Pagina 1 van 1

Compressie

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 00:34
door Hans
Vandaag compressie gemeten bij een 2,25 diesel blok. dat was 3maal 27atm en 1 maal 24atm. Mijn probleem! bij stationair lopen loop het blok niet echt rustig, beetje trillen. en rook met diesel lucht. Als het blok op temperatuur is en bij belasting op de weg is de rook weg en loop het blok wel mooi. Waar moet ik het probleem zoeken?

Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d03206313861249d74a12df76e985176', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 12901207, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Compressie

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 01:41
door Geert LW79
Had het zelfde met mijn lightweight, bij stationair draaien was het alsof hij af en toe een ontbranding oversloeg en wat onregelmatige rook verschijnselen
Heb eerst de verstuivers vervangen, daar werd het wel iets beter van maar niet veel.
Heb daarna de brandstofpomp timing iets vroeger gezet (pomp ongeveer 1 mm verdraaid rechtsom t.o.v. het aanwijzertje op het blok).
Dit was DE oplossing, hij draait nu prachtig.
Als je de pomp met kleine beetjes verdraaid en er dan mee gaat rijden kom je er vanzelf achter waneer hij het lekkerst draait.
Heb ook de klep uit het inlaat spruitstuk verwijderd en een vacuum pompje voor de rembekrachtiger gemonteerd, hierdoor rookt hij nu (bijna) helemaal niet meer.

Geert

Re: Compressie

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 01:57
door Hans
Verstuivers zijn vervangen door nieuwe, vlinderklep is verwijderd. brandstof opvoerpomp vervangen. denk zelf aan een verbrande klep of een kapotte zuigerveer? dat zal dan tevens die 24 atm op de 4 de cilinder kunnen verklaren?

Re: Compressie

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 02:24
door Geert LW79
Een compressie van 24 bar is nog niet zo slecht als je bedenkt dat dit gemeten wordt op het tourental dat de motor maakt op de startmotor.
Als hij sneller draait wordt het alleen maar beter.
Ook het onderlinge verschil is niet dramatisch (nieuwwaarde is dacht ik 29 bar echter bij 20 bar draait hij ook nog prima)
Ik zou het zoeken in de timing van de brandstof inspuitpomp, is redelijk eenvoudig te proberen, als je even goed kijkt wat de originele positie is kan je hem altijd weer zo terug zetten.
Dat de timing na verloop van tijd wat te laat wordt is een bekend euvel wat zijn oorzaak heeft in de manier van aandrijven van de pomp.
Drie moertjes los en de pomp een beetje rechtsom draaien is niet zo'n grote klus.
Je kan de pomptiming ook volgens het boek controleren echter heb je daar een special tool voor nodig en het is veel meer sleutel werk.
Geert

Re: Compressie

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 02:32
door Hans
Dus door het verschil van 27 en 24 bar zal je blok bij stationair lopen niet gaan trillen?

Re: Compressie

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 03:25
door Exfietser
Nieuw is bij een warm blok tussen de 31 en 33 bar. Maar met 18 bar doen de blokken het ook. Dat jij een cilinder hebt van 24 bar en de rest 27 bar is wel bijzonder. Er is dus iets met die cilinder.
En dat kan veel zijn hoor. Een slecht sluitende klep, slechte zuigerveer tot een versleten drijfstang lager aan toe. Op zich is drie bar verschil ook niet een heel groot verschil maar wel genoeg om te zorgen dat er stationair en als het blok nog koud is een pit niet goed mee komt. Gevolg trillen.
Enige manier om dit op te lossen is denk ik de kop lichten en alles bekijken.

Arnold.

Re: Compressie

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 03:31
door Exfietser
QuoteGeert, Een compressie van 24 bar is nog niet zo slecht als je bedenkt dat dit gemeten wordt op het tourental dat de motor maakt op de startmotor.
Als hij sneller draait wordt het alleen maar beter.
Dit is natuurlijk niet waar. De compressie is niet toerental afhankelijk. De druk in de cilinder loopt wel vele malen hoger op bij een in vol bedrijf zijnde motor. Op alleen de startmotor ga je dat inderdaad niet halen.

Arnold.

Re: Compressie

Geplaatst: ma 04 okt 2010, 14:19
door Geert LW79
Wil alleen even zeggen dat als er een lekage is in de cylinder (en die is er altijd daar de zuigerveren nooit 100% afsluiten) je daar bij hogere tourentalen minder last van hebt daar er gewoon minder tijd is voor de lucht om weg te lekken. Natuurlijk is een verschil in compressie een idicatie dat er bij de ene cylinder meer lekt dan bij de andere over dit verschil zou ik echter niet dramatisch doen. Als de motor stationair onregelmatig loopt betekent dat dat er af en toe een slechte of geen ontbranding is, alleen de compressie kan dit niet veroorzaken daar dit iedere omwenteling het zelfde is en dus het zelfde klinkt.
Bij mij hielp het iets vervroegen van de inspuiting prima, echter geen garantie dat Hans het zelfde probleem heeft. het is echter eenvoudig even te checken en veel minder werk dan het lichten van de kop. werkt het niet kan je altijd de kop nog verwijderen voor nader onderzoek.
Voor ik echter iets zou veranderen zou ik eerst de klepspeling controleren.

Geert

Re: Compressie

Geplaatst: vr 29 okt 2010, 23:47
door Hans
Vandaag een gereviseerde kop geplaatst, nu een compressie van 2 keer 25,5 en 2 keer 26,5 bar, het blok loopt nu een stuk rustiger stationair. Alleen nog steds wat witte rook met starten?

Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e684fdef2dc759bc0c37ee9ef98df99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 13032819, 600, 600, 'Loading image ...', false);