automatically links two batteries for charging, but isolates them when discharging. It has a manual over-ride feature, and built in safety protection. The system is a 12 volt system with a 180A Load capacity. Kit includes solenoid, display unit all necessary wiring and connnectors and full instructions. en niet duur BTW, bijna 70 pond



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2010 09:53 door sjorsboomschors.

Re: Series 3: accu verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel?

Geplaatst: za 09 okt 2010, 14:03
door Justus Christus
Hoi, bedankt voor de antwoorden, wederom verhelderend.

Het klopt dat ik eerst moet bedenken wat ik voorn elektrische meuk in / aan de auto wil hangen.


Maar ik kan nu wel de conclusie trekken dat:

-Mocht ik een extra accu nodig hebben (vanwege vele verbruikers) dan plaats ik beide onder de bijrijders stoel en zal ik eens op zoek gaan naar een split charge systeem (die van T-MAX lijkt me een goede optie).

-Voldoet een accu dan laat ik hem op de plaat waar hij nu leeft vanwege het simpele feit: hoe minder vreemde, niet originele onderdelen, hoe meer er kapot kan.



Bedankt! Ik zal eens het een en ander op een rij gaan zetten.
Groet,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05d7fa4d80da5fa8727212f99e830e9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12929063, 600, 600, 'Loading image ...', false);