Pagina 1 van 1

Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 19:12
door Justus Christus
Hoi,

Ik heb een series 3, 88”, RHD.
Hieraan heb ik al een hoop dingen gerepareerd / vervangen. Dingen als, motor en bijbehorende(nu 2,5 LPG/benzine), uitlaat (grotere diameter als 2.25, volledig RVS met spaghetti spruitstuk), voor- en achteras volledig gereviseerd (alle draaiende / slijt gevoelige delen), cardanassen voor en achter vervangen, Heavy Duty stuurstangen, LPG installatie in laadruimte, nieuwe verlichting (alles), TIC paraboolveren met procomp 9000 schokbrekers.

Echter (en dit wist ik stiekem al lang) is het chassis in slechte staat, het is op plaatsen zo dun geroest dat het nu bij een veerbus plat is gedrukt. Repareren gaat moeilijk omdat dat eigenlijk oplapwerk is en dat ook al vaak is gedaan. Laten we eerlijk zijn blijven oplappen werkt niet. Tevens is het schutbord in slechte staat, in Engeland hebben ze al de ventilatie kleppen dichtgelast en het begint langzaam uit elkaar de vallen.

Nu ben ik echter nogal gehecht geraakt aan de auto. De pure rijervaring, terreinrijden, uiterlijk kortom de vrijheid die de auto geeft is verslavend.
Daarom wil ik de auto van de grond af renoveren op een dergelijke wijze dat ik er nog jaren mee vooruit kan (met relatief klein onderhoud). Ik zeg renoveren omdat ik de auto niet wil restaureren (in authentieke / originele staat terug brengen). Ik wil het karakter en het uiterlijk van een series Land Rover behouden, maar wel de historische zwakke punten verbeteren.

Kortom ik wil graag een mooie, betrouwbare Land Rover met behoud van series gevoel en uiterlijk waar ik aankomende jaren vele mooie ritten, vakanties en dagelijks gebruik van kan maken.

Ik zou een aap zijn als ik daarbij niet de kennis en ervaring inzet die hier op de prikpagina rondzweeft. Ik heb besloten de verbeter / renovatie punten een-voor-een door te spreken / discussiëren hier op het forum. Te plukken zeg maar. Op die manier zijn alle punten goed doordacht voor ik ze uitvoer. Ik zal alle punten documenteren (ook in de praktijk uitvoering) en het posten hier op het forum als tegenprestatie zodat iedereen er wat aan heeft.

Ik heb een lijst gemaakt welke punten ik heb bedacht welke te verbeteren zijn waar we het over kunnen hebben.
Het lijk me het beste dat we dit lijstje aanvullen / verbeteren voordat we de individuele punten gaan bespreken!
Kom maar op dus!

Bedankt, groeten, Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('820283251c8c96295517fff6f8f7b10e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12904387, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 19:13
door Justus Christus
Electra:
Accu en zekeringskast verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel, waterdicht.
Electra systeem nieuw aanleggen; foolproof, waterbestendig, slijtvast.
Extra rij-verlichting.
Extra werk verlichting.
Massa schakelaar?
Tweestands ruitenwisser-schakelaar?
Extra instrumenten? bijvoorbeeld volt meter/ ampère meter?
Luidere claxon.
Electrische koel ventilator.
Waar radio (waterdichtheid).

Assen:
Assen versterken(waar zitten zwakke punten)?
As ontluchting hoog leggen (waar, hoe, welke materialen)?
Assen galvaniseren?

Carroserie:
Achterklep ipv deur (makkelijker softtop van te maken).
Tropen dak.
Hardtop met schuiframen (achterin) ronde hoeken of rechte hoeken.
Softtop.
Rubbers tussen chassis en corroserie?
Scharnieren voordeur (RVS / gegalvaniseerd?).
Aluminium door top?
Kunststof raamgeleiders?

Chassis:
Nieuw chassis.
Over-rol beveiliging (intern inclusief ondersteuning voor het roofrack). Mogelijk te combineren met softtop ondersteuning?
Verlaagde en weer op te halen trekhaak.
Versterkingen chassis?

Motor:
Elektronische ontsteking (met benzine en LPG curve?).
Snorkel.
Oliekoeler + temperatuur meter voor mogelijke toepassing PTO?
Ontsteking waterdicht maken?
90 gaspedaal constructie (kabel). Hoe Handgas?

Aandrijfing:
Verbeteringen: LSD voor en achter? Locker op tussenbak?
Rubber hoes om schuifstukken cardanassen?
Vijf versnellingbak.
Versnellingbakplaat met finnen of extra diep?

Stuur inrichting:
Versterkte ring steerrelay (http://www.nickslandrover.co.uk/archives/1452)?

Veer inrichting:
Rubber bussen of PU.
Andere schokdempers (santana spec. Ipv. Procomp).
As banden om maximale uitslag te bepalen.

Recovery:
Sleeppunten.
Lier (mechanisch / hydraulisch / elektrisch?)?
Welke losse recovery materialen. Wat mee te nemen en hoe op te bergen.

Interieur:
Verbeterde verwarming (betere ventilator / standkachel).
Geluidsisolatie / absorbsie.
Bankjes en gordels achterin.
Betere voor-stoelen (geen skai).
Extra bergruimte aan plafond (netjes oid).
Cubbybox?

Bescherming:
Skidplates (volledige ondezijde beschermd / beplaat inclusief stuurstangen, let op olie wissels e.d.).
Diff beschermers?
Takkenvangers?
Sills maken als rock-tree sliders (met hi-jack punten).
Lamp bescherming?
Zelfgemaakte doeken in wielkasten om modderverspreiding te voorkomen?
Bullbar?
Beter voor en achterbumper (met hi-jack punten).
Slijtbescherming (traanplaat)?
"Modderschermen" in spatborden tegen verspreiding van modder?

Algemeen:
Alleen RVS bouten.
Alle stalen delen verzinken.
Welke banden (MT of AT, welke breedte, welke diameter (snelheidsverschil).
Welke velgen?
Algemeen waterproofen.
Waadplug; slang aan maken?
Reservewiel; waar?
Kilometerteller verbeteren; hoe?
Brandblusser; sproeischuim? Hoeveel liter?

Remmen:
Bekrachtigd, grotere trommels en dubbel gescheiden systeem? Of schijfset van Santana?
RVS verlengde remleidingen.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d3474d4751adcd245ae945baaa5464dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12904393, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 21:14
door paulus-109
en toen had je nergens meer tijd voor, gaan vrienden steeds gekker kijken of je ontlopen.
vraagt je vrouw of we er mee op vakantie kunnen (ik denk ja maar welk jaar?)
kortom er gaat een wereld voor je open, heeeeeeeeeeeeeeerlijk.

succes paul

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 22:04
door richard78
Die van mij kan bijna voor de APK en ik denk nog steeds datzelfde

Je hebt een mooie lijst maar ik hoop dat je je realiseerd dat het een hoop werk is waar een hoop tijd in gaat zitten. Als je een gewone restauratie doet dan ben je emt een jaar snel klaar. Ik ben al anderhalf jaar aan het sleutelen. In die tijd heb ik bijna elk weekend en alle vrije dagen met sleutelen bezig geweest. En dat merk je na een tijdje en wil je eigenlijk een keertje rijden.
Ik maak nu de auto rijdend zodat ik een goede basis heb. Dan kan ik lekker genieten van de auto en ondertussen de auto verder verbeteren.

Maar aan de andere zijde is het wel een heel leuk project om te doen. Je leert er een hoop van, aan eht eind heb je een auto die je door en door kent en je hebt een mooi resultaat waar je trots op kan zijn!!!! En dat is het dubbel en dwars waard!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1153d85e1fa6a3090a7fae1f0018342', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12905240, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 23:43
door huub
Vraag je af of je de tijd, zin, uithoudingsvermogen, kennis, een relatie en portemonnee hebt om deze ambitie (een nieuwe auto bouwen die duurder en slechter is dan wat je voor dat geld gewoon kan kopen) waar te maken. Het plan is zowel financieel en als bezigheid volslagen waanzin. Maar het is een vrij land.

Sterkte, maar zeg niet dat niemand je gewaarschuwd heeft.

Huub

(die ook al wat stomme proecten gedaan heeft)

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: di 05 okt 2010, 02:37
door Frans Mien Mesjien
Als je een "gewone" restauratie doet kan dat 2000 uurtjes kosten.......
Ooit gekocht als wrak, met een dak dat meer dan 50 cm was getordeerd en een slecht schutbord en chassis (bovenste foto).
Iedere keer een deel van de auto restaureren als doel stellen, dan blijft het leuk en overzichtelijk.
larotoennu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7a43f82e7ee952f1fdc8708b5f68bf3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh3.ggpht.com%2F_EJhirmf_Jao%2FTKpWA_4dJjI%2FAAAAAAAAA9s%2FXxt96xhAJZY%2Fs512%2Flarotoennu.jpg', 'http://lh3.ggpht.com/_EJhirmf_Jao/TKpWA_4dJjI/AAAAAAAAA9s/Xxt96xhAJZY/s512/larotoennu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh3.ggpht.com%2F_EJhirmf_Jao%2FTKpWA_4dJjI%2FAAAAAAAAA9s%2FXxt96xhAJZY%2Fs512%2Flarotoennu.jpg', '', 12907033, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: di 05 okt 2010, 09:40
door Hendrik "Blue-Box"
Ik heb veel chassiswissels gedaan voor mensen, zolang je niet afwijkt van standaard valt het allemaal redelijk te overzien. Ik geloof niet dat je een goed beeld hebt van de hoeveelheid aanpassingen waar je om vraagt en de hoeveelheid impact die dat heeft.

Alleen al het plaatsen van een 5 bak en een tussenbak met inschakelbare locker (zoals je opgeeft) is een grote klus. De 5 bak past niet zomaar op je benzinemotor dus je hebt dan ook ander bellhouse, vliegwiel en startmotor nodig. Je radiator past niet meer op de originele plek en die van een Defender past ook niet. Daarna nog de assen versterken met Limited slip diffs of iets degelijks. Als je dan geen Defender assen wil plaatsen vanwege de originele Looks, ben je veel geld kwijt…….

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8607a46e401d9ffaf0cec4c3e9671e50', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 12907184, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: di 05 okt 2010, 09:58
door keesN
Kennen jullie dat programma: "help mijn man is klusser".
Misschien wordt dit de 1e uitzending op autogebied over een paar jaar!

Weet waar je aan begint, het is een enorme hoeveelheid werk.
Wel een geweldige uitdaging.

Suc6
Kees

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: di 05 okt 2010, 10:01
door Justus Christus
Hoi,

Bedank voor de reacties.

Ik weet dat het veel werk is, maar dat heb ik er voor over en heb daarom ook al een klus plaats gevonden waar ik hem langdurig (minimaal 2 jaar) kwijt kan.

Het lijstje is niet iets wat ik WIL doen het is iets waar ik hier op het prikbord de voor en nadelen van wil bespreken om zodoende te kunnen concluderen of het wel of niet zin heeft.

Ik ga allereerst uit van een redelijk standaard chassis wissel.


Heeft iemand nog aanvullingen op het lijstje, dingen die ook intressant zijn om te onderzoeken?




Bedankt, groet,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c84a82489413cabd3024e4f25fe9bdff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12907205, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: di 05 okt 2010, 12:09
door richard78
Als j e na zoveel demotiverende reacties nog zzegdt ik doe het lekker toch dan zeg ik.

GO FOR IT AND ENJOY

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07d0bbb05314206c28ed31970ca80199', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12907732, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: di 05 okt 2010, 15:35
door paulus-109
vraag je eerst af wat je met de auto wil doen.
een 5 bak en een lockker zijn heel leuk maar vergeet niet al de rest die je aan moet pakken.

zolang je geen extreem terein gaat rijden heb je een locker niet nodig en zijn er ook simpelere oplossingen te bedenken
zoals twee limmeted slip difs van een ex abl 88 van het belgisch leger.
de 5e versnelling bereik je ook met een overdrive.

electra aanpakken kan geen kwaad, maar investeren in een nieuwe kwaliteits draadboom is net zo goed.

leuk om te doen, kost wel veel tijd maar dan weet je ook wel wat je hebt!

succes er mee!

paul

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: di 05 okt 2010, 21:27
door Geert 88 SIIID
Je moet als je het chassis gaat wisselen wel rekening houden met de 30% regeling en je 2,5 blok


RDW vindt dat niet geweldig geloof ik


verder succes

Gr.

Geert

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: di 05 okt 2010, 21:48
door Justus Christus
Hoi,

Er zat al een 2,5 in met de invoer keuring. Daar kwam ik met het motor-wisselen achter.
En ze hebben geen motor nummers genoteerd met de invoer keuring..


Maar ik merk dat niemand aanvullingen op het lijstje heeft? Of absolute no-no's?
Zoals ik al zei, een chassis wissel is nodig om verder te kunnen rijden in de auto. Het oude is gewoon aan het indrukken / scheuren.
Ik heb ook 1,5 jaar rondgereden met het "if it aint broken....." principe, maar nu er zo iets structureels moet worden vervangen grijp ik die kans de andere structurele problemen van de auto ook op te lossen.

Gezien het feit dat het me financieel goed voor de wind gaat, geen vrouw heb (alleen een vriendin maar die wist dat ik vaak met de LaRo bezig ben) en geen kinderen.
Lijkt me het het perfecte moment om hierop te storten.
Zoals ik al zei, dan moet het maar HEEEEL lang duren.


Groet,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('504a763aab27e0fdb6d16a0bf37f7257', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12910941, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 19:36
door Erik
Hallo Just,

Een zeer intressant toppic wat ik zeker zal volgen.

Groet
Erik (L)

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 22:08
door Exfietser
Ik vraag me af of je niet beter een nieuwe kan kopen. Waarschijnlijk goedkoper.
Verder ga je een nieuw chassis kopen. Als je dat doet is het vaak verzinkt. Als je daar dan aan gaat lassen is dat wel weer zonde. Of je moet het niet verzinkt kopen en daarna verzinken.

Verder heb jij een onwijze (kostbare) lijst gemaakt waarvan ik me afvraag of het niet een beetje overdone is.

Dit bijvoorbeeld:

QuoteSkidplates (volledige ondezijde beschermd / beplaat inclusief stuurstangen, let op olie wissels e.d.).
Diff beschermers?
Takkenvangers?
Sills maken als rock-tree sliders (met hi-jack punten).
Lamp bescherming?
Zelfgemaakte doeken in wielkasten om modderverspreiding te voorkomen?
Bullbar?
Beter voor en achterbumper (met hi-jack punten).
Slijtbescherming (traanplaat)?
"Modderschermen" in spatborden tegen verspreiding van modder?
Assen versterken(waar zitten zwakke punten)?
As ontluchting hoog leggen (waar, hoe, welke materialen)?
Assen galvaniseren?
Als je alles op de wagen zet ben ik bang dat het geheel onmogeliijk zwaar wordt. En daardoor niet meer te handelen in het terrein. Kijk eens naar een suzuki LJ80. Een klein wagentje wat bijna niets weegt maar daardoor wel, met bijna geen motor overal komt. Waar een zware 109 vastloopt tippelen deze wagentjes gewoon door.

Verder je achteras galvaniseren is geld naar de zee dragen volgens mij. Maar als je het mooi vind moet jij dat doen. Je kunt ook je voorbumper vergulden ofzo. Als je het mooi vind moet je het maar doen maar nut heeft het niet.

Verder is het de vraag of je gelukkig wordt van knutselen met een andere assen, diffs en v-bakken. In elke willekeurige auto zijn die componenten op elkaar afgestemd. Op een dusdanige manier dat de een goed werkend en betrouwbaar geheel is verkregen. Over de series 2 en 3 aandrijflijnen wordt vaak gezegd dat die niet sterk zijn en dat de wagens langzaam zijn. Het maffe is dat die aandrijflijn voor het echte werk waar die destijds voor is ontworpen werkelijk geweldig presteert. Op moeilijk begaanbaar terrein doet hij het werkelijk uitstekend. Landrover heeft met deze wagens ook zijn naam opgebouwd en dat was niet omdat de wagens zwak waren en slecht presteerde. De wagens zijn echter niet gebouwd om superzware trials te rijden en evenmin om heel snel te rijden. Daar moet je dan een andere wagen voor hebben. Als je die ervan wilt maken prima natuurlijk.

Ik moet alleen altijd denken aan mijn natuurkunde leraar. Die onderwees de wet van het behoud van ellende. Als je een mooie oplossing hebt gevonden voor een probleem komt er iets anders vervelends voor terug. Je vind b.v. het motorvermogen te klein en besluit er een 12 cilinder 800pk motor uit een ferrari of lamborgini in te bouwen. Dan kom je er dus achter dat je om de 100 km moet tanken terwijl je een overlandtrip naar Vladivostok wilt maken. Niet handig. Terwijl de wagen dat in de standaard uitvoering gewoon wel kan.

Daarom, denk eerst goed na wat je wilt gaan bouwen en waarom. Een wagen die heel snel kan rijden en tegelijk een extreem trial en een overland en een gevechts voertuig is kan volgens mij niet. Je moet dan eigenlijk gewoon vier wagens hebben. Een bowler voor de snelheid, een montstertruck voor de trials en een als woonwagen ingerichte standaard landrover voor het overland gebeuren en een tank om te knokken.

Ik denk dat je eerst een idee moet hebben van wat je nu eigenlijk wilt bereiken en daarna een plan met hoe je dat wilt gaan doen. Als je zomaar wat gaat knutselen, ook al heb je onbeperkte resources staat er over een jaar of vijf ergens een project te koop ben ik bang. En dat zou toch zonde zijn nietwaar.

Nog even over de assen. Toyota assen schijnen heel sterk te zijn. Maar als je dat wilt zou ik de hele aandrijflijn inclusief motor Toyota maken. Dan heb je een op elkaar afgestemd geheel waarvan je kunt verwachten dat er straks ook blij mee zult zijn.

Veel succes met de ombouw,

Arnold.

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 22:24
door Justus Christus
Hoi Arnold,


Ik merk dat het lijstje een beetje verkeerd geherinterpreteerd word.
Het is een lijst waar ik alle aanpassingen die ik zo 1 2 kon bedenken in heb gezet. Dat wil niet zeggen dat ik die ook wil doen. Het is denk ik wel goed om de punten 1 voor 1 te bespreken of het onzin is en waarom!

Zie het draadje over de accu verplaatsing. Ik weet niet of ik dat wil, maar ik heb het ooit gezien en ik onderzoek of het nut heeft.

Als ik weet wat nut heeft en / of de moeite waard is kan ik een lijst maken met welke aanpassingen ik op het origineel wil maken.
Wanneer ik / wij er achter komen dat het origineel het beste is, dan ga ik voor het origineel.



Groet,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aad9230e61465a7694089fbc5c3bf435', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12916774, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 22:26
door richard78
Ik denk dat Arnold een goed punt maakt. De langdrover is goed in waar die voor bedoeld is en dat kan je goed benutten. Bedenk wat je wilt doen en maak daarvoor een goede basis wat doorop gericht is. Als je dat hebt dan kan je uitbreiden met 'extra's' wat je auto verbeteren in dat opzicht.

Voorbeeld: Ik wil gaan reizen met mijn landrover met 2 personen. Als basis heb ik nu een 109 met gegalvaniseerd chassis (duurzaam). standaard 2.25 diesel omdat deze betrouwbaar en simpel zijn, standaard veren ed. Als extras wil ik oa de achterbak aanpasen zodat we erin kunnen slapen, eventueel extra tanks voor de lange tochten, roofrack voor extra spullen (niet te zwaar) etc

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f89cc41567ca99a994c543a5de9c477a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12916780, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 22:43
door richard78
Om zo gespecificeerd antwoord te kunnen geven moet je iemand hebben die precies weet wat je met de auto wilt. En dat ben jezelf want jij gaat namelijk immers in de auto rijden en ervan genieten. Niet dat we niet willen helpen en je adviseren. Maar we kunnen niet punt voor punt kijken of het een goede optie is voor jou. Wat we wel kunnen is als je een optie hebt je voor en nadelen (zowel objectief als sterk gebiased) geven. We willen je zelf helpen in het uitvoeren van de werkzaamheden.

maar een kleine poging
mijn filisofie is ene beetje standaard houden want dat heeft gewerkt en is betrouwbaar. dus denk venieuwingen goed door.. bv electrische fan kan kapot, extra diagnose klokjes geeft meer info dus betrouwbaarder.
achterdiff (salsbury) reviseren is moeilijk!
als er ene 2.25 in zit vind ik persoonlijk een upgrade naar 2.5 niet nodig, maar menignen verschillen.
parabool veren ook verschillende meningen. Mijn eigen mening, nieuwe bladveren werken ook erg goed (mits goed gevet), minder kans op doorzakken, goedkoop en bewezen technologie onderweg
PU of bushes, ga ik voor bushes, heb meerdere slechte verhalen gehoord dan goed over PU (wederom velen meningen)
Radio plek (hoe diep onder water wil je eigenlijk gaan)
assen galvaniseren (mijn assen waren na 30 jaar nog goed, dus zo snel vergaand ie niet. Die van mij heb ik met owatrol en loodmenie beschermt
RVS op alu gaat vreten (wederom meerdere meningen mogenlijk)

dit gezegdt te hebben zullen er vast wel meer reacties komen.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3fedd7861db35651c6cd5c3dcab02f01', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12916930, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 22:58
door Justus Christus
Ik snap dat het moeilijk is om voor iemand anders te zeggen wat hij moet doen.

Daarom wil ik de punten van het lijstje 1 voor 1 bespreken en ik zal er dan ook bijzetten waarom dat punt me interessant lijkt om te onderzoeken.

Je kunt dan inderdaad je voors en tegens noemen, technisch en natuurlijk ook je gevoel bij iets.
Op die manier kunnen anderen hier wat van leren en hoop ik ook nieuwe goede inzichten te krijgen. Laten we eerlijk zijn je kunt niet alles zelf bedenken!


Groet,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('67b553b5d691b5bd9f29246f44caae52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12917063, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: do 07 okt 2010, 00:55
door Exfietser
Ik denk ook niet dat jij dat alles er zonder meer in gaat bouwen. Maar ik moet heel erg denken aan het lijstje dat ik ooit had en waar ik nooit aan toe gekomen ben door allerlei zeer grote problemen met de techniek zeg maar.
Even terug denkend aan mijn wensen:
Paraboolveren met bijbehorende shocks. Niet gedaan vanwege praktijkverhalen van overlanders.

Hydraulische lier. Niet gedaan vanwege kostenplaatje zeer zeldzaam gebruik en het gewicht van het hele spul.

380 volt generator op een pto. Onzin

Extra brandstof tank. Wordt nu gerealiseerd.

Extra accu's. Wordt nu gerealiseert.

Overdrive. Niet gedaan. Niet echt nuttig bij een 2.25D. Motor loopt lager in toeren en daardoor grotere krachten snellere slijtage.

Bergje lampen voor en achterop. Gedeeltelijk gedaan.

Slaapplaatsen. Gedaan.

Keuken. Gedaan.

koelkast. Gedaan.

Radio. Gedaan.

Kortegolfzender. Gedaan.

Zware elektrische installatie voor zeer grote zender. (1500 watt) Gedeeltelijk gedaan.

Grotere en zwaardere dieselmotor (2,5NA). Niet gedaan vanwege het geringe voordeel t.o.v. de 2.25d.

Roofrack. Gedaan.

Standkachel in het koelsysteem. (Niet gedaan.)

Daktent. (Nog geen geld voor, maar dat wordt een Rikkers.)


Dat is het zo'n beetje. Omdat ik nu de mogelijkheid heb om mijn chassis aan te pakken ga ik een hoop van bovenstaande dingen over en dan anders doen en dingen die ik er altijd op wilde hebben nu wel realiseren.
Dingen als grote zware aandrijfassen, motoren en v-bakken zijn allemaal afgevallen omdat ik het of te duur vind of omdat het eigenlijk geen verbetering maar een verslechtering in betrouwbaarheid en repareerbaarheid is. Of omdat het gewoon te zwaar wordt.

Het doel is bij mij om een wagen te krijgen waar je gewapend met een tandenborstel zo in kunt stappen en naar kaapstad of vladivostock rijden.

Dit was ooit zo'n beetje mijn lijstje.

Arnold.

Re: Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

Geplaatst: do 07 okt 2010, 11:48
door Justus Christus
Hoi Arnold,


Een intressant lijstje inderdaad. Ik denk dat velen wel eens iets dergelijks hebben gemaakt!

Ook een goed statement: "Het doel is bij mij om een wagen te krijgen waar je gewapend met een tandenborstel zo in kunt stappen en naar kaapstad of vladivostock rijden"

Ik wil meer een auto creeeren waar je elke dag in kunt stappen als je daar zin in hebt (naar je werk) en waar je in kunt stappen en naar de meeste plaatsen in Europa kunt rijden zonder veel extras te moeten doen.
Daarbij wil ik graag een auto als een verlengstuk van mijn andere hobby: scouting en daarmee diep de natuur in gaan.


Goed, ik zal nog eens een punt van mijn lijstje de lucht in gooien!

Groet,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('91e73a140d26512c4358ae97eaf47687', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12919039, 600, 600, 'Loading image ...', false);