Pagina 1 van 1

Hydroliekpomp

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 21:53
door 112kris
Kan er iemand mij vertellen hoeveel liters per min.een hydroliekpomp van o.a.een Defender geeft.

Re: Hydroliekpomp

Geplaatst: di 05 okt 2010, 02:21
door Gert
Bedoel je gewoon de interne oliepomp, of heb je een hyrauliekpomp in de voertuig zitten ?

Re: Hydroliekpomp

Geplaatst: di 05 okt 2010, 12:39
door 112kris
Gert,bedoel wel de bekrachtegingspomp van de stuurinrichting.

Re: Hydroliekpomp

Geplaatst: di 05 okt 2010, 19:53
door laro
Geeft niet veel,schat tussen de 5 en 10 liter per minuut,veel te weinig voor een hydrolier aan te drijven als dat je plan is,dan heb je al gauw 20-30 l per min nodig en het liefst ook nog een oliekoeler.

Re: Hydroliekpomp

Geplaatst: di 05 okt 2010, 20:38
door Exfietser
En als je nu een heleboel geduld hebt?

Arnold.

Re: Hydroliekpomp

Geplaatst: di 05 okt 2010, 20:49
door Roy Bruurs
Je levert ook aan kracht in als je weinig olie verpompt naar je lier. Zelfde geld voor je snelheid deze gaat ook omlaag van je lier.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b41e93eb52ed2635cfbf742230f0534', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12910600, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Hydroliekpomp

Geplaatst: di 05 okt 2010, 23:05
door theo bouwman
Roy B, levert aan kracht in, is alleen als de druk zakt. Normaal heeft een stuurpomp een regeling inwendig die de druk gelijk houd en de flow (volumestroom) ook reedelijk constant. Anders zou je bij volgas ineens heel licht sturen en bij stationaar bijna niet kunnen sturen.
Of de opbrengst genoeg is hangt van de vraag af van de lier (als hij hier voor bedoelt is).
Zelf het ik een ZF stuurpomp op een milemaker lier, werkt al jaren probleemloos. Iets langzamer dan een elektrische in onbelaste toestand, maar belast even snel, zo niet sneller, en constant door. Niet kapot te krijgen. (Geen relais, die het begeven, geen extra aanslag op je accu, dynamo)
Ook geen oliekoeler nodig bij normale goede systemen. Olie wordt alleen maar warm als die door een overduk heen moet, normaal systeem geeft bijna geen warmte ontwikkeling.

Re: Hydroliekpomp

Geplaatst: di 05 okt 2010, 23:19
door Joost88
Ik ben het met theo eens.

Het koppel van een hydroliekmotor (want dat is een lier) wordt bepaald door de druk van de olie die erop staat.
Het toerental door de liters die er door stromen. Natuurlijk staan ze met elkaar in verband, zonder dat er liters stromen heb je aan de druk ook niks.

Of een koeler nodig is dat vind ik lastig in te schatten. Tractoren hebben dat vaak ook niet, maar die hebben wel een grote hoeveelheid liters die constant door stromen.
Als je niet lang achter elkaar liert dan verwacht ik dat het met de temperatuur wel goed zit.

Re: Hydroliekpomp

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 02:43
door Henk de Witte
Ik ben ook wel benieuwd naar de druk die zo'n pomp levert. Als ik het vergelijk met andere stuurpompen van dit merk denk ik zo'n 130 a 140 bar. Wie weet het zeker?

Re: Hydroliekpomp

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 09:35
door theo bouwman
Henk de Witte, Joost88, Ik heb zelf een hydraulische lier van Milemarker. Met een trekkracht van 4750kg bij 100bar op de onderste laag van de trommel. Dit systeem is met ongeveer 1,5ltr olie inhoud totaal uitgevoerd. Het tankje wat gebruikt wordt is het zelfde model als van de oudere defenders/discoverys voor de stuurbekrachtiging. De pomp is van ZF. (www.4x4winches.com)
Bij de stuurbekrachtiging zie je ook geen koeler, terwijl je wel constant druk en flow beschikbaar hebt. Voel maar eens aan de slangen na veel sturen, die worden bijna niet warm, laat staan heet. Olie mag rustig 70`c worden. maar dat wordt het lang niet.

Re: Hydroliekpomp

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 11:05
door G-men (gargamel)
Stuurpomp komt ergens rond de 70 bar, klein beetje afhankelijk van het toerental.

Gerrit